Pagina 1 van 1

Moet de laatste van de vier spoorverbindingen van de Brusselse haven weg ?

Geplaatst: 14 jan 2020, 16:09
door Papanero
Dit artikel kan wellicht enkele leden van dit forum interesseren:
https://www.bruzz.be/mobiliteit/crucial ... 2020-01-14

Verstuurd met Tapatalk


Re: Moet de laatste van de vier spoorverbindingen van de Brusselse haven weg ?

Geplaatst: 15 jan 2020, 00:16
door Steve
Ik ben erg benieuwd naar wat mensen met mogelijke kennis van zaken erover te zeggen (Shrek?), want zo klinkt het allemaal nogal verontrustend.

Re: Moet de laatste van de vier spoorverbindingen van de Brusselse haven weg ?

Geplaatst: 15 jan 2020, 00:36
door trainlovertje
Wat ik niet goed snap: het gewest wil de grond kopen, maar waarom? Op die spoorlijn te redden? Kan een gewest dat wel?

Re: Moet de laatste van de vier spoorverbindingen van de Brusselse haven weg ?

Geplaatst: 15 jan 2020, 08:34
door Shrek
Infrabel kan hier op zich weinig aan doen, hier zijn de spoorwegen eens te meer de speelbal van de politiek.
Het is inderdaad zo dat die havenaansluiting het terrein middendoor snijdt en het daardoor minder waardevol maakt. 20 jaar geleden maakte de politiek volledig bewust die keuze, nu is er eindelijk wat voortschrijdend inzicht bij onze politici maar is het mogelijk te laat.
Wat de goederenlijn (L26A) betreft ben ik het niet eens. Vanaf september dit jaar komt de nieuwe tunnel in Schaarbeek in dienst waardoor de doorgaande goederentreinen kunnen blijven rijden.
Wat ik het meest jammer vind aan de hele zaak is het verlies van zeer goed gelegen spoorweggronden. Infrabel/Tucrail hebben al een hele werkbasis moeten verplaatsen naar minder efficiënt gelegen plaatsen en de laatste plek waar de NMBS eventueel ooit een nieuwe bundel zou kunnen bouwen is ook weg. Dit ruikt allemaal naar politieke korte termijnvisie (ook al loopt het spelletje al 20 jaar).

Re: Moet de laatste van de vier spoorverbindingen van de Brusselse haven weg ?

Geplaatst: 29 jan 2020, 23:12
door Asterix
Het probleem is ook dat er niks van visie is op langere termijn. Heel die site is letterlijk een stort als erfenis van de vroegere bundels. Er zijn geen plannen, er is geen geld, er is niets.

Is zoiets maatschappelijk verantwoord op een boogscheut van de hoofdstad met een immobiliënmarkt die onder druk staat?

Re: Moet de laatste van de vier spoorverbindingen van de Brusselse haven weg ?

Geplaatst: 13 feb 2020, 15:23
door trainlovertje
https://www.bruzz.be/politiek/half-jaar ... PVWkOMG4_w
Er wordt aan een oplossing gewerkt.

Re: Moet de laatste van de vier spoorverbindingen van de Brusselse haven weg ?

Geplaatst: 13 feb 2020, 18:27
door Steve
trainlovertje schreef:
13 feb 2020, 15:23
Er wordt aan een oplossing gewerkt.
Weet je dat of is dat een veronderstelling? Ik lees enkel dat er 6 maanden uitstel is, maar niet dat er nu concreet uitzicht is op een oplossing (net zomin als de voorbije 14 jaar).

Re: Moet de laatste van de vier spoorverbindingen van de Brusselse haven weg ?

Geplaatst: 13 feb 2020, 18:50
door trainlovertje
Steve schreef:
13 feb 2020, 18:27
trainlovertje schreef:
13 feb 2020, 15:23
Er wordt aan een oplossing gewerkt.
Weet je dat of is dat een veronderstelling? Ik lees enkel dat er 6 maanden uitstel is, maar niet dat er nu concreet uitzicht is op een oplossing (net zomin als de voorbije 14 jaar).
Wel, moesten ze nu nog geen inspanning doen om bvb het KB aan te passen, het gewest de grond te laten overnemendan, ... dan is dat totale afgang. Maar aan een oplossing werken wil ook nog niet zeggen dat er één gaat komen...

Re: Moet de laatste van de vier spoorverbindingen van de Brusselse haven weg ?

Geplaatst: 21 mei 2020, 16:13
door Bibke
trainlovertje schreef:
13 feb 2020, 18:50
Steve schreef:
13 feb 2020, 18:27
trainlovertje schreef:
13 feb 2020, 15:23
Er wordt aan een oplossing gewerkt.
Weet je dat of is dat een veronderstelling? Ik lees enkel dat er 6 maanden uitstel is, maar niet dat er nu concreet uitzicht is op een oplossing (net zomin als de voorbije 14 jaar).
Wel, moesten ze nu nog geen inspanning doen om bvb het KB aan te passen, het gewest de grond te laten overnemendan, ... dan is dat totale afgang. Maar aan een oplossing werken wil ook nog niet zeggen dat er één gaat komen...
Ik vrees dat enkel een opbraak kan vanwege de regering in lopende zaken.

Re: Moet de laatste van de vier spoorverbindingen van de Brusselse haven weg ?

Geplaatst: 24 mei 2020, 02:24
door Asterix
Men gaat er tot nader order van uit dat de spoorverbinding zal worden opgebroken.
Heel die site geeft ook veel te veel miserie: brandstichtingen, sluikstorten, tot zelfs autowrakken die er worden achtergelaten. Het Brusselse Gewest werkt ook niet meer mee, bleek nogmaals eind 2019:

Gewest weigert vergunning stortplaats Schaarbeek-Vorming

Een stortplaats op de NMBS-site Schaarbeek-Vorming met 335.000 kubieke meter puin, ongeveer 5 hectaren groot, krijgt geen nieuwe vergunning van de Brusselse regering. De overheid heeft haar eigen plannen met de site, dat de grootste grondreserve is van het gewest, en stuurt met deze weigering dus een sterk signaal naar de NMBS.

De site van Schaarbeek-Vorming geldt als de grootste grondreserve van het Brussels gewest. Het enorme rangeerterrein is goed voor een oppervlakte van 40 hectaren en strekt zich uit van het station van Schaarbeek tot voorbij Haren.

Het Gewest, de NMBS en mede-eigenaar het federale Fonds voor Spoorweginfrastructuur (FSI) zijn al meer dan tien jaar in gesprek over de verkoop van de site. Want het Gewest heeft grootse plannen voor de site: van een logistieke economische pool tot het openleggen van de Zenne.

Illegale vuilnisbelt

Maar de overheid zit al langer in met de gezondheid van de site. In een recente beslissing heeft deze besloten om een tijdelijke vergunning voor de stortplaats, die tot 2016 gold, niet te verlengen. Dat bericht Le Soir. Daarmee maakt ze van de stortplaats van uitgegraven grond op de site een illegale vuilnisbelt, die binnen de 2 jaar opgekuist moet worden volgens het kabinet van bevoegd minister Pascal Smet (one.brussels).

"Het gebruik is al 15 jaar geregulariseerd, van 2001 tot 2016, en de aanvrager heeft zich bewust in de illegaliteit gesteld door het depot in stand te houden en niet te voldoen aan zijn verplichting om het terug te vorderen in overeenstemming met de voorschriften voor vergunningen voor bepaalde tijd", aldus de regering, die vorige week een uitspraak heeft gedaan over deze kwestie.

Saneren

De zorgen over de vervuiling van de grond bij Schaarbeek-Vorming zijn niet nieuw. Al bijna twee decennia was duidelijk dat de stortplaats, die vooral bestaat uit afgravingsafval van verschillende spoorwegwerven van de NMBS, grondig opgekuist zou moeten worden.

Door de vergunning niet te verlengen, wil het Gewest ervoor zorgen dat de grond tijdig kan gesaneerd worden indien nodig, voor het terrein voor andere doeleinden gebruikt wordt.
Bron

En de plannen voor deze site gaan al veel langer terug, lees je ook in dit topic. Beide topics zouden eigenlijk moet worden samengevoegd maar men weigert dit hier pertinent.

Re: Moet de laatste van de vier spoorverbindingen van de Brusselse haven weg ?

Geplaatst: 24 mei 2020, 20:20
door trainlovertje
Asterix schreef:
24 mei 2020, 02:24
Beide topics zouden eigenlijk moet worden samengevoegd maar men weigert dit hier pertinent.
Hint: misschien gebeurt dit wel na een vriendelijk verzoekje richting de moderatoren, want daar heeft nog niemand zich aan gewaagd.

Re: Moet de laatste van de vier spoorverbindingen van de Brusselse haven weg ?

Geplaatst: 24 mei 2020, 22:12
door Asterix
trainlovertje schreef:
24 mei 2020, 20:20
Asterix schreef:
24 mei 2020, 02:24
Beide topics zouden eigenlijk moet worden samengevoegd maar men weigert dit hier pertinent.
Hint: misschien gebeurt dit wel na een vriendelijk verzoekje richting de moderatoren, want daar heeft nog niemand zich aan gewaagd.
Klopt niet. Heb het zelf al voorgesteld.

Re: Moet de laatste van de vier spoorverbindingen van de Brusselse haven weg ?

Geplaatst: 26 mei 2020, 22:21
door Shrek
Asterix schreef:
24 mei 2020, 22:12
trainlovertje schreef:
24 mei 2020, 20:20
Asterix schreef:
24 mei 2020, 02:24
Beide topics zouden eigenlijk moet worden samengevoegd maar men weigert dit hier pertinent.
Hint: misschien gebeurt dit wel na een vriendelijk verzoekje richting de moderatoren, want daar heeft nog niemand zich aan gewaagd.
Klopt niet. Heb het zelf al voorgesteld.
Dat is inderdaad gesuggereerd, maar gezien het verschil tussen de algemene werken rond Schaarbeek en het specifieke politieke probleem rond de havenbediening is op die suggestie niet ingegaan.

Re: Moet de laatste van de vier spoorverbindingen van de Brusselse haven weg ?

Geplaatst: 23 jun 2020, 18:14
door Papanero
Laatste nieuws in dit verband: Kamer stelt beslissing over dreigende afbraak Brusselse havenspoorlijn uit

https://www.bruzz.be/mobiliteit/kamer-s ... 2020-06-23

Verstuurd vanaf mijn Mi 9T Pro met Tapatalk