Pagina 70 van 80

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 27 apr 2017, 18:44
door ijzeren rijn 82
Grootste capaciteit probleem op de Montzen route is inderdaad Aken West . Op de Brabant route hebben ze dit probleem ook tussen Breda en Eindhoven . Dus daarom blijft het het ijzeren rijn traject een goed alternatief voor de huidige routes naar Duitsland . Brabant route en Montzen route zitten ook flinke hellingen wat problemen geeft bij zware treinen !

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 28 apr 2017, 20:20
door Nadleeh
dentheo schreef:
Je vermijdt er grote knooppunten als Breda en Eindhoven mee, en je krijgt desondanks een iets snellere verbinding naar Duitsland voor in de plaats
Tweemaal keren erbij ? Roermond en Venlo.....
Ik denk dat die bogen pure utopie zijn. Met name bij Venlo is het nogal gevoelig gebied... De aanleg van de snelweg A74 aldaar kostte ook bijzonder veel moeite vanwege een natuurgebied, waar die boog doorheen zou gaan.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 28 apr 2017, 21:58
door groentje
Ik wil niet zeggen dat het makkelijk zal zijn, maar misschien wel makkelijker dan de heropening van de IJzeren Rijn over Dalheim... En ik ben wel nog altijd ervan overtuigd dat we een alternatief nodig hebben voor Aachen-West. Misschien niet onmiddellijk, maar wel over een paar jaar, terwijl het alleen maar moeilijker zal worden om daarvoor te zorgen...

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 28 apr 2017, 23:37
door brunel
Zeker gemakkelijker dan via Dalheim, omdat die optie nu door Duitsland wordt uitgesloten. Wie weet wat er uit de hoge hoed komt. De boog bij Venlo zou in een tunnel kunnen worden gelegd, zoals de hele snelweg daar in een landtunnel ligt.En als de grensovergang dubbelsporig wordt, kan de bundel in Venlo worden gereducerd of zelfs opgeheven. Dat is een oude wens in Venlo. Het Duitse idee is een totaalpakket met voor ieder wat wils.

Ondertussen zit natuurlijk lang niet iedereen te wachten op intensivering van het goederenverkeer.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 28 apr 2017, 23:50
door groentje
Ik heb ook mijn twijfels over het steeds maar toenemende vrachtverkeer, maar ik moet bekennen dat ik vermoed dat het vrij onvermijdelijk is, zeker op iets langere termijn, en dan verkies ik by far meer vrachtverkeer per spoor, dan over de weg...

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 13 okt 2017, 10:02
door Nadleeh
Er is in dit topic al eerder gesproken over Kaldenkirchen - Viersen. Waar het eerst pas ergens na 2030 op de agenda stond bij de oosterburen, is de prioriteit verhoogt na een Belgisch-Nederlandse lobby. Het ministerie is nu ietsjes meer concreet geworden en heeft aangegeven dat de echte planfase nu gaat beginnen. Er wordt een bedrag van 130 miljoen euro genoemd. Het baanvak Dülken - Kaldenkirchen (de grootste flessenhals tussen Venlo en Mönchengladbach) evenals Rheydt - Rheydt-Odenkirchen (ten zuiden van MG) moet extra sporen krijgen. Ook spreekt men over een verbindingsboog tussen het baanvak Venlo - Viersen en Viersen - Krefeld. Die boog zal voor het goederenvervoer zeker interessant zijn. Nu moet je daarvoor nog kop maken op het station Viersen zelf.

http://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/Presse ... ebiet.html

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 13 okt 2017, 12:57
door Shrek
Nadleeh schreef: 13 okt 2017, 10:02 Er is in dit topic al eerder gesproken over Kaldenkirchen - Viersen. Waar het eerst pas ergens na 2030 op de agenda stond bij de oosterburen, is de prioriteit verhoogt na een Belgisch-Nederlandse lobby. Het ministerie is nu ietsjes meer concreet geworden en heeft aangegeven dat de echte planfase nu gaat beginnen. Er wordt een bedrag van 130 miljoen euro genoemd. Het baanvak Dülken - Kaldenkirchen (de grootste flessenhals tussen Venlo en Mönchengladbach) evenals Rheydt - Rheydt-Odenkirchen (ten zuiden van MG) moet extra sporen krijgen. Ook spreekt men over een verbindingsboog tussen het baanvak Venlo - Viersen en Viersen - Krefeld. Die boog zal voor het goederenvervoer zeker interessant zijn. Nu moet je daarvoor nog kop maken op het station Viersen zelf.

http://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/Presse ... ebiet.html
Een Belgische lobby voor het traject Venlo-Viersen? Dat is toch heel wat anders dan het Belgische voorstel Roermond-Mönchengladbach hoor. Op zich heeft België helemaal niets aan een upgrade van Kaldenkirchen-Viersen.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 13 okt 2017, 18:57
door BlackEagle
Shrek schreef: 13 okt 2017, 12:57
Nadleeh schreef: 13 okt 2017, 10:02 Er is in dit topic al eerder gesproken over Kaldenkirchen - Viersen. Waar het eerst pas ergens na 2030 op de agenda stond bij de oosterburen, is de prioriteit verhoogt na een Belgisch-Nederlandse lobby. Het ministerie is nu ietsjes meer concreet geworden en heeft aangegeven dat de echte planfase nu gaat beginnen. Er wordt een bedrag van 130 miljoen euro genoemd. Het baanvak Dülken - Kaldenkirchen (de grootste flessenhals tussen Venlo en Mönchengladbach) evenals Rheydt - Rheydt-Odenkirchen (ten zuiden van MG) moet extra sporen krijgen. Ook spreekt men over een verbindingsboog tussen het baanvak Venlo - Viersen en Viersen - Krefeld. Die boog zal voor het goederenvervoer zeker interessant zijn. Nu moet je daarvoor nog kop maken op het station Viersen zelf.

http://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/Presse ... ebiet.html
Een Belgische lobby voor het traject Venlo-Viersen? Dat is toch heel wat anders dan het Belgische voorstel Roermond-Mönchengladbach hoor. Op zich heeft België helemaal niets aan een upgrade van Kaldenkirchen-Viersen.
Is er geen goederenvervoer vanuit de Antwerpse Haven via lijn 12-Roosendaal-Breda-Eindhoven-Venlo?

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 13 okt 2017, 19:10
door dentheo
Inderdaad .
Ik denk een trein naar Neuss en een naar Rheinhausen, misschien nog wat naar Duisburg (oa.voor China ?) en een van Combinant ?
Dus misschien vier paar ? iemand meer info ?

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 15 okt 2017, 10:48
door ijzeren rijn 82
Dubbel spoor tussen Venlo en Viersen en de ook de nu niet bestaande verbindings bocht voor voor treinen uit Venlo naar Krefeld zou voor de Belgische treinen een groot voordeel op leveren . Belgische treinen die uit Venlo komen doen in Viersen bijna allemaal een front verandering

Maar of onze buurlanden daar zo blij mee zijn weet ik niet.
De Nederlanders zien de goederen liever over de Betuwe route gaan dan over de Brabant route . Nu rijden er ook al Belgische goederen treinen via de Betuweroute aansluiting meteren (lijn Hertogenbosch- Utrecht ) naar Emmerich en zo Duitsland in . Maar dit is ook erg ver om .

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 15 okt 2017, 11:19
door ijzeren rijn 82
dentheo schreef: 13 okt 2017, 19:10 Inderdaad .
Ik denk een trein naar Neuss en een naar Rheinhausen, misschien nog wat naar Duisburg (oa.voor China ?) en een van Combinant ?
Dus misschien vier paar ? iemand meer info ?
Ik zal even een opsomming doen van transit treinen België-Duitsland voor grens Venlo ;

Crossrail Containers Neuss-Antwerpen 1x H/T per dag
Railtraxx containers Rheinhausen-Antwerpen 1x H/T per dag
RRF ketelwagens Antwerpen- Keulen 2 a 3 keer H/T per week
DB Staal Duisburg-Genk 1x H/T per dag (via Venlo- Roermond- Visé grens )
Lineas containers Duisburg-Antwerpen 1x H/T per dag
Lineas Kalk Millingen-Yves-Gomozée 1x H/T per dag (via Venlo- Roermond- Visé grens )
Lineas Gemengd goederen Wels (A)-Antwerpen 1x H/T per dag

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 15 okt 2017, 15:56
door Nadleeh
Shrek schreef: 13 okt 2017, 12:57 Een Belgische lobby voor het traject Venlo-Viersen? Dat is toch heel wat anders dan het Belgische voorstel Roermond-Mönchengladbach hoor. Op zich heeft België helemaal niets aan een upgrade van Kaldenkirchen-Viersen.
Inderdaad vergis mij hier, al is Vlaanderen (samen met wat andere partijen) wel betrokken bij de besprekingen over de corridors tussen de zeehavens en het Duitse Ruhrgebied.

https://www.ovpro.nl/trein/2017/04/06/t ... usseldorf/

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 02 jan 2018, 13:04
door Tim
Sinds kort rijdt Lineas 's nachts op weekdagen een trein tussen Antwerpen en Lutterade via Hamont met de Class66.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 02 jan 2018, 17:32
door ijzeren rijn 82
Tim schreef: 02 jan 2018, 13:04 Sinds kort rijdt Lineas 's nachts op weekdagen een trein tussen Antwerpen en Lutterade via Hamont met de Class66.
klopt . Dit is terug de eerste doorgaande goederen trein voor het grens baanvak Neerpelt - Weert (NL) . 2007 reed CR daar op maandag nog wel eens een container trein .

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 16 jan 2018, 10:19
door JPL107
Alternatieve route moet IJzeren Rijn redden

De spoorweg ‘IJzeren Rijn’ kan voor 770 miljoen euro heropend worden als er gekozen wordt voor een omweg via het Nederlandse Venlo. Dat wijst een internationale studie uit op vraag van Vlaanderen, met de steun van Nederland en Duitsland.

Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA) start nu diplomatiek overleg om tot een akkoord te komen. Dat melden Het Belang Van Limburg en De Tijd dinsdag.

Op de historische spoorlijn van de haven van Antwerpen over de Kempen en Nederlands-Limburg tot in het Duitse Ruhrgebied rijden al sinds 1991 geen treinen meer. De Vlaamse havens pleiten al jaren voor een heropening, maar Nederland stond op de rem omdat het historische tracé door een stiltegebied loopt.

Om het dossier uit het slop te trekken bestelden de verschillende overheden in 2015 een kosten-batenanalyse van drie mogelijke tracés. Daaruit blijkt dat de zogenaamde Rhein-Ruhr-Rail Connection (3RX), van Antwerpen naar Roermond en Venlo tot in het Duitse Viersen, dezelfde baten oplevert als het historische tracé, maar dan voor slechts de helft van de kosten. De route wordt omschreven als de ‘Derde Weg’ omdat ook een variant langs de A52-snelweg door het Ruhrgebied werd overwogen.

De nieuwe spoorlijn moet de druk gebruikte Montzenroute, via Luik en Aken, ontlasten. ‘Hopelijk halen we het dossier rond de IJzeren Rijn definitief uit het slop met deze studie’, zegt Weyts in een reactie. ‘We zijn er nog lang niet, maar alleszins is er nu een patstelling doorbroken. We kunnen de discussie nu voeren op basis van objectieve gegevens’.

Weyts zal met het nieuwe studiewerk in de hand en samen met minister-president Geert Bourgeois het initiatief nemen om diplomatiek overleg op te starten.

Op een concrete timing wil de N-VA-minister zich niet laten vastpinnen. ‘We zijn nog niet aan de nieuwe patatjes. We hopen vooral dat het dossier hiermee uit het slop getrokken kan worden. We moeten nu politiek en diplomatiek keuzes durven maken’, zo zei Weyts dinsdag in De Ochtend op Radio 1.


Bron: De Standaard http://www.standaard.be/cnt/dmf20180116_03302100