Vraagje ivm goederen transport prive bedrijven terrein

Alles over goederenvervoer in België.
Plaats reactie
hotkeys

Vraagje ivm goederen transport prive bedrijven terrein

Bericht door hotkeys »

Beste Forumleden,
Ik werk nu sinds enige tijd in het haven gebied van Gent (Arcelor Mittal site Zelzate) en heb enkele vragen die jullie misschien kunnen beantwoorden.
  • Zijn de locomotieven die rondrijden op de site prive eigendom? Welke type locomotief is dit?
Beter foto volgt later als er nog eens eentje langskomt :D
Locomotief
Locomotief
  • Zijn de wagons waar de goederen inliggen prive eigendom? ik zie deze namelijk nooit verder dan het rangeer terrein. Op de sporen richting Volvo zie ik andere wagons (groene met een grote B als logo http://hetspoor.com/afbeeldingen/f837916.jpg).
Wagons
Wagons
Bedankt voor de info!

Groeten
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Vraagje ivm goederen transport prive bedrijven terrein

Bericht door Robin »

zijn de types 91 zo te zien.
de wagons zijn me ook raadsel
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vraagje ivm goederen transport prive bedrijven terrein

Bericht door Shrek »

Dat zullen hoogstwaarschijnlijk wagons zijn die niet op het Infrabel-net mogen en volgens eigen specificaties gebouwd zijn. Dat heeft natuurlijk enkele grote voordelen voor de gebruiker: hij kan veel hogere aslasten toelaten en met kortere bochtstralen werken.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Vraagje ivm goederen transport prive bedrijven terrein

Bericht door Tim »

Die wagons behoren inderdaad tot het interne netwerk van Arcelor Mittal. Voor transporten daarbuiten, dus op Infrabel netwerk, worden daarvoor toegelaten wagons gebruikt.
Hetzelfde voor de locs: deze hebben enkel een beperkte toelating voor de bundel Gent-Noord.
hotkeys

Re: Vraagje ivm goederen transport prive bedrijven terrein

Bericht door hotkeys »

Heren
Bedankt voor de antwoorden, blij at deze vragen nu beantwoord zijn.

Shrek, je sprak van hogere aslasten op het prive terrein, op de wagons staat boven het nummer (niet goed zichtbaar op de foto) de "80ton" indicatie, is dit meer of minder dan wat er op het infrabel-net toegelaten is?

Wat ik wel een beetje "overkill" vindt is dat ze dus het staal in het fabrieksgebouw op hun (gele)wagons zetten die dan trekken naar een plaats waar het infrabel-net begint om alles terug over te laden naar Infrabel-net comforme wagons, waarom gewoon niet direct alles op de juiste wagons opladen?
In de veronderstelling dat ze geen kortere bochtstralen hebben op het bedrijven terrein.

Groeten
Hotkeys
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vraagje ivm goederen transport prive bedrijven terrein

Bericht door Shrek »

hotkeys schreef:Heren
Bedankt voor de antwoorden, blij at deze vragen nu beantwoord zijn.

Shrek, je sprak van hogere aslasten op het prive terrein, op de wagons staat boven het nummer (niet goed zichtbaar op de foto) de "80ton" indicatie, is dit meer of minder dan wat er op het infrabel-net toegelaten is?

Wat ik wel een beetje "overkill" vindt is dat ze dus het staal in het fabrieksgebouw op hun (gele)wagons zetten die dan trekken naar een plaats waar het infrabel-net begint om alles terug over te laden naar Infrabel-net comforme wagons, waarom gewoon niet direct alles op de juiste wagons opladen?
In de veronderstelling dat ze geen kortere bochtstralen hebben op het bedrijven terrein.

Groeten
Hotkeys
80 ton voor 4 assen is ongeveer hetgeen wat Infrabel toelaat op het net.
Waarschijnlijk zullen ze het staal nooit echt overladen. Binnen zo'n groot fabrieksterrein zijn er ook veel interne verplaatsingen van staal nodig (van de hoogoven naar de walserij ofzo). Het zal voornamelijk daarvoor zijn dat die wagons gebruikt worden.
Plaats reactie