Pagina 1 van 1

Moet de laatste van de vier spoorverbindingen van de Brusselse haven weg ?

Geplaatst: 14 jan 2020, 16:09
door Papanero
Dit artikel kan wellicht enkele leden van dit forum interesseren:
https://www.bruzz.be/mobiliteit/crucial ... 2020-01-14

Verstuurd met Tapatalk


Re: Moet de laatste van de vier spoorverbindingen van de Brusselse haven weg ?

Geplaatst: 15 jan 2020, 00:16
door Steve
Ik ben erg benieuwd naar wat mensen met mogelijke kennis van zaken erover te zeggen (Shrek?), want zo klinkt het allemaal nogal verontrustend.

Re: Moet de laatste van de vier spoorverbindingen van de Brusselse haven weg ?

Geplaatst: 15 jan 2020, 00:36
door trainlovertje
Wat ik niet goed snap: het gewest wil de grond kopen, maar waarom? Op die spoorlijn te redden? Kan een gewest dat wel?

Re: Moet de laatste van de vier spoorverbindingen van de Brusselse haven weg ?

Geplaatst: 15 jan 2020, 08:34
door Shrek
Infrabel kan hier op zich weinig aan doen, hier zijn de spoorwegen eens te meer de speelbal van de politiek.
Het is inderdaad zo dat die havenaansluiting het terrein middendoor snijdt en het daardoor minder waardevol maakt. 20 jaar geleden maakte de politiek volledig bewust die keuze, nu is er eindelijk wat voortschrijdend inzicht bij onze politici maar is het mogelijk te laat.
Wat de goederenlijn (L26A) betreft ben ik het niet eens. Vanaf september dit jaar komt de nieuwe tunnel in Schaarbeek in dienst waardoor de doorgaande goederentreinen kunnen blijven rijden.
Wat ik het meest jammer vind aan de hele zaak is het verlies van zeer goed gelegen spoorweggronden. Infrabel/Tucrail hebben al een hele werkbasis moeten verplaatsen naar minder efficiënt gelegen plaatsen en de laatste plek waar de NMBS eventueel ooit een nieuwe bundel zou kunnen bouwen is ook weg. Dit ruikt allemaal naar politieke korte termijnvisie (ook al loopt het spelletje al 20 jaar).

Re: Moet de laatste van de vier spoorverbindingen van de Brusselse haven weg ?

Geplaatst: 29 jan 2020, 23:12
door Asterix
Het probleem is ook dat er niks van visie is op langere termijn. Heel die site is letterlijk een stort als erfenis van de vroegere bundels. Er zijn geen plannen, er is geen geld, er is niets.

Is zoiets maatschappelijk verantwoord op een boogscheut van de hoofdstad met een immobiliënmarkt die onder druk staat?

Re: Moet de laatste van de vier spoorverbindingen van de Brusselse haven weg ?

Geplaatst: 13 feb 2020, 15:23
door trainlovertje
https://www.bruzz.be/politiek/half-jaar ... PVWkOMG4_w
Er wordt aan een oplossing gewerkt.

Re: Moet de laatste van de vier spoorverbindingen van de Brusselse haven weg ?

Geplaatst: 13 feb 2020, 18:27
door Steve
trainlovertje schreef:
13 feb 2020, 15:23
Er wordt aan een oplossing gewerkt.
Weet je dat of is dat een veronderstelling? Ik lees enkel dat er 6 maanden uitstel is, maar niet dat er nu concreet uitzicht is op een oplossing (net zomin als de voorbije 14 jaar).

Re: Moet de laatste van de vier spoorverbindingen van de Brusselse haven weg ?

Geplaatst: 13 feb 2020, 18:50
door trainlovertje
Steve schreef:
13 feb 2020, 18:27
trainlovertje schreef:
13 feb 2020, 15:23
Er wordt aan een oplossing gewerkt.
Weet je dat of is dat een veronderstelling? Ik lees enkel dat er 6 maanden uitstel is, maar niet dat er nu concreet uitzicht is op een oplossing (net zomin als de voorbije 14 jaar).
Wel, moesten ze nu nog geen inspanning doen om bvb het KB aan te passen, het gewest de grond te laten overnemendan, ... dan is dat totale afgang. Maar aan een oplossing werken wil ook nog niet zeggen dat er één gaat komen...