IJzeren Rijn

Alles over goederenvervoer in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Steven »

En waarom zou die dat nodig hebben. De loc is aangekocht om te rangeren en om goederentreinen te slepen. In geen van beide gevallen heb je een EP-rem.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: IJzeren Rijn

Bericht door dentheo »

Ik betwijfelt of er in in Europa al goederentreinen rondrijden met een EP bekabeling.

In Amerika wordt er wel eens over gefilosofeerd met hun kilometer lange treinen.
Maar zij gaan eerst naar het end of train device....
De rode lamp op de laatste bufferbalk, die via een draadloos signaal van de lok ook de remleiding ontlucht achteraan de trein.
Theo
Groeten vanop de Heide
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Eimai »

Catenist schreef:Ben je daar zeker van, dacht dat de 77 wel degelijk een EP rem heeft hoor 8)
Geen EP-rem op 77. Benelux rijdt trouwens ook zonder EP-rem dacht ik. Geen probleem voor reizigerstreinen, gewoon wat lastiger voor de treinbestuurder.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Steven »

Inderdaad de Benelux rijtuigen hebben geen ep-rem.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: IJzeren Rijn

Bericht door LHOON »

Wat is de "EP rem" eigenlijk? Heeft dit iets te maken met de schakelaar "reizigers/goederen" op het remsysteem van sommige wagens of rijtuigen?
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: IJzeren Rijn

Bericht door kika »

LHOON schreef:Wat is de "EP rem" eigenlijk? Heeft dit iets te maken met de schakelaar "reizigers/goederen" op het remsysteem van sommige wagens of rijtuigen?
Elektrisch bedienen van de pneumatische rem, als ik het goed heb.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: IJzeren Rijn

Bericht door LML »

De trein bestaande uit 3 rijtuigen voor deze rit, is een trein van Railpromo. Zie ook http://www.railpromo.nl
Er zou een 77 (degene die ook naar Budel-zinkfabriek rijden, nl. 7771 tot 7790) voor en achter worden voorzien (geen rangeringen in de eindstations) en eentje voor energie. In die trein zouden er lunch (heenrit) en diner (terugrit) gemaakt worden door Nederlandse topchefs. Dus verwarming en elektriciteit hadden ze zeker al nodig, als de trein toch zou gereden hebben...

@ moderators: kan dit thema (trein Weert-Antwerpen) overgeplaatst worden naar dit topic: "reizigerstrein Neerpelt-Hamont(-Weert)"? De IJzeren Rijn is voor goederenvervoer. Hier gaat het over een reizigerstrein... Merci
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: IJzeren Rijn

Bericht door CursorX »

LHOON schreef:Wat is de "EP rem" eigenlijk? Heeft dit iets te maken met de schakelaar "reizigers/goederen" op het remsysteem van sommige wagens of rijtuigen?
EP-rem zorgt er, kort door de bocht, voor dat de remmen van alle rijtuigen gelijktijdig aansluiten. Ipv als je enkel pneumatisch werkt (dan zouden de remmen 1 vr 1 aansluiten en zou het dus langer duren voor alles aangesloten is), wordt bij EP een elektrische impuls verstuurd naar alle rijtuigen waardoor alles ongeveer tegelijk reageert, hierdoor wordt de remafstand, in principe, iets kleiner.
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door ijzeren rijn 82 »

Goederenvervoer door Limburgs natuurgebied blijft mogelijk
Redactie De Limburger, Geplaatst op donderdag 24 december 2015 - 6:33

Goederenvervoer op het tracé Budel-Weert van de IJzeren Rijn blijft mogelijk.

De Raad van State wijst bezwaren van de provincie Limburg en de stichting Milieufederatie Limburg af.

Bron: 1Limburg (NL KRANT)
http://www.1limburg.nl/goederenvervoer- ... t-mogelijk
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door ijzeren rijn 82 »

Prorail gaat goederentreinen inzetten op traject Weert-Budel
12-02-2016 | 11.42 uur

WEERT - Er mogen goederentreinen gaan rijden op het traject Weert-Budel. Prorail heeft hiervoor toestemming gekregen van de Raad van State. Het baanvak is al jaren niet meer in gebruik voor goederenvervoer. Is heractivering van de IJzeren Rijn hiermee een stap dichterbij gekomen? De gemeente Weert denkt van wel.

Wanneer de eerste goederentreinen gaan rijden is nog niet bekend

Prorail heeft een vergunning bij het ministerie van Economische Zaken aangevraagd en gekregen om met goederenvervoer te gaan rijden op het traject Weert – Budel. Er zal op aanvraag gereden worden. Dat wil zeggen dat vervoerders bij Prorail aanvragen kunnen doen om gebruik te maken van het traject. Er wordt met drie tijdsblokken gewerkt. Van ’s ochtends 07.00 uur tot ’s avonds 19.00 uur mogen 51 treinen rijden, van 19.00 uur tot 23.00 uur mogen er 25 treinen rijden en in het laatste tijdsblok van 23.00 uur tot 07.00 uur ’s ochtends 5 stuks. Het is of/of, je kunt dus geen optelsom maken dat er in één etmaal maximaal 81 treinen rijden. Het is nog niet bekend wanneer de eerste treinen over het spoor denderen.

De gemeente Weert is fel tegen een goederenspoorlijn dwars door steden en dorpen als er geen ingrijpende maatregelen worden genomen die de nadelige effecten kunnen wegnemen. Goederenvervoer dwars door de stad is onacceptabel. Daarnaast worden de beschermde natuurwaarden van de gebieden Weerter- en Budelerbergen ernstig bedreigd.

Lichtpuntje in het geheel is dat Prorail een beperkte vergunning heeft gekregen om goederentreinen te laten rijden op het baanvak. Als Prorail meer treinen wil laten rijden dan moet er een nieuwe vergunning aangevraagd worden. Het Samenwerkingsverband IJzeren Rijn, waar ook de gemeente Weert deel van uit maakt, onderzoekt de komende maanden of er nog mogelijkheden zijn om het goederenvervoer tegen te houden.

Het college heeft inmiddels de gemeenteraad schriftelijk op de hoogte gesteld.

Bron: weert-actueel.nl
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Paul »

Ik dacht dat Prorail het traject Budel-Weert in 2007 al eens een keer had opgeknapt en dat er daarna (vanaf 15 maart 2007) goederentreinen hebben gereden van België naar Duitsland via Roermond en Venlo, treinen van DLC als ik me niet vergis. Klopt dat, en zo ja hoelang is het traject toen in gebruik gebleven en waarom is het gestopt?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Cipallieter

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Cipallieter »

Paul schreef:Ik dacht dat Prorail het traject Budel-Weert in 2007 al eens een keer had opgeknapt en dat er daarna (vanaf 15 maart 2007) goederentreinen hebben gereden van België naar Duitsland via Roermond en Venlo, treinen van DLC als ik me niet vergis. Klopt dat, en zo ja hoelang is het traject toen in gebruik gebleven en waarom is het gestopt?
Blijkbaar heeft de Nederlandse Raad van State dat toen verboden.

https://weert.sp.nl/nieuws/2009/02/raad ... udel-weert
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Bibke »

Paul schreef:Ik dacht dat Prorail het traject Budel-Weert in 2007 al eens een keer had opgeknapt en dat er daarna (vanaf 15 maart 2007) goederentreinen hebben gereden van België naar Duitsland via Roermond en Venlo, treinen van DLC als ik me niet vergis. Klopt dat, en zo ja hoelang is het traject toen in gebruik gebleven en waarom is het gestopt?
Er hebben toen 8 treinen gereden.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Cipallieter

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Cipallieter »

"Elk nadeel heb zijn voordeel" zei wijlen Johan Cruijf.
De staking heeft het belang van de Ijzeren Rijn nog eens onderstreept want volgens de facebookpagina van Trein Weert-België werd gisteren de staaltrein Genk-Linz omgeleid via Hasselt-Aarschot-Lier-Mol-Weert-Heerlen-Sittard-Aachen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Shrek »

Cipallieter schreef:"Elk nadeel heb zijn voordeel" zei wijlen Johan Cruijf.
De staking heeft het belang van de Ijzeren Rijn nog eens onderstreept want volgens de facebookpagina van Trein Weert-België werd gisteren de staaltrein Genk-Linz omgeleid via Hasselt-Aarschot-Lier-Mol-Weert-Heerlen-Sittard-Aachen.
Ofwel: het Belgische deel van de Ijzeren Rijn is al dienst :wink:
Plaats reactie