Starten grote diesels

Alles over goederenvervoer in België.
jan_olieslagers
Berichten: 3520
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Starten grote diesels

Bericht door jan_olieslagers »

Ik plaats dit maar onder "Goederen" omdat diesels daarvoor het meest worden ingezet - reeks 41 is de uitzondering die deze regel bevestigt :)

Hoe start men zo'n grote diesel? Laat het dan op reeks 77 zijn of op de klasse 66 of de oudere reeksen 55 of 62? Ik zou denken met perslucht, die aanvankelijk wordt geleverd door een kleinere hulpmotor, of zelfs meerdere, die misschien ook al een beetje elektriciteit maakt?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1216
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Starten grote diesels

Bericht door Tim »

Bij een moderne diesellocomotief is dat eigenlijk niet veel bijzonder. Na het inschakelen van de batterijen, als het startcommando wordt gegeven, treed eerst de voorsmeerpomp in werking. Na voldoende voorsmering start de dieselmotor met behulp van een elektrische startmotor. Het is pas nadien dat de compressor lucht begint te maken dus het starten zelf gebeurt puur op de batterijen.
Er zijn vroeger wel rangeerlocs geweest (reeksen 84 en 85) die startten op perslucht.
JHS2013
Berichten: 472
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Starten grote diesels

Bericht door JHS2013 »

De 77 heeft een elektrische startmotor. Bij de 62 en de 55 wordt de hoofdgenerator als startmotor gebruikt door er batterijspanning op te zetten. Zo begint de dieselmotor ook te draaien
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1216
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Starten grote diesels

Bericht door Tim »

Een 55 en 62 mag ook niet zomaar gestart worden, na 2u stilstand moet de dieselmotor getornd worden. Dwz op alle cilinders de kleppen opendraaien en met het tornijzer het vliegwiel 1 omwenteling laten maken. Op die manier kan het eventuele water uit de cilinders wat anders voor grote schade kan zorgen. Gelukkig is dat op moderne diesels niet meer nodig :)
jan_olieslagers
Berichten: 3520
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Starten grote diesels

Bericht door jan_olieslagers »

Allemaal bedankt voor de reacties! Ik ben verbaasd dat men zo'n grote motoren droogweg start op electriciteit uit batterijen, ook al zullen het dan wel "iets" grotere batterijen zijn als in mijn bestelwagentje met zijn 90 Ah.

Het verhaal van het "tornen" herinnert aan de stermotoren die ooit algemeen waren in de grotere vliegtuigen, voor de opkomst van de turbines. Wie het interesseert die zoeke maar eens wat foto's van de An-2 tweedekker, daar zit een beest van een 9-cylinder stermotor in; de startprocedure daarvan omvat het verwijderen van de bougies van de onderste cylinders, waarin immers tijdens stilstand de resterende olie bij elkaar loopt. En ook daar dan wat ronddraaien, ik denk zelfs meer dan een slag want er zit een tandwielreductie tussen, alles terug samenvijzen en dan maar hopen dat hij wil starten.

Het probleem met die overblijvende vloeistoffen is dat vloeistoffen nu eenmaal niet samendrukbaar zijn; olie of water, dat moet en zal eruit vooraleer er gestart wordt. Zoniet is de schade omvangrijk: met enig geluk blijft het beperkt tot een paar kromme drijfstangen, met minder geluk kan men de krukas (of het equivalent daarvan, in een stermotor) en zijn lagering vervangen.

Maar om die An-2 te starten draait men wel eerst wat perslucht, met een elektromotortje, en met die perslucht wordt dan de motor gestart; ik had me van diesellocomotieven iets gelijkaardigs voorgesteld, maar blijkbaar is de techniek er toch wel een beetje op vooruitgegaan.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 01 sep 2023, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Starten grote diesels

Bericht door Steven »

De laatste reeksen locomotieven die met perslucht werden gestart bij de NMBS zijn de oude reeks 84 en 85 die 2 grote reservoirs hadden met ruim 30 bar lucht in (ben even niet meer zeker van deze druk, moet ik nakijken). In normale omstandigheden volstond 1 drukfles om de motor te starten en had je dus de 2de als reserve.
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Starten grote diesels

Bericht door Hobbes »

Steven schreef: 26 aug 2023, 23:06 De laatste reeksen locomotieven die met perslucht werden gestart bij de NMBS zijn de oude reeks 84 en 85 die 2 grote reservoirs hadden met ruim 30 bar lucht in (ben even niet meer zeker van deze druk, moet ik nakijken). In normale omstandigheden volstond 1 drukfles om de motor te starten en had je dus de 2de als reserve.
Was inderdaad 30 bar, heb er nog met gereden.
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Starten grote diesels

Bericht door nighttrain »

Steven schreef: 26 aug 2023, 23:06 De laatste reeksen locomotieven die met perslucht werden gestart bij de NMBS zijn de oude reeks 84 en 85 die 2 grote reservoirs hadden met ruim 30 bar lucht in (ben even niet meer zeker van deze druk, moet ik nakijken). In normale omstandigheden volstond 1 drukfles om de motor te starten en had je dus de 2de als reserve.
Type 72 niet vergeten!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Starten grote diesels

Bericht door Steven »

nighttrain schreef: 27 aug 2023, 10:06
Steven schreef: 26 aug 2023, 23:06 De laatste reeksen locomotieven die met perslucht werden gestart bij de NMBS zijn de oude reeks 84 en 85 die 2 grote reservoirs hadden met ruim 30 bar lucht in (ben even niet meer zeker van deze druk, moet ik nakijken). In normale omstandigheden volstond 1 drukfles om de motor te starten en had je dus de 2de als reserve.
Type 72 niet vergeten!
Daar heb ik nooit persoonlijk mee gereden, dus dat wist ik niet, merci om aan te vullen. Deze waren bij mijn weten wel eerder buiten dienst dan de reeksen 84/85
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Starten grote diesels

Bericht door pietje »

Mij lijkt zoiets niet erg verschillend van het opstarten van een back-up dieselgenerator in een datacenter.
Daar staan meestal ook 1 of meer diesels die telkens een generator aandrijven die een vermogen van enkele honderden kW tot enkele MW kunnen leveren.
Zo'n diesels worden ook klassiek gestart met een electromotor die aangedreven wordt vanuit een stevige batterij.
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Starten grote diesels

Bericht door nighttrain »

Tim schreef: 26 aug 2023, 18:18 Bij een moderne diesellocomotief is dat eigenlijk niet veel bijzonder. Na het inschakelen van de batterijen, als het startcommando wordt gegeven, treed eerst de voorsmeerpomp in werking. Na voldoende voorsmering start de dieselmotor met behulp van een elektrische startmotor. Het is pas nadien dat de compressor lucht begint te maken dus het starten zelf gebeurt puur op de batterijen.
Er zijn vroeger wel rangeerlocs geweest (reeksen 84 en 85) die startten op perslucht.
De DE 64 van Krupp die hebben ook een hulpdiesel aan boord die de koelvloeistof op temperatuur houd (40 graden) om koude starten te vermijden. Dus die diesel motor levert stroom aan de verwarmingskaarsen die de koelvloeistof verwarmen en werkt automatisch natuurlijk.
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Starten grote diesels

Bericht door nighttrain »

Hobbes schreef: 27 aug 2023, 00:00
Steven schreef: 26 aug 2023, 23:06 De laatste reeksen locomotieven die met perslucht werden gestart bij de NMBS zijn de oude reeks 84 en 85 die 2 grote reservoirs hadden met ruim 30 bar lucht in (ben even niet meer zeker van deze druk, moet ik nakijken). In normale omstandigheden volstond 1 drukfles om de motor te starten en had je dus de 2de als reserve.
Was inderdaad 30 bar, heb er nog met gereden.
En als de druk soms wat te laag gevallen was,kon je beter met 2 die loco starten.
1 in de stuurcabine bij de hendel en de andere aan de motor om de brandstofomploop eerst te ontluchten en de "servo stop" naar beneden te trekken zonder hem eronder te trekken (geen veiligheid)
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Starten grote diesels

Bericht door nighttrain »

Tim schreef: 26 aug 2023, 18:40 Een 55 en 62 mag ook niet zomaar gestart worden, na 2u stilstand moet de dieselmotor getornd worden. Dwz op alle cilinders de kleppen opendraaien en met het tornijzer het vliegwiel 1 omwenteling laten maken. Op die manier kan het eventuele water uit de cilinders wat anders voor grote schade kan zorgen. Gelukkig is dat op moderne diesels niet meer nodig :)
Er waren ook cracks die het tornen hebben geprobeerd met de startmotor te gebruiken.
Kwamen dikwijks van eeen koude kermis thuis want de hoofdzekering smolt in vele gevallen....
arvooke
Berichten: 64
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:18

Re: Starten grote diesels

Bericht door arvooke »

Steven schreef: 26 aug 2023, 23:06 De laatste reeksen locomotieven die met perslucht werden gestart bij de NMBS zijn de oude reeks 84 en 85 die 2 grote reservoirs hadden met ruim 30 bar lucht in (ben even niet meer zeker van deze druk, moet ik nakijken). In normale omstandigheden volstond 1 drukfles om de motor te starten en had je dus de 2de als reserve.
3de keer goede keer was daar dus niet van toepassing :-)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Starten grote diesels

Bericht door Steven »

arvooke schreef: 28 aug 2023, 08:02
Steven schreef: 26 aug 2023, 23:06 De laatste reeksen locomotieven die met perslucht werden gestart bij de NMBS zijn de oude reeks 84 en 85 die 2 grote reservoirs hadden met ruim 30 bar lucht in (ben even niet meer zeker van deze druk, moet ik nakijken). In normale omstandigheden volstond 1 drukfles om de motor te starten en had je dus de 2de als reserve.
3de keer goede keer was daar dus niet van toepassing :-)
De derde keer was het een hulplijn inschakelen :mrgreen: op Antwerpen dam had men een mobiele compressor op een karretje maar ten velde had je hulp nodig van een andere locomotief die men dan in de buurt van jouw loc plaatste om met een verbinding lucht over te brengen.
Plaats reactie