Pagina 73 van 80

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 24 mar 2019, 10:33
door jan_olieslagers
Had de overheid trouwens niet de mond vol over het uitbreiden en aanmoedigen van het goederenvervoer per spoor (en ook langs de waterweg)? Zelfs als een route vandaag minder belangrijk lijkt moet ze alle kansen krijgen voor morgen. Nuja, toch minstens tot aan de verkiezingen :mrgreen:

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 16 apr 2019, 11:42
door brunel
Shrek schreef: 23 mar 2019, 21:31
Asterix schreef:Is er dan nog wel nood aan de Ijzeren Rijn?
Is daar ooit nood aan geweest?
Nee. Toen bleek dat heropening van het traject Roermond-Dalheim geld ging kosten, hoefde het opeens niet meer. Dan zal het wel meevallen met de nood.

Verder was het van meet af aan kansloos. Het was economisch kansloos en Duitsland heeft het nooit gewild.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 16 apr 2019, 15:10
door dentheo
Daarom stijgt nu jaar op jaar het verkeer via Roosendaal Venlo....laatste paar jaar elk jaar 500 goederentreinen erbij..

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 16 apr 2019, 15:54
door brunel
Vandaar dat de plannen om daar te investeren ook serieuzer zijn.

Maar nogmaals, als België de oude route zo belangrijk had gevonden, waren die paarhonderd miljoen euro het probleem niet geweest, maar die kwamen nooit.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 16 apr 2019, 18:31
door Shrek
dentheo schreef: 16 apr 2019, 15:10 Daarom stijgt nu jaar op jaar het verkeer via Roosendaal Venlo....laatste paar jaar elk jaar 500 goederentreinen erbij..
En ook op de Montzen-route stijgt het tonnage. Maar dat is allemaal nog niet van een grootte-orde om zo'n mega-investering op buitenlands grondgebied te doen.
Infrabel houdt in ieder geval wel rekening met de ijzeren rijn, zowel bij de herinrichting van Neerpelt als bij de elektrificatie w(e)orden alle opties op dubbelspoor en lange uitwijksporen open gehouden. Als het ooit zover is zal het Belgische gedeelte snel aangepast zijn. De rest is politiek :wink:

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 20 apr 2019, 21:10
door ijzeren rijn 82
De bovenleidings werken in Lommel (Lijn 19) zijn in volle gang . Blijkbaar wordt er ook een bijkomend kruis mogelijkheid gemaakt ter hoogte van de halte Lommel .
Er worden monenteel over een lengte van 1800m bovenleiding gemaakt voor 2 sporen .

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 17 jan 2020, 16:19
door LML
Kan er me iemand vertellen wat er nog van goederenverkeer en operatoren (buiten de dagelijkse zink(erts)trein van/naar Budel (NL)) rijdt via Mol-Hamont-Weert (NL)? Merci alvast...

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 18 jan 2020, 11:30
door Eimai
ijzeren rijn 82 schreef: 20 apr 2019, 21:10 De bovenleidings werken in Lommel (Lijn 19) zijn in volle gang . Blijkbaar wordt er ook een bijkomend kruis mogelijkheid gemaakt ter hoogte van de halte Lommel .
Er worden monenteel over een lengte van 1800m bovenleiding gemaakt voor 2 sporen .
Dat is bij mijn weten enkel toekomstgericht moest ooit heel de lijn op twee sporen komen. In Lommel verwisselt het bestaande spoor even van kant in de bestaande bedding waarop plaats is voor twee sporen. Dus in plaats van dat ze nu palen zetten enkel voor dat spoor, zetten ze die maar alvast op een plaats dat ze meteen goed staan voor een tweede spoor moest dat ooit komen..

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 26 jan 2020, 14:39
door ijzeren rijn 82
LML schreef: 17 jan 2020, 16:19 Kan er me iemand vertellen wat er nog van goederenverkeer en operatoren (buiten de dagelijkse zink(erts)trein van/naar Budel (NL)) rijdt via Mol-Hamont-Weert (NL)? Merci alvast...
af en toe Lineas met een keteltrein tussen Antwerpen en Geleen .

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 26 jan 2020, 17:15
door LML
ijzeren rijn 82 schreef: 26 jan 2020, 14:39
LML schreef: 17 jan 2020, 16:19 Kan er me iemand vertellen wat er nog van goederenverkeer en operatoren (buiten de dagelijkse zink(erts)trein van/naar Budel (NL)) rijdt via Mol-Hamont-Weert (NL)? Merci alvast...
af en toe Lineas met een keteltrein tussen Antwerpen en Geleen .
Dank voor de reactie. Op een vaste dag en vast uur?

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 07 jan 2021, 17:24
door Shrek
jpvdveer schreef: 07 jan 2021, 15:08 Zowel Duitsland als Vlaanderen wlllen dit tracé heel graag en het lijkt me zeker aannemelijk dat het er uiteindelijk ook van zal komen.
Dat is echt de grootste fabel van de laatste decennia. In Vlaanderen is de Ijzeren Rijn helemaal niet prioritair en in realiteit wil men het helemaal niet zo graag.
Waar de Ijzeren Rijn wel populair is, is bij politici die graag vanalles beloven. Wanneer er echter begrotingen en investeringsplannen moeten opgemaakt worden zijn diezelfde politici opeens muisstil over de Ijzeren Rijn en kiezen ze andere (spoor)projecten om in te investeren.
Ik zie die spoorlijn er dus helemaal niet komen de komende jaren.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 07 jan 2021, 20:42
door jpvdveer
Shrek schreef: 07 jan 2021, 17:24 Waar de Ijzeren Rijn wel populair is, is bij politici die graag vanalles beloven. Wanneer er echter begrotingen en investeringsplannen moeten opgemaakt worden zijn diezelfde politici opeens muisstil over de Ijzeren Rijn en kiezen ze andere (spoor)projecten om in te investeren.
Ok - maar is de achterliggende oorzaak hiervan niet het dwarsliggen van Nederland? Zo lang Nederland de boot afhoudt is het inderdaad niet zinvol om te gaan investeren (afgezien van de elektrificatie) en is het beter om andere projecten te kiezen. Ik weet niet hoe sterk de lobby van de Antwerpse haven is maar kan me voorstellen dat die de Vlaamse politici toch wel zou kunnen overtuigen.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 07 jan 2021, 22:21
door Shrek
jpvdveer schreef: 07 jan 2021, 20:42 Ok - maar is de achterliggende oorzaak hiervan niet het dwarsliggen van Nederland? Zo lang Nederland de boot afhoudt is het inderdaad niet zinvol om te gaan investeren (afgezien van de elektrificatie) en is het beter om andere projecten te kiezen. Ik weet niet hoe sterk de lobby van de Antwerpse haven is maar kan me voorstellen dat die de Vlaamse politici toch wel zou kunnen overtuigen.
Ook diplomatiek kiest men andere zaken uit om prioritair aan Nederland te vragen. Baggeren in de Schelde, de Hedwigepolder, drugshandel, de trein naar Breda,... het is allemaal veel belangrijker dan proberen Den Haag van gedachte te laten veranderen over een goederenspoorlijn.
Ook voor de havenbedrijven zijn er andere prioriteiten: de 2e havenontsluiting, de verbetering van L59, de beseining van de bundels,... dat interesseert hen allemaal veel meer dan de Ijzeren Rijn.

Dat is het grote nadeel van de Ijzeren Rijn: het is een nice to have, maar het is voor niemand prioriteit.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 08 jan 2021, 08:14
door DR-fan
Je mag ook niet vergeten dat sinds de opening van de Betuweroute een belangrijk argument voor de IJzeren Rijn verdwenen is: de oververzadigde Brabantroute (Roosendaal - Tilburg - Venlo). Nogal wat operatoren rijden nu over die route en hebben geen behoefte (meer) aan een deels enkelsporig en in feite doodlopend (Roermond...) alternatief.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 08 jan 2021, 12:10
door DDietzen
De Betuweroute mag dan wel zijn opgeleverd maar de Brabantroute zit nog steeds eivol. Volgens mij is Breda-Tilburg nu het drukste gemengde spoortraject van Nederland, met 4 goederen, 4 IC's en 2 Sprinters per uur over dubbelspoor. NS zit ondertussen te sjorren om er 2 extra IC-treinen per uur Breda-Eindhoven tussen te krijgen, en kijkt volgens mij ook nog naar 2 Sprinters erbij.

En een geüpgrade IJzeren Rijn zou voor veel goederenboeren een kortere, snellere en minder vertragingsgevoelige route betekenen. Is ook wat waard.