Goederentrein op gewone lijn toegestaan?

Alles over goederenvervoer in België.
Plaats reactie
BrionyDH

Goederentrein op gewone lijn toegestaan?

Bericht door BrionyDH »

Hallo,

mijn naam is Briony,
ik zit met een vraag, en hoop dat ik hier iets meer van uitleg zal vinden, want heb hierover online niet echt iets gevonden.
Waar ikzelf woon, grenst onze tuin aan de spoorweg, dit is al zo geweest sinds mijn geboorte, en nooit hebben wij hier veel last van gehad aangezien dit steeds altijd passagierstreinen waren. Apart van het geluid merkten wij hier eigenlijk niks van. Maar sinds enkele weken passeren er hier 's nachts (meestal vanaf 11u 's avonds) vrij vaak goederentreinen (weet niet wat er vervoert wordt, heb nog niet echt een duidelijk beeld ervan kunnen zien). Nu, vroeger passeerden er heel af en toe ook goederentrein, maar degene die op dit moment passeren lijken veel zwaarder te zijn, want telkens opnieuw schud het hele huis, tot op het punt waar je er zelf van wakker kan worden.
Nu is mijn vraag, is dit zomaar toegestaan om plots te beslissen deze zware treinen op deze lijn (Gent-Ronse) te laten rijden, want ik vermoed dat ook veel andere personen die dicht bij deze lijn wonen ook deze problemen de laatste tijd ondervinden.

Mijn excuses als dit onderwerp al ergens is opgebracht geweest op dit forum, maar ik heb hierover nog niet echt iets terug gevonden.

Alvast bedankt, en ik hoop hier wat meer info te vinden. ;)

Briony
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Goederentrein op gewone lijn toegestaan?

Bericht door groentje »

Ik zou niet onmiddellijk kunnen zeggen welke goederentreinen over lijn 86 rijden sinds de sluiting van de aftakking naar de electriciteitscentrale van Ruien, er zijn immers niet veel goederenbestuurders die lijn 86 nog kennen. Ik vermoed dat het een trein van Infrabel is, een balasttrein, of zo. Nadat de werken zijn afgelopen, ben je ook weer gerust.
Maar algemeen, zolang een spoorlijn niet gesloten is voor het goederenverkeer, en zo zijn er niet veel spoorlijnen in België, kan je in theorie altijd goederenverkeer hebben. Wat die op lijn 86 zouden moeten gaan doen, is natuurlijk maar de vraag, heel erg veel industriële aansluitingen zijn er daar niet...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Goederentrein op gewone lijn toegestaan?

Bericht door Shrek »

Er zijn enkele beperkingen voor treinen waar men bij de verkeersregelaars rekening moet houden. Denk aan aslast, rookontwikkeling, steile hellingen,...
Maar lawaai is geen factor. Ze kunnen dus gewoon treinen inleggen op elke spoorlijn op elk uur van de dag.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Goederentrein op gewone lijn toegestaan?

Bericht door dekooiker »

Shrek schreef:Ze kunnen dus gewoon treinen inleggen op elke spoorlijn op elk uur van de dag.
Was dat maar waar: sommige lijnen zijn gesloten van 23:00 tot 05:00 wegens afwezigheid van seinpersoneel.
Lijn 52 is zo'n geval.
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Goederentrein op gewone lijn toegestaan?

Bericht door Shrek »

dekooiker schreef:
Shrek schreef:Ze kunnen dus gewoon treinen inleggen op elke spoorlijn op elk uur van de dag.
Was dat maar waar: sommige lijnen zijn gesloten van 23:00 tot 05:00 wegens afwezigheid van seinpersoneel.
Lijn 52 is zo'n geval.
Als er daar personeel voorzien wordt (voor een uitzonderlijk transport bijvoorbeeld) kan men daar zonder problemen 's nachts rijden.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1215
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Goederentrein op gewone lijn toegestaan?

Bericht door Tim »

Ik vermoed dat er werken aan de gang zijn op L86, ik heb vorige week in De Pinte een ballasttrein de lijn zien oprijden. Deze zijn dus maar van tijdelijke aard. Men werkt voornamelijk 's Nachts omdat er dan geen/weinig treinverkeer is.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Goederentrein op gewone lijn toegestaan?

Bericht door dentheo »

BrionyDH schreef: Nu, vroeger passeerden er heel af en toe ook goederentrein, maar degene die op dit moment passeren lijken veel zwaarder te zijn, want telkens opnieuw schud het hele huis, tot op het punt waar je er zelf van wakker kan worden.
Hoeft geen probleem te zijn.

Gewoon melden bij Infrabel en waarschijnlijk komt er na enkele weken al een geel voertuig 's nachts even met de rails en de ballast schudden.
Heb ik op lijn 12 zo al een paar maal geweten..
Theo
Groeten vanop de Heide
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Goederentrein op gewone lijn toegestaan?

Bericht door kika »

dentheo schreef:Gewoon melden bij Infrabel en waarschijnlijk komt er na enkele weken al een geel voertuig 's nachts even met de rails en de ballast schudden.
http://www.infrabel.be/nl/contactformul ... rtbewoners of 0800 55 000.
Plaats reactie