Montzenroute

Alles over goederenvervoer in België.
Plaats reactie
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Montzenroute

Bericht door BlackEagle »

Vraagje (waar ik geen topic voor vond dus nieuwe topic :D )

Hoeveel goederentreinen rijden er dagelijks over de Montzenroute van Antwerpen naar Aken? En gerelateerd daaraan: rijden er ook sommige goederentreinen over spoorlijn 16 om via Leuven en Ottignies naar spoorlijn 165 en Luxemburg/Frankrijk/Zwitserland te gaan, of gebeurt dat enkel bij calamiteiten?
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Montzenroute

Bericht door Jan-Mark »

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Montzenroute

Bericht door Steven »

de Athus meuse lijn is een afzonderlijk traject. Dat is geen omleiding of afwijking. Men gebruikt er zelfs andere locs voor, via montzen gaan de meeste met traxx of class 66, daar waar er via athus meuse met HLE13/cfl3000 gereden word.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Montzenroute

Bericht door Tim »

Treinen van Antwerpen richting Leuven rijden niet via L16 maar wel via L27 en 53. De kortste route via Muizen dus.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Montzenroute

Bericht door Shrek »

BlackEagle schreef: Hoeveel goederentreinen rijden er dagelijks over de Montzenroute van Antwerpen naar Aken?
Een 50-tal per richting.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Montzenroute

Bericht door LML »

Ruw geschat is dat een 2-tal treinen per uur in totaal? Dat zijn er ooit toch (veel) meer geweest? Ik weet nog dat we (gezin) op midweek waren in de Voerstreek en minstens om het kwartier er een goederentrein voorbij denderde...
Laatst gewijzigd door LML op 11 apr 2017, 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Montzenroute

Bericht door Shrek »

LML schreef:Ruw geschat is dat een 2-tal treinen per uur? Dat zijn er ooit toch (veel) meer geweest? Ik weet nog dat we (gezin) op midweek waren in de Voerstreek en minstens om het kwartier er een goederentrein voorbij denderde...
2 per uur per richting, dus op een uur zie je er gemiddeld 4 passeren dan.
Bovendien zijn de treinen niet evenredig over de dag gespreid. Op sommige momenten zijn er meer, op andere minder.
Het is natuurlijk wel zo dat er tegenwoordig minder goederentreinen rijden. De huidige Traxxen kunnen immers veel meer gewicht trekken dan de zwakke dieseltjes die er vroeger reden, daardoor kan dezelfde vracht met minder treinen vervoerd worden.
HVHTB
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: Montzenroute

Bericht door HVHTB »

Zondagavond vanaf 15h is het drukste moment op lijn 24. Dan komen er heel wat cargo's over lijn 24 van Duitsland naar België. Vorige zondag was er B-Logisics, Railtraxx, Crossrail en ECR.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Montzenroute

Bericht door Tim »

De 'spits' op L24 begint 's avonds rond 21u tot ongeveer 3u 's nachts. Dikwijls is het dan lange tijd aanschuiven om Aachen West binnen te raken.
Overdag is het heel wat kalmer.
IGBT-6000
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 sep 2015, 10:03

Re: Montzenroute

Bericht door IGBT-6000 »

Tim schreef:De 'spits' op L24 begint 's avonds rond 21u tot ongeveer 3u 's nachts. Dikwijls is het dan lange tijd aanschuiven om Aachen West binnen te raken.
Overdag is het heel wat kalmer.
Is Aachen West een flessehals? Door omkeren van de richting om richting Köln te gaan ?
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Montzenroute

Bericht door Tim »

IGBT-6000 schreef:
Tim schreef:De 'spits' op L24 begint 's avonds rond 21u tot ongeveer 3u 's nachts. Dikwijls is het dan lange tijd aanschuiven om Aachen West binnen te raken.
Overdag is het heel wat kalmer.
Is Aachen West een flessehals? Door omkeren van de richting om richting Köln te gaan ?
Ja, je moet rekenen dat treinen daar van 3 kanten aankomen en vertrekken. Bovendien liggen er niet overdreven veel sporen en moeten de meeste treinen er kopmaken of er komt een andere loc tegen.
Plaats reactie