NMBS Logistics in buitenlandse handen
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
NMBS Logistics in buitenlandse handen
Een belangrijke stap is gezet. Het Zwitserse investeringsbedrijf Argos Soditic heeft nu 66% van NMBS Logistics in handen. Dat zal onvermijdelijk grote gevolgen hebben voor NMBS Logistics.
http://www.demorgen.be/economie/nmbs-lo ... -a2270134/
http://www.demorgen.be/economie/nmbs-lo ... -a2270134/
Re: NMBS Logistics in buitenlandse handen
Ik begrijp dat zij per direct het rollend materieel gaan verkopen en terug huren ?? Sale-Leaseback..
Dan is de doos ineens leeg, blijft alleen het cliënteel als "activa". Boekhouders onder ons ???
Kent iemand meer details ? Hoe zit het met de werkplaats, loks en wagens ?
Dan is de doos ineens leeg, blijft alleen het cliënteel als "activa". Boekhouders onder ons ???
Kent iemand meer details ? Hoe zit het met de werkplaats, loks en wagens ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: NMBS Logistics in buitenlandse handen
Er dreigt inderdaad een tweede Sabena-scenario. Eerst de goede zaken wegplukken en dan de boel failliet laten gaan.
Re: NMBS Logistics in buitenlandse handen
Normaal niet, deze jongens zijn sterk in het stroomlijnen van een bedrijf en dan verder verkopen.
Dus niet langdurig houden maar wel winst pakken met de doorverkoop.
Geen massa's loks en wagens aanhouden, maar inderdaad bv. verkopen en alleen terug leasen wat men werkelijk nodig heeft.
Alleen wie gaat die spullen kopen, je kan ze in geen enkel ander land verhuren...
Zij denken er blijkbaar 50 miljoen voor te kunnen krijgen..
Als dan het bedrijf dan slanker en sportiever is, verkopen voor bv. 40 miljoen...na een jaar of zeven prijsverdubbeling.
Lukt echter niet altijd.
Dus niet langdurig houden maar wel winst pakken met de doorverkoop.
Geen massa's loks en wagens aanhouden, maar inderdaad bv. verkopen en alleen terug leasen wat men werkelijk nodig heeft.
Alleen wie gaat die spullen kopen, je kan ze in geen enkel ander land verhuren...
Zij denken er blijkbaar 50 miljoen voor te kunnen krijgen..
Als dan het bedrijf dan slanker en sportiever is, verkopen voor bv. 40 miljoen...na een jaar of zeven prijsverdubbeling.
Lukt echter niet altijd.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: NMBS Logistics in buitenlandse handen
Zulke truuken worden alleen door boekhouders bedacht om op korte termijn wat geld te krijgen. Want op geen enkele manier is zoiets in het langetermijnbelang van NMBS Logistics.dentheo schreef: Geen massa's loks en wagens aanhouden, maar inderdaad bv. verkopen en alleen terug leasen wat men werkelijk nodig heeft.
Wat gebeurd er trouwens met het personeel? Verliezen zij nu het NMBS-statuut? Want in dat geval zijn ze vogel voor de kat vrees ik.
-
- Berichten: 312
- Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
- Locatie: Delfshaven
Re: NMBS Logistics in buitenlandse handen
De nieuwkomenden goederenvervoerders werken bijna altijd op contractbasis. Ze krijgen een contract voor het vervoer van spul van A naar B en leasen voor de duur van het contract rollend materieel bij een leasemaatschappij.
Zelf materieel bezitten is op het moment dat je voldoende werk hebt wel goedkoper, maar op het moment dat je geen werk hebt voor wagens of locomotieven juist heel duur omdat de kosten hiervoor blijven doorlopen. Aangezien goederenvervoer cyclische verschijnselen vertoont in lijn met de economische cyclus kan tijdens minder goede periodes een groot eigen materieelpark een dusdanige kostenpost zijn dat het bedrijf verlies maakt of zelfs ten onder gaat.
Aangezien de economie in Europa de laatste tijd weer wat lijkt aan te trekken en er enkele jaren niet grootschalig is geïnvesteerd in nieuw materieel kan het juist nu interessant zijn om het wagenpark te verkopen aan leasemaatschappijen omdat daarmee de groeiende vraag bij B-Logistics maar ook andere goederenvervoerders snel opgevangen kan worden.
Zelf materieel bezitten is op het moment dat je voldoende werk hebt wel goedkoper, maar op het moment dat je geen werk hebt voor wagens of locomotieven juist heel duur omdat de kosten hiervoor blijven doorlopen. Aangezien goederenvervoer cyclische verschijnselen vertoont in lijn met de economische cyclus kan tijdens minder goede periodes een groot eigen materieelpark een dusdanige kostenpost zijn dat het bedrijf verlies maakt of zelfs ten onder gaat.
Aangezien de economie in Europa de laatste tijd weer wat lijkt aan te trekken en er enkele jaren niet grootschalig is geïnvesteerd in nieuw materieel kan het juist nu interessant zijn om het wagenpark te verkopen aan leasemaatschappijen omdat daarmee de groeiende vraag bij B-Logistics maar ook andere goederenvervoerders snel opgevangen kan worden.
Re: NMBS Logistics in buitenlandse handen
Inderdaad, loks voor Belgie zijn er niet zoveel te huur.
Maar met eloks kunnen ze niet veel doen, want daarvoor ligt de spanningssluis in Montzen zeer ongelukkig.
Je kan met geen enkele enkelspanningsmachine van Aachen naar Montzen...
Ik betwijfel echt of er wel een verhuurmarkt is voor 20-30 elocs met toelating voor Belgie.
Aan wie ga je die dingen dan verkopen ?
Maar met eloks kunnen ze niet veel doen, want daarvoor ligt de spanningssluis in Montzen zeer ongelukkig.
Je kan met geen enkele enkelspanningsmachine van Aachen naar Montzen...
Ik betwijfel echt of er wel een verhuurmarkt is voor 20-30 elocs met toelating voor Belgie.
Aan wie ga je die dingen dan verkopen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: NMBS Logistics in buitenlandse handen
Aan leasemaatschappijen die ze verhuren aan operators die in België goederen willen vervoeren op incidentele basis. Daar is denk ik best markt voor. En ik kan me ook voorstellen dat er wat naar Italië en Polen en Tsjechië verdwijnt.
Re: NMBS Logistics in buitenlandse handen
Leasemaatschappijen gaan het economisch risico ook niet gratis incasseren.
Op lange termijn huren is duurder dan huren. Als operator is het op lange termijn dus sowieso beter om eigen rollend materieel te hebben, voor het marktaandeel/regio dat je op lange termijn in je portefeuille wenst/verwacht te houden. En hopelijk reiken de ambities wat dat betreft verder dan 0%. NMBS-Logistics heeft het voordeel dat ze daarvoor geen gigantische aankoop-investeringen moeten aangaan, want ze hèbben al materieel.
Helaas zien boekhouders dat soms anders, om te voldoen aan (zeer) korte termijn financiële doelstellingen.
Op lange termijn huren is duurder dan huren. Als operator is het op lange termijn dus sowieso beter om eigen rollend materieel te hebben, voor het marktaandeel/regio dat je op lange termijn in je portefeuille wenst/verwacht te houden. En hopelijk reiken de ambities wat dat betreft verder dan 0%. NMBS-Logistics heeft het voordeel dat ze daarvoor geen gigantische aankoop-investeringen moeten aangaan, want ze hèbben al materieel.
Helaas zien boekhouders dat soms anders, om te voldoen aan (zeer) korte termijn financiële doelstellingen.
Re: NMBS Logistics in buitenlandse handen
Met een "sale en lease-back" constructie moet er natuurlijk niemand leasen, want dan doet NMBS-logistics het zelf. Vroeger reden er toch ook locomotieven rond van IKEA (?)
En toch krijg je in eerste instantie zakgeld om aan iets anders "nuttigers" te besteden.
En toch krijg je in eerste instantie zakgeld om aan iets anders "nuttigers" te besteden.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: NMBS Logistics in buitenlandse handen
Hoe zit het eigenlijk met de Traxx locomotieven?
Die zijn destijds toch gehuurd door "Holding" en dan "slechts" doorverhuurd naar logistics.
zit dit contract nu bij NMBS zelf en verhuurt NMBS deze aan Logistics?
Die zijn destijds toch gehuurd door "Holding" en dan "slechts" doorverhuurd naar logistics.
zit dit contract nu bij NMBS zelf en verhuurt NMBS deze aan Logistics?
Re: NMBS Logistics in buitenlandse handen
De Holding? Volgens mij was dat enkel een log blok voor personeel, niet voor rollend materieel.
Re: NMBS Logistics in buitenlandse handen
Het is daadwerkelijk zo dat 'NMBS' de TRAXX-locs huurt van de leasemaatschappij en niet NMBS Logistics. Naar verluidt wilde de leasemaatschappij niet dat NMBS Logistics contractpartner werd, omdat dat onvoldoende zekerheid zou bieden.
Re: NMBS Logistics in buitenlandse handen
Nog maar eens iets die in buitenlandse handen valt...
om binnen de kortste keren verloren te gaan...
om binnen de kortste keren verloren te gaan...
Re: NMBS Logistics in buitenlandse handen
Begrijpelijk want vanaf nu zal de staat niet meer bijspringen..TGr79 schreef:Het is daadwerkelijk zo dat 'NMBS' de TRAXX-locs huurt van de leasemaatschappij en niet NMBS Logistics. Naar verluidt wilde de leasemaatschappij niet dat NMBS Logistics contractpartner werd, omdat dat onvoldoende zekerheid zou bieden.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide