Pagina 1 van 6

Spoorverbinding Antwerpen-china

Geplaatst: 18 apr 2011, 10:45
door ijzeren rijn 82
Ook Antwerpen aast op Chongqing
niet alleen Duisburg en Deutsche Bahn tonen interesse voor de boomende stad Chongqing in Centraal China. Vanuit Antwerpen zal vanaf begin mei een wekelijkse trein naar Chongqing rijden.

De trein zal vanuit de Combinant-terminal in drie weken Chongqing bereiken, via Polen, Wit-Rusland en Mongolië. De Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij van Antwerpen, het Havenbedrijf en de Zwitserse operator Hupac hebben de handen in elkaar geslagen om tot die verbinding te komen. De Belgische douane is nog in onderhandelingen met de Chinese autoriteiten om aan hun grens de controle zo vlot mogelijk te laten verlopen, meldt Gazet van Antwerpen.

Er wordt ook naar retourlading gezocht, in en rond Antwerpen. Vanuit China zal de trein vooral chemische producten en hoogwaardig materieel als elektronica vervoeren, zegt Helen De Wachter van het Havenbedrijf van Antwerpen. "Het is zeker geen concurrentie voor het scheepsvervoer", voegt ze daaraan toe.

Onlangs organiseerde Deutsche Bahn een testtrein tussen Chongqing en Duisburg met een transittijd van zestien dagen.

Re: Spoorverbinding Antwerpen-china

Geplaatst: 18 apr 2011, 10:55
door Stef
De Combinant-terminal, is dit dan een trein die zal rijden voor BASF?

Re: Spoorverbinding Antwerpen-china

Geplaatst: 18 apr 2011, 11:02
door dentheo
Volgens mij is de combinant terminal "publiek", is iedereen er welkom.

Exotische trein op lijn 12 !!!! :lol: :lol: :lol:

China Railway Express

Geplaatst: 09 mei 2011, 17:58
door Boxerke
Een spoorlijn die de Antwerpse haven met het Chinese Chongqing verbindt. Dat tot de verbeelding sprekende project stelde het Antwerpse havenbestuur maandag voor. De 10.000 kilometer lange spoorlijn is uitsluitend voor goederentransport bedoeld en wordt nog deze maand in gebruik genomen.

De goederen zullen per trein slechts 22 dagen onderweg zijn. Per boot duurt een reis nog altijd zes weken. In de Antwerpse haven zullen goederen met bestemming China verzameld worden en vervolgens richting China vervoerd worden. Volgens Antwerps havenschepen Marc Van Peel (CD&V) brengt de spoorverbinding geen extra concurrentie met zich mee voor de scheepvaart. 'Integendeel, de spoorlijn zal zelfs extra maritieme trafiek genereren', aldus Van Peel.

Het project is een samenwerking tussen de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij Antwerpen, het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen en de Belgische Administratie der Douane en Accijnzen, na een zakenreis naar Chongqing. Chongqing is met zijn 32 miljoen inwoners een belangrijk logistiek centrum in China.
Green Train Lane

De Belgische douane, die al afspraken maakte over het goederentransport met alle betrokken landen, wil van het project een wereldprimeur maken, door een 'Green Train Lane' uit te bouwen tussen China en Europa.

De lijn wordt uitgebaat door de Zwitserse goederenspoormaatschappij Hupac, die de spoorverbinding vanaf mei in beide richtingen aanbiedt. De reis vertrekt dagelijks op de Combinant terminal in het noorden van de Antwerpse haven en gaat via Duitsland, Polen, Oekraïne, Rusland en Mongolië naar China.
Bron

Re: Trein verbindt Antwerpse haven met Chinees Chongqing

Geplaatst: 09 mei 2011, 18:18
door Dieselfreak
Een spoorlijn die de Antwerpse haven met het Chinese Chongqing verbindt. Dat tot de verbeelding sprekende project stelde het Antwerpse havenbestuur maandag voor. De 10.000 kilometer lange spoorlijn is uitsluitend voor goederentransport bedoeld en wordt nog deze maand in gebruik genomen.
Nu ja, spoorlijn, je dient dat woord met een korreltje zout te nemen. Op het journaal werd gezegd dat de lading verschillende keren op een andere trein moet overgeplaatst worden omdat de sporen niet overal even breed zijn. Verder: als de trein 22 dagen onderweg is, wat dan met de treinbestuurder(s)? Doet één enkele TB dat hele traject, of worden de machinisten afgelost? In het eerste geval: waar slaapt de treinbestuurder dan? In het tweede geval: hoe vaak en op welke plaatsen worden de TB's afgelost? Daarover is niets gezegd op het journaal.

Re: Trein verbindt Antwerpse haven met Chinees Chongqing

Geplaatst: 09 mei 2011, 18:53
door kars
Spoorverbinding is een beter benaming.

En één treinbestuurder voor het hele traject is natuurlijk niet aan de orde. Waar wil je een machinist vandaan halen die wegbekendheid heeft van België tot China. :lol: Daarnaast zit je ook nog met rijtijden e.d. en een tweede machinist in de loc en dan om en om slapen is ook niet mogelijk.

Het gaat om drie vervoerders die dit doen dus daardoor zullen er al sowieso verschillende TB's komen.

Re: Trein verbindt Antwerpse haven met Chinees Chongqing

Geplaatst: 09 mei 2011, 19:00
door trainfreak
Dieselfreak schreef:Verder: als de trein 22 dagen onderweg is, wat dan met de treinbestuurder(s)? Doet één enkele TB dat hele traject, of worden de machinisten afgelost? In het eerste geval: waar slaapt de treinbestuurder dan? In het tweede geval: hoe vaak en op welke plaatsen worden de TB's afgelost? Daarover is niets gezegd op het journaal.
Die dingen kan je zelf wel raden natuurlijk...
Het is nieuws he, als men alle 'details' moet vermelden dan kan men continu 'nieuws' geven.

Re: Trein verbindt Antwerpse haven met Chinees Chongqing

Geplaatst: 09 mei 2011, 19:56
door Stef
Deze trein zal dagelijks rijden, dus op den duur zal bij de aflossing enige tijd tussen zitten zodat hij met de omgekeerde trein kan terugrijden. Ik heb trouwens gehoord dat deze trein voornamelijk chemicaliën zal vervoeren (=> voornamelijk BASF trein m.a.w.?)

Re: Spoorverbinding Antwerpen-china

Geplaatst: 09 mei 2011, 20:52
door ijzeren rijn 82
de eerst trein zou vandaag om 20.00 moeten vertrekken uit antwerpen .. normaal zal crossrail de tractie voorzien... ben eens benieuwd naar de route de trein gaat rijden

Re: Spoorverbinding Antwerpen-china

Geplaatst: 09 mei 2011, 22:03
door dentheo
Lijn 12 zeker, zoals de meeste treinen naar Duisburg....

Re: Spoorverbinding Antwerpen-china

Geplaatst: 10 mei 2011, 00:55
door Asterix
HIER loopt al een topic.

Dit toont nogmaals aan dat het onzinnig is om naast de rubrieken binnen- en buitenlandse actualiteit ook nog eens een Nieuws-rubiek te hebben. Nieuws is nét actualiteit en het is logischerwijs of binnelands of buitenlands dus wat is de meerwaarde van die rubriek dan, vraagt een mens zich af... :roll:

Trouwens, volgens de geplaatste artikels is het van China tot Duisberg 16 dagen bollen. Tot Antwerpen opeens 22 dagen met eenzelfde vertrekpunt. Van waar die 6 dagen om van Duisburg tot Antwerpen te reizen? :?:

Re: Spoorverbinding Antwerpen-china

Geplaatst: 10 mei 2011, 10:05
door dentheo
Jeroen schreef:
Trouwens, volgens de geplaatste artikels is het van China tot Duisberg 16 dagen bollen. Tot Antwerpen opeens 22 dagen met eenzelfde vertrekpunt. Van waar die 6 dagen om van Duisburg tot Antwerpen te reizen? :?:
Volgens mij moet dat in zes uur lukken, waarschijnlijk in vier ook....

Re: Trein verbindt Antwerpse haven met Chinees Chongqing

Geplaatst: 10 mei 2011, 15:47
door Zorba
Een zeer goede zaak, en vooral positief dat de reistijd zo kan verkort worden.

Re: Trein verbindt Antwerpse haven met Chinees Chongqing

Geplaatst: 10 mei 2011, 16:17
door Marianne
Nog een nieuwsbericht over deze verbinding. Verteld niet zoveel nieuws, alleen dat het Rotterdamse havenbedrijf niet zozeer onder de indruk is.
Goederentrein tussen Antwerpen en China
door Peter Ullenbroeck dinsdag 10 mei 2011 | 07:31 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 10 mei 2011 | 07:33

BREDA - Tussen de Antwerpse haven en de Chinese stad Chong- qing (30 miljoen inwoners) gaan dagelijks goederentreinen rijden.
Nog deze maand wordt de tot de verbeelding sprekende spoorverbinding over een afstand van meer dan tienduizend kilometer in gebruik genomen.

De treinen, die dagelijks vertrekken vanaf de splinternieuwe spoorterminal Combinant in het noordelijk havengebied net over de Nederlandse grens, zijn in totaal 22 dagen onderweg. De Zwitserse goederenspoormaatschappij Hupac gaat de lijn in beide richtingen uitbaten. De spoorverbinding doorkruist zes landen: Duitsland, Polen, Oekraïne, Rusland, Mongolië en China. Het razendsnel groeiende Chongqing, gelegen in het centraal/westelijk deel van China, geldt als een belangrijke overslagplaats.

Het idee voor de spoorverbinding onstond na een zakentrip vorig jaar van de Belgische overheid en het bedrijfsleven naar Chongqing. De Belgische douane wil het project uitbouwen tot een, wat ze noemt, 'Green Train Lane' tussen China en Europa: een vaste spoorverbinding voor het goederenvervoer tussen de beide werelddelen, waarbij Antwerpen zich wil gaan profileren als dé Europese overslagplaats voor het goederenvervoer per spoor.

Het Antwerpse havenbedrijf zegt in de spoorverbinding geen concurrent voor het scheepvaartvervoer te zien. Integendeel, zegt havenschepen Marc van Peel. "Ze zal zelfs extra maritieme trafiek genereren."

Bij de 'concurrent', het havenbedrijf Rotterdam, volgen ze de ontwikkelingen bij de zuidelijke buur met 'belangstelling', zoals woordvoerder Tie Schellekens aangeeft. Of Rotterdam niet liever zelf de spoorverbinding was begonnen. "Ach", zegt Schellekens, "de ene keer beginnen wij met iets nieuws, de andere keer zijn zij het. Dit keer is het Antwerpen. We zijn heel benieuwd hoe dit project zich zal ontwikkelen.''

Overigens zegt Schellekens niet onder de indruk te zijn van de snelheid waarmee de goederen over het spoor tussen Antwerpen en China worden vervoerd. "Over het water ben je met containervervoer 52 dagen kwijt, heen en terug. Dan is 22 dagen niet eens zoveel sneller. Maar voor sommige goederen, zoals onderdelen voor computers, kan het een uitkomst zijn.''

Bron: BN/deStem
Wie gaat eigenlijk die trein rijden? In de gedrukte krant stond nog een foto van een containertrein met een rode Class 66 van Crossrail. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen, dat zij die trein ook gaan rijden.

Groetjes,
Marianne

Re: Trein verbindt Antwerpse haven met Chinees Chongqing

Geplaatst: 10 mei 2011, 19:20
door dentheo
Marianne schreef:
Wie gaat eigenlijk die trein rijden? In de gedrukte krant stond nog een foto van een containertrein met een rode Class 66 van Crossrail. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen, dat zij die trein ook gaan rijden.
Hupac heeft nogal wat aandelen van Crossrail, dus het kan .
Tenminste tot Duisburg ...