dentheo schreef: ↑25 sep 2018, 20:32
Tim schreef: ↑25 sep 2018, 14:57
Vermits Lineas zowat de enige goederenoperator is die gebruikt maakt van de Athus-Meuse, vooral 13'en al dan niet in treinschakeling en 77's voor de treinen naar Virton.
En volgens TSP magazine dreigen juist die ermee Athus-Meuse te verlaten.....wegens ??
In "Op De Baan" staan wel meer dingen die met een grove korrel zout moeten genomen worden, maar het is wel een feit dat de Athus-Meuse de laatste jaren geplaagd wordt door "eeuwigdurende" werven en noem het maar "mismanagement" van Infrahel.
Enkele flagrante voorbeelden:
-Baanvak Anseremme-Gendron Celles is al bijna een jaar enkel spoor, men heeft een brug over de Lesse vernieuwd, maar die werken zijn al maanden klaar. Elders is men nog wat aan het "prullen", maar die werf heeft maanden stilgelegen. Sinds kort is er op die werf eindelijk terug wat beweging te zien. Vorig jaar was het daar trouwens ook maanden enkel spoor, men knoeit maar op...
-Te Virton zijn er grote vernieuwingswerken bezig, men heeft een voetgangerstunnel geplaatst in het station en in de bundel zijn er ook werken bezig met te pas en te onpas buitendienststellingen van de lijn tot gevolg.
Het plan was zelfs om dienst op enkel spoor in te leggen van Saint-Vincent Bellefontaine tot aan de grens, dat is meer dan 30km (!!)
-Te Dinant zouden er ook grote werken beginnen om een voetgangerstunnel te plaatsen, zo gauw de eeuwigdurende werf tussen Anseremme en Gendron-Celles klaar is...
-Regelmatig gaat de ganse lijn dicht wegens werken, zeker nu de fameuze "S460" regel in voege is waardoor er geen verkeer meer toegelaten is zo gauw men met zwaar materieel aan het werken is...
-Met rijdt nu om het uur met stoptreinen op de lijn tegenover om de 2h vroeger. Er zit toch regelmatig 2 man op die treinen, een TB en een TBG... Er wordt daar in ieder geval veel gebakken lucht vervoerd...
En dan zwijgen we nog over de dagelijkse kost van dienst op enkel spoor omdat men ergens met een meetwagen bezig is of iets dergelijks.
Als men dan wonder boven wonder eens op tijd of godbetert te vroeg rijdt mag men er zeker van zijn dat men met "ontroestingsritten" begint, zodat je de zijspoortjes mag "kuisen" tegen 40km/h, waardoor men dikwijls vertraging oploopt...
Onlangs mocht ik beginnen "kuisen" met 1600T aan de haak in Beauraing, net voor de lange zware helling tot Gedinne... Reed 10min voor uur, tegen Gedinne had ik 10min vertraging...
Alternatief is L162, maar die lijn is ook al 10+ jaar een werf, waardoor die route ook niet evident is...
Deze problematiek beperkt zich natuurlijk niet alleen tot de Athus-Meuse, maar omdat die lijn momenteel de belangrijkste ader is richting Lux/Frankrijk valt het eens te meer op. Misschien is het probleem juist dat de lijn enkel gebruikt wordt door Lineas, welke door Infrabel blijkbaar nog steeds niet echt als klant wordt beschouwd.
Dit alles maakt dat men naar alternatieven zoekt, oa via Erquellines maar SNCF weigert dikwijls rijpaden langs Charleville-Mezieres (protectionisme?),dus dat is ook niet evident.
Sinds enige tijd worden er wel juridische stappen genomen tegen Infrabel, en er worden rechtszaken gewonnen maar de mentaliteit van een vastgeroest staatsbedrijf is niet direct te veranderen...