Goederenlijntje Lanaken-Maastricht: einde oefening

Alles over goederenvervoer in België.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Goederenlijntje Lanaken-Maastricht: einde oefening

Bericht door jan_olieslagers »

Zonet in het radionieuws: Infrabel stopt het onderhoud van de nog nieuwe goederenlijn Lanaken-Maastricht. Op vijf jaar tijd zouden er slechts een tiental treinen over gereden hebben... Zeer droevig. Zouden de sporen effectief uitgebroken worden?

Het verbaast me overigens dat ik hier nog niets had vernomen terzake - of is er eigenlijk geen nieuws meer aan?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Goederenlijntje Lanaken-Maastricht: einde oefening

Bericht door Shrek »

Wat valt er meer over te zeggen? Infrabel kijkt constant na welke assets er nuttig zijn en welke niet. Als er "iets" niet meer nodig is gaat het weg of op nonactief, of dat nu een weinig gebruikte overweg of een verlaten spoorweg is maakt weinig uit.
De sporen zullen waarschijnlijk nog niet meteen weggaan, stel dat er ooit toch een bedrijf het zou willen gebruiken.
Er zijn wel meer verlaten lijnen waar nog sporen te vinden zijn.
Papanero
Berichten: 305
Lid geworden op: 19 jan 2007, 07:47
Locatie: Pannenhuis / Thurn & Taxis (Lijn 28)

Re: Goederenlijntje Lanaken-Maastricht: einde oefening

Bericht door Papanero »

Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Goederenlijntje Lanaken-Maastricht: einde oefening

Bericht door Hobbes »

Waar velen voor gewaarschuwd hadden: Zonder reactivatie van de volledige L20, en aansluiting naar het Belgische net had dit weinig of geen kans op slagen... Veel geld verkwist dat ergens anders veel beter had kunnen gebruikt worden... :roll:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Goederenlijntje Lanaken-Maastricht: einde oefening

Bericht door Shrek »

Hobbes schreef:Waar velen voor gewaarschuwd hadden: Zonder reactivatie van de volledige L20, en aansluiting naar het Belgische net had dit weinig of geen kans op slagen... Veel geld verkwist dat ergens anders veel beter had kunnen gebruikt worden... :roll:
Zelfs met reactivatie van de hele lijn 20 had dit nog niets uitgehaald. Dit goederenlijntje is enkel nuttig voor de bediening van Lanaken, als daar geen vraag is heeft het geheel gewoon geen nut. Of je trein dan richting Maastricht of richting Genk vertrekt maakt dan geen verschil.
Papanero
Berichten: 305
Lid geworden op: 19 jan 2007, 07:47
Locatie: Pannenhuis / Thurn & Taxis (Lijn 28)

Re: Goederenlijntje Lanaken-Maastricht: einde oefening

Bericht door Papanero »

De ± 15 treinen die daar de afgelopen vijf jaar gereden hebben, waren dat Nederlandse treinen, of Belgische die via Maastricht van en naar elders in België reden ?
dentheo
Berichten: 8163
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Goederenlijntje Lanaken-Maastricht: einde oefening

Bericht door dentheo »

Ik meen meestal internationale.... witzand naar Roemenië enzo.
Theo
Groeten vanop de Heide
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Goederenlijntje Lanaken-Maastricht: einde oefening

Bericht door jan_olieslagers »

Vergeef me dit zijsprongetje: nu de voorgestelde Spartacus-tramlijn Hasselt-Maastricht blijkbaar op de lange baan geschoven is, waar blijft de Vlaamse overheid met een lightrail-initiatief voor reizigersverkeer over een hernieuwde L20? Hasselt-Lanaken-Maastricht, daar moet toch een markt voor zijn? En de kosten lijken me draaglijk, want de infrastructuur is (vandaag nog wel!) beschikbaar, althans grotendeels. Beetje politiek geladen, weliswaar...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: RE: Re: Goederenlijntje Lanaken-Maastricht: einde oefening

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef:Vergeef me dit zijsprongetje: nu de voorgestelde Spartacus-tramlijn Hasselt-Maastricht blijkbaar op de lange baan geschoven is, waar blijft de Vlaamse overheid met een lightrail-initiatief voor reizigersverkeer over een hernieuwde L20? Hasselt-Lanaken-Maastricht, daar moet toch een markt voor zijn? En de kosten lijken me draaglijk, want de infrastructuur is (vandaag nog wel!) beschikbaar, althans grotendeels. Beetje politiek geladen, weliswaar...
Als er al geen geld is voor een tram, is er zeker geen geld voor een nog duurdere light rail.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Goederenlijntje Lanaken-Maastricht: einde oefening

Bericht door groentje »

Ik denk dat de Spartacustram sowieso eerder een lightrail is/was, de grenzen zijn behoorlijk flou. Tenzij het echt om een hybride tram-trein zou gaan, die dus aan de botsvoorwaarden van een trein moet voldoen, het veiligheidssysteem moet ingebouwd krijgen, etc, dat is nog een stap verder.
Een klassieke trein ligt politiek gevoeliger, als Vlaanderen daar het NMBS-monopolie zou aanvallen...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Goederenlijntje Lanaken-Maastricht: einde oefening

Bericht door Shrek »

Allemaal dromerij want economisch niet verantwoord. Het enige wat je kan hopen is dat er opeens een grote industriële speler Lanaken als vestigingsplaats zou uitkiezen, anders rijdt daar nooit nog iets van spoorvoertuigen.

Ik vraag me wel af of er ooit een onderzoek gaat komen naar deze verspilling van overheidsgelden. Waarom moest dat lijntje er persé komen? Waren de prognoses bewust aangedikt of zijn er in de onderzoeken naar mogelijk cliënteel zware fouten gebeurd?
5 jaar geleden wist men toch ook al dat er in Lanaken quasi geen industriële activiteit is (op één fabriek na). 5 jaar geleden wist men ook al dat er in Luik, amper 20 km verder, aan overslag water-weg-spoor gedaan kan worden. Dit was zeker te voorzien, die sporen hadden daar nooit gebouwd mogen worden.

Ter vergelijking: voor die 30 M€ had er al bovenleiding tot Neerpelt kunnen hangen...
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Goederenlijntje Lanaken-Maastricht: einde oefening

Bericht door groentje »

Die ene fabriek was wel al enige tijd aan het lobbyen om een spooraansluiting te krijgen... maar was uiteindelijk het wachten beu, en koos voor het wegtransport, net op het moment dat de beslissing viel dat ze die spooraansluiting zouden krijgen.
dentheo
Berichten: 8163
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Goederenlijntje Lanaken-Maastricht: einde oefening

Bericht door dentheo »

En toen de fabriek beslist had zijn productie anders te organiseren, wilde de politiek zijn gezicht niet verliezen, zeker niet bij Europa en moest het project doorgaan ook al had het geen zin meer.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Goederenlijntje Lanaken-Maastricht: einde oefening

Bericht door Tim »

Zo zijn er nog voorbeelden: het lijntje naar Plassendale in Oostende is wel nog in dienst maar ook hier komen geen treinen.
Ook vreemd zijn de lijnen 155 en 289 naar Valvert en Croix-Rouge. Al sinds 2009 geen trein meer gezien maar toch nog in dienst. Zit de Waalse politiek hier voor iets tussen?
Papanero
Berichten: 305
Lid geworden op: 19 jan 2007, 07:47
Locatie: Pannenhuis / Thurn & Taxis (Lijn 28)

Re: Goederenlijntje Lanaken-Maastricht: einde oefening

Bericht door Papanero »

La ligne " Valvert " désactivée, sedert juni 2016, zie artikel op deze site van RTBF & lokale televisiestations in Wallonië:
http://www.vivreici.be/article/detail_l ... e?id=62340

Volgens de reportage zou de aftakking kunnen verdwijnen door de vernieuwing van lijn 162.
Plaats reactie