IJzeren Rijn

Alles over goederenvervoer in België.
brunel
Berichten: 107
Lid geworden op: 07 jan 2011, 15:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door brunel » 17 jan 2018, 08:12

Dat klopt. Het Hof heeft bepaald dat het recht op doortocht nog bestaat en dat België moet betalen voor de noodzakelijke moderniseringen. Maar wil Nederland iets anders, bijvoorbeeld een andere route of een tunnel die niet strikt noodzakelijk is, dan moet Nederland meebetalen. Dat was bij de plannen voor heropening van de route Roermond-Dalheim al zo. Nederland moest meebetalen aan het verleggen van de boog bij Roermond en aan de tunnel. België moet weer alle noodzakelijke aanpassingen tussen Budel en Roermond betalen. Bij uitvoering van het voorstel uit het rapport moet Nederland meebetalen aan alle aanpassingen tussen Roermond en Venlo.

Nu is het natuurlijk zo dat niet Nederland maar Duitsland de oorspronkelijke route na Roermond taboe heeft verklaard. Nederland mag de doortocht niet dwarsbomen, maar hoeft niet akkoord te gaan met dit alternatief. Wat Nederland heeft te winnen met dit voorstel is dat de grensovergang bij Venlo eindelijk dubbelsporig wordt. Dat is een oude wens waar ook Nederland iets aan zou hebben. De vraag is alleen of Nederland dat belangrijk genoeg vindt om de boel tussen Roermond en Venlo op de schop te gooien en mee te gaan betalen.


JPL107
Berichten: 112
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:48
Locatie: Lier
Contacteer:

Re: IJzeren Rijn

Bericht door JPL107 » 17 jan 2018, 10:27

Persoonlijk vind ik het veel geld om 'een paar' goederentreinen per dag over de lijn te laten rijden.

Het nadeel is ook dat tracé door veel centra (Weert, Roermond, Venlo, ... ) loopt en de autosnelwegen niet. Veel lokale politici willen geen goederentrein met gevaarlijke stoffen dwars door hun gemeente. Dit is niet enkel in Nedereland maar ook in de Kempen het geval.
Er zal ook geïnvesteerd moeten worden in een 2de spoortoegang, ondertunneling station Lier - spooroverweg Lisp, wegwerken spooroverwegen lijn 15, ...


Offtopic:

In 2009 wou de Vlaamse regering vanaf 2018 alle treinen in Lier ondergronds laten rijden.... Deze plannen zijn er nog steeds en ze zullen in de toekomst waarschijnlijk wel uitgevoerd worden.

bron: http://www.gva.be/cnt/aid833332/alle-tr ... ds-in-lier

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 8725
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Shrek » 17 jan 2018, 11:49

JPL107 schreef:
17 jan 2018, 10:27
In 2009 wou de Vlaamse regering vanaf 2018 alle treinen in Lier ondergronds laten rijden.... Deze plannen zijn er nog steeds en ze zullen in de toekomst waarschijnlijk wel uitgevoerd worden.

bron: http://www.gva.be/cnt/aid833332/alle-tr ... ds-in-lier
Dat is toch niet waar? De ondertunneling van Lier was nodig indien de 2e haventoegang via Boechout en het vliegveld van Deurne zou lopen, dit zou nog meer treinen door Lier zelf sturen. Men heeft echter een noordelijker tracé gekozen dat pas ten oosten van Lier aantakt op L15 en L16. Hierdoor zal de traffiek door Lier afnemen en zijn grote tunnelwerken niet meer nodig.

Edit: in het artikel staat inderdaad dat er ook ondertunneld kan worden bij de uitvoering van het noordelijk tracé. Dit is dan echter niet binnen het kader van de havenontsluiting en kan dan ook meer gezien worden als een ballonnetje van een lokaal politicus dan als een serieuze piste.

jan_olieslagers
Berichten: 1072
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Haacht

Re: IJzeren Rijn

Bericht door jan_olieslagers » 17 jan 2018, 13:45

Hoever staat het eigenlijk met die tweede havenontsluiting? Ik vind er wel enkele webpagina's over maar geen enkele recente.
@mods: misschien afsplitsen naar apart draadje? of helemaal wegdoen als er reeds eentje bestaat waar ik dan alweer overheen gekeken heb?
Pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.

kika
Berichten: 2529
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: IJzeren Rijn

Bericht door kika » 17 jan 2018, 15:04

Beslissing over het uiteindelijke tracé van de havenontsluiting komt ten vroegste dit voorjaar. Masterplan van de Lierse stationsomgeving zal ten vroegste in februari worden voorgesteld, gezien de gemeenteraadsverkiezingen in oktober zou een beslissing daarover al wel daarvoor kunnen vallen :wink: Misschien dat er in viewtopic.php?f=43&t=13398 nog wat staat?

JPL107
Berichten: 112
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:48
Locatie: Lier
Contacteer:

Re: IJzeren Rijn

Bericht door JPL107 » 30 jan 2018, 10:49

klopt . Dit is terug de eerste doorgaande goederen trein voor het grens baanvak Neerpelt - Weert (NL) . 2007 reed CR daar op maandag nog wel eens een container trein .
Blijkbaar moeten de buurtbewoners terug wennen aan doorkomende goederentreinen. De machinist moet de eerste 2 weken aan elke overweg stapvoets rijden en claxonneren.
Er zijn blijkaar ook hekken geplaats langs het spoor zoals je op onderstaande sites kunt zien.

https://www.flickr.com/photos/jeroen17/39767268212/

https://www.ed.nl/cranendonck/toch-gift ... ~aea946a1/

Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2831
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Bibke » 30 jan 2018, 16:57

JPL107 schreef:
30 jan 2018, 10:49
klopt . Dit is terug de eerste doorgaande goederen trein voor het grens baanvak Neerpelt - Weert (NL) . 2007 reed CR daar op maandag nog wel eens een container trein .
Blijkbaar moeten de buurtbewoners terug wennen aan doorkomende goederentreinen. De machinist moet de eerste 2 weken aan elke overweg stapvoets rijden en claxonneren.
Er zijn blijkaar ook hekken geplaats langs het spoor zoals je op onderstaande sites kunt zien.

https://www.flickr.com/photos/jeroen17/39767268212/

https://www.ed.nl/cranendonck/toch-gift ... ~aea946a1/
Ik heb begrepen dat het claxonneren enkel in Budel aan een onbewaakte overweg moet gebeuren.
Die hekken hebben te maken met de werken langs de lijn, dat zou i.v.m. zijn met vernieuwing van de beveiliging.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
LHOON
Berichten: 614
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: IJzeren Rijn

Bericht door LHOON » 30 jan 2018, 22:20

JPL107 schreef:
30 jan 2018, 10:49
De machinist moet de eerste 2 weken aan elke overweg stapvoets rijden en claxonneren.
Ga maar eens naar Amerika, daar moeten alle treinen aan ELKE overweg viermaal claxonneren (lang-lang-kort-lang).

Plaats reactie