Routes goederentreinen?
Re: Routes goederentreinen?
Inderdaad. De enige realistische (nu ja) oplossing om Lille te omzeilen is het heropenen van de vroegere lijn Komen - Armentières die jammer genoeg in 1988 werd gesloten. Trafieken vanuit Gent en antwerpen zijn daar meer mee gebaat. Alleen vrees ik dat er te weinig potentieel is voor goederentreinen naar Duinkerke en Calais - we hebben tenslotte zelf veel grotere havens.
Re: Routes goederentreinen?
Rijden er anno 2023 nog goederentreinen op lijn 130a?
Vandaag - bij een boswandeling zonder zicht op de spoorlijn - een zware trein voorbij horen rijden. Het was echt geen Desiro of MS96.
Vandaag - bij een boswandeling zonder zicht op de spoorlijn - een zware trein voorbij horen rijden. Het was echt geen Desiro of MS96.
Re: Routes goederentreinen?
Weet iemand of er nog werkzaamheden zijn op de Montzenroute? Na een lange tijd heel andere dingen doen ben ik nu toch weer een paar keer gaan spotten bij Visé maar elke keer kwam er maximaal een trein per uur langs, ik kan me herinneren dat er vroeger veel meer reed. Ik kan er ivm werk alleen in het weekend kijken.
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 07 jan 2023, 12:17
Re: Routes goederentreinen?
Ik ga even een berg stof weghalen van dit topic want ik ben na het lezen van dit topic toch heel nieuwsgierig geworden naar 2 dingen.
Er is hier,volgens mij in dit topic een document gelinkt waar ondermeer duidelijk werd gemaakt wat de Montzenroute aan goederen treinen verwerkte van en naar Duitsland.
En wat de Athus route (lijn 165-166) verwerkte van en naar Frankrijk.
Nu ik net terug ben gekeerd van een vakantie in de omgeving van Bastogne en daarbij een chalet had in Forrieres,ben ik wel nieuwsgierig naar hoe de ontwikkelingen zijn op zowel de Montzen Route,Athus route en evt op lijn 162 die langs/door Forrieres gaat.
Als we het hebben over aantal goederentreinen per dag.
Van lijn 162 heb ik gezien tijdens mijn verblijf dat er ongeveer (in de tijd dat ik het kon horen/zien) 5 goederen treinen voorbij zijn gekomen,waarvan 1 met een diesel ( wat ook een onderhoudstrein geweest kan zijn omdat die vrij kort was)
Dat document(pdf van 29 pagina's) stelde dat de Montzen route met kop en schouders overal bovenuit steekt als het gaat over goederen treinen per dag/week/jaar.
Maar hoe accuraat zijn die cijfers van toen nu nog ?
Ofwel,stel ik zou er voor kiezen om binnekort nog een keer naar het 3landenpunt af te reizen en dan de montzen route willen bezoeken,wat kan je daar dan nu verwachten en zijn er nog dagen dat het extra druk is ?
Er is hier,volgens mij in dit topic een document gelinkt waar ondermeer duidelijk werd gemaakt wat de Montzenroute aan goederen treinen verwerkte van en naar Duitsland.
En wat de Athus route (lijn 165-166) verwerkte van en naar Frankrijk.
Nu ik net terug ben gekeerd van een vakantie in de omgeving van Bastogne en daarbij een chalet had in Forrieres,ben ik wel nieuwsgierig naar hoe de ontwikkelingen zijn op zowel de Montzen Route,Athus route en evt op lijn 162 die langs/door Forrieres gaat.
Als we het hebben over aantal goederentreinen per dag.
Van lijn 162 heb ik gezien tijdens mijn verblijf dat er ongeveer (in de tijd dat ik het kon horen/zien) 5 goederen treinen voorbij zijn gekomen,waarvan 1 met een diesel ( wat ook een onderhoudstrein geweest kan zijn omdat die vrij kort was)
Dat document(pdf van 29 pagina's) stelde dat de Montzen route met kop en schouders overal bovenuit steekt als het gaat over goederen treinen per dag/week/jaar.
Maar hoe accuraat zijn die cijfers van toen nu nog ?
Ofwel,stel ik zou er voor kiezen om binnekort nog een keer naar het 3landenpunt af te reizen en dan de montzen route willen bezoeken,wat kan je daar dan nu verwachten en zijn er nog dagen dat het extra druk is ?
Re: Routes goederentreinen?
Vergeet niet dat er meerdere routes naar Frankrijk mogelijk zijn, zo rijdt bijvoorbeeld SNCF eerder via Erquelinnes of Quévy, zelfs naar bestemmingen in de Elzas, immers, meer km over het eigen net en niet veel langer. Naar Duitsland is het alternatief een ommetje door Nederland, dus meer bestuurders nodig dan via Montzen. De facto gaan maar weinig treinen die niet ook wagons oppikken in Rotterdam via Nederland, lijkt me.
Frankrijk doet het sowieso niet zo goed qua goederenspoorvervoer, al kunnen de zomerwerven ten zuiden van Stuttgart een deel van het verkeer naar Straatsburg duwen... Maar of die dan via de Athus-Meuse rijden is nog maar de vraag, ik weet niet goed wat, maar er lijken daar permanent diensten op enkelspoor nodig te zijn.
Frankrijk doet het sowieso niet zo goed qua goederenspoorvervoer, al kunnen de zomerwerven ten zuiden van Stuttgart een deel van het verkeer naar Straatsburg duwen... Maar of die dan via de Athus-Meuse rijden is nog maar de vraag, ik weet niet goed wat, maar er lijken daar permanent diensten op enkelspoor nodig te zijn.
Re: Routes goederentreinen?
Het patroon van welke spoorlijnen veel en weinig goederenverkeer zien, is vrij constant geweest over de afgelopen jaren/decennia.
De Montzenroute is sowieso drukker dan de Athus-Meuse. Algemeen genomen rijdt er op de Montzenroute vaak in de voormiddag meer verkeer naar Duitsland en in de namiddag meer verkeer vanuit Duitsland. En op zondagavond vanaf 15h komen er typisch veel treinen vanuit Duitsland over de Montzenroute, dus da's wel leuk om te bekijken rond het drielandenpunt/Voerstreek.
De Montzenroute is sowieso drukker dan de Athus-Meuse. Algemeen genomen rijdt er op de Montzenroute vaak in de voormiddag meer verkeer naar Duitsland en in de namiddag meer verkeer vanuit Duitsland. En op zondagavond vanaf 15h komen er typisch veel treinen vanuit Duitsland over de Montzenroute, dus da's wel leuk om te bekijken rond het drielandenpunt/Voerstreek.