IJzeren Rijn

Alles over goederenvervoer in België.
JPL107
Berichten: 126
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:48
Locatie: Lier
Contacteer:

Bericht door JPL107 »

Ik woon ook in Lier en bijna elke keer als 'k langs het station kom zie 'k een goederentrein. Ik kom dan blijkbaar altijd op het juiste tijdstip voorbij :D
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Bericht door Bibke »

Gregske schreef:En ook zie ik tegenwoordig veel betonnen bielzen liggen, wat is hiervan de bedoeling?
:roll: :wink:

Dat is me zondag (1/4 (geen aprilgrap)) ook opgevallen. Ik veronderstel dat wanneer de signalisatie aan de spoorwegen en de seinen vervangen/bijgeplaatst zijn, men de dwarsliggers ook gaat vervangen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22521
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

de betonnen versie is ook onderhoudsvriendelijker en milieuvriendelijker
Wover

Bericht door Wover »

JPL107 schreef:Ik woon ook in Lier en bijna elke keer als 'k langs het station kom zie 'k een goederentrein. Ik kom dan blijkbaar altijd op het juiste tijdstip voorbij :D
Langs Lier rijden inderdaad erg veel goederentreinen. Een 10tal per dag vanuit of naar Herentals (L15) en een tienvoud daarvan (als het al niet meer is) vanuit of naar Aarschot (L16).

Ik kan mij vergissen, ik ben niet zo goed in getallen, maar als ik in Lier op een aansluiting sta te wachten zie ik toch ook meestal wel 1 of 2 goederentreinen passeren op 20 minuutjes.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Bericht door Bibke »

Steven schreef:de betonnen versie is ook onderhoudsvriendelijker en milieuvriendelijker
Steven, wat is het onderhoud van een houten dwarsligger?

Worden die ooit opnieuw gespoten met dat vettige product?
Ik dacht dat die origineel behandeld waren en nooit mee iets moeten krijgen.

Ik heb zelf AZOBE biels (van wissels) liggen in mijn tuin en inderdaad om de zoveel tijd moet ik die behandelen met black varnish. Maar dat is om ze mooi zwart te houden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22521
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

de houten variant word idd vrij goed bewerkt met carbolineum, en het is dus niet zozeer de dwarsligger zelf maar het gebruikte product dat het milieu kan schaden, wist je als je dit product op u krijgt en de zon er een beetje op zit je zware brandwonden kan krijgen. vele mensen gebruiken dit zonder dat soms te beseffen (tuinhuisjes en hekken zie je er ook geregeld mee bewerkt worden). maar het is zowat het enige product zover ik weet die 1 de levensduur van de dwarsligger voldoende hoog kan houden en die voldoende weerstand kan bieden aan de verschillende weersomstandigheden die op de dwarsligger kan inwerken.

nu een betonnen variant heeft dus ook nog andere voordelen naast het niet moeten bewerkt worden, hierop zitten geen bouten meer die men geregeld moet aandraaien, door gebruik van bepaalde rubbers tussen de rail en dwarsligger gaan ze ook anders om met het doorgeven van trillingen naar de ondergrond, op vlak van vorm zijn ze altijd identiek en je zal er dus iets sneller een vlakke bedding mee aanleggen (een houten variant verschilt toch altijd nog ergens iets of wat van vorm).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22521
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

wat ik nog gevonden heb op een website van de vlaamse overheid

http://lucht.milieuinfo.be/custom7_02.c ... binhoud=89

Carbolineum, een van de klassieke houtverduurzamingsmiddelen, bevat teer. Om gezondheidsredenen mag het niet meer verkocht worden. Het bevat ook polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK’s) die huid- en blaaskanker kunnen veroorzaken. Bovendien zorgt het voor geurhinder en kan het bij aanraking brandwonden veroorzaken. Als u nog Carbolineum in de kast heeft staan, kunt u het beter niet meer gebruiken.. U kunt het Carbolineum naar het containerpark brengen of meegeven met de KGA-ophaling.
carlos

Bericht door carlos »

Steven schreef:de houten variant word idd vrij goed bewerkt met carbolineum, en het is dus niet zozeer de dwarsligger zelf maar het gebruikte product dat het milieu kan schaden, wist je als je dit product op u krijgt en de zon er een beetje op zit je zware brandwonden kan krijgen. vele mensen gebruiken dit zonder dat soms te beseffen (tuinhuisjes en hekken zie je er ook geregeld mee bewerkt worden). maar het is zowat het enige product zover ik weet die 1 de levensduur van de dwarsligger voldoende hoog kan houden en die voldoende weerstand kan bieden aan de verschillende weersomstandigheden die op de dwarsligger kan inwerken.

nu een betonnen variant heeft dus ook nog andere voordelen naast het niet moeten bewerkt worden, hierop zitten geen bouten meer die men geregeld moet aandraaien, door gebruik van bepaalde rubbers tussen de rail en dwarsligger gaan ze ook anders om met het doorgeven van trillingen naar de ondergrond, op vlak van vorm zijn ze altijd identiek en je zal er dus iets sneller een vlakke bedding mee aanleggen (een houten variant verschilt toch altijd nog ergens iets of wat van vorm).
de betonnen biels zijn allemaal identiek, waardoor ze makkelijker in zo'n spoorleg-machine gebruikt kunnen worden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22521
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

idd carlos das een nog extra bijkomend voordeel, waardoor de snelheid waarmee men een spoorbedding kan aanleggen ook hoger is
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

Steven schreef:de houten variant word idd vrij goed bewerkt met carbolineum...
Een kleine correctie: houten dwarsliggers worden behandeld met creosoten. Creosoot en carbolineum zijn beide steenkoolteerderivaten maar niet hetzelfde. Voor beide producten gelden andere wetgevingen.
Volgens een europese richtlijn mag met creosoot behandeld hout alleen voor professionele toepassingen worden gebruikt: spoorwegen, elektriciteitspalen, omheiningen, haveninstallaties en waterwegen.

Naast de houten en betonnen dwarsliggers is er nog een derde soort: de metalen dwarsliggers, maar ik weet niet of die in ons land nog ergens gebruikt worden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

Adler schreef:Naast de houten en betonnen dwarsliggers is er nog een derde soort: de metalen dwarsliggers, maar ik weet niet of die in ons land nog ergens gebruikt worden.
Mariembourg - Treignes :D
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22521
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

metalen dwarsliggers kan je vinden op L161 tussen brussel noord en brussel shuman waar men deze gebruikt heeft om de bedding iets lager te krijgen toen de M6 in gebruik werd genomen.
LierTrainspotter

Bericht door LierTrainspotter »

1 trein per uur heen en 1 trein per uur terug. Dat noem ik toch niet veel, hoor. En als ze via de ijzeren lijn rijden moet ik niet meer naar Gemmenich :lol:[/quote]

Amai niks anders dan HLe 20, 22, 23, 26, 13en echt daar zoude gij nog van verschieten hoeveel er hier langs kwamen. Als de ijzeren-rijn geopend word zullen dat allemaal stomme kak 77ers worden ja! de nmbs is te schoon om daar 55er voor te gebruiken!!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22521
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

liertrainspotter, een beetje op uw taal letten aub, moet hier niet vervallen in een soort vloekforum
5307
Berichten: 1078
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:52

Bericht door 5307 »

gelieve schone taazl te gebruiken...

zoals:
domme 77'ers,
stomme 77'ers,
krachtloze 77'er,
miskoop 77'ers,
plastieken 77'ers
niet-rokende 77'ers
fikkende 77'ers
brol 77'ers
beugeziene 77'ers

:P
Plaats reactie