Pagina 3 van 6

Re: China Railway Express

Geplaatst: 13 mei 2018, 14:34
door nighttrain
dentheo schreef: 13 mei 2018, 13:51 Volgens mij rijdt er al elke week een trein China---Gent, vroeger Zeebrugge.
Met Volvo' schuin boven elkaar geschikt op een draagstel in een container.
Las op internet krant Antwerpen met foto erbij.Antwerp port. of tussenstop?

Re: China Railway Express

Geplaatst: 13 mei 2018, 14:43
door dentheo
Er is nu EEN China trein per maand bijgekomen, nu voor Antwerpen, andere reed al maanden.
Dat de meeste naar Duisburg rijden en daar tot één trein samengesteld worden vergeet de pers meestal ook.
Grootste probleem blijft lading terug..... het lijkt erop dat Volvo wagens heen en weer gaat vervoeren...iemand ?

Re: China Railway Express

Geplaatst: 13 mei 2018, 15:02
door Asterix
Na 16 dagen en 11.000 kilometer: eerste Zijderoute-trein uit China aangekomen in haven Antwerpen

De eerste, exclusief voor Antwerpen bestemde Zijderoute-trein is aangekomen in de Antwerpse haven. “We zijn al lang bezig met deze rechtstreekse treinverbinding en het is daarom een belangrijke mijlpaal in onze handelsrelaties met China”, zegt Luc Arnouts, directeur internationale netwerken Havenbedrijf Antwerpen.

De treinverbinding tussen China en Antwerpen maakt deel uit van het Chinese ‘Belt and Road Initiative’ (BRI), waarmee China de handelsroutes van de oude Zijderoute vanuit Azië naar Europa wil laten heropleven.

De trein is op 26 april vanuit de Chinese havenstad Tangshan vertrokken om dan via Kazachstan, Wit-Rusland, Polen en Duitsland de haven van Antwerpen te bereiken. Hij legde op zestien dagen tijd een afstand van 11.000 kilometer af.

“Deze rechtstreekse treinverbinding zet onze haven op de BRI-kaart en zal de bestaande band met China nog versterken. We zijn hier al lang mee bezig en het is daarom een belangrijke mijlpaal in onze handelsrelaties met China”, zegt Luc Arnouts.

De trein vervoert 34 containers met industriële mineralen die gebruikt worden in bijvoorbeeld de papier- en keramiekproductie, tandpasta en cosmetica. Ze worden gelost bij Euroports, die ze verder zal distribueren in Europa.

Twee keer per maand

Het lokale Chinese bestuur heeft de intentie om één à twee keer per maand een rechtstreekse trein naar Antwerpen in te zetten. Tangshan City streeft daarom naar een nauwere samenwerking met de haven van Antwerpen en wil een zusterschapsverdrag met Antwerpen afsluiten.

“China bekleedt de vierde plaats als belangrijkste partnerland voor Antwerpen, met een trafiek van jaarlijks bijna 14 miljoen ton goederen. Antwerpen is ideaal gelegen op zowel de maritieme route als de spoorroute tussen Europa en China en onze haven kan perfect fungeren als een overslaghaven voor de handel tussen China en Afrika per spoorverbinding”, zegt Antwerps havenschepen Marc Van Peel (CD&V).
Bron
Afbeelding

Re: China Railway Express

Geplaatst: 13 mei 2018, 15:10
door Asterix

Re: China Railway Express

Geplaatst: 01 nov 2019, 00:26
door kika
http://www.xinhuanet.com/english/2019-1 ... 458212.htm was hier nog niet gemeld? Luik-Yiwu: 82 containers, 2 maal per week, 20 dagen. We kunnen hier wel iedere maand iets bijschrijven lijkt het, in september was er de lancering van Chengu-Wroclaw

Re: China Railway Express

Geplaatst: 01 nov 2019, 12:37
door dentheo
Er is wel een wolkje aan de hemel.
China heeft gemeld dat het stopt met het subsidiëren van het transport van "lege" containers, want dat was niet de bedoeling...
Is een hot topic op vele China conferenties, dus er was wel iets aan de knikker.
Men verwacht volgend jaar een kleine daling.

Re: China Railway Express

Geplaatst: 01 nov 2019, 14:36
door kika
dentheo schreef: 01 nov 2019, 12:37 Er is wel een wolkje aan de hemel.
Ik zou zelfs zeggen stront aan de knikker. Ook als je projecten bekijkt als Belgrado-Budapest: geen kat die er op wacht, slechts 160km/h, Pireaus is nog 4 dagen treinen tot aan Belgrado en vandaag krijgen ze alles al verder vervoerd vanaf Griekenland.

Re: China Railway Express

Geplaatst: 23 mar 2021, 15:08
door joverwimp
kika schreef: 01 nov 2019, 00:26 http://www.xinhuanet.com/english/2019-1 ... 458212.htm was hier nog niet gemeld? Luik-Yiwu: 82 containers, 2 maal per week, 20 dagen. We kunnen hier wel iedere maand iets bijschrijven lijkt het, in september was er de lancering van Chengu-Wroclaw
Op 8 december 2020 kwam deze voor het eerst toe in Luik, eigenlijk in Hermalle-sous-Huy (Trilogoport).
Heeft 20.000 km afgelegd doorheen 7 landen en was samengesteld uit 41 containerwagons.
(https://www.portdeliege.be/fr/news/527_ ... mier-train)

Re: China Railway Express

Geplaatst: 24 mar 2021, 14:30
door DR-fan
De Trilogoport ligt op het Île de Monsin, niet in Hermalle-sous-Huy dat ten zuidwesten van Luik ligt. Aan de andere kant van de Maas heb je wel Hermalle-sous-Argenteau.

Re: China Railway Express

Geplaatst: 24 mar 2021, 15:17
door joverwimp
DR-fan schreef: 24 mar 2021, 14:30 De Trilogoport ligt op het Île de Monsin, niet in Hermalle-sous-Huy dat ten zuidwesten van Luik ligt. Aan de andere kant van de Maas heb je wel Hermalle-sous-Argenteau.
De Trilogiport ligt inderdaad in Hermalle-sous-Argenteau, deelgemeente van Oupeye. Niet op het Île de Monsin maar zowat 7 km noordelijker, haast in Visé: www.portdeliege.be/nl/trilogiport-concept

Re: De Nieuwe Zijderoute

Geplaatst: 02 jun 2021, 10:15
door joverwimp
In de 'China Daily' verscheen onlangs en artikel van de voormalige eerste minister van Kirgistan. Daaruit blijkt dat nu om het uur een trein vertrekt naar Europa: 50 % via Rusland en 50% via een kortere route door Centraal Azië rijden.
Sinds de eerste trein in maart 2011 van Chongqin naar Duisburg reed is het verkeer explosief gegroeid, want 80% sneller dan per boot: 12.400 goederentreinen in 2020

Re: De Nieuwe Zijderoute

Geplaatst: 02 jun 2021, 12:21
door Paul
Hoe gaan die treinen om met de afwijkende spoorwijdte in Rusland? Worden de containers tweemaal overgeladen op andere wagons? Of welke methode wordt er toegepast?

Re: De Nieuwe Zijderoute

Geplaatst: 02 jun 2021, 17:59
door K V B
joverwimp schreef: 02 jun 2021, 10:15 In de 'China Daily' verscheen onlangs en artikel van de voormalige eerste minister van Kirgistan. Daaruit blijkt dat nu om het uur een trein vertrekt naar Europa: 50 % via Rusland en 50% via een kortere route door Centraal Azië rijden.
Sinds de eerste trein in maart 2011 van Chongqin naar Duisburg reed is het verkeer explosief gegroeid, want 80% sneller dan per boot: 12.400 goederentreinen in 2020
12400 treinen, a 80 containers per trein. Dat zijn dus zo 50 containerschepen. Dat begint te tellen...

Re: China Railway Express

Geplaatst: 02 jun 2021, 18:35
door joverwimp
Het is niet alleen sneller dan per boot, maar ook concurrentieel: volgens het onderzoeksbureau Drewry kost het voor het eerst meer dan 10.000 dollar om één standaardcontainer van 40 voet van Shanghai naar Rotterdam te verschepen. Dat is een vervijfvoudiging sinds oktober
(https://www.drewry.co.uk/supply-chain-a ... -by-drewry)

Re: China Railway Express

Geplaatst: 02 jun 2021, 18:54
door Shrek
Hoe zou het eigenlijk met de CO2 uitstoot van zo'n transport zitten? Die schepen braken uiteraard gigantische hoeveelheden rommel uit, maar vervoeren ook enorm veel containers. De treinen daarentegen passeren door gebieden met heel vuile elektriciteitsproductie dus die transporten zijn ook alles behalve proper. Maar de verhouding tussen beide zou een interessant gegeven zijn.