IJzeren Rijn

Alles over goederenvervoer in België.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: IJzeren Rijn

Bericht door groentje »

Maar niet via Hamont, dan. Of je moest willen 2x kopmaken in Nederland... De Nederlanders hebben indertijd nog voorgesteld om 2 spoorbochten aan te leggen bij Roermond en Venlo, maar dat voorstel is toen afgeketst...
Laatst gewijzigd door groentje op 02 okt 2016, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: IJzeren Rijn

Bericht door dentheo »

Niet via Hamont maar via Roosendaal en met kopmaken achter Viersen, om naar Neuss + Düsseldorf, Bochum te geraken.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Shrek »

De Ijzeren Rijn op zich heeft al niet zo heel veel voordeel op de Montzen-route. Als je er dan nog omwegen en kopmaken aan toevoegt is de meerwarde helemaal 0.
Daarom ook dat het project onhaalbaar is: om voordeel te hebben op de bestaande route moet je een performante infrastructuur kunnen hebben tegen een lage kost. Dat gaat niet lukken, daarom heeft iedereen die een beetje kan rekenen al lang afgehaakt.
Enkel de politici die graag aan Franstaligen-bashing deden hebben nog relatief lang lippendienst bewezen aan de Ijzeren Rijn, maar nu zij zelf mee de beslissing zouden kunnen nemen om effectief te gaan bouwen is ook dat verdwenen.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: IJzeren Rijn

Bericht door TB_worden »

Shrek schreef:De Ijzeren Rijn op zich heeft al niet zo heel veel voordeel op de Montzen-route. Als je er dan nog omwegen en kopmaken aan toevoegt is de meerwarde helemaal 0.
Daarom ook dat het project onhaalbaar is: om voordeel te hebben op de bestaande route moet je een performante infrastructuur kunnen hebben tegen een lage kost. Dat gaat niet lukken, daarom heeft iedereen die een beetje kan rekenen al lang afgehaakt.
Enkel de politici die graag aan Franstaligen-bashing deden hebben nog relatief lang lippendienst bewezen aan de Ijzeren Rijn, maar nu zij zelf mee de beslissing zouden kunnen nemen om effectief te gaan bouwen is ook dat verdwenen.
Ik hoop wel dat als lijn 18 ooit (ergens in 2189 of zo) terug aangelegd zou worden, dat ze dan ook eens nadenken over het stuk spoor tussen Houthalen en Genk-Noord, op deze manier krijgt men dan een alternatief voor de druk bereden lijn 35 (over Hasselt), tussen Genk en de Antwerpse haven.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Shrek »

TB_worden schreef:
Shrek schreef:De Ijzeren Rijn op zich heeft al niet zo heel veel voordeel op de Montzen-route. Als je er dan nog omwegen en kopmaken aan toevoegt is de meerwarde helemaal 0.
Daarom ook dat het project onhaalbaar is: om voordeel te hebben op de bestaande route moet je een performante infrastructuur kunnen hebben tegen een lage kost. Dat gaat niet lukken, daarom heeft iedereen die een beetje kan rekenen al lang afgehaakt.
Enkel de politici die graag aan Franstaligen-bashing deden hebben nog relatief lang lippendienst bewezen aan de Ijzeren Rijn, maar nu zij zelf mee de beslissing zouden kunnen nemen om effectief te gaan bouwen is ook dat verdwenen.
Ik hoop wel dat als lijn 18 ooit (ergens in 2189 of zo) terug aangelegd zou worden, dat ze dan ook eens nadenken over het stuk spoor tussen Houthalen en Genk-Noord, op deze manier krijgt men dan een alternatief voor de druk bereden lijn 35 (over Hasselt), tussen Genk en de Antwerpse haven.
Houthalen-Genk zat steeds bij de Ijzeren-Rijn studies inbegrepen.
Maar voor L35 zijn er andere plannen. Onder andere door het ongelijkvloers maken van Y.Oost Driehoek Aarschot en aanpassingen aan Y. West Driehoek Hasselt zal de capaciteit daar nog jaren toereikend zijn.
Dat is ook weer één van de grote minpunten aan het Ijzeren Rijn-dossier: er zijn spoorwegtechnisch volwaardige alternatieven. Voor andere projecten (verdubbeling L50A, Liefkenshoektunnel,...) waren er geen realistische alternatieven, waardoor die projecten het wel gehaald hebbe,.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: IJzeren Rijn

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef:Maar voor L35 zijn er andere plannen. Onder andere door het ongelijkvloers maken van Y.Oost Driehoek Aarschot en aanpassingen aan Y. West Driehoek Hasselt zal de capaciteit daar nog jaren toereikend zijn.
In welk jaar ongeveer zouden deze ongelijkvloerse kruisingen eigenlijk klaar zijn?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef:
Shrek schreef:Maar voor L35 zijn er andere plannen. Onder andere door het ongelijkvloers maken van Y.Oost Driehoek Aarschot en aanpassingen aan Y. West Driehoek Hasselt zal de capaciteit daar nog jaren toereikend zijn.
In welk jaar ongeveer zouden deze ongelijkvloerse kruisingen eigenlijk klaar zijn?
Het investeringsplan wordt nog opgemaakt door de regering, daar zal het antwoord in te vinden zijn.
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: IJzeren Rijn

Bericht door ronny »

Het investeringsplan wordt nog opgemaakt door de regering, daar zal het antwoord in te vinden zijn.
Momenteel zijn er rioleringswerken bezig zodat fietsers niet meer door de driehoek van Aarschot kunnen. Er werden al buizen onder de overweg gestoken. Hopelijk zijn het dan geen zotte kosten.
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door ijzeren rijn 82 »

brunel schreef:Het Hof van Arbitrage heeft bepaald dat de lijn alleen in gebruik kan worden genomen voor doorgaand goederenverkeer als hij wordt gemoderniseerd. Mijns inziens terecht. Sindsdien is het project economisch onverantwoord. Desondanks hebben Vlaamse politici de boel nog jaren zitten opstoken en de schuld bij anderen gelegd. Velen hier hebben die politici nagepraat.

Iets anders. Het BVWP noemt de route over Venlo als alternatief. Hoe reëel is dat eigenlijk?
Route via Roosendaal- Venlo blijft nadelen hebben ! Kopmaken in Viersen , gedeelte enkel spoor tussen Viersen en Venlo,intensief reizgers verkeer in Nederland .
Ook de Nederlandse steden Roosendaal-Breda-Tilburg-Eindhoven-Helmond en Venlo zien het absoluut niet zitten dat de Belgische giftreinen door hun stad gaan rijden !! via de Venlo route gaan eerder minder dan meer goederentreinen rijden de komende jaren ! ijzeren rijn loopt door minder bevolkt gebied en dus minder risico en ook minder hinderlijk voor de reizigers dienst ! op dat gebied is de ijzeren rijn wel goed ! het blijft nog steeds ver uit de kortste route !
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Nadleeh »

Gisteren vond de Vlaams-Nederlandse top plaats, waarbij de elektrificatie van Mol - Neerpelt - Weert ook is besproken. Vlaanderen gaat de elektrificatie meenemen in het investeringsplan van 2016-2020 en voor het Nederlandse deel gaat men op zoek naar fondsen uit de EU.

http://www.infrasite.nl/news/news_artic ... hten=20505
brunel
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 jan 2011, 15:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door brunel »

Toch vind ik dat dan weer eigenaardig. Dus het gaat alleen door als Europa wil betalen voor het Nederlandse deel? Gekkigheid. Als Nederland dit ook een goed idee vindt, dan moet Nederland dat gewoon zelf betalen. Wat kost dat nou helemaal? Of zijn er aanpassingen nodig bij Weert?
JPL107
Berichten: 126
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:48
Locatie: Lier
Contacteer:

Re: IJzeren Rijn

Bericht door JPL107 »

Volgens een berekening van de voorzitter van de CD&V kamerfractie is de elektrificatie van Mol - Hamont en Mol - Hasselt terugbetaald in 4 jaar via terugverdieneffecten. Verschillende lokale media melden ook dat de NMBS de verdere elektrificatie van Mol - Hamont bekijkt. Nu nog afwachten dat er werkelijk budget wordt vrijgemaakt...
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Nadleeh »

brunel schreef:Toch vind ik dat dan weer eigenaardig. Dus het gaat alleen door als Europa wil betalen voor het Nederlandse deel? Gekkigheid. Als Nederland dit ook een goed idee vindt, dan moet Nederland dat gewoon zelf betalen. Wat kost dat nou helemaal? Of zijn er aanpassingen nodig bij Weert?
Het zal niet overdreven duur zijn. Er moet wel een spanningssluis komen zolang Nederland (nog?) niet op 3 kV zit maar neem aan dat men geen ingewikkelde constructies als omschakelbare emplacementen gaat verzinnen voor Weert. Waarom men wellicht eerst probeert uit Europese fondsen valt te speculeren: men heeft in het verleden vaak niet om Europese bijdrages gevraagd bij projecten terwijl Nederland daar kennelijk wel recht op had. Daar is enige tijd geleden discussie over geweest om in het vervolg meer te vragen, dus dat kan een reden zijn. Verder vinden er al de nodige elektrificatieprojecten plaats in Nederlands Limburg dus het kan zo zijn dat provincie de hand iets op de knip houdt in eerste instantie.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: IJzeren Rijn

Bericht door jan_olieslagers »

Even een vraagje over de huidige bediening: begrijp ik goed dat er uurdiensten vertrekken uit Hamont en uit Hasselt, en dat die treinen (vermoedelijk telkens een dieseltweetje?) dan in Mol worden samengevoegd om door te bollen naar Antwerpen?

Naar Hamont duurt niet zo lang als naar Hasselt, dus staat die in Hamont telkens drie kwartier wortel te schieten, bestuurder en treinbegeleider kunnen dan, euh, eventjes in het dorp wat gaan inkopen en/of een potje pakken? ;)

En, in het hypotetische geval dat de ene ijn wel onder draad komt en bv. met Desiro's wordt bediend maar de andere noodgedwongen met diesels blijft bollen, gaat die truc dan nog op? Kan men zo'n dieselstel aan een Desiro koppelen, of aan andere electrische stellen?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Steven »

koppelen gaat fysiek en pneumatisch maar elektrisch zijn ze niet compatibel met elkaar.
Plaats reactie