Actueel goederenverkeer Lijn 122

Alles over goederenvervoer in België.
Plaats reactie
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Actueel goederenverkeer Lijn 122

Bericht door JonasV91 »

Hoi

ik vroeg me af wat het actueel goederenverkeer is op lijn 122.
Momenteel werk ik nog tijdelijk in Zottegem, daarom lijkt het me een geschikte tijd om na te gaan of en wanneer er goederentreinen rijden.

Ik heb 122 gezocht maar blijkbaar zijn er teveel resultaten om weer te geven.
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Actueel goederenverkeer Lijn 122

Bericht door groentje »

Ik kan me eerlijk gezegd geen goederenverkeer voor de geest halen, zelfs de meeste dieseltreinen rijden gewoon via Denderleeuw en Aalst. Je moet immers ook bestuurders hebben met lijnkennis, en ik betwijfel dat er veel goederenvervoerders gaan investeren in opleidingen voor lijnen die maar uitzonderlijk worden bereden, zeker wanneer daar een wel gekend alternatief voor bestaat...
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Actueel goederenverkeer Lijn 122

Bericht door JonasV91 »

groentje schreef: 13 mar 2024, 22:38 Ik kan me eerlijk gezegd geen goederenverkeer voor de geest halen, zelfs de meeste dieseltreinen rijden gewoon via Denderleeuw en Aalst. Je moet immers ook bestuurders hebben met lijnkennis, en ik betwijfel dat er veel goederenvervoerders gaan investeren in opleidingen voor lijnen die maar uitzonderlijk worden bereden, zeker wanneer daar een wel gekend alternatief voor bestaat...
Ik begrijp jouw punt.
Anderzijds denk ik dat elektrificatie wel interessant kan zijn om ten dienste te staan van goederentreinen. Lijn 50 is toch al een heel druk bereden lijn dus het lijkt me interessant om het goederverkeer dan om te leiden via een spoorlijn die eigenlijk bijna niet gebruikt wordt. Ik bedoel één trein per uur per richting buiten de spits is nu niet bepaald veel te noemen. Dan is er toch ruimte om goederentreinen om te leiden.
De seininrichting is recent vernieuwd en er zijn meerdere blokken bijgekomen dus het effect van de goederentreinen op de reizigerstreinen lijkt me vrij beperkt. De maximumsnelheid bedraagt 90km/u wat een verschil is met de 120km/u van lijn 50.

Het profiel van de lijn is een moeilijkere dacht ik maar niet iedere goederentrein heeft een groot tonnage.
Als ik de lijnbrochure van de NMBS bekijk zijn het mogelijks de reizigerstreinen die in de weg zouden rijden van de goederentreinen.

Strikt genomen kan een goederentrein die 90km/u rijdt, de afstand van 28,5km afleggen in 19 minuten. Een reizigerstrein doet er 50 minuten over. Met elektrificatie kunnen dit Desiro's worden en die trekken toch een stukje sneller op.
Geen idee wat betreft lokale snelheidsbeperkingen.

Hoe lang doet een goederentrein er gemiddeld over tussen Vertakking Melle en Geraardsbergen via Denderleeuw?

Wat wel jammer is, is dat er geen spoorverbindingen zijn in volle lijn. Het zijn twee baanvakken van zo'n 15 en 13 km lang tussen de grootste stations (allé, vertakking Melle, Zottegem en Geraardsbergen) dus dat beperkt wel wat flexibiliteit.
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Actueel goederenverkeer Lijn 122

Bericht door groentje »

Niks mis met extra flexibiliteit, maar het is wel altijd een afweging om alle kosten af te wegen. Om lijnkennis te behouden, moet je als bestuurder er natuurlijk ook regelmatig genoeg voer passeren. En electrificatie zit voorlopig niet in de plannen, dus zou het enkel lukken met diesel- of batterijtreinen.
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Actueel goederenverkeer Lijn 122

Bericht door desirootje »

JonasV91 schreef: 13 mar 2024, 23:08 Ik begrijp jouw punt.
Anderzijds denk ik dat elektrificatie wel interessant kan zijn om ten dienste te staan van goederentreinen. Lijn 50 is toch al een heel druk bereden lijn dus het lijkt me interessant om het goederverkeer dan om te leiden via een spoorlijn die eigenlijk bijna niet gebruikt wordt. Ik bedoel één trein per uur per richting buiten de spits is nu niet bepaald veel te noemen. Dan is er toch ruimte om goederentreinen om te leiden.
De seininrichting is recent vernieuwd en er zijn meerdere blokken bijgekomen dus het effect van de goederentreinen op de reizigerstreinen lijkt me vrij beperkt. De maximumsnelheid bedraagt 90km/u wat een verschil is met de 120km/u van lijn 50.

Het profiel van de lijn is een moeilijkere dacht ik maar niet iedere goederentrein heeft een groot tonnage.
Als ik de lijnbrochure van de NMBS bekijk zijn het mogelijks de reizigerstreinen die in de weg zouden rijden van de goederentreinen.

Strikt genomen kan een goederentrein die 90km/u rijdt, de afstand van 28,5km afleggen in 19 minuten. Een reizigerstrein doet er 50 minuten over. Met elektrificatie kunnen dit Desiro's worden en die trekken toch een stukje sneller op.
Geen idee wat betreft lokale snelheidsbeperkingen.

Hoe lang doet een goederentrein er gemiddeld over tussen Vertakking Melle en Geraardsbergen via Denderleeuw?

Wat wel jammer is, is dat er geen spoorverbindingen zijn in volle lijn. Het zijn twee baanvakken van zo'n 15 en 13 km lang tussen de grootste stations (allé, vertakking Melle, Zottegem en Geraardsbergen) dus dat beperkt wel wat flexibiliteit.
Ik denk dat goederenvervoer op L122 aantrekkelijker lijkt op papier dan het in werkelijkheid is. We weten al langer dat het profiel niet ideaal is maar ik denk ook aan de wissels. L122 sluit aan op L50 via wissels, dit wilt zeggen dat een trein naar Zottegem beide sporen blokkeert in Melle. Dit probleem zou opgelost kunnen worden door L50E door te trekken tot het station van Melle en mogelijks daar een ongelijke kruising te bouwen, maar elektrificatie lijkt me waarschijnlijker dan dit hele project. L122 gebruiken kan juist leiden tot andere capaciteitsproblemen in plaats van ze op te lossen.
Er rijden ook af en toe goederentreinen over L50A naar Denderleeuw en Geraardsbergen dus dit dient al als een alternatief voor L50.
DR-fan
Berichten: 533
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Actueel goederenverkeer Lijn 122

Bericht door DR-fan »

Sinds vorig jaar is er net extra goederenverkeer op L122 aangezien er regelmatig brammentreinen naar La Louvière rijden. Die gaan dikwijls over de 2000 ton en dat gaat prima met twee 77'en. Hetzelfde geldt voor steenslagtreinen uit Lessines die je er regelmatig ziet.

Dat argument over het blokkeren van beide sporen in Melle begrijp ik niet zo goed. Waarom zou dat erger zijn dan in bv Schellebelle een paar km verderop? Het volledig moeten kruisen van Denderleeuw om vanaf L50 naar L90 te geraken, is veel hinderlijker.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1216
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Actueel goederenverkeer Lijn 122

Bericht door Tim »

Zoals DR-fan schrijft zijn er inderdaad dagelijks een aantal goederentreinen van Lineas die gebruik maken van L122. Op donderdag en zaterdag komen daar ook nog de kalktreinen Gent - Aisemont bij. De bestuurders van de depots Gent en Châtelet kennen die lijn.
Groot voordeel is de tijdswinst, scheelt toch zo'n 20 à 30 minuten t.o.v. de route via Denderleeuw. Dat komt ook doordat het in Denderleeuw moeilijk oversteken is van L50 naar L90 en omdat goederentreinen bijna altijd achter de series 22xx en 36xx moeten volgen, theoretisch zijn dat IC treinen maar die wel bijna overal stoppen.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Actueel goederenverkeer Lijn 122

Bericht door groentje »

Bedankt, dat van die brammentreinen wist ik niet. Toegegeven, het is al even geleden dat ik de grafieken heb bekeken van veel lijnen, en de meeste goederentreinen die ik moet nakijken zijn internationale treinen (uit Frankrijk).
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Actueel goederenverkeer Lijn 122

Bericht door JonasV91 »

DR-fan schreef: 14 mar 2024, 13:55 Sinds vorig jaar is er net extra goederenverkeer op L122 aangezien er regelmatig brammentreinen naar La Louvière rijden. Die gaan dikwijls over de 2000 ton en dat gaat prima met twee 77'en. Hetzelfde geldt voor steenslagtreinen uit Lessines die je er regelmatig ziet.

Dat argument over het blokkeren van beide sporen in Melle begrijp ik niet zo goed. Waarom zou dat erger zijn dan in bv Schellebelle een paar km verderop? Het volledig moeten kruisen van Denderleeuw om vanaf L50 naar L90 te geraken, is veel hinderlijker.
Tim schreef: 14 mar 2024, 14:25 Zoals DR-fan schrijft zijn er inderdaad dagelijks een aantal goederentreinen van Lineas die gebruik maken van L122. Op donderdag en zaterdag komen daar ook nog de kalktreinen Gent - Aisemont bij. De bestuurders van de depots Gent en Châtelet kennen die lijn.
Groot voordeel is de tijdswinst, scheelt toch zo'n 20 à 30 minuten t.o.v. de route via Denderleeuw. Dat komt ook doordat het in Denderleeuw moeilijk oversteken is van L50 naar L90 en omdat goederentreinen bijna altijd achter de series 22xx en 36xx moeten volgen, theoretisch zijn dat IC treinen maar die wel bijna overal stoppen.
Hebben jullie enig idee wat betreft dienstregelingen?
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
stijn
Berichten: 305
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Actueel goederenverkeer Lijn 122

Bericht door stijn »

Is er op L122 geen limiet op het profiel van de trein?
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Actueel goederenverkeer Lijn 122

Bericht door JonasV91 »

stijn schreef: 17 mar 2024, 16:24 Is er op L122 geen limiet op het profiel van de trein?
Klopt.
Maar alles wat er wel op kan/mag rijden lijkt me ideaal om langs daar om te leiden.
Bij aanvang met hybride locomotieven en liefst later geëlektrificeerd.

Het lijkt me een extra argument om te elektrificeren.
Het gebruik van Desiro's zou ervoor kunnen zorgen dat de reistijd ook verkort.
Zorgt voor extra ruimte om meer treinverkeer mogelijk te maken, voor zover gewenst.


<Beetje off-topic (begin)
Het kan dan, dankzij de dubbelsporigheid ook een beter alternatief zijn dan Lijn 86.
Want ik zou die ook elektrificeren om te gebruiken in geval van incident op L75.
Alleen is dat heel moeilijk in te passen in het huidige treinverkeer, zeker op werkdagen vermits die soms halfuurlijks rijdt en de enige kruisingsmogelijkheid plaats kan vinden tussen Zingem en Gavere.
Het is dan mogelijk om de omgeleide treinen eerst te laten rijden en de kruising af te wachten.
Dus dat de stoptrein onmiddellijk vertrekt na de omgeleide trein zodat die kruisen op de uiteinden en dat de stoptreinen kruisen in het begin van de dubbelspoorigheid.

Concreet komt het erop neer dat je dan per stoptrein één trein kan omleiden.
Je laat beide omgeleide treinen vertrekken vóór de stoptreinen dus die kruisen halverwege het dubbelsporige traject.
Dan kruisen de gewone stoptreinen met de omgeleide treinen op de uiteinden van het traject.
Aangezien er blokken ingewerkt zijn is dit wel mogelijk.
Beetje off-topic (einde)>

Ik zou gewoon graag een concretere richtwaarde willen weten want ik kan m'n baas niet zeggen dat ik even een paar uur treintje zal gaan kijken in afwachting van een goederentrein.
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Actueel goederenverkeer Lijn 122

Bericht door jan_olieslagers »

ik kan m'n baas niet zeggen dat ik even een paar uur treintje zal gaan kijken
Zoek dan toch een fatsoenlijke baas. Tip: zowel NMBS als Infrabel hebben handenvol vacatures.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Actueel goederenverkeer Lijn 122

Bericht door JonasV91 »

jan_olieslagers schreef: 17 mar 2024, 17:43
ik kan m'n baas niet zeggen dat ik even een paar uur treintje zal gaan kijken
Zoek dan toch een fatsoenlijke baas. Tip: zowel NMBS als Infrabel hebben handenvol vacatures.
Ik kom van de NMBS...
Nu zit ik in de privé maar 't is 't zelfde zoals bij de NMBS.
Da's geen compliment naar m'n werkgever toe.
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Plaats reactie