IJzeren Rijn

Alles over goederenvervoer in België.
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Molenbruch Y. » 25 feb 2010, 20:21

Het gaat hier niet om een extra trein, hé, maar om een verlenging van een bestaande dienst met een paar km.
Ik kan me voorstellen dat men niet staat te springen voor een verlenging van de IR e gedurende de hele dag. Op dit moment wordt er immers kort gekeerd in Neerpelt, waardoor die verlenging van een paar km zou betekenen dat men 4 i.p.v. 3 treinen (en dus ook meer personeel) nodig heeft om die verbinding te exploiteren, heel de dag lang. Een lichte verschuiving van de dienstregeling is niet mogelijk omwille van aansluitingen in Herentals en Antwerpen-Berchem. Waarschijnlijk zal een bediening met P-treintjes (verlengde L-treinen uit Herentals?) op korte termijn een goedkoper alternatief bieden.

Groeten,


Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 6178
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: IJzeren Rijn

Bericht door groentje » 25 feb 2010, 20:33

Het is zeker niet vanzelfsprekend, maar het lijkt er enigszins op dat, door een onaantrekkelijke dienstregeling te geven, men hoopt na een paar maanden te kunnen zeggen dat er toch geen gebruik van wordt gemaakt, om het terug af te kunnen schaffen. Ik ben daar wel wat bang voor.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9594
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Shrek » 25 feb 2010, 20:45

groentje schreef:Het is zeker niet vanzelfsprekend, maar het lijkt er enigszins op dat, door een onaantrekkelijke dienstregeling te geven, men hoopt na een paar maanden te kunnen zeggen dat er toch geen gebruik van wordt gemaakt, om het terug af te kunnen schaffen. Ik ben daar wel wat bang voor.
Dan heeft het toch al zeker geen zin om 's middags treinen in te zetten waar geen kat opzit, terwijl elders op de lijn capaciteitsproblemen zijn :roll:
Beginnen met enkele treinen en dan rustig opbouwen als het volk begint te komen lijkt mij een betere tactiek :wink:

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 6178
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: IJzeren Rijn

Bericht door groentje » 25 feb 2010, 22:32

Maar doordat er minder treinen zijn, zijn er ook minder reizigers tijdens de spits. Daar draait het hem nu om. Langeafstandstreinen kunnen het zich permitteren om een minimale dienstregeling te hebben per dag (of zelfs per week), maar Hamont is geen langeafstandsbestemming.

stefanic
Berichten: 836
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: IJzeren Rijn

Bericht door stefanic » 26 feb 2010, 06:40

Er moet toch beseft worden dat het voor Hamont over iets meer gaat dan 'wat treintjes verlengen'. Aleen dit is al niet evident gezien de korte keertijd zoals al werd aangehaald. In eeste instantie wordt er dan ook aan gedacht enkele treinen met herkomst Neerpelt (ochtendpiek) of terminus Neerpelt (avondpiek) (dus eerste of laatste dienst) tot Hamont te rijden. Daarmee bestaat het kort keerprobleem niet.

maar dan nog (en die vragen zijn gesteld aan Infrabel):
-perron Hamont terug aanleggen
-seinsysteem aanpassen
-overwegbeveiliging aanpassen

Weert is dan letterlijk en figuurlijk een heel statie verder! Naar NL rijden = homologatie materieel, akkoorden over tarifering en andere afspraken,....

Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2921
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Bibke » 26 feb 2010, 07:22

stefanic schreef:-perron Hamont terug aanleggen
-overwegbeveiliging aanpassen
Het beste wat men kan doen is een stuk doodlopend dubbelspoor aan te leggen om de trein in Hamont te ontvangen zonder dat de overweg gesloten wordt.
Zoals nu de situatie is moet de trein rijden tot op Nederlands grondgebied en dan terugkeren om de bediening van de 2 overwegen richting Weert te normaliseren en niet in groot alarm te laten vallen.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding

P. Michiels

Re: IJzeren Rijn

Bericht door P. Michiels » 26 feb 2010, 10:25

stefanic schreef:Weert is dan letterlijk en figuurlijk een heel statie verder! Naar NL rijden = homologatie materieel, akkoorden over tarifering en andere afspraken,....
Reeks 41 is al eerder in NL geweest (TTB) en volgens mij is er geen homologatie nodig omdat er voor grensbaanvakken vrijstelling geldt (dat geldt bv ook voor de 77ers die naar Budel rijden vanuit Antwerpen). De rest kan wel problematisch zijn. Al zal er qua infrastructuur in Nederland alleen de overweg te Budel en aansluiting naar de zinkfabriek moeten hoeven worden aangepast.
Pieter

Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2921
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Bibke » 26 feb 2010, 17:06

P. Michiels schreef:
stefanic schreef:Weert is dan letterlijk en figuurlijk een heel statie verder! Naar NL rijden = homologatie materieel, akkoorden over tarifering en andere afspraken,....
Reeks 41 is al eerder in NL geweest (TTB) en volgens mij is er geen homologatie nodig omdat er voor grensbaanvakken vrijstelling geldt (dat geldt bv ook voor de 77ers die naar Budel rijden vanuit Antwerpen). De rest kan wel problematisch zijn. Al zal er qua infrastructuur in Nederland alleen de overweg te Budel en aansluiting naar de zinkfabriek moeten hoeven worden aangepast.
Pieter
Welke zijn die problemen?
Het baanvak Weert - Budel is vernieuwd in 2005.
B-Cargo heeft er een trein laten over rijden in 2006 en DLC heeft er een stuk of 8 laten rijden.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20687
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Steven » 26 feb 2010, 17:14

grensbaanvakken een vrijstelling? waarom waren er dan zoveel testen nodig om de reeks 13 in maastricht te krijgen en was dit in begin onder restricties.

P. Michiels

Re: IJzeren Rijn

Bericht door P. Michiels » 26 feb 2010, 18:15

Voor zover ik weet is er voor grensbakken een ATB-vrijstelling. Dat was vroeger wel altijd zo. Ik kan me voorstellen dat Maastricht-Luik ook een taalprobleem kende. Aannemelijk zullen er op een elektrisch bereden baanvak ook andere problemen zijn dan op een diesellijn.

Wat betreft Budel: er is nog een overweg en wissel die handmatig door machinist of rangeerder bediend moeten worden. Voor een vlotte exploitatie zal dit volledig geautomatiseerd worden.

Boke
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:58
Locatie: Lommel
Contacteer:

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Boke » 26 feb 2010, 21:11

Vanaf eind maart worden tussen Mol en Neerpelt ieder weekend de sporen en dwarsliggers vernieuwd.

http://werfinftrv.infrabel.be/website_p ... &year=2010

rvdborgt
Berichten: 3213
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: IJzeren Rijn

Bericht door rvdborgt » 27 feb 2010, 16:45

stefanic schreef:Weert is dan letterlijk en figuurlijk een heel statie verder! Naar NL rijden = homologatie materieel, akkoorden over tarifering en andere afspraken,....
De NMBS kan zelf naar Weert rijden en dan zelf de tarieven vaststellen. Maar het is wel meer "gedoe" dan naar Hamont natuurlijk.

Groetjes,
Rian

giuseppe
Berichten: 228
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Maastricht

Re: IJzeren Rijn

Bericht door giuseppe » 27 feb 2010, 20:58

De baanvaksnelheid ligt nu maar op 40 km/h, waarschijnlijk zal er voor een verhoging beveiliging aangelegd moeten worden.

rvdborgt
Berichten: 3213
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: IJzeren Rijn

Bericht door rvdborgt » 28 feb 2010, 11:47

giuseppe schreef:De baanvaksnelheid ligt nu maar op 40 km/h, waarschijnlijk zal er voor een verhoging beveiliging aangelegd moeten worden.
Dat zou wel eens kunnen. Voor een zinvolle dienstregeling is wel minstens 60 nodig. Maar als de NMBS bij ProRail aankondigt dat ze vanaf een bepaalde datum paden zullen aanvragen, mits de snelheid wordt verhoogd, dan zal ProRail wel in actie schieten. En als dat niet voldoende is, dan is het nog mogelijk om via de gemeenten en provincie invloed uit te oefenen.

Groetjes,
Rian

LML
Berichten: 1070
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: tja...

Re: IJzeren Rijn

Bericht door LML » 28 feb 2010, 19:59

Is het zo dat vanaf de B-NL grens tot aan de aftakking naar de zinkfabriek in Budel het spoor niet gemoderniseerd is door ProRail, maar vanaf de aftakking tot in Weert wel? Als het zo is, is het echt dom dat die paar 100 m niet aangepakt zijn...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...

Plaats reactie