IJzeren Rijn

Alles over goederenvervoer in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Shrek »

brunel schreef:Bijna een nieuwe regering. Het concept-regeerakkoord in nog niet erg concreet over welk project dan ook. Op pagina 145 (!) wel deze opmerking.
"De regering voert een proactief spoorbeleid. Spoorinfrastructuurprojecten voor het goederenvervoer en de toegankelijkheid van de economische poorten krijgen bijzondere aandacht in het meerjareninvesteringsplan."

Dat plan dus maar afwachten.
Verwacht er maar niet teveel van. het budget is krap en de ijzeren rijn heeft een heel lage return on investment, die zal er dus niet komen.
brunel
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 jan 2011, 15:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door brunel »

Dat zou in ieder geval de rationele beslissing zijn.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Shrek »

Als ik lees dat het investeringsprogramma herzien wordt (lees: verminderd) en tegelijk blijft ETCS behouden (1500 M€) en wordt het GEN versneld (1000M€) dan denk ik meteen: al de rest gaat de diepvries in voor 5 jaar...
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: IJzeren Rijn

Bericht door wbrm »

Is dat zo erg dan? Gezien het beschikbare budget wil ik dat best verdedigen. Op vlak van infra dan.
pietmol

Re: IJzeren Rijn

Bericht door pietmol »

nieuwe minister mobiliteit + spoor is van MR

dus weinig kans dat er iets zal veranderen aan het YR dossier...
brunel
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 jan 2011, 15:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door brunel »

Als buitenstaander blijft het toch verbazen. Een compleet door Vlaanderen beheerste regering, de NVA doet mee, maar mocht negatief worden besloten over de IJzeren Rijn, dan krijgt de Waalse minister maar vast de schuld. :o
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Shrek »

pietmol schreef:nieuwe minister mobiliteit + spoor is van MR

dus weinig kans dat er iets zal veranderen aan het YR dossier...
Met een NVA minister was het net hetzelfde geweest hoor :wink:
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door ijzeren rijn 82 »

ik ben vandaag is een kijkje gaan nemen op het traject Dalheim-Roermond
ik zag dat het traject op NL zijde er nog behoorlijk goed uitziet na meer dan 25jaar geen trein
in Duitsland is het traject flink overwoekerd , in Dalheim richting Rheydt was geen treinverkeer mogelijk wegens vervangen van een brug , de nieuwe brug werd geplaatst die ook groot genoeg is voor dubbel spoor !
BlubBlub
Berichten: 233
Lid geworden op: 06 dec 2011, 14:55
Locatie: Negenendertigzeventig
Contacteer:

Re: IJzeren Rijn

Bericht door BlubBlub »

Volgens het radionieuws zou Geert Bourgeois de Ijzeren Rijn een belangrijk dossier vinden (samen met het kanaal Gent-Terneuzen) en het hierover gehad hebben met Mark Rutte. Wat daarover verder gezegd is, dat werd niet uitgezonden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Shrek »

BlubBlub schreef:Volgens het radionieuws zou Geert Bourgeois de Ijzeren Rijn een belangrijk dossier vinden (samen met het kanaal Gent-Terneuzen) en het hierover gehad hebben met Mark Rutte. Wat daarover verder gezegd is, dat werd niet uitgezonden.
Zoals altijd met de Ijzeren Rijn: veel blabla maar geen enkele boemboem.
De spoorwegen moeten besparen, geen geld dus voor zo'n megaprojecten...
rdv
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: IJzeren Rijn

Bericht door rdv »

Shrek schreef:
BlubBlub schreef:Volgens het radionieuws zou Geert Bourgeois de Ijzeren Rijn een belangrijk dossier vinden (samen met het kanaal Gent-Terneuzen) en het hierover gehad hebben met Mark Rutte. Wat daarover verder gezegd is, dat werd niet uitgezonden.
Zoals altijd met de Ijzeren Rijn: veel blabla maar geen enkele boemboem.
De spoorwegen moeten besparen, geen geld dus voor zo'n megaprojecten...
Als de info klopt dat de NMBS & Infrabel tegen 2019 25% moeten besparen (o.a. opgelegd door de partij van Bourgeois) dan zal van de Ijzeren Rijn niet echt veel in huis komen.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: IJzeren Rijn

Bericht door nahoj »

BlubBlub schreef:Volgens het radionieuws zou Geert Bourgeois de Ijzeren Rijn een belangrijk dossier vinden (samen met het kanaal Gent-Terneuzen) en het hierover gehad hebben met Mark Rutte. Wat daarover verder gezegd is, dat werd niet uitgezonden.
Jammer dat de havenspoorlijn opnieuw niet de verdiende aandacht krijgt.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: IJzeren Rijn

Bericht door dentheo »

nahoj schreef: Jammer dat de havenspoorlijn opnieuw niet de verdiende aandacht krijgt.
Enig idee hoeveel goederentreinen er per dag zitten op het spoor tussen Noord en Berchem ?
Theo
Groeten vanop de Heide
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: IJzeren Rijn

Bericht door nahoj »

dentheo schreef:
nahoj schreef: Jammer dat de havenspoorlijn opnieuw niet de verdiende aandacht krijgt.
Enig idee hoeveel goederentreinen er per dag zitten op het spoor tussen Noord en Berchem ?
Ik ben niet zeker hoe ik je vraag moet lezen/begrijpen.

Een deel van die treinen (die richting Gent, Zeebrugge en Noord-Frankrijk) kan via de binnenkort openende Liefkenshoektunnel weg via L.59. De Havenspoorlijn (L.77) zou die trafiek weg houden van de reizigerstrafiek, en toelaten een veel betere dienstverlening te organiseren tussen Gent en Antwerpen. Een verbinding waar mits een fors betere dienstverlening, veel autoverkeer zou kunnen verleid worden om de trein te nemen.
Bovendien zou het een bijzonder snelle goederentreinverbinding kunnen vormen tussen de drie Vlaamse havens, wat opnieuw wat vrachtwagens van de weg kan houden.

Volgens mij een veel belangrijker dossier dan de Ijzeren Rijn.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: IJzeren Rijn

Bericht door dentheo »

nahoj schreef:
Volgens mij een veel belangrijker dossier dan de Ijzeren Rijn.
Correct en de spoorwegring rond Antwerpen is nu rond en dat is knap.

Tegelijkertijd vermindert dit de "druk" (treinfiles) op de spoorwegring tussen Noord en Berchem en dan ook de nood aan een "grote" spoorwegring.

Ik vroeg mij alleen af hoeveel "trafiek" er nu van de 27 verdwijnt op dat stuk... 25-30% of 10% ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie