Pagina 1 van 1

Duitsland Zwitserland enkele weken plat ?

Geplaatst: 15 aug 2017, 20:39
door dentheo
Ten Zuiden Van Karlsruhe is er een tunnel in aanbouw deels ingestort, net onder de grote verbinding van Duitsland naar Basel.
Men spreekt van 150-200 goederentreinen per dag !
Omleidingsmogelijkheden zeer beperkt, ofwel via Frankrijk, of wel deels over niet ge-electrificeerde enkelsporige lijnen in Duitsland.
Volgens Duits forum rijden al enkele oude DDR diesels van verschillende depots naar het zuiden om te helpen.
Diesel foto fans kunnen al verlof opnemen !

Iemand al iets gehoord van effecten in Belgie ?
Verkeer van Montzen >Italie via Frankrijk
Verkeer van Rotterdam Genua deels door Belgie -Frankrijk
Of zou men dan nog liever via de Brenner (Oostenrijk) rijden maar daar is ook onderhoud bezig.

Re: Duitsland Zwitserland enkele weken plat ?

Geplaatst: 16 aug 2017, 01:05
door kika
dentheo schreef: 15 aug 2017, 20:39 Men spreekt van 150-200 goederentreinen per dag !
170 zei DB vandaag
dentheo schreef: 15 aug 2017, 20:39 Iemand al iets gehoord van effecten in Belgie ?
Verkeer van Montzen >Italie via Frankrijk
Verkeer van Rotterdam Genua deels door Belgie -Frankrijk
Of zou men dan nog liever via de Brenner (Oostenrijk) rijden maar daar is ook onderhoud bezig.
Ofwel een beetje van allemaal, en vooral veel richting snelweg, zie bvb.: https://www.swr.de/swraktuell/bw/suedba ... index.html

Re: Duitsland Zwitserland enkele weken plat ?

Geplaatst: 16 aug 2017, 09:08
door Bordensteker
Even voor de gedachtenbepaling: deze plotseling ontstane stremming ligt net ten zuiden van Rastatt in de ‘rechtsrheinische’ spoorlijn (Rheintalbahn) tussen Roergebied en Zwitserland. Rastatt ligt zelf 22 km zuidwest van Karlsruhe.

De in aanbouw zijnde tunnel heeft volgens mijn bevindingen op Google Earth een lengte van ruim 3600 meter, en moet kennelijk een nieuwe spoorlijn iets ten oosten van het centrum van Rastatt ondergronds langs die stad moet gaan voeren (en meer naar het zuiden aansluiten op een reeds viersporig gedeelte. Twee aparte buizen; de westelijke buis is in ruwbouw klaar, en de oostelijke buis is dus nu vlak voor het eind van de boring mislukt.
Die tunnel werd gebouwd met een tunnel boring machine waarbij men door vooraf door bevriezing verstevigde bodem werkte.
Precies waar deze boring onder een heel belangrijke bestaande spoorlijn heen ging, is de grond achter de kop van de TBM op de “volgwagens” ingezakt.
https://abload.de/img/zwischenablage03eksn3.jpg

Men is nogal in rep en roer omdat het goederenvervoer per spoor hier eigenlijk niet goed omheen geleid kan worden, nog afgezien van de gevolgen voor het reizigersverkeer. Men denkt eraan om nu de instorting (en daarmee het achterste deel van de TBM) vol te laten lopen met beton, en de TBM op te geven, want die is daar niet meer uit te krijgen. Het bizarre is dat de kop van de machine nog slechts 56 meter af te leggen had (exclusief zijn eigen lengte dan, denk ik) naar de verticale schacht aan het eind van het te boren gedeelte. Dit opvullen van de instorting moet het herstel van de bestaande spoorlijn erboven mogelijk maken, zodat er daar weer gereden kan worden.

De oplossing van de mislukte boring is van iets later zorg. De toeleidende baangedeelten zijn nog lang niet gereed, dus de reeds gelukte tunnelbuis enkelsporig gaan gebruiken zal niet snel een oplossing bieden.

Over de ingestorte tunnelboring https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 481,page=1 en over de problematiek van de nu onderbroken spoorlijn er overheen zijn intussen blijkbaar al meerdere topics geopend op DSO.
Dus ik ga ze niet allemaal eerst lezen, het gaat nu veel te snel op de toetsenborden – terwijl het met het spoor zelf niet meer vooruit gaat!
Laat ik u nog even wijzen op de eerste post bovenaan pagina 3: https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 481,page=3 Daar staat een soort technische samenvatting.

Over de vooruitzichten voor de duur van deze bovengrondse stremming:
https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 377,page=1

Het oorspronkelijke nieuwsitem zelf telt intussen reeds 36 pagina’s – het is dus wel een veelbesproken en belangwekkende gebeurtenis: https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 019,page=1

Re: Duitsland Zwitserland enkele weken plat ?

Geplaatst: 16 aug 2017, 21:30
door trainlovertje
Ik was nogal onder de indruk van dit nieuws, aangezien ik deze werf via verschillende media volg (vorige week ben ik er nog eens langsgereden zelfs). En dan nog wetende dat de tunnel al een veelbesproken hekelpunt was, omdat hij z'n dure prijskaartje niet waard zou zijn (en deels ben ik het daarmee eens, omdat hij enkel aansluit op 1 van beide spoorlijnen uit Karlsruhe - Rastatt, maar dat is een andere discussie), maar Grube (vorige DB-chef) heeft er nogal voor gepleit dat hij er zou komen en dat is hem dus gelukt.
De tunnel in z'n geheel opgeven zullen ze zeker niet; daarvoor staan ze al te een stuk te ver en er zijn tevens geen alternatieven op het oog. Maar het zal de tunnel wel eens zo duur maken natuurlijk en de bouw van de 'NBS Karlsruhe - Basel' zal ongetwijfeld nog meer vertraging oplopen, wat allemaal toch weer een soort van domper is voor de Duitse en onrechtstreeks onze Belgische economie.

Re: Duitsland Zwitserland enkele weken plat ?

Geplaatst: 16 aug 2017, 21:54
door groentje
Ik kan alleen maar hopen dat de Fransen hun zaakjes op orde hebben om een deeltje van de markt terug te winnen. In tegenstelling tot de Duitsers heeft Frankrijk een flink deel van zijn goederenvervoer per spoor verloren, zelfs als ze daar een klein stukje van kunnen recupereren, zou dat goed nieuws zijn. Geen idee hoe het zit met de capaciteit van die as, echter. En net zoals de interne Duitse routes is de meest voor de hand liggende omleiding via Lauterbourg niet geëlectrificeerd. Vanuit Duitsland is Forbach al een heel eind westwaarts en een serieuze omweg. Maar voor de Belgische havens? Ik zou hopen dat Frankrijk hier op springt...

Re: Duitsland Zwitserland enkele weken plat ?

Geplaatst: 16 aug 2017, 22:59
door dentheo
Volgens Zwitserse kranten zou eerste BLS trein via Frankrijk naar (?) Rotterdam al gereden hebben. Dan zou hij door Belgie gekomen zijn ???
De dagelijkse kerozine trein (ESSO ?) zal nu ook wel zo naar Basel gaan ...pas overgegaan van Lineas op DB ....

Inderdaad Sibelin (?) zou nu overuren moeten maken.

Re: Duitsland Zwitserland enkele weken plat ?

Geplaatst: 22 aug 2017, 09:35
door Nadleeh
Er wordt inderdaad steeds meer via Frankrijk gereden door goederenvervoerders, mede ook doordat de problemen blijven voortduren.

Re: Duitsland Zwitserland enkele weken plat ?

Geplaatst: 22 aug 2017, 16:21
door FLV-FGSP
De blokkering duurt tot 7 oktober, aldus dit bericht van Deutsche Bahn:
https://www.bahn.de/p/view/home/info/so ... ATION_LZ01

Re: Duitsland Zwitserland enkele weken plat ?

Geplaatst: 22 aug 2017, 21:12
door dentheo
Nadleeh schreef: 22 aug 2017, 09:35 Er wordt inderdaad steeds meer via Frankrijk gereden door goederenvervoerders, mede ook doordat de problemen blijven voortduren.
Enig idee over hoeveel goederentreinen het gaat ? Tiental per dag ?
Officieel reden er op het kapotte baanvak 200 per dag. Via het noorden van Zwitserland Schaffhausen zouden het er +- 16 zijn.

Re: Duitsland Zwitserland enkele weken plat ?

Geplaatst: 04 okt 2017, 00:48
door GregTrainz
UPDATE: Sinds maandag 02/10/2017 rijden er weer treinen over de Rheintalbahn. https://www.tagesschau.de/wirtschaft/rh ... n-111.html

Re: Duitsland Zwitserland enkele weken plat ?

Geplaatst: 04 okt 2017, 11:58
door Eimai
Is al bekend wat ze met die tunnel gaan doen? Gaan ze die nog proberen te redden?

Re: Duitsland Zwitserland enkele weken plat ?

Geplaatst: 05 okt 2017, 10:40
door kika
Westelijke koker is relatief onbeschadigd, oostelijke is problematischer. Ik ga er van uit dat duidelijke beslissingen nog een hele tijd op zich zullen laten wachten, nu er arbitrage loopt tussen Bahn en bouwfirma's.

Re: Duitsland Zwitserland enkele weken plat ?

Geplaatst: 06 okt 2017, 10:51
door IGBT-6000
dentheo schreef: 22 aug 2017, 21:12
Nadleeh schreef: 22 aug 2017, 09:35 Er wordt inderdaad steeds meer via Frankrijk gereden door goederenvervoerders, mede ook doordat de problemen blijven voortduren.
Enig idee over hoeveel goederentreinen het gaat ? Tiental per dag ?
Officieel reden er op het kapotte baanvak 200 per dag. Via het noorden van Zwitserland Schaffhausen zouden het er +- 16 zijn.
De directe omleiding via Wörth (D) en Lauterbourg (F) kon maar weinig gebruikt worden wegens de beperkte openingsuren van seinpost in Lauterbourg ( RFF / SNCF), gebrek aan tractiematerieel dat F toelating heeft, bestuurders met kennis van lijn, bestuurders die Frans spreken. Dus een deel van verkeer via al of niet geëlectrificeerde lijnen in het Duitse hinterland en een zeer groot deel via de weg. Dit laatste wordt problematisch om terug te winnen ( kostprijs , flexibiliteit, redundantie)

Re: Duitsland Zwitserland enkele weken plat ?

Geplaatst: 06 okt 2017, 10:53
door IGBT-6000
kika schreef: 05 okt 2017, 10:40 Westelijke koker is relatief onbeschadigd, oostelijke is problematischer. Ik ga er van uit dat duidelijke beslissingen nog een hele tijd op zich zullen laten wachten, nu er arbitrage loopt tussen Bahn en bouwfirma's.
Ik blijf het bizar vinden dat dit nieuwe deeltraject niet via en naast de A5 gaat Buiten Rastatt om ( het te bouwen traject heeft geen stop of aftakking in Rastatt zelf .

Re: Duitsland Zwitserland enkele weken plat ?

Geplaatst: 06 okt 2017, 14:57
door dentheo
IGBT-6000 schreef: 06 okt 2017, 10:51
De directe omleiding via Wörth (D) en Lauterbourg (F) kon maar weinig gebruikt worden wegens de beperkte openingsuren van seinpost in Lauterbourg ( RFF / SNCF), gebrek aan tractiematerieel dat F toelating heeft, bestuurders met kennis van lijn, bestuurders die Frans spreken. Dus een deel van verkeer via al of niet geëlectrificeerde lijnen in het Duitse hinterland en een zeer groot deel via de weg. Dit laatste wordt problematisch om terug te winnen ( kostprijs , flexibiliteit, redundantie)
Ik was toevallig vorig weekend in Karlruhe, ben dan toch even over die lijn naar Strassburg geweest.
Ik heb op die lijn enkele goederentreinen gezien, leken mij sterk op de red bull treinen zoals er dagelijks VIJF uit Zwitserland vertrekken om ons van dat drankje te voorzien.
Dinsdag stond er nog één in Wörth, mogelijk had men een paar lege extra's samengesteld in verband met de verlengde omlooptijd in september.
Eind vorige week zou het gelukt zijn een achttal goederentreinen per dag langs daar te sluizen (na vier weken palaveren). Tractie was voor een belangrijk deel CFL...

Hupac had volgens Eisenbahn Amateur 100 vrachtwagens ingehuurd als pendel tussen Duitsland en Zwitserland....