IJzeren Rijn

Alles over goederenvervoer in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

Steven schreef: je kan niet meer treinen toelaten na herentals dan de seinen toelaten, hoe groter de afstanden tussen twee stopseinen hoe groter de tijd tussen twee treinen, laat me zeggen dat de onderlinge afstand aldaar tussen twee seinen meer dan groot is, heeeeeeeeeel groot zelfs
wat voor nut heeft dat nu op een lijntje van 120 km/h :roll:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

de snelheid staat los van het aantal secties, als jij meer secties met seinen hebt kunnen treinen sneller elkaar opvolgen, waadoor de capaciteit van aantal treinen per uur hoger is.

voorbeeld er staan maar twee secties op een lijn de eerste trein doet er 12 minuten over om de eerste sectie uit te rijden, dat wil zeggen dat de trein die volgt (goederen of stoptrein) pas 12 minuten later kan vertrekken dan de sneltrein die er voorziet, zo kan je dus maar 5 treinen per uur laten rijden (zonder dat er iets fout gaat), als je deze lijn dus frequent wil laten berijden door zowel goederen als passagierstreinen is het nuttig het aantal seinen iets te verhogen waardoor de frequentie (aantal treinen) dus ook hoger kan.

zoals het nu is na het station van mol staan de seinen soms meer als 3 km uit elkaar (bij 120 km/u mag da gerust teruggebracht worden naar 1200-1500 meter als ik me niet vergis), zodoende zal de capiciteit verhogen en het treinverkeer minder snel in de knoop geraken.

zo kan je ook meer goederentreinen over die lijn laten rijden zonder het passagiersverkeer te veel te gaan storen
pietje

Bericht door pietje »

Steven schreef:de snelheid staat los van het aantal secties, als jij meer secties met seinen hebt kunnen treinen sneller elkaar opvolgen, waadoor de capaciteit van aantal treinen per uur hoger is.

voorbeeld er staan maar twee secties op een lijn de eerste trein doet er 12 minuten over om de eerste sectie uit te rijden, dat wil zeggen dat de trein die volgt (goederen of stoptrein) pas 12 minuten later kan vertrekken dan de sneltrein die er voorziet, zo kan je dus maar 5 treinen per uur laten rijden (zonder dat er iets fout gaat), als je deze lijn dus frequent wil laten berijden door zowel goederen als passagierstreinen is het nuttig het aantal seinen iets te verhogen waardoor de frequentie (aantal treinen) dus ook hoger kan.

zoals het nu is na het station van mol staan de seinen soms meer als 3 km uit elkaar (bij 120 km/u mag da gerust teruggebracht worden naar 1200-1500 meter als ik me niet vergis), zodoende zal de capiciteit verhogen en het treinverkeer minder snel in de knoop geraken.

zo kan je ook meer goederentreinen over die lijn laten rijden zonder het passagiersverkeer te veel te gaan storen
Ja, maar daarvoor moet dat nieuwe seinhuis in Mol dringend eens in dienst genomen worden zekers?
Wover

Bericht door Wover »

Er staan nu al anderhalf jaar nieuwe seinen tussen Mol en Herentals, maar deze zijn nog altijd niet in gebruik...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

Steven schreef: zoals het nu is na het station van mol staan de seinen soms meer als 3 km uit elkaar (bij 120 km/u mag da gerust teruggebracht worden naar 1200-1500 meter als ik me niet vergis)
dus moesten de sporen het toelaten zouden ze daar gemakkelijk 160 kunnen rijden met die seinen? :P
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

je hebt het goed begrepen (overwegen aanpassen voor aankondigingen he) allez het is dus meer als alleen sporen en seinen voor 160 te mogen rijden hoor
sable

Bericht door sable »

Langs lijn 15 staan een massa ongebruikelijke nieuwe signalen. Tot waar staan die? Tot Mol, toch?
Wover

Bericht door Wover »

Zoals ik al zei ja ;)
sable

Bericht door sable »

Gaat die verhoogde capaciteit niet veel problemen geven met de drukkere overwegen, zoals de N18 in Geel en de N19 in Mol?
Gregske

Bericht door Gregske »

pietje schreef:ja, even verder staan de bordjes "einde beschaving" :lol:
Serieus nu, ik vrees dat er in Weert niet genoeg mensen zullen opstappen om dit rendabel te houden, Weert is geen echt grote stad, en de snelweg vanuit Eindhoven naar Antwerpen is een te sterke concurrent.
M.i. is het O.V. niet voor grensoverschrijdingen vatbaar. Vooral op korte afstand van de grens is een goede organisatie van openbaar vervoer ondermaats en lijkt het allemaal onmogelijk, maar ook hier bedenk ik altijd "Waar een wil is, is een weg".

Ik weet niet hoeveel spoorboekjes er dit jaar verkocht zullen worden, maar ik merk dit jaar veel meer promotie en naambekendheid. Een beetje marketing kan geen kwaad. En dan nog eens fatsoenlijke prijzen durven vragen, dan is het helemaal af.

De Lijn durft wel in Nederland te rijden (450 Turnhout - Tilburg) met goedkope Vlaamse tarieven ook al rijd je enkel lokaal in Nederland. ;-)

Ik had gehoopt dat De Lijn wel zijn verstand zou gebruiken door meer grensoverschrijdend vervoer. Voorbeelden die hadden kunnen worden gevolgd.
670: Kapellen - Essen verlengen tot Roosendaal NS
650: Antwerpen - Kapellen - Putte koppelen aan de BBA 102 tot Bergen op Zoom.
640: Antwerpen - Loenhout door laten rijden tot in Zundert
600: Antwerpen - Meer door laten rijden tot in Zundert of tot in Breda NS.
460: Turnhout - Baarle door laten rijden tot in Breda NS
480: Turnhout - Reusel is al een optie, maar kan nog doorrijden tot in Eindhoven NS

En dat is enkel mijn eigen regio. 8)
En wie hier beweert dat dit niet kan en mag omdat Eindhoven toevallig in Nederland ligt, heeft het juist NIET begrepen.
Wover

Bericht door Wover »

sable schreef:Gaat die verhoogde capaciteit niet veel problemen geven met de drukkere overwegen, zoals de N18 in Geel en de N19 in Mol?
Geel en Mol hebben zover ik weet beiden een "goede" ringweg, en als die overwegen drukker worden zullen de automobilisten wel meer die ring nemen ipv door het centrum te rijden, dat is nu bovendien toch al sneller denk ik :).

Ik denk dat het eerder problemen gaat geven bij de overwegen van de N13 tussen Herentals en Lier en ook op de 3 overwegen in Herentals, die aan het station zelf, die aan net na de ring richting Lille en ook die op de baan richting Kasterlee - Turnhout...

Zonder ingrijpende werken aan de verkeerssituatie kan dat wel niet opgelost worden vrees ik, door de aanwezigheid van de bushalte e.d. Hoewel in Lier een mooi voorbeeld is van hoe het wel kan ;).
groentje
Berichten: 7277
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Waarom zou het grensoverschrijdend vervoer alleen maar per bus kunnen? Treinvervoer kan zo'n verbetering zijn van het aanbod, dat daar echt wel eens naar mag gekeken worden. Want idd, waar een wil is, is een (spoor)weg.
Wat houdt het dan tegen? Het feit dat de betrokken overheden ook niet verder kijken dan hun gebied. In Nederland ging het daar even mis op de grenzen van de betrokken aanbestede gebieden, maar is dat ondertussen terug rechtgetrokken onder druk van een hogere (de Nederlandse) overheid. Hier zou dringend de EU veel proactiever mogen beginnen optreden...
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Bericht door rvdborgt »

Gregske schreef:De Lijn durft wel in Nederland te rijden (450 Turnhout - Tilburg) met goedkope Vlaamse tarieven ook al rijd je enkel lokaal in Nederland. ;-)
Dat trajectdeel valt onder de de provincie Noord-Brabant, incl. bijbehordende subsidie. Alle Nederlandse kaartjes gelden, maar op de bus kan er een andere regeling gelden, aangezien het bedrijf de inkomsten uit de wagenverkoop zelf mag houden.
Gregske schreef:Ik had gehoopt dat De Lijn wel zijn verstand zou gebruiken door meer grensoverschrijdend vervoer. Voorbeelden die hadden kunnen worden gevolgd.
670: Kapellen - Essen verlengen tot Roosendaal NS
combineren met de buurtbus Roosendaal - Nispen
Gregske schreef: 650: Antwerpen - Kapellen - Putte koppelen aan de BBA 102 tot Bergen op Zoom.
640: Antwerpen - Loenhout door laten rijden tot in Zundert
combineren met Breda - Zundert - Wernhout
Gregske schreef:600: Antwerpen - Meer door laten rijden tot in Zundert of tot in Breda NS.
Vroeger was er in Meersel Dreef (soms) aansluiting naar Breda
Gregske schreef:460: Turnhout - Baarle door laten rijden tot in Breda NS
Je rijdt dan wel parallel met de bus Tilburg - Baarle - Breda.
Gregske schreef:480: Turnhout - Reusel is al een optie, maar kan nog doorrijden tot in Eindhoven NS
Die laatste zou je dan kunnen koppelen aan een van de lijnen van de BBA (of wie rijdt daar tegenwoordig). Maar eenvoudig is dit allemaal niet: er moet dan een overeenkomst komen met de vervoerder die in dat gebied een concessie heeft. Beter nog wordt er bij het aanbesteden al rekening mee gehouden.

Groetjes,

Rian
sable

Bericht door sable »

Wover schreef:Geel en Mol hebben zover ik weet beiden een "goede" ringweg, en als die overwegen drukker worden zullen de automobilisten wel meer die ring nemen ipv door het centrum te rijden, dat is nu bovendien toch al sneller denk ik :).

Ik denk dat het eerder problemen gaat geven bij de overwegen van de N13 tussen Herentals en Lier en ook op de 3 overwegen in Herentals, die aan het station zelf, die aan net na de ring richting Lille en ook die op de baan richting Kasterlee - Turnhout...

Zonder ingrijpende werken aan de verkeerssituatie kan dat wel niet opgelost worden vrees ik, door de aanwezigheid van de bushalte e.d. Hoewel in Lier een mooi voorbeeld is van hoe het wel kan ;).
In Mol zal het moeilijk zijn, want de enige manier om van't zuiden naar't noorden te gaan is een overweg te gebruiken. De turnhoutse baan (N18) kruist het spoor op gelijk niveau. Een andere drukke baan is de Rozenberg/Ginderbuiten. Die is ook op gelijk niveau. De probleem met deze overwegen is dat op de twee kanten meteen gebouwen staan. voor die die van Turnhout komen is de N71 een groote omweg, zo'n 15km als je naar het binnestad wilt gaan. Naar Geel gaan en dan naar Mol is nog verder.

Geel is beter, maar het is toch vervelend als je van het eene kant naar de andere te gaan als je telkens de ring moet gebruiken. De N19 is ook een drukke straat van het binnenstad.

Trouwens, gaan ze het spoor tussen Mol en Neerpelt (en verder) verdubbelen?
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Bericht door Accelerat »

Wover schreef:Geel en Mol hebben zover ik weet beiden een "goede" ringweg
Ooit als het donker is met veel regen over de ringweg van Geel gereden? :P
Plaats reactie