IJzeren Rijn

Alles over goederenvervoer in België.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: IJzeren Rijn

Bericht door profke »

ik ken de exacte leeftijd (en levens duur) niet,
maar als men omwille van een of andere reden uiterlijk over 4 jaar die installatie moet renoveren, en door electrificatie kan men in plaats daarvan die renovatie afschaffen, dan kan de kostprijs van een paar kilometertjes koperkabel ineens wel meevallen...

hoe zit het trouwens met de kostprijs voor energie? Diesel wordt, veronderstel ik, betaald door B-rail; maar hoe zit het met de stroom?
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: IJzeren Rijn

Bericht door AlexNL »

Infrabel rekent de kosten voor energiegebruik door aan de operatoren, zoals beschreven staat in de netverklaring van Infrabel (document F.02).
JPL107
Berichten: 126
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:48
Locatie: Lier
Contacteer:

Re: IJzeren Rijn

Bericht door JPL107 »

Infrabel rekent de kosten voor energiegebruik door aan de operatoren, zoals beschreven staat in de netverklaring van Infrabel (document F.02).
Elke elektriciteitsverbruiker op het net heeft een energiemeter om het werkelijk elektriciteitsverbruik te meten. Je kan zelfs je eigen energieleverancier kiezen. Infrabel - Your Power Tractie-enegerie
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Shrek »

JPL107 schreef:
Infrabel rekent de kosten voor energiegebruik door aan de operatoren, zoals beschreven staat in de netverklaring van Infrabel (document F.02).
Elke elektriciteitsverbruiker op het net heeft een energiemeter om het werkelijk elektriciteitsverbruik te meten. Je kan zelfs je eigen energieleverancier kiezen. Infrabel - Your Power Tractie-enegerie
Ze hebben er niet allemaal één hoor. Je kan ook zonder energiemeter rijden, maar dan betaal je een vaste (hoge) prijs. Doorgaans zijn de operatoren goedkoper af met meter, maar nog niet alle treinen hebben die.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: IJzeren Rijn

Bericht door profke »

Het is, volgens het document, niet verplicht om een meter te zetten, INDIEN je stroom afneemt van Infrabel. Als je een andere leverancier wenst moet je die meter wel verplicht hebben.
Als u in 2013 zelf uw energieleverancier wenst te kiezen, kan u nu al starten met het plaatsen van energiemeters op uw treinen. Dit is immers een basisvoorwaarde in de elektriciteitsmarkt. Deze voorwaarde werd ook overgenomen in een studie van ERA, de Europese spoorweginstantie.
in hoofdstuk 3.3 van bovenvermelde pdf staat de schattingsformule (anno domini 2012)
Schatting
Ontbrekende meetgegevens worden geschat op basis van een gemiddeld specifiek verbruik (kWh/tonkm)
per categorie (reizigers, goederen of hogesnelheid).
Infrabel gebruikt in 2012 de volgende formules:

Code: Selecteer alles

reizigers: (32 + 0,023 * D1 + 0,033 * D2) Wh/ton-km
hogesnelheid: (40 + 0,023 * D1 + 0,033 * D2) Wh/ton-km
goederen: 18 Wh/ton-km
Deze formules kunnen jaarlijks beperkt wijzigen. De formules zijn opgenomen in de netverklaring.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Bibke »

Catenist schreef:Inderdaad, heb ook al meermaals opgemerkt dat er, niet in Hamont, maar in Neerpelt een stelletje MW41 zo lang staat "wortel te schieten" en blijft stationair draaien gedurende +/- drie kwartier. Wat Hamont betreft weet ik het niet. En nu kan ik er naast zijn, maar ik herinner me dat er dan een stel vanuit Mol (Antwerpen) in Neerpelt binnenkomt en halt houdt, vervolgens doorrijdt naar Hamont en dan terugkomt naar Neerpelt en koppelt met het wachtende stel en vertrekt richting Mol (Antwerpen). Kan zoals eerder gezegd zijn dat ik ernaast zit. Trouwens, Hamont wordt niet elk uur bediend dacht ik ?

Misschien kan hier iemand de ware situatie beschrijven als die afwijkt van mijn versie.
Ik weet niet of ze al beschreven is maar er is een kruising in het station van Neerpelt om xu30. De trein voor Hamont rijdt door naar Hamont en wacht daar ± 40 minuten.
Wat je beschrijft kan wel zijn voor de studententrein uit Leuven en die maar tot Neerpelt rijdt. Dat die wordt gekoppeld om een extra lege terugrit te vermijden.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: IJzeren Rijn

Bericht door jan_olieslagers »

[[ off topic ]] Vertel eens wat meer over die studententrein Leuven-Neerpelt? Ik vind daar zo gelijk niks van terug in de online dienstregeling?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Matthias »

Die studententrein rijdt elke zondag van het academiejaar (dus nu nog 4, 11 en 18 december en dan pas terug in februari), wordt verzekerd door 5 MW41'en en vertrekt in Hamont om 18u51 (treinnummer 8220), deze rijdt vanaf Lier zonder te stoppen via Kontich, Mechelen en Haacht naar Leuven en Heverlee.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Paul »

jan_olieslagers schreef:[[ off topic ]] Vertel eens wat meer over die studententrein Leuven-Neerpelt? Ik vind daar zo gelijk niks van terug in de online dienstregeling?
Die reed vroeger op vrijdagavond, maar nu niet meer, dat is verleden tijd.
Nu is er nog enkel een studententrein op zondagavond, in de richting Hamont -> Leuven.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: IJzeren Rijn

Bericht door jan_olieslagers »

Bedankt voor de prompte en duidelijke reacties! Ik had me laten vangen aan de bewering dat hij ook in de andere richting rijdt.
Wel vraag ik me af hoe ze dat materiaal dan weer terug brengen, als "lege rit" dan vermoedelijk?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Matthias »

Voor zover ik weet rijdt die dezelfde avond nog leeg terug richting Neerpelt, langs dezelfde route, passeert geregeld rond 22 uur op spoor 3 in Lier met nog als bestemming 'Heverlee' op de trein wat geregeld voor paniek zorgt omdat veel mensen denken dat de trein naar Leuven van 22.05 hen gewoon voorbij rijdt in Lier =).
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Bibke »

Ah, ik dacht dat die trein op vrijdagavond nog reed, sorry dat ik voor verwarring zorgde.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: IJzeren Rijn

Bericht door jan_olieslagers »

Haha, voor deze keer is het u vergeven. We zullen er wel eens een borrelke op pakken, bij gelegenheid - proost!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
brunel
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 jan 2011, 15:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door brunel »

Zoals al eerder vermeld, ligt de sleutel mogelijk in Duitsland.
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/04/05/du ... 1-a1553326
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: IJzeren Rijn

Bericht door dentheo »

Er waren geruchten dat vanaf april Captrain via Ijzeren Rijn van Limburg naar Antwerpen zou gaan rijden, één treinpaar per dag.
Is dat uiteindelijk doorgegaan ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie