IJzeren Rijn

Alles over goederenvervoer in België.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: IJzeren Rijn

Bericht door groentje »

Ik ben zo'n voorstander van de IJzeren Rijn, maar ik zie ook wel dat de animo ontbreekt in de 3 betrokken landen. Ja, ook in België, waar de N-VA ook hun villastemmers uit de groene Kempen niet tegen zich in het harnas willen jagen, da's momenteel hun electorale wingewest. Da's ook waarom die 2e havenontsluiting maar niet van de grond wil komen,geloof ik.
Mijn hoop is dus al even niet meer de Belgische, Nederlandse of Duitse overheden inclusief hun deelstaten, maar Europa, dat misschien wel brood ziet in een project dat de grenzen verder slecht. Sowieso hoop ik op de heropening/verbetering van Hamont-Weert, zelfs wanneer er weinig goederentreinen gebruik van zouden maken, het gaat om een investering die klein is, maar door een alternatief aan te bieden wanneer er een versperring is op lijn 12 wel nuttig is. Met slechts 1 grensovergang naar Nederland (even abstractie maken van het eilandbedrijf Terneuzen en de voor goederen onbruikbare HSL 4) is Vlaanderen gewoon te kwetsbaar. Dat zagen we trouwens ook richting Frankrijk tijdens de staking. Bijna geen enkele trein kon de grens over. Mocht nu De Panne-Duinkerke nog open geweest zijn...
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: IJzeren Rijn

Bericht door dentheo »

Inderdaad, de laatste maanden was er hier een BLOG bananenpendel ontstaan tussen Antw en Vlissingen in aansluiting op de Zwitserland Express (?) verbinding van BLOG.

Na de "spontane staking in Montzen hebben we die niet meer gezien.......
Theo
Groeten vanop de Heide
ov_wijzer
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mar 2016, 08:15

Re: IJzeren Rijn

Bericht door ov_wijzer »

Het hoort hier misschien niet helemaal thuis maar de spoorlijn tussen Heerlen en Aken wordt wel verdubbeld en geëlektrificeerd. Hierdoor is er dus vanaf Antwerpen naar Aken dus over een aantal jaar wel een alternatief beschikbaar want nu zijn er bijna geen goederenpaden tussen Heerlen en Aken (1x per uur). Dan zou men met diesel tractie dus vanaf Antwerpen via Mol, Neerpelt, Weert, Roermond, Sittard, Heerlen naar Aken kunnen (zoals Railtraxx enkele weken geleden een keer heeft gereden).
Cipallieter

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Cipallieter »

Op de website van de Vlaamse overheid wordt beweerd dat 'De IJzeren Rijn, de spoorverbinding tussen de haven van Antwerpen en het Duitse Ruhrgebied, is door de Europese Commissie geselecteerd voor haar programma van trans-Europese transportnetwerken...'

'...Begin 2015 diende Vlaanderen bij de EU een subsidieaanvraag in voor een studie naar de spoorknelpunten in het Rijn-Ruhr grensgebied tussen Duitsland, Nederland en België. Dit Vlaamse initiatief kreeg de politiek steun van de drie betrokken lidstaten (Duitsland, Nederland en België) en de regio Noordrijn-Westfalen (Ruhrgebied).'


http://www.vlaanderen.be/int/nieuws/eu- ... verbinding

Dit lijkt mij in tegenspraak met wat ik op dit forum lees.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Shrek »

Cipallieter schreef:Op de website van de Vlaamse overheid wordt beweerd dat 'De IJzeren Rijn, de spoorverbinding tussen de haven van Antwerpen en het Duitse Ruhrgebied, is door de Europese Commissie geselecteerd voor haar programma van trans-Europese transportnetwerken...'

'...Begin 2015 diende Vlaanderen bij de EU een subsidieaanvraag in voor een studie naar de spoorknelpunten in het Rijn-Ruhr grensgebied tussen Duitsland, Nederland en België. Dit Vlaamse initiatief kreeg de politiek steun van de drie betrokken lidstaten (Duitsland, Nederland en België) en de regio Noordrijn-Westfalen (Ruhrgebied).'


http://www.vlaanderen.be/int/nieuws/eu- ... verbinding

Dit lijkt mij in tegenspraak met wat ik op dit forum lees.
Ik had het over veel blabla en weinig concrete acties. Een zoveelste studie hoort voor mij bij dat eerste :wink:
brunel
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 jan 2011, 15:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door brunel »

Studie is altijd goed. :D

Een paar pagina's terug gaat het ook al over die studie. Het interessante was dat de studie een brede invalshoek heeft en verder moet kijken dan bestaande uitgangspunten en schuttersputjes. Het gaat over een verbinding Antwerpen-Ruhrgebied volgens de normen van de 21e eeuw, maar het maakt verder bijna niet uit hoe. Er wordt een drietal varianten voor een extra verbinding bestudeerd: het oude tracé, een nieuw tracé na Roermond en de Venlo-route. Geen extra verbinding noodzakelijk kan ook een uitkomst zijn. De zogenaamde 3RXstudie moet in 2017 klaar zijn.

Duitsland neemt nu een voorschot op de uitkomst. Als het BVWP op dit punt ongewijzigd wordt vastgesteld, resteert slechts de Venlo-route als mogelijkheid. Voor België en Nederland was de studie weer een mooie gelegenheid om in de wachtstand te gaan zitten.
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Nadleeh »

Nu valt mijn mond open.

Dit artikel over het doorgaan van het Spartacusplan tussen Hasselt en Maastricht, staat ook dat Nederlandse provincie Limburg voor 50% wil meebetalen aan de elektrificatie Weert-Antwerpen (wat neerkomt op 4 miljoen vanuit Nederland).
Provincie Limburg schreef:De Provincie geeft verder aan dat zij bereid is voor 50% bij te dragen aan het in Nederland gelegen deel van de elektrificatie van de spoorlijn Weert-Antwerpen. Hiermee is nog eens vier miljoen euro gemoeid. Patrick van der Broeck: “Forse bedragen, maar stoppen zou veel duurder zijn. Het grensoverschrijdende openbaar vervoer en - nog veel belangrijker - de grensoverschrijdende samenwerking krijgt nu op drie fronten een impuls. Dat is het goede nieuws.”
Sinds wanneer is hier sprake van :o ? Of zou de journalist een fout hebben gemaakt (aangezien er nogal veel elektrificatieplannen zijn in Limburg)?
Laatst gewijzigd door Nadleeh op 29 jun 2016, 14:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Shrek »

Nadleeh schreef:Nu valt mijn mond open.

Dit artikel over het doorgaan van het Spartacusplan tussen Hasselt en Maastricht, staat ook dat Nederlandse provincie Limburg voor 50% wil meebetalen aan de elektrificatie Weert-Antwerpen (wat neerkomt op 4 miljoen vanuit Nederland).

Sinds wanneer is hier sprake van :o ? Of zou de journalist een fout hebben gemaakt (aangezien er nogal veel elektrificatieplannen zijn in Limburg)?
Van de elektrificatie Hamont-Mol is al lang sprake. De plannen liggen zelfs al helemaal klaar, het is enkel wachten op geld van de regering.
Geld komende uit NL kan het proces in België dus zeker versnellen. Het lijkt mij niet onmogelijk.
Een goeie 15 jaar geleden is op L42 zoiets gebeurd: Luxemburg heeft meebetaald voor de bovenleiding in België.
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Nadleeh »

Dat zou kunnen inderdaad, al spreekt het artikel expliciet over het Nederlandse deel. ProRail geeft in ieder geval te kennen er niks van af te weten en verwijst mij door naar de provincie Limburg. Zal daar eens informeren ;).
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Bibke »

De Provincie geeft verder aan dat zij bereid is voor 50% bij te dragen aan het in Nederland gelegen deel van de elektrificatie van de spoorlijn Weert-Antwerpen. Hiermee is nog eens vier miljoen euro gemoeid. Patrick van der Broeck: “Forse bedragen, maar stoppen zou veel duurder zijn. Het grensoverschrijdende openbaar vervoer en - nog veel belangrijker - de grensoverschrijdende samenwerking krijgt nu op drie fronten een impuls. Dat is het goede nieuws.

Uit: "Definitief een tramlijn tussen Hasselt - Maastricht"

Bron: http://www.blikopnieuws.nl/nieuws/24277 ... richt.html
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Winston
Berichten: 247
Lid geworden op: 15 jan 2013, 19:16
Locatie: Bij mijn vrouw thuis

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Winston »

Shrek schreef:
Nadleeh schreef:Nu valt mijn mond open.

Dit artikel over het doorgaan van het Spartacusplan tussen Hasselt en Maastricht, staat ook dat Nederlandse provincie Limburg voor 50% wil meebetalen aan de elektrificatie Weert-Antwerpen (wat neerkomt op 4 miljoen vanuit Nederland).

Sinds wanneer is hier sprake van :o ? Of zou de journalist een fout hebben gemaakt (aangezien er nogal veel elektrificatieplannen zijn in Limburg)?
Van de elektrificatie Hamont-Mol is al lang sprake. De plannen liggen zelfs al helemaal klaar, het is enkel wachten op geld van de regering.
Geld komende uit NL kan het proces in België dus zeker versnellen. Het lijkt mij niet onmogelijk.
Een goeie 15 jaar geleden is op L42 zoiets gebeurd: Luxemburg heeft meebetaald voor de bovenleiding in België.
Ook de E U heeft meebetaald hieraan en dan ook Luxemburg.

Wim
Afbeelding
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: IJzeren Rijn

Bericht door kika »

Als ik dit soort artikels: http://deredactie.be/permalink/1.2712924 lees, ben ik verbaasd dat het nog niet in dezelfde toestand is beland als de R2 rond Antwerpen of het Baalhoekkanaal.
Catenist
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 jun 2014, 11:23

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Catenist »

Is er naast de elektrificatie van Hamont-Mol, als die al zou doorgaan, ook sprake van het aanleggen van het tweede spoor op dat traject ?
Of zijn dat twee verschillende zaken om te budgetteren en te implementeren ?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Shrek »

Catenist schreef:Is er naast de elektrificatie van Hamont-Mol, als die al zou doorgaan, ook sprake van het aanleggen van het tweede spoor op dat traject ?
Of zijn dat twee verschillende zaken om te budgetteren en te implementeren ?
Dat is een heel ander project. De bovenleiding is immers al heel nuttig met de huidige dienstregeling, een dubbelspoor is dat momenteel niet.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: IJzeren Rijn

Bericht door LML »

De hele IJzeren Rijn bestond tot 1948 uit dubbel spoor. Sindsdien is het treinverkeer er drastisch verminderd. Daarom is de sectie Mol-Weert en Roermond-Münchengladbach toen op enkel spoor gebracht.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Plaats reactie