IJzeren Rijn

Alles over goederenvervoer in België.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: IJzeren Rijn

Bericht door jan_olieslagers »

stefanic schreef:Er moet toch beseft worden dat het voor Hamont over iets meer gaat dan 'wat treintjes verlengen'. Aleen dit is al niet evident gezien de korte keertijd zoals al werd aangehaald. In eeste instantie wordt er dan ook aan gedacht enkele treinen met herkomst Neerpelt (ochtendpiek) of terminus Neerpelt (avondpiek) (dus eerste of laatste dienst) tot Hamont te rijden. Daarmee bestaat het kort keerprobleem niet.

maar dan nog (en die vragen zijn gesteld aan Infrabel):
-perron Hamont terug aanleggen
-seinsysteem aanpassen
-overwegbeveiliging aanpassen

Weert is dan letterlijk en figuurlijk een heel statie verder! Naar NL rijden = homologatie materieel, akkoorden over tarifering en andere afspraken,....
Niet gehinderd door enige vakkennis of feitenmateriaal, zie ik als ideale formule een light-rail Weert-Hamont-Neerpelt-Hasselt. Daarmee moet er niets veranderen op lijn 15, en met enige goede wil zijn goede aansluitingen in Neerpelt mogelijk. En het lijkt me eigenlijk dat er in Weert en Hamont meer belangstelling is voor Hasselt dan voor Antwerpen of Brussel, dat is tenslotte erg ver weg.

Maar ik geef toe dat dit maar wishful thinking is, en besef zeer wel dat implementatie niet zo eenvoudig zal zijn. En ja, een dergelijke dienst lijkt eerder geschikt voor De Lijn om uit te baten dan voor de NMBS.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
P. Michiels

Re: IJzeren Rijn

Bericht door P. Michiels »

jan_olieslagers schreef:Niet gehinderd door enige vakkennis of feitenmateriaal, zie ik als ideale formule een light-rail Weert-Hamont-Neerpelt-Hasselt. Daarmee moet er niets veranderen op lijn 15, en met enige goede wil zijn goede aansluitingen in Neerpelt mogelijk. En het lijkt me eigenlijk dat er in Weert en Hamont meer belangstelling is voor Hasselt dan voor Antwerpen of Brussel, dat is tenslotte erg ver weg.
Maar ik geef toe dat dit maar wishful thinking is, en besef zeer wel dat implementatie niet zo eenvoudig zal zijn. En ja, een dergelijke dienst lijkt eerder geschikt voor De Lijn om uit te baten dan voor de NMBS.
In Belgie is gemengd verkeer treinen / Lightrail niet mogelijk tenzij elk op een eigen baan, zo begreep ik over het dossier Maastricht-Lanaken. Dat zou dan een dure optie worden voor het gedeelte Neerpelt - Hamont-grens als daar twee sporen moeten komen.
Laatst gewijzigd door P. Michiels op 01 mar 2010, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
P. Michiels

Re: IJzeren Rijn

Bericht door P. Michiels »

LML schreef:Is het zo dat vanaf de B-NL grens tot aan de aftakking naar de zinkfabriek in Budel het spoor niet gemoderniseerd is door ProRail, maar vanaf de aftakking tot in Weert wel? Als het zo is, is het echt dom dat die paar 100 m niet aangepakt zijn...
Dat klopt, maar die paar 100 m waren nog in goede staat, en hoefden niet vervangen te worden. ProRail doet niet meer dan strikt noodzakelijk....
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Hogersluys »

P. Michiels schreef:
jan_olieslagers schreef:Niet gehinderd door enige vakkennis of feitenmateriaal, zie ik als ideale formule een light-rail Weert-Hamont-Neerpelt-Hasselt. Daarmee moet er niets veranderen op lijn 15, en met enige goede wil zijn goede aansluitingen in Neerpelt mogelijk. En het lijkt me eigenlijk dat er in Weert en Hamont meer belangstelling is voor Hasselt dan voor Antwerpen of Brussel, dat is tenslotte erg ver weg.
Maar ik geef toe dat dit maar wishful thinking is, en besef zeer wel dat implementatie niet zo eenvoudig zal zijn. En ja, een dergelijke dienst lijkt eerder geschikt voor De Lijn om uit te baten dan voor de NMBS.
In Belgie is gemengd verkeer treinen / Lightrail niet mogelijk tenzij elk op een eigen baan, zo begreep ik over het dossier Maastricht-Lanaken. Dat zou dan een dure optie worden voor het gedeelte Neerpelt - Hamont-grens als daar twee sporen moeten komen.
Lightrail is maar een modenaam, er bestaat geen exacte definitie van. Men een beetje goede wil kan een MW41 in een hoogfrequente verbinding ook als "lightrail" aangemerkt worden.
wimpiespoor
Berichten: 238
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
Locatie: Zeist, Nederland

Re: IJzeren Rijn

Bericht door wimpiespoor »

Ik denk dat in dit kader de meest relevante interpretatie van het begrip "light rail" de volgende is: een vervoersvoorziening onderhouden door railvoertuigen die door het kleine aantal reizigers (te) licht belast is.
Wim
P. Michiels

Re: IJzeren Rijn

Bericht door P. Michiels »

Hogersluys schreef:
P. Michiels schreef:
jan_olieslagers schreef:Niet gehinderd door enige vakkennis of feitenmateriaal, zie ik als ideale formule een light-rail Weert-Hamont-Neerpelt-Hasselt. Daarmee moet er niets veranderen op lijn 15, en met enige goede wil zijn goede aansluitingen in Neerpelt mogelijk. En het lijkt me eigenlijk dat er in Weert en Hamont meer belangstelling is voor Hasselt dan voor Antwerpen of Brussel, dat is tenslotte erg ver weg.
Maar ik geef toe dat dit maar wishful thinking is, en besef zeer wel dat implementatie niet zo eenvoudig zal zijn. En ja, een dergelijke dienst lijkt eerder geschikt voor De Lijn om uit te baten dan voor de NMBS.
In Belgie is gemengd verkeer treinen / Lightrail niet mogelijk tenzij elk op een eigen baan, zo begreep ik over het dossier Maastricht-Lanaken. Dat zou dan een dure optie worden voor het gedeelte Neerpelt - Hamont-grens als daar twee sporen moeten komen.
Lightrail is maar een modenaam, er bestaat geen exacte definitie van. Men een beetje goede wil kan een MW41 in een hoogfrequente verbinding ook als "lightrail" aangemerkt worden.
Misschien moet u daar de NMBS of instanties die homologatie verzorgen, dan eens van overtuigen...
dcr
Berichten: 259
Lid geworden op: 05 dec 2008, 15:34

Re: IJzeren Rijn

Bericht door dcr »

stefanic schreef:
maar dan nog (en die vragen zijn gesteld aan Infrabel):
-perron Hamont terug aanleggen
-seinsysteem aanpassen
-overwegbeveiliging aanpassen

En al een antwoord gekregen? :) De optimistische planning zou begin juni '10 zijn dat de eerste treinen zouden rijden naar/van Hamont (?)
P. Michiels

Re: IJzeren Rijn

Bericht door P. Michiels »

dcr schreef:
stefanic schreef: maar dan nog (en die vragen zijn gesteld aan Infrabel):
-perron Hamont terug aanleggen
-seinsysteem aanpassen
-overwegbeveiliging aanpassen
En al een antwoord gekregen? :) De optimistische planning zou begin juni '10 zijn dat de eerste treinen zouden rijden naar/van Hamont (?)
Is hier inmiddles al iets meer over bekend?
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door ijzeren rijn 82 »

P. Michiels schreef:
dcr schreef:
stefanic schreef: maar dan nog (en die vragen zijn gesteld aan Infrabel):
-perron Hamont terug aanleggen
-seinsysteem aanpassen
-overwegbeveiliging aanpassen
En al een antwoord gekregen? :) De optimistische planning zou begin juni '10 zijn dat de eerste treinen zouden rijden naar/van Hamont (?)
Is hier inmiddles al iets meer over bekend?
daar hoor je niks meer van , door besparingen zal het wel geschrapt zijn waarschijnlijk
rvdborgt
Berichten: 4307
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: IJzeren Rijn

Bericht door rvdborgt »

ijzeren rijn 82 schreef:
P. Michiels schreef:
dcr schreef:De optimistische planning zou begin juni '10 zijn dat de eerste treinen zouden rijden naar/van Hamont (?)
Is hier inmiddles al iets meer over bekend?
daar hoor je niks meer van , door besparingen zal het wel geschrapt zijn waarschijnlijk
Bij mijn weten uitgesteld tot december.

Groetjes,
Rian
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: IJzeren Rijn

Bericht door profke »

Bij mijn weten uitgesteld tot december.
Van welk jaar? :lol:
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: IJzeren Rijn

Bericht door stefanic »

profke schreef:
Bij mijn weten uitgesteld tot december.
Van welk jaar? :lol:
2012! :(
spoorwegrealist
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: IJzeren Rijn

Bericht door deadlock »

Hogersluys schreef:Lightrail is maar een modenaam, er bestaat geen exacte definitie van. Men een beetje goede wil kan een MW41 in een hoogfrequente verbinding ook als "lightrail" aangemerkt worden.
Lightrail is niet zomaar een modenaam, daar zijn specificaties over. En hij heeft gelijk met wat hij zegt. Die goederenaftakking mag de gewone spoorlijn niet eens kruisen.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: IJzeren Rijn

Bericht door groentje »

In België wordt er echter maar al te vaak een allegaartje gemaakt van sneltrams, tramtreinen, en zelfs gewestelijke exprestreinen. Het is dus niet zeker dat de Belgische lightrail aan jouw definitie zou voldoen...
dentheo
Berichten: 8163
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: IJzeren Rijn

Bericht door dentheo »

deadlock schreef: Lightrail is niet zomaar een modenaam, daar zijn specificaties over.
Deze specificaties komen meestal uit het verkeersreglement, zijn door jaren evolutie per land nogal gaan verschillen. Er zijn nogal wat grijze gebieden.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie