Pagina 68 van 73

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 20 nov 2016, 14:55
door profke
ik ken de exacte leeftijd (en levens duur) niet,
maar als men omwille van een of andere reden uiterlijk over 4 jaar die installatie moet renoveren, en door electrificatie kan men in plaats daarvan die renovatie afschaffen, dan kan de kostprijs van een paar kilometertjes koperkabel ineens wel meevallen...

hoe zit het trouwens met de kostprijs voor energie? Diesel wordt, veronderstel ik, betaald door B-rail; maar hoe zit het met de stroom?

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 21 nov 2016, 09:11
door AlexNL
Infrabel rekent de kosten voor energiegebruik door aan de operatoren, zoals beschreven staat in de netverklaring van Infrabel (document F.02).

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 25 nov 2016, 09:19
door JPL107
Infrabel rekent de kosten voor energiegebruik door aan de operatoren, zoals beschreven staat in de netverklaring van Infrabel (document F.02).
Elke elektriciteitsverbruiker op het net heeft een energiemeter om het werkelijk elektriciteitsverbruik te meten. Je kan zelfs je eigen energieleverancier kiezen. Infrabel - Your Power Tractie-enegerie

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 25 nov 2016, 09:31
door Shrek
JPL107 schreef:
Infrabel rekent de kosten voor energiegebruik door aan de operatoren, zoals beschreven staat in de netverklaring van Infrabel (document F.02).
Elke elektriciteitsverbruiker op het net heeft een energiemeter om het werkelijk elektriciteitsverbruik te meten. Je kan zelfs je eigen energieleverancier kiezen. Infrabel - Your Power Tractie-enegerie
Ze hebben er niet allemaal één hoor. Je kan ook zonder energiemeter rijden, maar dan betaal je een vaste (hoge) prijs. Doorgaans zijn de operatoren goedkoper af met meter, maar nog niet alle treinen hebben die.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 25 nov 2016, 09:51
door profke
Het is, volgens het document, niet verplicht om een meter te zetten, INDIEN je stroom afneemt van Infrabel. Als je een andere leverancier wenst moet je die meter wel verplicht hebben.
Als u in 2013 zelf uw energieleverancier wenst te kiezen, kan u nu al starten met het plaatsen van energiemeters op uw treinen. Dit is immers een basisvoorwaarde in de elektriciteitsmarkt. Deze voorwaarde werd ook overgenomen in een studie van ERA, de Europese spoorweginstantie.
in hoofdstuk 3.3 van bovenvermelde pdf staat de schattingsformule (anno domini 2012)
Schatting
Ontbrekende meetgegevens worden geschat op basis van een gemiddeld specifiek verbruik (kWh/tonkm)
per categorie (reizigers, goederen of hogesnelheid).
Infrabel gebruikt in 2012 de volgende formules:

Code: Selecteer alles

reizigers: (32 + 0,023 * D1 + 0,033 * D2) Wh/ton-km
hogesnelheid: (40 + 0,023 * D1 + 0,033 * D2) Wh/ton-km
goederen: 18 Wh/ton-km
Deze formules kunnen jaarlijks beperkt wijzigen. De formules zijn opgenomen in de netverklaring.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 03 dec 2016, 10:41
door Bibke
Catenist schreef:Inderdaad, heb ook al meermaals opgemerkt dat er, niet in Hamont, maar in Neerpelt een stelletje MW41 zo lang staat "wortel te schieten" en blijft stationair draaien gedurende +/- drie kwartier. Wat Hamont betreft weet ik het niet. En nu kan ik er naast zijn, maar ik herinner me dat er dan een stel vanuit Mol (Antwerpen) in Neerpelt binnenkomt en halt houdt, vervolgens doorrijdt naar Hamont en dan terugkomt naar Neerpelt en koppelt met het wachtende stel en vertrekt richting Mol (Antwerpen). Kan zoals eerder gezegd zijn dat ik ernaast zit. Trouwens, Hamont wordt niet elk uur bediend dacht ik ?

Misschien kan hier iemand de ware situatie beschrijven als die afwijkt van mijn versie.
Ik weet niet of ze al beschreven is maar er is een kruising in het station van Neerpelt om xu30. De trein voor Hamont rijdt door naar Hamont en wacht daar ± 40 minuten.
Wat je beschrijft kan wel zijn voor de studententrein uit Leuven en die maar tot Neerpelt rijdt. Dat die wordt gekoppeld om een extra lege terugrit te vermijden.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 03 dec 2016, 13:13
door jan_olieslagers
[[ off topic ]] Vertel eens wat meer over die studententrein Leuven-Neerpelt? Ik vind daar zo gelijk niks van terug in de online dienstregeling?

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 03 dec 2016, 13:37
door Matthias
Die studententrein rijdt elke zondag van het academiejaar (dus nu nog 4, 11 en 18 december en dan pas terug in februari), wordt verzekerd door 5 MW41'en en vertrekt in Hamont om 18u51 (treinnummer 8220), deze rijdt vanaf Lier zonder te stoppen via Kontich, Mechelen en Haacht naar Leuven en Heverlee.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 03 dec 2016, 14:42
door Paul
jan_olieslagers schreef:[[ off topic ]] Vertel eens wat meer over die studententrein Leuven-Neerpelt? Ik vind daar zo gelijk niks van terug in de online dienstregeling?
Die reed vroeger op vrijdagavond, maar nu niet meer, dat is verleden tijd.
Nu is er nog enkel een studententrein op zondagavond, in de richting Hamont -> Leuven.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 03 dec 2016, 15:03
door jan_olieslagers
Bedankt voor de prompte en duidelijke reacties! Ik had me laten vangen aan de bewering dat hij ook in de andere richting rijdt.
Wel vraag ik me af hoe ze dat materiaal dan weer terug brengen, als "lege rit" dan vermoedelijk?

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 03 dec 2016, 15:30
door Matthias
Voor zover ik weet rijdt die dezelfde avond nog leeg terug richting Neerpelt, langs dezelfde route, passeert geregeld rond 22 uur op spoor 3 in Lier met nog als bestemming 'Heverlee' op de trein wat geregeld voor paniek zorgt omdat veel mensen denken dat de trein naar Leuven van 22.05 hen gewoon voorbij rijdt in Lier =).

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 04 dec 2016, 19:27
door Bibke
Ah, ik dacht dat die trein op vrijdagavond nog reed, sorry dat ik voor verwarring zorgde.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 04 dec 2016, 21:38
door jan_olieslagers
Haha, voor deze keer is het u vergeven. We zullen er wel eens een borrelke op pakken, bij gelegenheid - proost!

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 06 apr 2017, 18:56
door brunel
Zoals al eerder vermeld, ligt de sleutel mogelijk in Duitsland.
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/04/05/du ... 1-a1553326

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 11 apr 2017, 14:56
door dentheo
Er waren geruchten dat vanaf april Captrain via Ijzeren Rijn van Limburg naar Antwerpen zou gaan rijden, één treinpaar per dag.
Is dat uiteindelijk doorgegaan ?