Pagina 2 van 3

Re: Ongeval Antigoontunnel

Geplaatst: 07 feb 2020, 16:07
door Adler
DR-fan schreef: 07 feb 2020, 16:00 Een bevestiging van een seinvoorbijrijding heeft men binnen enkele minuten: logboek seinpost, TBL-aanduiding stuurpost, uitlezen ritgegevens ("zwarte doos")...
Dan stel ik nogmaals de vraag waarom in alle persberichten, tot gisteravond nog, staat dat de reden van de botsing nog niet duidelijk is.
Dus ofwel is dit zo, ofwel houdt Infrabel informatie achter.

Re: Ongeval Antigoontunnel

Geplaatst: 07 feb 2020, 16:10
door JHS2013
DR-fan schreef: 07 feb 2020, 16:00 Wat hij zegt is wel degelijk correct. Die jaren vertraging zijn enkel te wijten aan de tegenwerking van de betrokken bestuurder en zijn vakbond.

Een bevestiging van een seinvoorbijrijding heeft men binnen enkele minuten: logboek seinpost, TBL-aanduiding stuurpost, uitlezen ritgegevens ("zwarte doos")...
Het is zijn goed recht om zich te verdedigen tegen die aanklacht. Een seinvoorbijrijding is over het algemeen snel vast te stellen inderdaad, maar de oorzaak van de voorbijrijding zeker niet. Trek er dus vooral geen conclusies uit: dat is voorbarig en respectloos tegenover de betrokken TB.

Re: Ongeval Antigoontunnel

Geplaatst: 07 feb 2020, 16:41
door Adler
JHS2013 schreef: 07 feb 2020, 16:10

Het is zijn goed recht om zich te verdedigen tegen die aanklacht. Een seinvoorbijrijding is over het algemeen snel vast te stellen inderdaad, maar de oorzaak van de voorbijrijding zeker niet. Trek er dus vooral geen conclusies uit: dat is voorbarig en respectloos tegenover de betrokken TB.
Volledig akkoord.
Ik lees ook andere social media groepen waar onder meer commentaren staan van Lineas personeel en dan krijg je wel een heel ander beeld dan hier wordt voorgesteld.

Re: Ongeval Antigoontunnel

Geplaatst: 07 feb 2020, 16:52
door DR-fan
Adler schreef: 07 feb 2020, 16:07Dan stel ik nogmaals de vraag waarom in alle persberichten, tot gisteravond nog, staat dat de reden van de botsing nog niet duidelijk is.
Dus ofwel is dit zo, ofwel houdt Infrabel informatie achter.
Niemand houdt iets achter. Wanneer een juridisch onderzoek loopt, wordt nu eenmaal niet gecommuniceerd voordat het afgerond is. Diegenen die het moeten weten, zijn heel goed op de hoogte. Anderen, met inbegrip van liefhebbers op fora die denken alles te weten, moeten zoals iedereen wachten op de officiële publicatie van het onderzoeksrapport door DVIS. En zo hoort het ook, of je dat nu leuk vindt of niet.

Re: Ongeval Antigoontunnel

Geplaatst: 07 feb 2020, 16:54
door DR-fan
Adler schreef: 07 feb 2020, 16:41 Volledig akkoord.
Ik lees ook andere social media groepen waar onder meer commentaren staan van Lineas personeel en dan krijg je wel een heel ander beeld dan hier wordt voorgesteld.
Ah ja, de sociale media... De enige bron van 100% betrouwbare informatie die aangeleverd wordt door volstrekt onpartijdige anonieme figuren die alles weten en die nooit, maar dan echt ook nooit, bevooroordeeld of fout gïnformeerd zijn :roll:

Sorry voor het sarcasme, maar ik houd het liever bij feiten.

Re: Ongeval Antigoontunnel

Geplaatst: 07 feb 2020, 16:57
door DR-fan
JHS2013 schreef: 07 feb 2020, 16:10 Het is zijn goed recht om zich te verdedigen tegen die aanklacht. Een seinvoorbijrijding is over het algemeen snel vast te stellen inderdaad, maar de oorzaak van de voorbijrijding zeker niet. Trek er dus vooral geen conclusies uit: dat is voorbarig en respectloos tegenover de betrokken TB.
Precies, maar wanneer het een seinvoorbijrijding is, zal je denk ik niet ontkennen dat zoiets vrijwel onmiddellijk duidelijk is voor de bevoegde diensten. De oorzaak bepalen is inderdaad iets anders.

Re: Ongeval Antigoontunnel

Geplaatst: 07 feb 2020, 17:02
door Adler
DR-fan schreef: 07 feb 2020, 16:54
Sorry voor het sarcasme, maar ik houd het liever bij feiten.
Welke feiten dan ?
Hier wordt die bestuurder al na enkele uren aan de schandpaal genageld zonder enig onderzoek.
Zoals hiervoor al gezegd, dit is totaal respectloos.

Re: Ongeval Antigoontunnel

Geplaatst: 07 feb 2020, 17:23
door Shrek
Er heeft toch niemand beweerd dat het de bestuurder zijn fout was? Misschien werkten de remmen niet, stoorde zijn memorlamp, was het sein niet zichtbaar,...
Het feit dat er een seinvoorbijrijding was duidt nog niet meteen een schuldige aan.

Re: Ongeval Antigoontunnel

Geplaatst: 07 feb 2020, 17:33
door Adler
Shrek schreef: 07 feb 2020, 17:23 Er heeft toch niemand beweerd dat het de bestuurder zijn fout was? Misschien werkten de remmen niet, stoorde zijn memorlamp, was het sein niet zichtbaar,...
Het feit dat er een seinvoorbijrijding was duidt nog niet meteen een schuldige aan.
Als het zo duidelijk is dat de HLD77 een rood sein is voorbijgereden, zoals hier elke keer weer wordt beweerd, waarom zeggen alle persberichten tot vandaag nog dat men de reden van de botsing nog niet weet ?
Als er ook maar de minste aanwijzing zou zijn in die richting had dat al lang in alle persberichten gestaan.

Re: Ongeval Antigoontunnel

Geplaatst: 07 feb 2020, 17:54
door trainlovertje
Adler schreef: 07 feb 2020, 17:33 Als het zo duidelijk is dat de HLD77 een rood sein is voorbijgereden, zoals hier elke keer weer wordt beweerd, waarom zeggen alle persberichten tot vandaag nog dat men de reden van de botsing nog niet weet ?
Als er ook maar de minste aanwijzing zou zijn in die richting had dat al lang in alle persberichten gestaan.
Nogmaals, in de interne communicatie is al vanaf de eerste moment sprake van een seinvoorbijrijding (waarvan de oorzaak nog niet bekend is).
Infrabel wil dat waarschijnlijk niet meteen bekend maken, omdat de bestuurder dan mogelijks aan de publieke schandpaal wordt gehangen, omdat velen niet beseffen dat een seinvoorbijrijding niet per se de fout is van de bestuurder.

Re: Ongeval Antigoontunnel

Geplaatst: 07 feb 2020, 18:22
door Eimai
trainlovertje schreef: 07 feb 2020, 17:54Nogmaals, in de interne communicatie is al vanaf de eerste moment sprake van een seinvoorbijrijding (waarvan de oorzaak nog niet bekend is).
En die interne communicatie is al vaak erg voorbarig, onvolledig of compleet fout geweest. Er is een reden waarom het "interne" communicatie is en geen persbericht en dat er gevraagd wordt om die interne communicatie niet openbaar te verspreiden. Ze bestaat om het personeel die aan het werk is op en aan het spoor te helpen met wat er min of meer aan de hand is en wat ze kunnen verwachten maar niet om een onderzoek te voeren.

Re: Ongeval Antigoontunnel

Geplaatst: 07 feb 2020, 18:32
door trainlovertje
Eimai schreef: 07 feb 2020, 18:22 En die interne communicatie is al vaak erg voorbarig, onvolledig of compleet fout geweest. Er is een reden waarom het "interne" communicatie is en geen persbericht en dat er gevraagd wordt om die interne communicatie niet openbaar te verspreiden. Ze bestaat om het personeel die aan het werk is op en aan het spoor te helpen met wat er min of meer aan de hand is en wat ze kunnen verwachten maar niet om een onderzoek te voeren.
Ik beweer dan ook niet dat die informatie juist is, maar dat beantwoordt wel de vraag waarom hier op het forum sprake is van een seinvoorbijrijding.

Re: Ongeval Antigoontunnel

Geplaatst: 07 feb 2020, 20:34
door Asterix
Bij dergelijke gebeurtenissen en de communicatie errond worden vaak zaken op een hoop gegooid. Het is dan maar wat je als oorzaak van een ongeval beschouwt.

Neem nu een dodelijk ongeval op de weg. Is de oorzaak een verlies van controle over het stuur? Of is dat een gevolg en is de eigenlijke oorzaak oververmoeidheid, gebrek aan ervaring, intoxicatie, de staat van de weg of een combinatie van dat alles? Het ene zal snel kunnen worden bevestigd, het andere zal veel meer onderzoek vragen en die secundaire oorzaak en hoe de onderliggende factoren zich ten opzichte van elkaar verhouden, zal misschien nooit uitgeklaard worden.

En dan heb je nog het voorrecht van iets als betrokken partij te hebben meegemaakt. Dat begint een groot probleem te worden bij dergelijke zaken en bewijsvoering. De partij die bij het ongeval aanwezig was, claimt het monopolie op de waarheid te hebben en kan doodnuchter beweren dat het sein ondanks alle tegenindicaties open stond 'want ik was er toch wel bij, zeker?' Doe daar wat fake nieuws en een institutioneel wantrouwen voor overheid en technologie bij en je krijgt de publieke opinie nog mee ook.

Re: Ongeval Antigoontunnel

Geplaatst: 08 feb 2020, 10:07
door ostbahnhof
Dus de 2 77‘ers hebben het ongeval veroorzaakt.
Hebben we een idee hoe ze tegen de goederentrein zijn terecht gekomen?
- reden ze parallel in de zelfde richting als de goederentrein en kwamen dan via een wissel tegen de ketelwagens?
- kwamen ze vanuit de tegenovergestelde richting en via een wissel tegen de ketelwagens.
- zijn ze ontspoord door over een wissel te rijden die „anders“ stond tussen 2 sporen die niets met het spoor van de goederentrein te maken hebben en dan door die ontsporing zijdelings tegen de ketelwagens zijn geschoven/ terechtgekomen?
- .....
grts,
o

Re: Ongeval Antigoontunnel

Geplaatst: 08 feb 2020, 19:55
door dentheo
Antwerpen -

Spoornetbeheerder Infrabel en de haven hebben de buiten dienst gestelde Lillobrug tijdelijk heropend. Een tijdelijke maatregel, om de hinder na de zware botsing net voor de Antigoontunnel op te vangen.

Kan iemand dat verklaren ?
Aan de oostzijde komen die brug en tunnel nog ergens bij elkaar, maar aan de westzijde "nergens", hoe kan de brug dan de tunnel "helpen" ?
De tunnel gaat onder Kanaaldok en Schelde, de brug enkel kanaaldok .