Starten grote diesels

Alles over goederenvervoer in België.
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Starten grote diesels

Bericht door nighttrain »

maarten schreef: 22 sep 2023, 09:26
jan_olieslagers schreef: 21 sep 2023, 15:14 @maarten: Maar met niets erin gaat de trein niet zo best rijden.
We hadden het over de situatie dat de lok stil staat, dan hoeft de transmissie niet gevuld te zijn. Uiteraard wordt die gevuld zodra je vermogen nodig hebt. Bij de oudere duitse dieselloks met hydraulische aandrijving heb je daar zelfs een of twee rijstanden voor en een meldlamp die laat zien wanneer de transmissie gevuld is en je dus vermogen kunt opschakelen.
Over welke loc hebt U het,kan u een schema leveren of ander document die dit aantoont.
terug vindt ik het jammer dat ik een document als documentatie meelever en het niiet bekeken is geworden betreffend het werkingsprinciepe van de VOITH.Waarover spreeekt U ? Hoe ziet U dat in de praktijk die "vulling" enz...Wat is een "gevulde transmissie"/"lege transmissie"? hoe stelt u zich dat voor?Welke tijd voor uw "vullen" Waaruit/waarin?
Hebt U al zo een VOITH in de realiteit gezien? Ingebouwd in een Loc? Een schema is nog iets anders dan de realiteit.
Hebt U er met gereden om de gewaarwording en geluiden te kennen van een Hydraulische transmissie?
Ook die Type 84/85/72 hadden 2 rijstanden,maar die werden ingesteld door de "keerkoppeling " 30 of 50. wat is uw definitie "rijstand"??
Die keeerkoppeling was aangedrven door het tweede deel van de "hydraulische transmissie" in feite na de "versnellingsbak die erin zat (afhankelijk van de snelheid der schoepen"
Daarop zou ook eens graag antwoorden hebben.
maarten
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Starten grote diesels

Bericht door maarten »

nighttrain schreef: 22 sep 2023, 09:41
Over welke loc hebt U het,kan u een schema leveren of ander document die dit aantoont.
terug vindt ik het jammer dat ik een document als documentatie meelever en het niiet bekeken is geworden betreffend het werkingsprinciepe van de VOITH.Waarover spreeekt U ? Hoe ziet U dat in de praktijk die "vulling" enz...Wat is een "gevulde transmissie"/"lege transmissie"? hoe stelt u zich dat voor?Welke tijd voor uw "vullen" Waaruit/waarin?
Hoe bedoel je, dat wordt toch in die link die je geeft uitgelegd?
Bij het eerste plaatje onder "Voorbeeld van een Voith bak": "In de geschetste toestand is alles in rust en zijn de koppelomvormer en koppelingen niet met olie (geel) gevuld"
En bij het tweede plaatje: "Bij het optrekken van de loc wordt de koppelomvormer met olie gevuld. "

Bij Duitse loks gaat het om BR210, 212, 213, 215, 216, 217, 218. Bij een aantal is daar ook de eerste twee rijstanden met een cirkel omrand om aan te geven dat daar de koppelomvormer gevuld wordt. Het is ook niet de bedoeling dat vanuit stilstand met lege koppelomvormer direkt vol vermogen wordt opgeschakeld want vanwege het niet hebben van weerstand (door de koppelomvormer naar het wiel) zal de dieselmotor dan te snel toeren maken.
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Starten grote diesels

Bericht door nighttrain »

maarten schreef: 22 sep 2023, 11:34
nighttrain schreef: 22 sep 2023, 09:41
Over welke loc hebt U het,kan u een schema leveren of ander document die dit aantoont.
terug vindt ik het jammer dat ik een document als documentatie meelever en het niiet bekeken is geworden betreffend het werkingsprinciepe van de VOITH.Waarover spreeekt U ? Hoe ziet U dat in de praktijk die "vulling" enz...Wat is een "gevulde transmissie"/"lege transmissie"? hoe stelt u zich dat voor?Welke tijd voor uw "vullen" Waaruit/waarin?
Hoe bedoel je, dat wordt toch in die link die je geeft uitgelegd?
Bij het eerste plaatje onder "Voorbeeld van een Voith bak": "In de geschetste toestand is alles in rust en zijn de koppelomvormer en koppelingen niet met olie (geel) gevuld"
En bij het tweede plaatje: "Bij het optrekken van de loc wordt de koppelomvormer met olie gevuld. "

Bij Duitse loks gaat het om BR210, 212, 213, 215, 216, 217, 218. Bij een aantal is daar ook de eerste twee rijstanden met een cirkel omrand om aan te geven dat daar de koppelomvormer gevuld wordt. Het is ook niet de bedoeling dat vanuit stilstand met lege koppelomvormer direkt vol vermogen wordt opgeschakeld want vanwege het niet hebben van weerstand (door de koppelomvormer naar het wiel) zal de dieselmotor dan te snel toeren maken.
Daar had ik al schrik van ,namelijk dat de tekeningen een vertekend beeld geven van de realiteit
Uw laatste opmerking neem ik U niet kwalijk door gebrek aan praktische ervaring.
Stel U bent gekoppeld aan een reeks wagons in stilstand ,keerkruk op 0 en wacht op een bevel van een sein of rangeerder!
het sein gaat open of de rangeerder beveeelt een optrekbeweging=> kiezen van richting en de bestuurder draait het commando wiel volledig open om het konvooi te bewegen! Dus die diesel gaat onmiddelijk toeren maken alsook zijn Voith en het konvooi (met wagons , loc alleen) komt in beweging.
Dus stelt U niet voor dat er eventjes gewacht zal worden om iets te vullen. Dat er veel gebeurt binnen die Voith is een feit ,maar dit is transparant voor de treinbestuurder. Dus dat vullen/laden zijn woordjes op papier..
maarten
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Starten grote diesels

Bericht door maarten »

nighttrain schreef: 22 sep 2023, 13:11
Dus stelt U niet voor dat er eventjes gewacht zal worden om iets te vullen. Dat er veel gebeurt binnen die Voith is een feit ,maar dit is transparant voor de treinbestuurder. Dus dat vullen/laden zijn woordjes op papier..
Het kan heel goed zijn dat voor verschillende loks verschillende voorschriften gelden. Het is mijn begrip dat bijvoorbeeld bij de V160 van DB dit zo gedaan wordt.

En of het door de lok zelf geregeld wordt of niet doet niet ter zake. Het gaat hier om het feit dat de transmissie niet vol olie zit bij stilstand, dus die permanente hydraulische weerstand is er niet. De motorzijde met het pompwiel draait, maar omdat er geen olie in de transmissie zit draait het uitgaande deel niet mee.
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Starten grote diesels

Bericht door nighttrain »

maarten schreef: 22 sep 2023, 13:49
nighttrain schreef: 22 sep 2023, 13:11
Dus stelt U niet voor dat er eventjes gewacht zal worden om iets te vullen. Dat er veel gebeurt binnen die Voith is een feit ,maar dit is transparant voor de treinbestuurder. Dus dat vullen/laden zijn woordjes op papier..
Het kan heel goed zijn dat voor verschillende loks verschillende voorschriften gelden. Het is mijn begrip dat bijvoorbeeld bij de V160 van DB dit zo gedaan wordt.

En of het door de lok zelf geregeld wordt of niet doet niet ter zake. Het gaat hier om het feit dat de transmissie niet vol olie zit bij stilstand, dus die permanente hydraulische weerstand is er niet. De motorzijde met het pompwiel draait, maar omdat er geen olie in de transmissie zit draait het uitgaande deel niet mee.
beste spreekt U uit praktische ervaring?
maarten
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Starten grote diesels

Bericht door maarten »

Nee, ik ben geen machinist.
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Starten grote diesels

Bericht door nighttrain »

maarten schreef: 23 sep 2023, 08:01 Nee, ik ben geen machinist.
Dit verbaast me niet ,zeker na uw uitspraak ", maar omdat er geen olie in de transmissie zit draait het uitgaande deel niet mee."
Dit toonde aan dat U er weinig van begreep.
Want laat nu net "het uitgaande deel" mechanisch verbonden zijn aan de keeerkoppeling(met dispositief 30/50 of 80/120 bij een V 160 van DB) en verder mechanisch aan de "vals as"=> en mechanisch aan de drijfstangen =>en dus ook mechanisch met de wielen.
Dus als de loc stilstaat(geimobiliseerd mat handremen /of pneumatische rem , zal die "uitgaande as niet draaien!!
Eenmaal de remmen los,moest je maar een heel klein beetje het motor regime verhogen om de losse loc in beweging te laten komen.
Dat was dan de stuurmanskunst van de treinbestuurder bij rangeringen in de bundels of kaaien.
Voor uw eigen info, Vergelijk dit alles met een diesel-electrische loc.
DM draait in traagloop,keerkruk in voorruit=>rem aan => generator levert stroom of niet naar electrische motoren??
maarten
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Starten grote diesels

Bericht door maarten »

nighttrain schreef: 23 sep 2023, 10:16
maarten schreef: 23 sep 2023, 08:01 Nee, ik ben geen machinist.
Dit verbaast me niet ,zeker na uw uitspraak ", maar omdat er geen olie in de transmissie zit draait het uitgaande deel niet mee."
Dit toonde aan dat U er weinig van begreep.
Want laat nu net "het uitgaande deel" mechanisch verbonden zijn aan de keeerkoppeling(met dispositief 30/50 of 80/120 bij een V 160 van DB) en verder mechanisch aan de "vals as"=> en mechanisch aan de drijfstangen =>en dus ook mechanisch met de wielen.
Maar niet mechanisch met de motor, dus wat is het probleem? Het uitgaande deel draait toch met de wielen mee en als de wielen stilstaan dan draait het uitgaande deel niet.
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Starten grote diesels

Bericht door nighttrain »

maarten schreef: 23 sep 2023, 15:20
nighttrain schreef: 23 sep 2023, 10:16
maarten schreef: 23 sep 2023, 08:01 Nee, ik ben geen machinist.
Dit verbaast me niet ,zeker na uw uitspraak ", maar omdat er geen olie in de transmissie zit draait het uitgaande deel niet mee."
Dit toonde aan dat U er weinig van begreep.
Want laat nu net "het uitgaande deel" mechanisch verbonden zijn aan de keeerkoppeling(met dispositief 30/50 of 80/120 bij een V 160 van DB) en verder mechanisch aan de "vals as"=> en mechanisch aan de drijfstangen =>en dus ook mechanisch met de wielen.
Maar niet mechanisch met de motor, dus wat is het probleem? Het uitgaande deel draait toch met de wielen mee en als de wielen stilstaan dan draait het uitgaande deel niet.
U schreef: " maar omdat er geen olie in de transmissie zit draait het uitgaande deel niet mee"
Er is altijd olie aanwezig! Coherent blijven he!
Ik denk dat ik het hier ga bij laten,als je wilt de proffesionel uithangen en het beter weten ,doe maar.
De boekskes en fototjes zijn iets anders dan de realiteit.
Het is niet voor niks dat een treinbestuurder 18 maanden opleiding krijgt betreffende o.a. werking locs,mekanica, pneumatica,hydraulica,electriciteit ,electronica en spoorwegtechnieken.
maarten
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Starten grote diesels

Bericht door maarten »

nighttrain schreef: 23 sep 2023, 17:17
U schreef: " maar omdat er geen olie in de transmissie zit draait het uitgaande deel niet mee"
Er is altijd olie aanwezig! Coherent blijven he!
Uit je eigen link http://www.industriespoor.nl/Transmissie.htm
In de geschetste toestand is alles in rust en zijn de koppelomvormer en koppelingen niet met olie (geel) gevuld.
En dit is ook de praktijk in verschillend materieel. Ik weet niet of dat ook in Belgisch materieel is, maar in Duits materieel 100% zeker wel zo.

Inderdaad kunnen we het hier maar beter bij laten want het lijkt alsof ik tegen een muur praat. Je spreekt je eigen berichten tegen. Als je vindt dat wat jij post "boekskes en fototjes zijn iets anders dan de realiteit" dan moet je ze niet plaatsen.
jan_olieslagers
Berichten: 3520
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Starten grote diesels

Bericht door jan_olieslagers »

Maarten, doe geen moeite, dat heerschap heeft weliswaar een gevarieerde carriere achter zich (nog niet helemaal achter, denk ik) en heeft heel veel ervaring en zelfs enig inzicht. Hij vertelt daar ook graag over, met veel entoesiasme, dat doet altijd plezier. Helaas komt hij niet altijd even goed uit zijn woorden - wat men wel eens meer ziet in de spooromgeving, die heel eigen tradities heeft inzake taal en communicatie ;) - bovendien is hij al lang uit Vlaanderen weg - en hij heeft het niet altijd gemakkelijk met meningen of ervaringen of indrukken die tegen de zijne ingaan... Dankbaar zijn voor de goede informatie, en verder niet te veel drukte over maken... Vooral niet proberen om per se door dik en dun gelijk te halen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Starten grote diesels

Bericht door nighttrain »

jan_olieslagers schreef: 23 sep 2023, 23:45 Maarten, doe geen moeite, dat heerschap heeft weliswaar een gevarieerde carriere achter zich (nog niet helemaal achter, denk ik) en heeft heel veel ervaring en zelfs enig inzicht. Hij vertelt daar ook graag over, met veel entoesiasme, dat doet altijd plezier. Helaas komt hij niet altijd even goed uit zijn woorden - wat men wel eens meer ziet in de spooromgeving, die heel eigen tradities heeft inzake taal en communicatie ;) - bovendien is hij al lang uit Vlaanderen weg - en hij heeft het niet altijd gemakkelijk met meningen of ervaringen of indrukken die tegen de zijne ingaan... Dankbaar zijn voor de goede informatie, en verder niet te veel drukte over maken... Vooral niet proberen om per se door dik en dun gelijk te halen.
Antwoord van het "heerschap" ,bedankt voor de geworpen bloemen ook al waren ze verwelkt en met de vazen erbij.
Ja het duurde even voor ik aan de documentatie kon geraken waar ik mijn standpunt kon onderbouwen in mensentaal, en niet in uw gehate "spoorweg jargon".
"en hij heeft het niet altijd gemakkelijk met meningen of ervaringen of indrukken die tegen de zijne ingaan", kan zijn maar lever dan de bewijzen dat ik verkeerd ben.
Excuseer me voor mijn slecht Nederlands (met of zonder hoofletter??)
Dus in de bijlage kan je een scan vinden van een uitreksel uit het boekje HLT (sorry spoorwegjargon) deel 10 hoofdstuk 12,betreffende de VOITH transmissie L39zU (wat de afkortingen betekenen ,dat zal je best heel goed weten)...
Mijn excuses het was een Franstalig document dat plots me is toegestuurd.
Op pagina III-03,staat in de tweede alinea "bij het starten is de koppelomvormer(Le convertisseur) (onderdeel van de Voith)gevuld met olie. De "coupleurs II en III draaien vrij rond zonder een kracht over te brengen" Zoals ik altijd proberen uitleggen hebben in deze zeer moeilijke materie!
Die zoals bleek niet altijd begrepen is geworden door leken die er nooit een opleiding over hebben gekregen (zoals de heren Olieslagers en maarten).
In de laatste alinea van die bladzijde kan je lezen dat als de motor stil ligt/stopt,dan zijn alle leidingen en kringlopen leeg.
Dat je woorden "pompen" abstrakt moet nemen lijkt me duidelijk in het kader van de technische uitkeg van een Voith.
voith transmissie.pdf
(642.17 KiB) 60 keer gedownload
jan_olieslagers
Berichten: 3520
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Starten grote diesels

Bericht door jan_olieslagers »

Dank voor het document, @nighttrain, helaas verwijst het naar tekeningen 41-44 en die zijn er niet bij - ik kan er niet zoveel uit opmaken. Heel algemeen lijkt me die installatie erg ingewikkeld. Er is in de techniek (in haar vele deelaspecten en onderdelen) altijd een tweespalt geweest tussen mensen die het ingewikkeld maken en door hun intelligentie de complexiteit kunnen overzien en beheersen, en anderszijds lieden die hun intelligentie gebruiken om de zaken simpel te maken. Het lijkt me dat er van de eerste soort nogal wat rondlopen in de spoorwereld, en vroeger misschien nog meer dan vandaag, terwijl ik zelf eerder tot de tweede groep behoor.

Sta me toe op te merken dat ik nergens uw gelijk in twijfel heb getrokken, integendeel heb ik mijn erkenning en respect uitgedrukt voor uw ervaring, inzicht, en vakkennis. En dat uw Nederlands geen 100% meer is na al die jaren in den vreemde is ook best begrijpelijk, al viel het me op dat ge ook in een Franse zin van slechts enkele woorden meerdere fouten wist in te brengen ;)

V.w.b. dat woord "heerschap" dat ge kennelijk niet zo goed verteert: dat is hier blijkbaar normaal taalgebruik, misschien komt het ook uit een of ander NMBS-handboek van de jaren stillekens, in ieder geval was er een moderator die niet schroomde het op mij toe te passen. En wat een moderator mag, dat mag ik ook.

En nee, niet alle afkortingen zijn me duidelijk. Ik ken natuurlijk wel HLD en HLE, en vroeger waren er rangeerlocs HLR maar nu zijn er daarvoor de reeks 77 die ook baanwerk doen en dus HLD heten, bij mijn weten zijn er geen HLR meer actief. Maar waarvoor staat HLT? Die term vond ik nog nergens?!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Starten grote diesels

Bericht door Steven »

Achter de volwaardige betekenis van HLT moet je niet zoeken, die is zelfs “spoorloos” geraakt bij het spoor (hoe jammer ook). Je kan schema’s heel veel vereenvoudigen maar sommige zaken verliezen dan te veel betekenis waardoor je eigenlijk maar een halve uitleg geeft. Het is gewoon een gegeven dat in die transmissie altijd olie aanwezig is tenzij de motor stil ligt. Draait de motor dan zal er altijd een bepaalde hoeveelheid olie aanwezig zijn. Het blijft iets mechanisch dus naast het overbrengen van krachten gaat die olie ook voor een gesmeerde situatie zorgen in die transmissie. Kwestie van het zaakje niet te laten vastlopen.

Ergens in mijn verzamelde documentatie door de jaren heen heb ik ook nog een tekening/uitleg liggen van dit type transmissie, misschien kan ik die nog vlot vinden.

Aanvulling na wat zoekwerk thuis:
De website die Maarten opgeeft bevat dezelfde tekeningen die ik heb (maar dan deels aangevuld met mijn handschrift :mrgreen: ) en zijn dus degelijke principe schema’s. Maar het zijn en blijven dan ook principeschema’s, eenvoudigere voorstellen laat te veel dingen weg. Een leegloop laat de olie inderdaad weglopen, maar dat is niet tot de laatste druppel uiteraard. Zoals ik hierboven al schreef moet er ook gesmeerd worden.
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Starten grote diesels

Bericht door nighttrain »

Steven schreef: 09 okt 2023, 08:17 Achter de volwaardige betekenis van HLT moet je niet zoeken, die is zelfs “spoorloos” geraakt bij het spoor (hoe jammer ook). Je kan schema’s heel veel vereenvoudigen maar sommige zaken verliezen dan te veel betekenis waardoor je eigenlijk maar een halve uitleg geeft. Het is gewoon een gegeven dat in die transmissie altijd olie aanwezig is tenzij de motor stil ligt. Draait de motor dan zal er altijd een bepaalde hoeveelheid olie aanwezig zijn. Het blijft iets mechanisch dus naast het overbrengen van krachten gaat die olie ook voor een gesmeerde situatie zorgen in die transmissie. Kwestie van het zaakje niet te laten vastlopen.

Ergens in mijn verzamelde documentatie door de jaren heen heb ik ook nog een tekening/uitleg liggen van dit type transmissie, misschien kan ik die nog vlot vinden.

Aanvulling na wat zoekwerk thuis:
De website die Maarten opgeeft bevat dezelfde tekeningen die ik heb (maar dan deels aangevuld met mijn handschrift :mrgreen: ) en zijn dus degelijke principe schema’s. Maar het zijn en blijven dan ook principeschema’s, eenvoudigere voorstellen laat te veel dingen weg. Een leegloop laat de olie inderdaad weglopen, maar dat is niet tot de laatste druppel uiteraard. Zoals ik hierboven al schreef moet er ook gesmeerd worden.
Heb het opleidingsdocument T84 maar bestand is te groot om hier in te sluiten.
Plaats reactie