"Biertrein" Jupille-Ninove

Alles over goederenvervoer in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door Shrek »

Tim schreef: 06 apr 2023, 10:23 Ik weet niet of het waar is maar ik had indertijd gehoord dat die testtrein nodig was om de aansluiting in Ninove te behouden. Anders zou Infrabel de wissel verwijderd hebben. Nu, na dit artikel denk ik dat dit toch niet lang meer zal duren...
Dat gerucht heb ik ook opgevangen. Of het nu waar is of niet, het resultaat is dus dat Infrabel 5 jaar lang een wissel en een sein heeft moeten onderhouden met 0,0 meerwaarde. Had dit dan niet beter uitgebroken geweest zodat een andere wissel ergens te lande had kunnen blijven?
Dat is natuurlijk het resultaat van het kortetermijndenken "er mag niets afgebroken worden". 5 jaar later is er alleen maar geld verloren :roll:
DR-fan
Berichten: 533
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 06 apr 2023, 10:49 Moest het een complete trein zijn was het wel de moeite, maar dat was veel te veel capaciteit voor hetgeen nodig was.
Er moeten inderdaad meer goederen per spoor vervoerd worden, maar dat gaat bijna alleen maar over internationaal vervoer. Er is niemand die pleit voor lokale goederentreintjes zoals ze 100 jaar geleden reden. Het zijn de internationale vrachtwagens die van de weg moeten, niet de vrachtwagen die 3 dorpen verder gaat leveren.
Dit wil zeggen dat bundeltjes in lokale industrieterreinen geen nut meer hebben maar dat er in de plaats moet geïnvesteerd worden in overslaglocaties en bundels in de havens. Daar zit het groeipotentieel, dat zit niet in Ninove. Afbreken dus die bundel in Ninove en bijbouwen in Gent, Zeebrugge en Antwerpen.
Je gaat er nogal gemakkelijk van uit dat internationaal vervoer alleen uit de grote centra komt. Je weet net zo goed als ik dat intermodaal vervoer niet voor alles de oplossing is en dat sommige bedrijven spooraansluitingen nodig hebben. Als je dan een beetje uit je tunnelvisie komt, zie je plaatsen waar spoorvervoer absoluut noodzakelijk blijft en waar plaats én potentieel is om ook andere bedrijven een optie op spoorvervoer te bieden. Spontaan denk ik dan bv aan Tessenderlo en Feluy. Als je daar toch al naartoe rijdt met 10 - 15 ketelwagens, waarom zou je dan niet bv 5 extra wagens voor een andere klant kunnen meenemen?

Dat spoorvervoer alleen op internationale verbindingen interessant is, is ook onzin. Er zijn genoeg binnenlandse trafieken die rendabel (kunnen) zijn. Denk aan de al bestaande staalpendels (Gent - La Louvière, Genk - Châtelet, Gent - Luik), de kalktrein Aisemont - Gent, de containerpendels Antwerpen - Athus ed.
DR-fan
Berichten: 533
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 06 apr 2023, 20:14 Dat is veel te traag en te arbeidsintensief, dat is echt niet wat bedrijven vragen. Infrabel houdt de vinger aan de pols bij de bedrijven, VBO, VOKA, transporteconomen,... Die hebben allemaal goede ideeën waarmee het aandeel spoorvervoer enorm kan stijgen, dit soort microvervoer zit daar niet bij.
Dat is er één voor de Comedy Cup :lol: Ik zeg maar één ding: spreek je contacten eens aan over de trieste klucht die ze in de Antwerpse haven "bundel Lillo" noemen.
Shrek schreef: 06 apr 2023, 20:14De toekomst zit bij de grote vervoersstromen die vandaag nog steeds met tienduizenden vrachtwagens dezelfde richting oprijden. Je moet niet het appeltje boven in de boom willen plukken als ze onderaan nog bijna tot aan de grond hangen.
Dat is de doctrine van de jaren '80 en '90 van de vorige eeuw en we weten allemaal hoe dat is geëindigd: het marktaandeel van het spoor in vrije val.
DR-fan
Berichten: 533
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 06 apr 2023, 20:26 Dat gerucht heb ik ook opgevangen. Of het nu waar is of niet, het resultaat is dus dat Infrabel 5 jaar lang een wissel en een sein heeft moeten onderhouden met 0,0 meerwaarde. Had dit dan niet beter uitgebroken geweest zodat een andere wissel ergens te lande had kunnen blijven?
Dat is natuurlijk het resultaat van het kortetermijndenken "er mag niets afgebroken worden". 5 jaar later is er alleen maar geld verloren :roll:
Wissels van spooraansluitingen worden meebetaald door de aangeslotene. Als het bedrijf de jaarlijkse vergoeding betaalt, heeft Infrabel daar eigenlijk niets aan te zeggen. Toch zien we de laatste jaren dat spooraansluitingen worden opgebroken tegen de wil van het bedrijf in - zie bv de sloper Casier in Deerlijk vorig jaar, dat heeft zelfs de pers gehaald. De vinger aan de pols houden, iemand?
jan_olieslagers
Berichten: 3519
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door jan_olieslagers »

Intussen verneem ik in de media dat het stadsbestuur van Ninove stevig aandringt om deze dienst wel te activeren; echter zonder er te willen voor betalen. Tsja...
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/04/06 ... en-rijden/
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door Shrek »

DR-fan schreef: 07 apr 2023, 09:10 Je gaat er nogal gemakkelijk van uit dat internationaal vervoer alleen uit de grote centra komt. Je weet net zo goed als ik dat intermodaal vervoer niet voor alles de oplossing is en dat sommige bedrijven spooraansluitingen nodig hebben. Als je dan een beetje uit je tunnelvisie komt, zie je plaatsen waar spoorvervoer absoluut noodzakelijk blijft en waar plaats én potentieel is om ook andere bedrijven een optie op spoorvervoer te bieden. Spontaan denk ik dan bv aan Tessenderlo en Feluy. Als je daar toch al naartoe rijdt met 10 - 15 ketelwagens, waarom zou je dan niet bv 5 extra wagens voor een andere klant kunnen meenemen?

Dat spoorvervoer alleen op internationale verbindingen interessant is, is ook onzin. Er zijn genoeg binnenlandse trafieken die rendabel (kunnen) zijn. Denk aan de al bestaande staalpendels (Gent - La Louvière, Genk - Châtelet, Gent - Luik), de kalktrein Aisemont - Gent, de containerpendels Antwerpen - Athus ed.
Je heb precies wat moeite met lezen, want ik heb nergens gezegd dat de bestaande binnenlandse treinen weg moeten. Alleen zijn dat treinen die vertrekken vanuit bedrijven die heel veel goederen verzetten, dat is iets helemaal anders dan een industrieterreintje met 5 containers per dag.
Al die grote bedrijven hebben vandaag al een aansluiting en gebruiken het spoor al intensief, daar zal de grote groei dus niet vandaan komen. Het is niet dat er nog ergens te lande een staalfabriek staat die smeekt om een industrieaansluiting.
De zeer zeldzame gevallen waar er toch zo'n opportuniteit bestaat, zoals de steengroeve in Antoing die uitbreidt en 3 treinen per dag gaat vullen, is het spoor uiteraard het beste vervoersmiddel en wordt daar dan ook in geïnvesteerd.
DR-fan
Berichten: 533
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 07 apr 2023, 18:42 Je heb precies wat moeite met lezen, want ik heb nergens gezegd dat de bestaande binnenlandse treinen weg moeten. Alleen zijn dat treinen die vertrekken vanuit bedrijven die heel veel goederen verzetten, dat is iets helemaal anders dan een industrieterreintje met 5 containers per dag.
En jij met begrijpen blijkbaar :lol: Ik heb toch net geschreven dat die locaties waar je toch al naartoe moet rijden (Tessenderlo bv) net zo goed een openbaar laadspoor kunnen krijgen. De trein rijdt toch al, dus die eventuele 5 containers veroorzaken geen extra kosten en verspillen geen dure rijpaden.
Shrek schreef: 07 apr 2023, 18:42Al die grote bedrijven hebben vandaag al een aansluiting en gebruiken het spoor al intensief, daar zal de grote groei dus niet vandaan komen. Het is niet dat er nog ergens te lande een staalfabriek staat die smeekt om een industrieaansluiting. De zeer zeldzame gevallen waar er toch zo'n opportuniteit bestaat, zoals de steengroeve in Antoing die uitbreidt en 3 treinen per dag gaat vullen, is het spoor uiteraard het beste vervoersmiddel en wordt daar dan ook in geïnvesteerd.
Een staalfabriek niet nee, maar wel andere grote bedrijven die nu uitgesloten zijn van spoorvervoer omdat de Belgische spoorwegwereld hardnekkig blijft vasthouden aan dogma's uit de vorige eeuw. Als ik zie wat er nog maar in Duitsland en Oostenrijk allemaal beweegt word ik groen van jaloezie.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door Shrek »

DR-fan schreef: 08 apr 2023, 15:17 Ik heb toch net geschreven dat die locaties waar je toch al naartoe moet rijden (Tessenderlo bv) net zo goed een openbaar laadspoor kunnen krijgen. De trein rijdt toch al, dus die eventuele 5 containers veroorzaken geen extra kosten en verspillen geen dure rijpaden.
Dat is allemaal mooi in theorie, maar in realiteit krijg je zoiets nooit rendabel. Stel dat je nu bijvoorbeeld in Tessenderlo 5 containers kan bijhangen aan een trein die verder integraal naar Calais gaat. Dan moet je om te beginnen in Tessenderlo al bedrijven vinden die hun containers willen ophalen/afleveren op het moment dat de chemische trein vertrekt. In dit geval komt de trein s'avonds toe in Tessenderlo, je kan die 5 containers dan rond pakweg 19u ophalen. Dus je moet al extra volk voorzien om het magazijn wat langer open te houden want de kleine bedrijfjes werken niet 24/24.
Maar goed, stel dat je dan met die extra shift om de trein te laden/lossen uiteindelijk de containers op de trein gekregen hebt, dan hangen ze daar op weg naar Calais terwijl de containers naar Antwerpen moeten. Je moet dus ergens onderweg gaan rangeren. Om te beginnen heeft de betrokken SO van de chemische trein heeft geen rangeerpersoneel op andere plaatsen onderweg, je zou dus alweer extra mensen moeten inzetten ergens anders. De trein heeft bovendien een strakke dienstregeling waarbij geen ruimte is voor extra haltes, ook voor goederen is een korte reistijd een belangrijk punt. Tenslotte zitten stations als Muizen of Kortrijk zitten al vol met langere, nuttigere, goederentreinen. Daar sporen gaan bijbouwen voor 5 wagonnetjes is echt niet de moeite waard. Er zijn andere investeringen die voor minder geld meer verkeer opleveren.

Bovendien vermoed ik dat het voor de bedrijven in kwestie sneller zal zijn om hun containers in Meerhout op de boot te zetten dan iets met treinen te proberen in elkaar te flansen.
DR-fan schreef: 08 apr 2023, 15:17 Een staalfabriek niet nee, maar wel andere grote bedrijven die nu uitgesloten zijn van spoorvervoer omdat de Belgische spoorwegwereld hardnekkig blijft vasthouden aan dogma's uit de vorige eeuw. Als ik zie wat er nog maar in Duitsland en Oostenrijk allemaal beweegt word ik groen van jaloezie.
Geef dan eens een voorbeeld van een bedrijf dat op zichzelf genoeg goederen kan produceren om een hele trein te vullen maar vandaag geen spooraansluiting heeft?
stijn
Berichten: 305
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door stijn »

Een trein heeft inderdaad geen zin voor de combinatie korte afstand en klein volume.
De markt waar de spoorondernemingen zich (nog meer zouden moeten) op focussen is lange afstand en klein volume.
Er rijden nog steeds vrachtwagens van België naar Portugal, Spanje, Italië... Als we die van de weg krijgen halen we die van de weg voor 1000km+ ipv voor 50km.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door Shrek »

stijn schreef: 03 mei 2023, 11:33 Een trein heeft inderdaad geen zin voor de combinatie korte afstand en klein volume.
De markt waar de spoorondernemingen zich (nog meer zouden moeten) op focussen is lange afstand en klein volume.
Er rijden nog steeds vrachtwagens van België naar Portugal, Spanje, Italië... Als we die van de weg krijgen halen we die van de weg voor 1000km+ ipv voor 50km.
Helemaal juist. En voor dat soort treinen zijn investeringen in 750m sporen en extra elektrificaties belangrijk zodat de kostprijs van terminal tot terminal zo laag mogelijk is
Treinen van 750m ipv 600m laten rijden is voor de liefhebbers misschien minder interessant dan een goederentreintje van 5 wagonnetjes in één of ander boeregat, maar economisch en ecologisch gezien houdt het veel meer steek. Dat is dan ook het marsorder voor de toekomst.
stijn
Berichten: 305
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door stijn »

Shrek schreef: 03 mei 2023, 11:40 En voor dat soort treinen zijn investeringen in 750m sporen en extra elektrificaties belangrijk zodat de kostprijs van terminal tot terminal zo laag mogelijk is
Welke elektrificaties zijn er in België nog nodig voor het goederenvervoer? Lijn 11? Haven van Gent? Verder lijkt mij alles toch rond te zijn voor de goederenassen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door Shrek »

stijn schreef: 03 mei 2023, 12:02
Shrek schreef: 03 mei 2023, 11:40 En voor dat soort treinen zijn investeringen in 750m sporen en extra elektrificaties belangrijk zodat de kostprijs van terminal tot terminal zo laag mogelijk is
Welke elektrificaties zijn er in België nog nodig voor het goederenvervoer? Lijn 11? Haven van Gent? Verder lijkt mij alles toch rond te zijn voor de goederenassen?
De assen wel, de terminals nog niet. Combinant is zelfs de eerste in dat proces.
jan_olieslagers
Berichten: 3519
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door jan_olieslagers »

Treinen van 750m ipv 600m laten rijden is voor de liefhebbers misschien minder interessant dan een goederentreintje van 5 wagonnetjes in één of ander boeregat, maar economisch en ecologisch gezien houdt het veel meer steek. Dat is dan ook het marsorder voor de toekomst.
Mij lijkt het dat men het ene moet doen, zonder daarom het andere te laten. Capaciteitsuitbreiding op de bestaande diensten is zeker een goede zaak, en zal hoogstwaarschijnlijk ook wel beantwoorden aan een toename van de vraag: alle doemberichten ten spijt blijft de wereldeconomie groeien, tenslotte.

Alleen zal er daarmee geen vrachtwagen minder over onze wegen denderen, en daar wordt toch naar gestreefd, zogezegd? Het goederenvervoer per spoor moet klanten zien over te nemen van het baanvervoer, en daarvoor is een ander soort aanbod nodig.

Maar ik hoor het antwoord al komen: "de budgetten zijn beperkt, en worden eerst ingezet waar ze het meeste opbrengen". Dat klinkt ook zinnig. Eens te meer is het aan de overheid om de daad bij het woord te voegen. Terecht werd reeds aangestipt dat de meeste politici liever lintjes knippen dan moeilijke beslissingen te nemen. Bah.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door pietje »

Het is ook niet de bedoeling om elk klein bedrijfje zijn eigen spooraansluiting te geven en hen telkens een paar wagonnetjes te laten aan- of afkoppelen.
De sterkte van containervervoer is net dat je tussen punt A en B een silocontainer kan vervoeren, die in B afladen en vervangen door een gewone container met bestemming C.in diezelfde trein kunnen dan perfect nog een tiental containers zitten die van A naar B moeten die in B afgeladen worden en vervolgens 10 andere met bestemming C terwijl er ook nog 10 op de trein staan die van A naar C moeten en daarnaast kunnen er ook nog containers naar D, E en F mee, in eender welke combinatie.
10 containers afladen en terug laden in een overslag terminal duurt niet zo heel lang, dus de snelheid vandie trein zal nog steeds vele malen hoger liggen dan de binnenvaart, en punt tot punt vergelijkbaar zijn of sneller dan met de vrachtwagen.

Die overslag terminals zijn dus de infra die veel meer verspreid moet geraken zodat ook minder grote bedrijven eenvoudig kunnen beleverd worden met enkel last-mile transport over de weg, liefst dus een lokale industrieweg.

In de meeste industriezones zijn er vestigingen van de gekende logistieke bedrijven als Katoennatie, kuehne+nagel, Essers en dergelijke, waar dagelijks soms wel honderden vrachtwagens vertrekken of aankomen.
Als je dan nog ziet hoe dicht de vestigingen van die bedrijven op mekaar te vinden zijn, mag het wel duidelijk zijn dat ook daar nog wel wat groei voor het spoortransport te vinden is.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 03 mei 2023, 13:46 Het is ook niet de bedoeling om elk klein bedrijfje zijn eigen spooraansluiting te geven en hen telkens een paar wagonnetjes te laten aan- of afkoppelen.
De sterkte van containervervoer is net dat je tussen punt A en B een silocontainer kan vervoeren, die in B afladen en vervangen door een gewone container met bestemming C.in diezelfde trein kunnen dan perfect nog een tiental containers zitten die van A naar B moeten die in B afgeladen worden en vervolgens 10 andere met bestemming C terwijl er ook nog 10 op de trein staan die van A naar C moeten en daarnaast kunnen er ook nog containers naar D, E en F mee, in eender welke combinatie.
10 containers afladen en terug laden in een overslag terminal duurt niet zo heel lang, dus de snelheid vandie trein zal nog steeds vele malen hoger liggen dan de binnenvaart, en punt tot punt vergelijkbaar zijn of sneller dan met de vrachtwagen.

Die overslag terminals zijn dus de infra die veel meer verspreid moet geraken zodat ook minder grote bedrijven eenvoudig kunnen beleverd worden met enkel last-mile transport over de weg, liefst dus een lokale industrieweg.

In de meeste industriezones zijn er vestigingen van de gekende logistieke bedrijven als Katoennatie, kuehne+nagel, Essers en dergelijke, waar dagelijks soms wel honderden vrachtwagens vertrekken of aankomen.
Als je dan nog ziet hoe dicht de vestigingen van die bedrijven op mekaar te vinden zijn, mag het wel duidelijk zijn dat ook daar nog wel wat groei voor het spoortransport te vinden is.
Als je A,B en C Gent, Luik of Antwerpen noemt en een lokale industrieweg maximaal 100km lang is zijn we het eens :wink: Maar voor kleinschaliger te gaan dan dat is er echt geen ruimte op het spoor.
Plaats reactie