Digitale Automatische Koppeling voor het goederenverkeer dac4eudac4eu

Alles over goederenvervoer in België.
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Digitale Automatische Koppeling voor het goederenverkeer dac4eudac4eu

Bericht door JonasV91 »

Ik vermoed dat er nog geen specifiek topic bestaat i.v.m. de digitale automatische koppeling voor goederverkeer.

Mocht er iemand hier recente info over vinden kan die steeds hier gedeeld worden.

https://www.youtube.com/watch?v=TQ7HlmPljyA
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Digitale Automatische Koppeling voor het goederenverkeer dac4eudac4eu

Bericht door 260689 »

JonasV91 schreef: 18 mei 2023, 00:46 Ik vermoed dat er nog geen specifiek topic bestaat i.v.m. de digitale automatische koppeling voor goederverkeer.

Mocht er iemand hier recente info over vinden kan die steeds hier gedeeld worden.

https://www.youtube.com/watch?v=TQ7HlmPljyA
Hebben daar maandag in de PO van DB Cargo Belgium al informatie over gekregen dat dit binnenkort meer en meer in het beeld zou komen. Voor derest is er nog niet veel over gezegd geweest. Maar als ex-NMBSer heb ik al ervaring met zulke koppelingen.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Digitale Automatische Koppeling voor het goederenverkeer dac4eudac4eu

Bericht door JHS2013 »

Momenteel zijn er testen in Zwitserland (DAC+ van Vossloh) en Zweden (DAC van Knorr-Bremse). Er wordt in het filmpje veel beloofd maar ik voorzie toch veel obstakels. Elke wagen moet bijvoorbeeld een batterij hebben. Hoe wordt deze geladen? Moet elke wagen dan ook een HS-kabel krijgen? Wagens staan ook vaak langere tijd zonder loc, wat dan met de batterij?
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Digitale Automatische Koppeling voor het goederenverkeer dac4eudac4eu

Bericht door 260689 »

JHS2013 schreef: 24 mei 2023, 15:50 Momenteel zijn er testen in Zwitserland (DAC+ van Vossloh) en Zweden (DAC van Knorr-Bremse). Er wordt in het filmpje veel beloofd maar ik voorzie toch veel obstakels. Elke wagen moet bijvoorbeeld een batterij hebben. Hoe wordt deze geladen? Moet elke wagen dan ook een HS-kabel krijgen? Wagens staan ook vaak langere tijd zonder loc, wat dan met de batterij?
Dat is wat nu gebeurt bij de reizigers materiaal. Door een elektrische koppeldoos. Ik vermoed dat als wagens langere tijd in een bundel blijven staan en er dan een locomotief koppelt dat deze dan automatisch de nodige info verstuurd via gps gegevens. M'n zou op die manier ook elektrische en pneumatische kunnen remmen. Zijn ook al testen gedaan op de snelheid van koppelen. Maar verlopig is het afwachten wat het allemaal zou geven. DB test er volop mee.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Digitale Automatische Koppeling voor het goederenverkeer dac4eudac4eu

Bericht door JHS2013 »

Via de koppeldoos kan je geen HS sturen. Wellicht is 110V genoeg, van batterijlading heb ik niet veel verstand. Maar dat zou ook betekenen dat je de hulpgroepen van al het tractiemateriaal moet aanpassen. Uiteraard niet onoverkomelijk mits je een rigide omschakelplan hebt. Een van de doelstellingen van de DAC is immers kostenbesparing
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Digitale Automatische Koppeling voor het goederenverkeer dac4eudac4eu

Bericht door nighttrain »

JonasV91 schreef: 18 mei 2023, 00:46 Ik vermoed dat er nog geen specifiek topic bestaat i.v.m. de digitale automatische koppeling voor goederverkeer.

Mocht er iemand hier recente info over vinden kan die steeds hier gedeeld worden.

https://www.youtube.com/watch?v=TQ7HlmPljyA
Ik heb gewerkt op dit project voor de UIC(nog een klein beetje) samen met de project director.
wat wil je voor info?
ja er zijn verschillende ITEMS die onder de loep worden genomen bv wat is de manier van werken bv in rangeerbundels ,met rangeerheuvels , zonder, bij aankomst, bij vertrek enz....dus Target Processes DAC 4,DAC 4.5 en DAC 5, shunting ready mode en Running mode.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Digitale Automatische Koppeling voor het goederenverkeer dac4eudac4eu

Bericht door nighttrain »

JHS2013 schreef: 24 mei 2023, 15:50 Momenteel zijn er testen in Zwitserland (DAC+ van Vossloh) en Zweden (DAC van Knorr-Bremse). Er wordt in het filmpje veel beloofd maar ik voorzie toch veel obstakels. Elke wagen moet bijvoorbeeld een batterij hebben. Hoe wordt deze geladen? Moet elke wagen dan ook een HS-kabel krijgen? Wagens staan ook vaak langere tijd zonder loc, wat dan met de batterij?
Waarom HS kabel?
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Digitale Automatische Koppeling voor het goederenverkeer dac4eudac4eu

Bericht door JHS2013 »

Dat is de gangbare manier om stroom van loc naar getrokken voertuigen over te brengen. Nu lees ik hier https://www.dac4.eu/detailversuche-phase-i/ dat men een niet-gestandaardiseerde 110V-kabel gebruikt. Dat vereist dan toch aanpassingen aan alle krachtvoertuigen?
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Digitale Automatische Koppeling voor het goederenverkeer dac4eudac4eu

Bericht door nighttrain »

JHS2013 schreef: 25 mei 2023, 17:37 Dat is de gangbare manier om stroom van loc naar getrokken voertuigen over te brengen. Nu lees ik hier https://www.dac4.eu/detailversuche-phase-i/ dat men een niet-gestandaardiseerde 110V-kabel gebruikt. Dat vereist dan toch aanpassingen aan alle krachtvoertuigen?
ja maar mijn vraag was ,waarom een Hoog Spannings kabel (3000V/25Kv) op goederenwagens over brengen?
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Digitale Automatische Koppeling voor het goederenverkeer dac4eudac4eu

Bericht door JHS2013 »

Omdat je laagspanning op je wagens moet zien te krijgen. Dat hoeft niet via een HS-kabel>omvormer natuurlijk maar alle locs in Europa zijn daarvoor al uitgerust
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Digitale Automatische Koppeling voor het goederenverkeer dac4eudac4eu

Bericht door Steven »

Iets bestaand gebruiken (zijnde de HS voeding van een loc), lijkt mij ook de beste keuze. Dan maak je van iets gebruik dat al uniform aanwezig is in heel Europa ipv te trachten iets compleet nieuw uit de grond te stampen.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Digitale Automatische Koppeling voor het goederenverkeer dac4eudac4eu

Bericht door jan_olieslagers »

Zijspongetje: hoe universeel en hoe uniform is die HS-voeding? Op hoeveel percent van de Europese locs beschikbaar? Zowel elektrische als diesels?
En is het overal dezelfde stekker? Dezelfde spanning (of misschien spanningen in het meervoud)?
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 26 mei 2023, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Digitale Automatische Koppeling voor het goederenverkeer dac4eudac4eu

Bericht door nighttrain »

Steven schreef: 26 mei 2023, 07:47 Iets bestaand gebruiken (zijnde de HS voeding van een loc), lijkt mij ook de beste keuze. Dan maak je van iets gebruik dat al uniform aanwezig is in heel Europa ipv te trachten iets compleet nieuw uit de grond te stampen.
U moet goed weten wat die DAC inhoud en dan ga je merken dat die HS spanning wel enkele gevaren inhoud.
De bedoeling bij die DAC coupling is dat alles met remote control zal uitgevoerd worden. Maar toch blijven er gevaren als die kontaktdoos op de koppeling niet goed gesloten is dat je dus openlijk toegang kunt krijgen naar die HS voeding door onbevoegde personen.
Die menselijke tussenkomst kan nog nodig zijn in bepaalde gavallen tijdens verschillende phasen van het gehele rangeer process. Zoals vermeld in een "werkdocument" The manual uncoupling process must be able to be carried out safely by the employee shunter
Running movement in the direction of travel of the train
Ergonomic movement of the employee with a maximum force application of (tbd by RUs).
Want zoals U wel weet zijn er altijd 2 zwakke punten bij dit process waar menselijke interventie (the shunter) mogelijk moet zijn nl. het mechanische deel en het pneumatische deel. In het document spreken we van coupling/uncoupling/brake pipe managment en dit in ongeveer een 10 tal mogelijke rangeer situaties.
En om af te ronden, het rangeerprocess zal ook worden uitgevoerd door diesel locs zonder HS voeding en toch moet die DAC functionaliteiten blijven werken zoals bv data van de betrokken wagons, remote uncoupling /prevent re coupling. Alsook op niet geelictrifieerde sidings van clienten. Dus het is een complex geheel om veiligheid en efficientie te verbroederen. besluit die HS voeding dorheen de trein is niet aan de orde voor het DAC systeem.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Digitale Automatische Koppeling voor het goederenverkeer dac4eudac4eu

Bericht door jan_olieslagers »

die HS voeding doorheen de trein is niet aan de orde voor het DAC systeem.
Dat neem ik grif van u aan - trouwens bedankt voor de inside-informatie - maar hoe moet het dan wel volgens u? Want de wagons hebben wel elektrische voeding nodig, naar ik verneem.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Digitale Automatische Koppeling voor het goederenverkeer dac4eudac4eu

Bericht door JHS2013 »

jan_olieslagers schreef: 26 mei 2023, 08:26 Zijspongetje: hoe universeel en hoe uniform is die HS-voeding? Op hoeveel percent van de Europese locs beschikbaar? Zowel elektrische als diesels?
En is het overal dezelfde stekker? Dezelfde spanning (of misschien spanningen in het meervoud)?
Dat is een UIC-genormde kabel, op “normale” spoorwegen compleet standaaard ingevoerd. De spanning op die kabel is afhankelijk van de bovenleidingsspanning (1000V~ (15kv 16,6hz), 1500V~ (25kv 50hz), 1500V=, 3000V=), de omvormers van de rijtuigen moeten daar dan ook op aangepast zijn.

Zoals nighttrain beschrijft moeten de wagens een zekere autonomie hebben. Er kan natuurlijk een nieuwe genormde kabel ingevoerd worden. Een andere optie, hoewel niet meer courant, zouden asgenerators kunnen zijn. Of moderne technieken: zonnepanelen.
Plaats reactie