stefanic schreef:Er moet toch beseft worden dat het voor Hamont over iets meer gaat dan 'wat treintjes verlengen'. Aleen dit is al niet evident gezien de korte keertijd zoals al werd aangehaald. In eeste instantie wordt er dan ook aan gedacht enkele treinen met herkomst Neerpelt (ochtendpiek) of terminus Neerpelt (avondpiek) (dus eerste of laatste dienst) tot Hamont te rijden. Daarmee bestaat het kort keerprobleem niet.
maar dan nog (en die vragen zijn gesteld aan Infrabel):
-perron Hamont terug aanleggen
-seinsysteem aanpassen
-overwegbeveiliging aanpassen
Weert is dan letterlijk en figuurlijk een heel statie verder! Naar NL rijden = homologatie materieel, akkoorden over tarifering en andere afspraken,....
Niet gehinderd door enige vakkennis of feitenmateriaal, zie ik als ideale formule een light-rail Weert-Hamont-Neerpelt-Hasselt. Daarmee moet er niets veranderen op lijn 15, en met enige goede wil zijn goede aansluitingen in Neerpelt mogelijk. En het lijkt me eigenlijk dat er in Weert en Hamont meer belangstelling is voor Hasselt dan voor Antwerpen of Brussel, dat is tenslotte erg ver weg.
Maar ik geef toe dat dit maar wishful thinking is, en besef zeer wel dat implementatie niet zo eenvoudig zal zijn. En ja, een dergelijke dienst lijkt eerder geschikt voor De Lijn om uit te baten dan voor de NMBS.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jan_olieslagers schreef:Niet gehinderd door enige vakkennis of feitenmateriaal, zie ik als ideale formule een light-rail Weert-Hamont-Neerpelt-Hasselt. Daarmee moet er niets veranderen op lijn 15, en met enige goede wil zijn goede aansluitingen in Neerpelt mogelijk. En het lijkt me eigenlijk dat er in Weert en Hamont meer belangstelling is voor Hasselt dan voor Antwerpen of Brussel, dat is tenslotte erg ver weg.
Maar ik geef toe dat dit maar wishful thinking is, en besef zeer wel dat implementatie niet zo eenvoudig zal zijn. En ja, een dergelijke dienst lijkt eerder geschikt voor De Lijn om uit te baten dan voor de NMBS.
In Belgie is gemengd verkeer treinen / Lightrail niet mogelijk tenzij elk op een eigen baan, zo begreep ik over het dossier Maastricht-Lanaken. Dat zou dan een dure optie worden voor het gedeelte Neerpelt - Hamont-grens als daar twee sporen moeten komen.
Laatst gewijzigd door P. Michiels op 01 mar 2010, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
LML schreef:Is het zo dat vanaf de B-NL grens tot aan de aftakking naar de zinkfabriek in Budel het spoor niet gemoderniseerd is door ProRail, maar vanaf de aftakking tot in Weert wel? Als het zo is, is het echt dom dat die paar 100 m niet aangepakt zijn...
Dat klopt, maar die paar 100 m waren nog in goede staat, en hoefden niet vervangen te worden. ProRail doet niet meer dan strikt noodzakelijk....
jan_olieslagers schreef:Niet gehinderd door enige vakkennis of feitenmateriaal, zie ik als ideale formule een light-rail Weert-Hamont-Neerpelt-Hasselt. Daarmee moet er niets veranderen op lijn 15, en met enige goede wil zijn goede aansluitingen in Neerpelt mogelijk. En het lijkt me eigenlijk dat er in Weert en Hamont meer belangstelling is voor Hasselt dan voor Antwerpen of Brussel, dat is tenslotte erg ver weg.
Maar ik geef toe dat dit maar wishful thinking is, en besef zeer wel dat implementatie niet zo eenvoudig zal zijn. En ja, een dergelijke dienst lijkt eerder geschikt voor De Lijn om uit te baten dan voor de NMBS.
In Belgie is gemengd verkeer treinen / Lightrail niet mogelijk tenzij elk op een eigen baan, zo begreep ik over het dossier Maastricht-Lanaken. Dat zou dan een dure optie worden voor het gedeelte Neerpelt - Hamont-grens als daar twee sporen moeten komen.
Lightrail is maar een modenaam, er bestaat geen exacte definitie van. Men een beetje goede wil kan een MW41 in een hoogfrequente verbinding ook als "lightrail" aangemerkt worden.
Ik denk dat in dit kader de meest relevante interpretatie van het begrip "light rail" de volgende is: een vervoersvoorziening onderhouden door railvoertuigen die door het kleine aantal reizigers (te) licht belast is.
Wim
jan_olieslagers schreef:Niet gehinderd door enige vakkennis of feitenmateriaal, zie ik als ideale formule een light-rail Weert-Hamont-Neerpelt-Hasselt. Daarmee moet er niets veranderen op lijn 15, en met enige goede wil zijn goede aansluitingen in Neerpelt mogelijk. En het lijkt me eigenlijk dat er in Weert en Hamont meer belangstelling is voor Hasselt dan voor Antwerpen of Brussel, dat is tenslotte erg ver weg.
Maar ik geef toe dat dit maar wishful thinking is, en besef zeer wel dat implementatie niet zo eenvoudig zal zijn. En ja, een dergelijke dienst lijkt eerder geschikt voor De Lijn om uit te baten dan voor de NMBS.
In Belgie is gemengd verkeer treinen / Lightrail niet mogelijk tenzij elk op een eigen baan, zo begreep ik over het dossier Maastricht-Lanaken. Dat zou dan een dure optie worden voor het gedeelte Neerpelt - Hamont-grens als daar twee sporen moeten komen.
Lightrail is maar een modenaam, er bestaat geen exacte definitie van. Men een beetje goede wil kan een MW41 in een hoogfrequente verbinding ook als "lightrail" aangemerkt worden.
Misschien moet u daar de NMBS of instanties die homologatie verzorgen, dan eens van overtuigen...
stefanic schreef:
maar dan nog (en die vragen zijn gesteld aan Infrabel):
-perron Hamont terug aanleggen
-seinsysteem aanpassen
-overwegbeveiliging aanpassen
En al een antwoord gekregen? De optimistische planning zou begin juni '10 zijn dat de eerste treinen zouden rijden naar/van Hamont (?)
stefanic schreef:
maar dan nog (en die vragen zijn gesteld aan Infrabel):
-perron Hamont terug aanleggen
-seinsysteem aanpassen
-overwegbeveiliging aanpassen
En al een antwoord gekregen? De optimistische planning zou begin juni '10 zijn dat de eerste treinen zouden rijden naar/van Hamont (?)
stefanic schreef:
maar dan nog (en die vragen zijn gesteld aan Infrabel):
-perron Hamont terug aanleggen
-seinsysteem aanpassen
-overwegbeveiliging aanpassen
En al een antwoord gekregen? De optimistische planning zou begin juni '10 zijn dat de eerste treinen zouden rijden naar/van Hamont (?)
Is hier inmiddles al iets meer over bekend?
daar hoor je niks meer van , door besparingen zal het wel geschrapt zijn waarschijnlijk
Hogersluys schreef:Lightrail is maar een modenaam, er bestaat geen exacte definitie van. Men een beetje goede wil kan een MW41 in een hoogfrequente verbinding ook als "lightrail" aangemerkt worden.
Lightrail is niet zomaar een modenaam, daar zijn specificaties over. En hij heeft gelijk met wat hij zegt. Die goederenaftakking mag de gewone spoorlijn niet eens kruisen.
In België wordt er echter maar al te vaak een allegaartje gemaakt van sneltrams, tramtreinen, en zelfs gewestelijke exprestreinen. Het is dus niet zeker dat de Belgische lightrail aan jouw definitie zou voldoen...
deadlock schreef:
Lightrail is niet zomaar een modenaam, daar zijn specificaties over.
Deze specificaties komen meestal uit het verkeersreglement, zijn door jaren evolutie per land nogal gaan verschillen. Er zijn nogal wat grijze gebieden.