Goederenlijntje Lanaken-Maastricht: einde oefening

Alles over goederenvervoer in België.
dentheo
Berichten: 8163
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: RE: Re: Goederenlijntje Lanaken-Maastricht: einde oefening

Bericht door dentheo »

trainlovertje schreef: Maar Oosterweel moet er wel echt komen, want dat is relatief goedkoop om de gehele doorstroming van het wegverkeer in Antwerpen serieus te verbeteren (als we de politiek mogen geloven).
De laatste tekeningen van Ringland tonen een soort dubbele Kennedytunnel rond driekwart van Antwerpen.
Als die raming binnenvalt zal het wel even stil zijn.
Theo
Groeten vanop de Heide
TB_worden
Berichten: 294
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: RE: Re: Goederenlijntje Lanaken-Maastricht: einde oefening

Bericht door TB_worden »

Shrek schreef: Als de Vlaamse regering die 3 Miljard € die voorzien zijn voor Oosterweel in openbaar vervoer zou stoppen, dan zou er voor Limburg nog wel iets mogelijk zijn. Maar ook daar besparen ze alleen maar ...
Als de investeringen van de nmbs zouden doorgetrokken worden, zou er van die 3 miljard, 6 miljoen euro naar Limburg vloeien. Kunnen ze in Hasselt net een parking mee aanleggen. Misschien.

Neen, als spoorliefhebber vind ik dit zeer spijtig, maar als pendelaar heb ik liever dat ze geld pompen in de verbreding van de E314 en E313 en wat opritten sluiten in het Leuvense, daar rijden immers wel treinen genoeg. En dat ze uiteindelijk de Noord-Zuid eens aanleggen...
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Goederenlijntje Lanaken-Maastricht: einde oefening

Bericht door groentje »

Dat wil ik toch nuanceren, Schrek, een overheid, en dus door haar gesubsidieerde diensten zoals de spoorwegen, krijgt haar geld uit het hele land, niet alleen de grote agglomeraties. Uiteraard moet er ook naar rendabiliteit gekeken worden, maar je moet er ook op letten dat iedereen het gevoel heeft een billijke retour op zijn belastingen te krijgen, ook in het buitengebied. Dit gezegd zijnde, ook de woon- en levenskost is vaak goedkoper in buitengebied, voor het geld waarmee ik een appartement heb gekocht, heb je in pakweg de Westhoek al een bescheiden huis... En met wat moestuinieren kan je er ook makkelijker deels je eigen voedsel voorzien. Daar heb ik geen ruimte voor...
brunel
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 jan 2011, 15:50

Re: Goederenlijntje Lanaken-Maastricht: einde oefening

Bericht door brunel »

Ondertussen wordt gesproken over sloop van de spoorbrug in Maastricht.

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20220125_95059272

Artikel zit helaas achter een betaalmuur, maar de boodschap van Prorail is duidelijk. De lokale politiek sputtert nog tegen.

https://www.1limburg.nl/iconische-spoor ... verdwijnen

Monumentaal?
Rww
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:51

Re: Goederenlijntje Lanaken-Maastricht: einde oefening

Bericht door Rww »

Heeft deze lijn een beveiligingssysteem??
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Goederenlijntje Lanaken-Maastricht: einde oefening

Bericht door Shrek »

Rww schreef: 30 jan 2022, 19:10 Heeft deze lijn een beveiligingssysteem??
Neen, maar dat hoeft ook niet op industrielijnen met v=< 40km/h
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Goederenlijntje Lanaken-Maastricht: einde oefening

Bericht door jan_olieslagers »

Wil dat dan zeggen dat er op dit lijntje alleen maar kon/mocht gereden worden "op zicht"? Of is dat nog iets anders?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Kevin
Berichten: 89
Lid geworden op: 30 mar 2017, 01:09

Re: Goederenlijntje Lanaken-Maastricht: einde oefening

Bericht door Kevin »

jan_olieslagers schreef: 30 jan 2022, 19:51 Wil dat dan zeggen dat er op dit lijntje alleen maar kon/mocht gereden worden "op zicht"? Of is dat nog iets anders?
Ik dacht dat het een lijn in pendelverkeer was
joverwimp
Berichten: 491
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Goederenlijntje Lanaken-Maastricht: einde oefening

Bericht door joverwimp »

brunel schreef: 27 jan 2022, 07:28 Ondertussen wordt gesproken over sloop van de spoorbrug in Maastricht.

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20220125_95059272

Artikel zit helaas achter een betaalmuur, maar de boodschap van Prorail is duidelijk. De lokale politiek sputtert nog tegen.

https://www.1limburg.nl/iconische-spoor ... verdwijnen

Monumentaal?
In het verleden hebben ze wel wat kosten gemaakt
Bijlagen
light rail Limburg lijn 1.jpg
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Goederenlijntje Lanaken-Maastricht: einde oefening

Bericht door thejay »

Ze zijn alweer op hun besluit aan het terugkomen

----
Het plan om de stalen spoorbrug in Maastricht te slopen, is voorlopig stilgezet door ProRail. Dat gebeurde in samenspraak met de gemeente Maastricht.

lees verder:
https://www.1limburg.nl/sloop-stalen-sp ... an-de-baan
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Goederenlijntje Lanaken-Maastricht: einde oefening

Bericht door Shrek »

Hoe graag ik ook spoorwegbruggen zie, als ze een nuttige vervoersas, zoals scheepvaart op de Maas, in de weg zitten moet je ze soms kunnen afbreken.
Stel dat er ooit over 20 jaar toch nood zou zijn een spoorlijn kan je ze altijd -verhoogd- herbouwen.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Goederenlijntje Lanaken-Maastricht: einde oefening

Bericht door groentje »

Veel kans dat die brug inderdaad sowieso verhoogd zou moeten worden, maar het is wel (politiek, administratief) makkelijker om iets te vernieuwen dan van nul te moeten beginnen. In die zin ben ik toch blij dat de procedure minstens gepauzeerd wordt, zodat er een weloverwogen besluit kan genomen worden.
Plaats reactie