Pagina 1 van 3

Steun voor gespreid verkeer

Geplaatst: 03 apr 2023, 09:13
door DR-fan
Blijkbaar is het een beetje uit het oog verloren, maar op 24 maart keurde de ministerraad een steunmaatregel goed om het gespreid goederenverkeer te promoten: https://gilkinet.belgium.be/nl/steunreg ... voer-trein

Re: Steun voor gespreid verkeer

Geplaatst: 03 apr 2023, 09:49
door pietje
Steun voor het goederenvervoer via spoor is altijd welkom, maar als buitenstaander heb ik wel enkele bedenkingen.

Als ik het goed begrijp, gaat het hier over steun om de kosten van rangeringen te verlagen, zodat het goedkoper wordt om treinen in te leggen die goederen vervoeren van meerdere klanten (bv. in de Antwerpse haven) naar meerdere klanten ergens anders (bv. een industriegebied in Duitsland)
Ik vermoed dat er ergens een naam en een betere definitie bestaan voor dit soort treinen, maar da's misschien meer iets voor de echte kenners.

Wat ik mij hierbij afvraag: kan je dit soort treinen niet beter met containers uitvoeren? Ik zou denken dat dit door de alom beschikbare overslag infra zowel eenvoudiger, sneller als goedkoper is dan het tijdrovende (en dus dure) ophalen van enkele wagons bij meerdere bedrijven, die op het juiste moment naar de rangeerheuvel brengen en zo de trein samenstellen tot hij compleet is en er kan vertrokken worden.

Maar waarschijnlijk mis ik hier enkele belangrijke details, want ik hoop toch dat intussen bij vrachtvervoer in de eerste plaats voor efficiëntie gegaan wordt?

Re: Steun voor gespreid verkeer

Geplaatst: 03 apr 2023, 10:18
door jan_olieslagers
Ik kan niet laten me af te vragen of het niet een poging is om dat (vermoedelijk duurbetaalde) automatische rangeerstation wat intensiever te zien gebruiken.

Ook ik vraag me wel af wat de typische trafiek is voor dit bedrijf: misschien die bedrijven die beschikken over wagons die speciaal zijn aangepast aan hun product? Bv. een ketelwagen met wijn of bier... Maar daar kan niet het grote volume zitten, lijkt me, dat zal inderdaad eerder bij de containers te vinden zijn.

Re: Steun voor gespreid verkeer

Geplaatst: 03 apr 2023, 11:01
door DR-fan
pietje schreef: 03 apr 2023, 09:49 Steun voor het goederenvervoer via spoor is altijd welkom, maar als buitenstaander heb ik wel enkele bedenkingen.

Als ik het goed begrijp, gaat het hier over steun om de kosten van rangeringen te verlagen, zodat het goedkoper wordt om treinen in te leggen die goederen vervoeren van meerdere klanten (bv. in de Antwerpse haven) naar meerdere klanten ergens anders (bv. een industriegebied in Duitsland)
Ik vermoed dat er ergens een naam en een betere definitie bestaan voor dit soort treinen, maar da's misschien meer iets voor de echte kenners.

Wat ik mij hierbij afvraag: kan je dit soort treinen niet beter met containers uitvoeren? Ik zou denken dat dit door de alom beschikbare overslag infra zowel eenvoudiger, sneller als goedkoper is dan het tijdrovende (en dus dure) ophalen van enkele wagons bij meerdere bedrijven, die op het juiste moment naar de rangeerheuvel brengen en zo de trein samenstellen tot hij compleet is en er kan vertrokken worden.

Maar waarschijnlijk mis ik hier enkele belangrijke details, want ik hoop toch dat intussen bij vrachtvervoer in de eerste plaats voor efficiëntie gegaan wordt?
Voor sommige producten en bedrijven zijn containers niet de oplossing. Er zijn genoeg voorbeelden van gespecialiseerde wagens waarmee complete treinen gereden worden (ketelwagens, auto's, hout, erts, steenkool, coils...). Dat soort transporten zal altijd met eigen wagens blijven rijden omdat het efficiënter is rechtstreeks tot in het bedrijf te rijden. Alleen: van en naar grote economische centra zoals de havens zijn er heel wat van deze goederen te vervoeren, maar niet alle bedrijven kunnen een volledige trein vullen. Gespreid verkeer is daarom nog steeds relevant, ook al is het in de Benelux minder prominent aanwezig. En nee, het gaat niet om één wagentje dat 10 km verder op een weinig bediende aansluiting wordt geplaatst. Ook in gespreid verkeer komen blokken van 10-12 wagens samen. Een mooi voorbeeld is de succesvolle Linz-shuttle van Railtraxx.

Wat deze subsidie betreft: een probleem zijn inderdaad de kosten om te rangeren. Daar is nog wel wat efficientiewinst mogelijk (de aangekondigde automatische koppeling bv), maar een groot probleem blijft de benadeling van het spoorvervoer tov de andere transportmodi. Wegverkeer betaalt maar een deel van de kosten en de binnenscheepvaart is al helemaal overgesubsidieerd. Het is dus hoog tijd dat er iets gebeurt. Is het een garantie op succes? Nee - maar nooit geschoten is altijd mis.

Specifiek voor Antwerpen-Noord is dat de rangeerheuvels door Lineas worden beheerd. Dat geeft problemen (en extra kosten) voor andere operatoren. Er zou nu sprake van zijn dat Infrabel deze dienst zou overnemen om alle geïnteresseerden discriminatievrije toegang te geven.

Re: Steun voor gespreid verkeer

Geplaatst: 03 apr 2023, 11:50
door pietje
DR-fan schreef: 03 apr 2023, 11:01 Voor sommige producten en bedrijven zijn containers niet de oplossing. Er zijn genoeg voorbeelden van gespecialiseerde wagens waarmee complete treinen gereden worden (ketelwagens, auto's, hout, erts, steenkool, coils...). Dat soort transporten zal altijd met eigen wagens blijven rijden omdat het efficiënter is rechtstreeks tot in het bedrijf te rijden.
Het begin van de uitleg snap ik, maar de meeste voorbeelden die jij daarna geeft (auto's, hout, erts, steenkool, coils...) lijken mij nu net wél transporten die normaal gezien een volledige trein vullen.

Met de uitleg erbij over de overname van het rangeerstation door Infrabel, vallen de puzzlstukjes wel een beetje in zijn plaats: hierdoor is Lineas van een kost verlost en Infrabel wordt door de regering betaald om de dienst onder de kostprijs aan te bieden. Of het daarmee een zinvolle subsidie is, kan ik zo niet inschatten.

Re: Steun voor gespreid verkeer

Geplaatst: 03 apr 2023, 12:49
door DR-fan
pietje schreef: 03 apr 2023, 11:50 Voor sommige producten en bedrijven zijn containers niet de oplossing. Er zijn genoeg voorbeelden van gespecialiseerde wagens waarmee complete treinen gereden worden (ketelwagens, auto's, hout, erts, steenkool, coils...). Dat soort transporten zal altijd met eigen wagens blijven rijden omdat het efficiënter is rechtstreeks tot in het bedrijf te rijden.
Het begin van de uitleg snap ik, maar de meeste voorbeelden die jij daarna geeft (auto's, hout, erts, steenkool, coils...) lijken mij nu net wél transporten die normaal gezien een volledige trein vullen.
In de Benelux meestal wel (niet altijd!), maar in heel wat landen kan je nog dagelijks zulke wagens in lokale bedieningstreinen zien, inclusief een enkele dubbeldekker met nieuwe auto's. Als die klanten dan toch dit vervoer kiezen, waarom dan niet ook voor ladingen uit bv. Gent of Antwerpen?
pietje schreef: 03 apr 2023, 11:50Met de uitleg erbij over de overname van het rangeerstation door Infrabel, vallen de puzzlstukjes wel een beetje in zijn plaats: hierdoor is Lineas van een kost verlost en Infrabel wordt door de regering betaald om de dienst onder de kostprijs aan te bieden. Of het daarmee een zinvolle subsidie is, kan ik zo niet inschatten.
Het gaat in de eerste plaats om de monopoliepositie van Lineas op Antwerpen-Noord. Net zoals de hersporingstreinen al overgingen naar Infrabel past ook dit in het kader van gelijke kansen voor elke operator. Daar wordt al een jaar over gesproken en heeft dus niets met de aangekondigde steun te maken.

Re: Steun voor gespreid verkeer

Geplaatst: 04 apr 2023, 12:27
door dentheo
DR-fan schreef: 03 apr 2023, 12:49
Het gaat in de eerste plaats om de monopoliepositie van Lineas op Antwerpen-Noord. Net zoals de hersporingstreinen al overgingen naar Infrabel past ook dit in het kader van gelijke kansen voor elke operator. Daar wordt al een jaar over gesproken en heeft dus niets met de aangekondigde steun te maken.
Wat doet Lineas dan juist op Antwerpen Noord..seinhuis zit toch al lang bij Infrabel ??
Bemannen zij de opdrukloks en leveren ze rangeerders ?

Re: Steun voor gespreid verkeer

Geplaatst: 04 apr 2023, 13:22
door Shrek
dentheo schreef: 04 apr 2023, 12:27
DR-fan schreef: 03 apr 2023, 12:49
Het gaat in de eerste plaats om de monopoliepositie van Lineas op Antwerpen-Noord. Net zoals de hersporingstreinen al overgingen naar Infrabel past ook dit in het kader van gelijke kansen voor elke operator. Daar wordt al een jaar over gesproken en heeft dus niets met de aangekondigde steun te maken.
Wat doet Lineas dan juist op Antwerpen Noord..seinhuis zit toch al lang bij Infrabel ??
Bemannen zij de opdrukloks en leveren ze rangeerders ?
Inderdaad, Lineas zorgt voor tractie en rangering. Infrabel staat er trouwens niet voor te springen om dat over te nemen, maar het is meer van moeten :roll:

Re: Steun voor gespreid verkeer

Geplaatst: 04 apr 2023, 14:08
door pietje
Shrek schreef: 04 apr 2023, 13:22
dentheo schreef: 04 apr 2023, 12:27
DR-fan schreef: 03 apr 2023, 12:49
Het gaat in de eerste plaats om de monopoliepositie van Lineas op Antwerpen-Noord. Net zoals de hersporingstreinen al overgingen naar Infrabel past ook dit in het kader van gelijke kansen voor elke operator. Daar wordt al een jaar over gesproken en heeft dus niets met de aangekondigde steun te maken.
Wat doet Lineas dan juist op Antwerpen Noord..seinhuis zit toch al lang bij Infrabel ??
Bemannen zij de opdrukloks en leveren ze rangeerders ?
Inderdaad, Lineas zorgt voor tractie en rangering. Infrabel staat er trouwens niet voor te springen om dat over te nemen, maar het is meer van moeten :roll:
Zolang ze er geld voor krijgen en het per saldo geen verliespost is, zal Infrabel er niet veel op tegen hebben.
Het is idd wel zo dat als je zegt dat je iets niet wil, de kans reëel is dat je meer geld/betere voorwaarden krijgt dan wanner je laat merken dat je iets heel graag wil hebben.

Re: Steun voor gespreid verkeer

Geplaatst: 05 apr 2023, 12:38
door Shrek
Ah maar ik lees net dat Infrabel de activiteit toch niet zelf zal moeten uitvoeren. Tractie en rangering blijft Lineas, ze hebben iets uitgewerkt waardoor ook andere operatoren aan dezelfde kostprijs als Lineas ervan gebruik kunnen maken.

Re: Steun voor gespreid verkeer

Geplaatst: 05 apr 2023, 12:51
door Tim
Shrek schreef: 05 apr 2023, 12:38 Ah maar ik lees net dat Infrabel de activiteit toch niet zelf zal moeten uitvoeren. Tractie en rangering blijft Lineas, ze hebben iets uitgewerkt waardoor ook andere operatoren aan dezelfde kostprijs als Lineas ervan gebruik kunnen maken.
Beide heuvels zijn quasi permanent in gebruik door Lineas dus is het ook logisch dat zij de activiteiten blijven uitoefenen. Andere operatoren er tussen laten zou de zaken enkel bemoeilijken.

Re: Steun voor gespreid verkeer

Geplaatst: 05 apr 2023, 16:02
door nighttrain
In de marge van dit topic,(maar niet helemaal) zit ik in een werkgroep betreffende een "DAC" project van de UIC met de constructeurs en de IM als ook de TOC.
DAC ,staat voor Digital Automatic Coupling. dus dit is een onderdeel van de mogelijke oplossingen voor de toekomst.

Re: Steun voor gespreid verkeer

Geplaatst: 05 apr 2023, 17:32
door benimmeg
Sinds maandag 3 april is de trieerinstallatie van Gent-Zeehaven ook weer in gebruik genomen. Deze was buiten dienst wegens moderniseringswerken in de bundel van Gent-Zeehaven. Sinds maart weer operationeel, maar het seinhuispersoneel moest hun opleiding nog krijgen. Ik heb mee die opleiding mogen geven.

Deze triage werkt niet met een heuvelspoor zoals in Antwerpen (al enkele jaren geleden uitgebroken), maar rijdt de locomotief steeds op en neer voor wagens af te zetten. In Gent-Zeehaven wordt dit alleen 's nachts gedaan en alleen door Lineas.

Re: Steun voor gespreid verkeer

Geplaatst: 05 apr 2023, 21:21
door Donzo
Was vandaag in het ATV nieuws. Zou volgens hun 6x sneller treinen gevormd kunnen worden. Hoe of wat wordt niet echt uitgelegd. In mijn ogen gaat meerdere verschillende spoorwegondernemingen juist voor vertraging en discussies vormen, zoals nu al het geval is over de constant overvolle sporen.

https://www.gva.be/cnt/dmf20230405_95602147

Re: Steun voor gespreid verkeer

Geplaatst: 05 apr 2023, 21:31
door Shrek