IJzeren Rijn

Alles over goederenvervoer in België.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: IJzeren Rijn

Bericht door trainlovertje »

Omdat dat puur tijdverlies is, in tegenstelling tot stoppen in een station. En als de trein daar dan staat en niet eens verder kan rijden door een storing, kan je de passagiers niet eens laten afstappen.
byter
Berichten: 158
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: IJzeren Rijn

Bericht door byter »

Vanaf dat de trein van Antwerpen vertraging heeft zit je al met een cascade effect.
De huidige dienstregeling is op dat vlak niet robuust icm de infrastructuur. In Hamont is er wel voldoende keertijd (soms laten we de trein naar Hamont makkelijk 10-15' in Balen-Werkplaatsen staan).

Puur voor de reizigerstreinen zie ik het nut dus wel in en zeker als men de intentie heeft om er meer reizigerstreinen te laten rijden.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 256
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: IJzeren Rijn

Bericht door DDietzen »

trainlovertje schreef: 18 jun 2022, 10:24
jknockaert schreef: 18 jun 2022, 09:24 Elke 30 minuten is nu al bij een uurdienst. Bij een halfuurdienst wordt het elke 15 minuten. Maar er zijn genoeg regionale lijnen in NL waar dat lukt op een enkelspoor, weliswaar met kruisen in stations, maar zonder storingsdrama. Het is pas als er een sneltrein tussen moet dat (gedeeltelijk) ombouwen naar dubbelspoor onvermijdelijk lijkt.
Je begrijpt me verkeerd. Elke 30 minuten wordt er gekruist in 'volle baan' (lees: thv Balen Werkplaatsen), want de andere kruisingen vinden plaats in de stations Neerpelt/Mol.
In Nederland wordt dat toch niet gedaan, kruisen midden ten velde op een enkelsporoge lijn waarbij 1 van beide treinen tot stilstand moet komen. Tenzij bij vertragingen of misschien enkele malen in de spitsuren?
Het gebeurt planmatig ieder halfuur bij de stoptrein Zutphen-Oldenzaal, die tussen Zutphen en Lochem de tegenligger kruist bij het passeerspoor van Laren-Almen. De trein naar Oldenzaal moet dan aan de kant zodat de trein naar Zutphen in volle vaart kan passeren.
Daarnaast nog enkele gevallen waar in de spits een kwartiersdienst rijdt (spitsritten Venray-Blerick) en/of waar je zeer punctueel moet rijden om te zorgen dat de tegenligger niet in de remmen moet bij het passeerspoor (Groningen-Zuidhorn, Leiden-Alphen...)

Een halfuursdienst op een enkelsporige lijn is in NL de norm, er worden zelfs kwartiersdiensten gepresteerd: Arnhem-Doetinchem, Groningen-Leeuwarden, Groningen-Winschoten, Nijmegen-Venray (in de spits zelfs 6x per uur Nijmegen-Cuijk!)... Dan lijkt een halfuursdienst naar Hamont met kruising in volle baan bij Balen-W me echt geen sinecure.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Paul »

DDietzen schreef: 18 jun 2022, 12:21Dan lijkt een halfuursdienst naar Hamont met kruising in volle baan bij Balen-W me echt geen sinecure.
Je bedoelt, vermoed ik, dat het wel een sinecure is (sine cura = zonder zorgen = gemakkelijk) :)
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: IJzeren Rijn

Bericht door trainlovertje »

DDietzen schreef: 18 jun 2022, 12:21 Het gebeurt planmatig ieder halfuur bij de stoptrein Zutphen-Oldenzaal, die tussen Zutphen en Lochem de tegenligger kruist bij het passeerspoor van Laren-Almen. De trein naar Oldenzaal moet dan aan de kant zodat de trein naar Zutphen in volle vaart kan passeren.
Daarnaast nog enkele gevallen waar in de spits een kwartiersdienst rijdt (spitsritten Venray-Blerick) en/of waar je zeer punctueel moet rijden om te zorgen dat de tegenligger niet in de remmen moet bij het passeerspoor (Groningen-Zuidhorn, Leiden-Alphen...)

Een halfuursdienst op een enkelsporige lijn is in NL de norm, er worden zelfs kwartiersdiensten gepresteerd: Arnhem-Doetinchem, Groningen-Leeuwarden, Groningen-Winschoten, Nijmegen-Venray (in de spits zelfs 6x per uur Nijmegen-Cuijk!)... Dan lijkt een halfuursdienst naar Hamont met kruising in volle baan bij Balen-W me echt geen sinecure.
Grote verschil met alle bovengenoemde spoorlijnen is wel dat deze treinen de spoorlijn niet hoeven te delen met andere treinrelaties (IC's, goederentrafiek), omdat de treinen enkel die regionale lijnen bedienen en niet/nauwelijks op hoofdlijnen onderweg zijn. Tussen Antwerpen en Lier/Herentals rijden zó veel andere treinen (die het hele land doorkruisen), dat vertraging op die sectie oplopen veel frequenter voorkomt dan bij die regionale lijntjes, waar (bijna) uitsluitend stoptreindiensten te vinden zijn. Door dat domino-effect van eerder ontstane vertragingen zullen de treinen vrij frequent erg lang stilstaan te Balen-Werkplaatsen, om die wachtende trein dan weer met vertraging op te zadelen.
Oplossing voor dit probleem is dan bijvoorbeeld het beperken van de rit tot Herentals, zodat je twee keer per uur een stiptere verbinding Herentals - Hamont bekomt. Maar dat zal politiek zeer gevoelig liggen...
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 256
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: IJzeren Rijn

Bericht door DDietzen »

Zutphen-Oldenzaal is in Zutphen verknoopt met de intercity van/naar Roosendaal die het halve land doorkruist en in Hengelo met de stoptrein Zwolle-Enschede die zelf ook het dichtgeplamuurde enkelsporige baanvak Zwolle-Wierden benut, moet in Hengelo de drukke corridor richting de Randstad oversteken, en deelt op Hengelo-Oldenzaal de sporen met internationale reizigers- en goederentreinen.

Nijmegen-Roermond moet rond Venlo tussen alle internationale goederentreinen zien door te fietsen; dat zijn er nogal wat, gezien de gebrekkige capaciteit op de grensovergang bij Emmerich.

Arnhem-Doetinchem deelt tot Zevenaar de sporen met internationale reizigerstreinen (die zodanig in de weg zitten dat de stoptreinen gepland moeten worden uitgebogen voor elke ICE die langskomt), en tot Velperbroek aansluiting (of Y Velperbroek op z'n Belgisch) komen daar ook nog de IC Roosendaal-Zwolle, de stoptrein Wijchen-Zutphen én internationale goederentreinen van/naar Bad Bentheim bij. Het traject Arnhem Centraal - Velperbroek aansluiting is één van de meest drukbezette van het land, en bij de gelijkvloerse aansluiting komt men vaak in de knel.

En de treinen op Alphen-Leiden zijn afkomstig uit 's-Hertogenbosch, met inhaling door een IC in Geldermalsen en via een zeer drukke corridor Geldermalsen-Utrecht (ook weer inclusief internationale goederentreinen) die tevens de drukste stoptreincorridor van het land is.

I rest my case en ga ondertussen maar even het woordenboek goed bestuderen, want ik hoop niet dat ik jarenlang "sinecure" verkeerd gebruikt heb :oops:
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: IJzeren Rijn

Bericht door trainlovertje »

DDietzen schreef: 18 jun 2022, 15:22 Zutphen-Oldenzaal is in Zutphen verknoopt met de intercity van/naar Roosendaal die het halve land doorkruist en in Hengelo met de stoptrein Zwolle-Enschede die zelf ook het dichtgeplamuurde enkelsporige baanvak Zwolle-Wierden benut, moet in Hengelo de drukke corridor richting de Randstad oversteken, en deelt op Hengelo-Oldenzaal de sporen met internationale reizigers- en goederentreinen.

Nijmegen-Roermond moet rond Venlo tussen alle internationale goederentreinen zien door te fietsen; dat zijn er nogal wat, gezien de gebrekkige capaciteit op de grensovergang bij Emmerich.

Arnhem-Doetinchem deelt tot Zevenaar de sporen met internationale reizigerstreinen (die zodanig in de weg zitten dat de stoptreinen gepland moeten worden uitgebogen voor elke ICE die langskomt), en tot Velperbroek aansluiting (of Y Velperbroek op z'n Belgisch) komen daar ook nog de IC Roosendaal-Zwolle, de stoptrein Wijchen-Zutphen én internationale goederentreinen van/naar Bad Bentheim bij. Het traject Arnhem Centraal - Velperbroek aansluiting is één van de meest drukbezette van het land, en bij de gelijkvloerse aansluiting komt men vaak in de knel.

En de treinen op Alphen-Leiden zijn afkomstig uit 's-Hertogenbosch, met inhaling door een IC in Geldermalsen en via een zeer drukke corridor Geldermalsen-Utrecht (ook weer inclusief internationale goederentreinen) die tevens de drukste stoptreincorridor van het land is.
Juist ja, op die korte secties die je noemt, meestal enkel thv de stations met bijhorende wisselzones delen ze hun rijweg met andere treinen. Wetende dat Prorail veel efficiëntere wisselroosters heeft met veel meer mogelijkheden dan Infrabel hier in België, helpt dan al veel. Rest enkel nog de sectie Hengelo - Oldenzaal, waar om het uur een trein naar Bielefeld plus elke twee uur een trein naar Berlijn rijdt (goederentreinen heb ik eerlijk gezegd geen idee van), en de sectie Arnhem - Zevenaar, waar ik je moeilijk kan tegenspreken. Arnhem - Zevenaar is dan wel de enige sectie die in de buurt van een Antwerpen - Lier komt, waar ook nog eens bijna alle goederentreinen Antwerpen - Duitsland voorbijkomen. De Betuweroute komt immers pas na Zevenaar aansluiten op de lijn.
M.a.w. staat de infrastructuur hier in België niet hetzelfde toe als in Nederland, waardoor vertragingen in de regio Lier zeer courant zijn. En dan kunnen we beginnen discussiëren over een tweede havenontsluiting, om toch iet of wat terug bij het oorspronkelijke onderwerp van dit topic te belanden.
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: IJzeren Rijn

Bericht door jknockaert »

trainlovertje schreef: 18 jun 2022, 17:43 Arnhem - Zevenaar is dan wel de enige sectie die in de buurt van een Antwerpen - Lier komt, waar ook nog eens bijna alle goederentreinen Antwerpen - Duitsland voorbijkomen. De Betuweroute komt immers pas na Zevenaar aansluiten op de lijn.
M.a.w. staat de infrastructuur hier in België niet hetzelfde toe als in Nederland, waardoor vertragingen in de regio Lier zeer courant zijn. En dan kunnen we beginnen discussiëren over een tweede havenontsluiting, om toch iet of wat terug bij het oorspronkelijke onderwerp van dit topic te belanden.
De stiptheid van die regionale treintjes (die zelden door NS worden gereden) is toch echt opvallend. Ook die kwartierdienst tussen Arnhem en Doetinchem, waar ze tussen de ICE's moeten rijden en die zijn -laat ik het netjes houden- net iets minder stipt. Geen idee hoe ze het doen, maar in elk geval niet met in elk station drie bufferminuten.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Paul »

Ik heb daar in Arnhem eens onder die spoorbrug over de Rijn staan kijken .. Dat is ongelooflijk hoe daar bijna elke minuut een trein over rijdt.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: IJzeren Rijn

Bericht door jknockaert »

Paul schreef: 18 jun 2022, 20:16 Ik heb daar in Arnhem eens onder die spoorbrug over de Rijn staan kijken .. Dat is ongelooflijk hoe daar bijna elke minuut een trein over rijdt.
De spoorlijn van Arnhem naar Zevenaar gaat over de Ijssel. De Nederrijn stroomt onder de spoorlijn Arnhem-Nijmegen.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Paul »

jknockaert schreef: 18 jun 2022, 20:26
Paul schreef: 18 jun 2022, 20:16 Ik heb daar in Arnhem eens onder die spoorbrug over de Rijn staan kijken .. Dat is ongelooflijk hoe daar bijna elke minuut een trein over rijdt.
De spoorlijn van Arnhem naar Zevenaar gaat over de Ijssel. De Nederrijn stroomt onder de spoorlijn Arnhem-Nijmegen.
Inderdaad, ik wou gewoon maar zeggen dat ik onder de indruk was van de blijkbaar erg vlotte afwikkeling van het zeer drukke spoorverkeer daar.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: IJzeren Rijn

Bericht door LML »

jknockaert schreef: 18 jun 2022, 09:24 Zou overigens ook niet verkeerd zijn, een échte IC tussen Hamont en Antwerpen, bv. alle haltes tot Mol en dan Herentals-Lier-Berchem.
Meen je dat nu? Geel overslaan? Geel is een stad van 41000 en een klets inwoners (2022). Ga je daar enkel een S- of L-trein laten stoppen? Ze zijn daar misschien wel zot, maar nog niet achterlijk...
Waarom een IC niet laten stoppen in plaatsen die echt een 'stad' (city) zijn. Voor Hamont-Antwerpen is dat: Hamont, Lommel, Geel, Herentals, Lier, Berchem en Antwerpen-C. Eigenlijk was 'IR' voor deze verbinding - met de huidige haltes - beter op z'n plaats, maar dat is een ander hoofdstuk/topic...

Al bij al, de spoorverdubbeling tussen Balen-Werkplaatsen en Neerpelt juich ik enkel maar toe. Geen overbodige luxe als het in de toekomst de bedoeling is om meer reizigerstreinen in te leggne...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: IJzeren Rijn

Bericht door pietje »

Maar toch blijk ik mij afvragen of zo'n lang stuk verdubbelen echt wel zinvol is?
Ik zou bv denken aan een stuk vanaf balen-werkplaatsen te verdubbelen tot net voorbij Lommel, iets van een 5 km dus.
Dan heb je toch voldoende reserve om kleine vertragingen op te vangen zonder dat je ineens meer dan 10 km spoor moet verdubbelen?
Of kost een km spoor aanleggen en onderhouden plots veel minder dan vroeger?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Shrek »

Ja frequente diensten over enkelspoor kunnen, maar stop nu alsjeblieft allemaal eens met te doen alsof dat beter is. Op Nijmegen-Venlo hebben ze bijvoorbeeld op quasi elk station 2 perrons met bijhorende wissels. Dit soort oplossingen zijn misschien wel fijn voor treinliefhebbers, maar niet voor spoorprofessionnals. Extra wissels betekenen extra kosten en extra storingspunten. Volle baan, zonder wissels, onderhouden is vele malen goedkoper dan spoor met wissels. Een oplossing met meer km volle baan en minder wissels is dus een rendabele investering. Daarnaast is nu een verdubbeling bouwen een toekomstvaste investering, links of rechts een extra inhaalspoor is dat niet want bij de volgende capaciteitsverhoging mag je weer alles gaan aanpassen.
Daarnaast is een dubbelspoor bij vertragingen natuurlijk ook een pak performanter dan die inhaalsporen, wat zeker ook meespeelt bij dit soort beslissingen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: IJzeren Rijn

Bericht door overweg13 »

Bedankt om de technisch-financiële kant van de zaak te belichten, Shrek. Als reiziger heb ik in de voorbije decennia toch wel geleerd dat het snel fout kan gaan op enkelsporige baanvakken. Het voorbeeld van Stoumont is hier al gegeven: hoe vaak hebben we daar niet stilgestaan om te wachten op een trein uit Luxemburg, met de onzekerheid over de aansluitingen in Trois-Ponts, Vielsalm en Gouvy als gevolg. Maar er zijn er wel meer: Diksmuide - Veurne, Menen - Poperinge, Boom - Puurs. Het is een utopie om te denken dat er nooit een trein in vertraging rijdt en op enkelsporige lijnen gaat de wagen dan aan het rollen - of net niet.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie