Goederenlijntje Lanaken-Maastricht: einde oefening

Alles over goederenvervoer in België.
Papanero
Berichten: 305
Lid geworden op: 19 jan 2007, 07:47
Locatie: Pannenhuis / Thurn & Taxis (Lijn 28)

Re: Goederenlijntje Lanaken-Maastricht: einde oefening

Bericht door Papanero »

Maar volgens een ander artikel op dezelfde site (http://www.vivreici.be/commune/6740/art ... t?id=88476) zou Valvert willen gaan exporteren naar het Verenigd Koninkrijk. Misschien binnenkort een goederentrein van Etalle door de Kanaaltunnel naar het VK ?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Goederenlijntje Lanaken-Maastricht: einde oefening

Bericht door overweg13 »

Die lijn moet dan ook volledig vernieuwd worden. Ik ben er een jaar of zo geleden nog gepasseerd en daar rijdt geen trein meer over!
Met vriendelijke groet

overweg13
KB
Berichten: 636
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: RE: Re: Goederenlijntje Lanaken-Maastricht: einde oefening

Bericht door KB »

Shrek schreef:
jan_olieslagers schreef:Vergeef me dit zijsprongetje: nu de voorgestelde Spartacus-tramlijn Hasselt-Maastricht blijkbaar op de lange baan geschoven is, waar blijft de Vlaamse overheid met een lightrail-initiatief voor reizigersverkeer over een hernieuwde L20? Hasselt-Lanaken-Maastricht, daar moet toch een markt voor zijn? En de kosten lijken me draaglijk, want de infrastructuur is (vandaag nog wel!) beschikbaar, althans grotendeels. Beetje politiek geladen, weliswaar...
Als er al geen geld is voor een tram, is er zeker geen geld voor een nog duurdere light rail.
Was het probleem niet de brug over de Maas in Maastricht? Die kon geen tram (of sneltram of lightrail of hoe men het ook noemen wil) dragen en dus stelden de Nederlanders maar voor de tram elders te laten eindigen en dat kon dan weer niet voor de Belgen. Of vergis ik me? Nu het goederenverkeer toch van de baan is zou die brug toch voor de tram gebruikt kunnen worden, of zie ik iets over het hoofd?
L'union fait la force.
dentheo
Berichten: 8163
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Goederenlijntje Lanaken-Maastricht: einde oefening

Bericht door dentheo »

Inderdaad dat kon altijd al, maar wanneer de tram over de spoorwegbrug gaat dan eindigt hij in of voor het station.
En dat wil Maastricht dan weer niet, want het centrum wil die tram.
Laatst gewijzigd door dentheo op 29 sep 2016, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Goederenlijntje Lanaken-Maastricht: einde oefening

Bericht door Bibke »

Effe rechtzetting:
De brug (huidige voor het wegverkeer) over de Maas was de beperking. Die moest versterkt worden. En dat wou Maastricht niet betalen.
Maar dat staat dan weer los van goederenlijn Lanaken-Maastricht. Dat traject loopt over haar eigen brug over de Maas het station binnen.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Goederenlijntje Lanaken-Maastricht: einde oefening

Bericht door Shrek »

Tim schreef:Zo zijn er nog voorbeelden: het lijntje naar Plassendale in Oostende is wel nog in dienst maar ook hier komen geen treinen.
Ook vreemd zijn de lijnen 155 en 289 naar Valvert en Croix-Rouge. Al sinds 2009 geen trein meer gezien maar toch nog in dienst. Zit de Waalse politiek hier voor iets tussen?
In de richtplannen staat toch dat de wissel naar dit lijntje uitgebroken wordt, dus veel hebben die politici toch niet kunnen binnenhalen. De enige reden dat dat er momenteel nog ligt is omdat de vernieuwingswerken in Marbehan nog niet begonnen zijn.

Maar terug on-topic: Een fietspad Diepenbeek-Maastricht zou volgens mij nog wel veel volk kunnen trekken. Het kan ook perfect geïntegreerd worden in het bestaande fietsnetwerk van Limburg. Op die manier krijgt de oude bedding toch nog nut :)
JPL107
Berichten: 126
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:48
Locatie: Lier
Contacteer:

Re: Goederenlijntje Lanaken-Maastricht: einde oefening

Bericht door JPL107 »

Een fietspad Diepenbeek-Maastricht zou volgens mij nog wel veel volk kunnen trekken. Het kan ook perfect geïntegreerd worden in het bestaande fietsnetwerk van Limburg. Op die manier krijgt de oude bedding toch nog nut :)
Er is nu een railbike tussen Munsterbilzen en Gellik; van na de overweg in Munsterbilzen tot vlak voor de ijzeren brug in Gellik :) .
TB_worden
Berichten: 294
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Goederenlijntje Lanaken-Maastricht: einde oefening

Bericht door TB_worden »

Shrek schreef:Allemaal dromerij want economisch niet verantwoord. Het enige wat je kan hopen is dat er opeens een grote industriële speler Lanaken als vestigingsplaats zou uitkiezen, anders rijdt daar nooit nog iets van spoorvoertuigen.

Ik vraag me wel af of er ooit een onderzoek gaat komen naar deze verspilling van overheidsgelden. Waarom moest dat lijntje er persé komen? Waren de prognoses bewust aangedikt of zijn er in de onderzoeken naar mogelijk cliënteel zware fouten gebeurd?
5 jaar geleden wist men toch ook al dat er in Lanaken quasi geen industriële activiteit is (op één fabriek na). 5 jaar geleden wist men ook al dat er in Luik, amper 20 km verder, aan overslag water-weg-spoor gedaan kan worden. Dit was zeker te voorzien, die sporen hadden daar nooit gebouwd mogen worden.

Ter vergelijking: voor die 30 M€ had er al bovenleiding tot Neerpelt kunnen hangen...
In principe zou dat lijntje deel moeten uitmaken van een spoorverbinding Hasselt-Maastricht, ook voor personenvervoer. Alé, toch in een land waar elke regio en elke provincie evenveel recht heeft op openbaar vervoer. Net zoals de spoorlijn Hasselt-Neerpelt er ook al terug had moeten liggen, net zoals de elektrificatie van Herentals naar Mol ook al doorgetrokken had moeten worden naar Hamont en - idealiter - Weert.

Maar goed, we weten allemaal waar Limburg staat op de ladder van de NMBS, helemaal onderdaan. Geen wonder dat men hier geen interesse meer heeft in een trein en de goednieuwsverhaaltjes van de NMBS op hun zogenoemde roadtrip indertijd...
TB_worden
Berichten: 294
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Goederenlijntje Lanaken-Maastricht: einde oefening

Bericht door TB_worden »

Shrek schreef:Maar terug on-topic: Een fietspad Diepenbeek-Maastricht zou volgens mij nog wel veel volk kunnen trekken. Het kan ook perfect geïntegreerd worden in het bestaande fietsnetwerk van Limburg. Op die manier krijgt de oude bedding toch nog nut :)
In feite zou het fietsroutenetwerk perfect uitgebreid kunnen worden, van Genk over Hasselt naar Sint-Truiden, van Hasselt via Beringen naar Leopoldsburg. Tussen Hasselt en Tongeren, van Hasselt naar Aarschot en van Hamont naar Neerpelt... :oops:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: RE: Re: Goederenlijntje Lanaken-Maastricht: einde oefening

Bericht door Shrek »

TB_worden schreef: Maar goed, we weten allemaal waar Limburg staat op de ladder van de NMBS, helemaal onderdaan. Geen wonder dat men hier geen interesse meer heeft in een trein en de goednieuwsverhaaltjes van de NMBS op hun zogenoemde roadtrip indertijd...
Het probleem is dat wafelijzerpolitiek tegenwoordig niet meer zo "in" is. De investeringen gaan nu naar de plaatsen waar ze het beste renderen.
TB_worden
Berichten: 294
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: RE: Re: Goederenlijntje Lanaken-Maastricht: einde oefening

Bericht door TB_worden »

Shrek schreef:
TB_worden schreef: Maar goed, we weten allemaal waar Limburg staat op de ladder van de NMBS, helemaal onderdaan. Geen wonder dat men hier geen interesse meer heeft in een trein en de goednieuwsverhaaltjes van de NMBS op hun zogenoemde roadtrip indertijd...
Het probleem is dat wafelijzerpolitiek tegenwoordig niet meer zo "in" is. De investeringen gaan nu naar de plaatsen waar ze het beste renderen.
Dan is het een klassieke kwestie van de kip of het ei. Openbaar vervoer in Limburg is zwak, treinen - voor mij toch de backbone van een goed OV-beleid - quasi onbestaande voor een groot deel van de provincie wat leidt tot weinig gebruik en dus weinig rendement waardoor de provincie telkens onderaan bengelt bij investeringen. Die neerwaartse spiraal zal toch eens doorbroken moeten worden en de aanzet zal van de NMBS moeten komen. Als de NMBS dat niet wil of kan, is het dringend tijd voor het doorbreken van het NMBS monopolie en een diepgaande liberalisering.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: RE: Re: Goederenlijntje Lanaken-Maastricht: einde oefening

Bericht door Shrek »

TB_worden schreef: Dan is het een klassieke kwestie van de kip of het ei. Openbaar vervoer in Limburg is zwak, treinen - voor mij toch de backbone van een goed OV-beleid - quasi onbestaande voor een groot deel van de provincie wat leidt tot weinig gebruik en dus weinig rendement waardoor de provincie telkens onderaan bengelt bij investeringen. Die neerwaartse spiraal zal toch eens doorbroken moeten worden en de aanzet zal van de NMBS moeten komen. Als de NMBS dat niet wil of kan, is het dringend tijd voor het doorbreken van het NMBS monopolie en een diepgaande liberalisering.
Sorry om die bubbel te moeten doorprikken, maar ook een privébedrijf zal geen zware investeringen doen in Limburg als er geen overheidsgeld of torenhoge ticketprijzen tegenover staan.
De reden dat in pakweg Friesland of andere dunbevolkte provincies in Nederland er wel redelijk openbaar vervoer is, is dat de provincies daar zelf over een ruim budget beschikken dat ze kunnen uitgeven aan het geliberaliseerde openbaar vervoer. Dergelijke budgetten zijn in België niet beschikbaar, dus zal er ook niets voor in de plaats komen.
Dat de neerwaartse spiraal ooit doorbroken moet worden is ook helemaal geen wetmatigheid, het gaat immers al 50 jaar lang neerwaarts dus dat kan (helaas) ook blijven duren.
Begrijp me niet verkeerd: ik zou ook liever hebben dat er meer geld naar openbaar vervoer zou gaan en er dus ook nog iets over was voor Limburg. Maar als de vinger op de knip moet gehouden worden is het logisch dat ze de miljoenen mensen in een straal van 30km rond de grootsteden voorrang geven.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: RE: Re: Goederenlijntje Lanaken-Maastricht: einde oefening

Bericht door profke »

Maar als de vinger op de knip moet gehouden worden is het logisch dat ze de miljoenen mensen in een straal van 30km rond de grootsteden voorrang geven.
yeps: steek da geld maar in de oosterweel, want zolang er geen treinen zijn zullen limburgers per wagen naar antwerpen rijden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: RE: Re: Goederenlijntje Lanaken-Maastricht: einde oefening

Bericht door Shrek »

profke schreef:
Maar als de vinger op de knip moet gehouden worden is het logisch dat ze de miljoenen mensen in een straal van 30km rond de grootsteden voorrang geven.
yeps: steek da geld maar in de oosterweel, want zolang er geen treinen zijn zullen limburgers per wagen naar antwerpen rijden.
Als de Vlaamse regering die 3 Miljard € die voorzien zijn voor Oosterweel in openbaar vervoer zou stoppen, dan zou er voor Limburg nog wel iets mogelijk zijn. Maar ook daar besparen ze alleen maar ...
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: RE: Re: Goederenlijntje Lanaken-Maastricht: einde oefening

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef:
profke schreef:yeps: steek da geld maar in de oosterweel, want zolang er geen treinen zijn zullen limburgers per wagen naar antwerpen rijden.
Als de Vlaamse regering die 3 Miljard € die voorzien zijn voor Oosterweel in openbaar vervoer zou stoppen, dan zou er voor Limburg nog wel iets mogelijk zijn. Maar ook daar besparen ze alleen maar ...
Maar Oosterweel moet er wel echt komen, want dat is relatief goedkoop om de gehele doorstroming van het wegverkeer in Antwerpen serieus te verbeteren (als we de politiek mogen geloven). Enkel investeren in spoorwegen kan gewoon niet.
Plaats reactie