Pagina 73 van 73

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 24 mar 2019, 10:33
door jan_olieslagers
Had de overheid trouwens niet de mond vol over het uitbreiden en aanmoedigen van het goederenvervoer per spoor (en ook langs de waterweg)? Zelfs als een route vandaag minder belangrijk lijkt moet ze alle kansen krijgen voor morgen. Nuja, toch minstens tot aan de verkiezingen :mrgreen:

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 16 apr 2019, 11:42
door brunel
Shrek schreef:
23 mar 2019, 21:31
Asterix schreef:Is er dan nog wel nood aan de Ijzeren Rijn?
Is daar ooit nood aan geweest?
Nee. Toen bleek dat heropening van het traject Roermond-Dalheim geld ging kosten, hoefde het opeens niet meer. Dan zal het wel meevallen met de nood.

Verder was het van meet af aan kansloos. Het was economisch kansloos en Duitsland heeft het nooit gewild.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 16 apr 2019, 15:10
door dentheo
Daarom stijgt nu jaar op jaar het verkeer via Roosendaal Venlo....laatste paar jaar elk jaar 500 goederentreinen erbij..

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 16 apr 2019, 15:54
door brunel
Vandaar dat de plannen om daar te investeren ook serieuzer zijn.

Maar nogmaals, als België de oude route zo belangrijk had gevonden, waren die paarhonderd miljoen euro het probleem niet geweest, maar die kwamen nooit.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 16 apr 2019, 18:31
door Shrek
dentheo schreef:
16 apr 2019, 15:10
Daarom stijgt nu jaar op jaar het verkeer via Roosendaal Venlo....laatste paar jaar elk jaar 500 goederentreinen erbij..
En ook op de Montzen-route stijgt het tonnage. Maar dat is allemaal nog niet van een grootte-orde om zo'n mega-investering op buitenlands grondgebied te doen.
Infrabel houdt in ieder geval wel rekening met de ijzeren rijn, zowel bij de herinrichting van Neerpelt als bij de elektrificatie w(e)orden alle opties op dubbelspoor en lange uitwijksporen open gehouden. Als het ooit zover is zal het Belgische gedeelte snel aangepast zijn. De rest is politiek :wink:

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 20 apr 2019, 21:10
door ijzeren rijn 82
De bovenleidings werken in Lommel (Lijn 19) zijn in volle gang . Blijkbaar wordt er ook een bijkomend kruis mogelijkheid gemaakt ter hoogte van de halte Lommel .
Er worden monenteel over een lengte van 1800m bovenleiding gemaakt voor 2 sporen .

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 17 jan 2020, 16:19
door LML
Kan er me iemand vertellen wat er nog van goederenverkeer en operatoren (buiten de dagelijkse zink(erts)trein van/naar Budel (NL)) rijdt via Mol-Hamont-Weert (NL)? Merci alvast...

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 18 jan 2020, 11:30
door Eimai
ijzeren rijn 82 schreef:
20 apr 2019, 21:10
De bovenleidings werken in Lommel (Lijn 19) zijn in volle gang . Blijkbaar wordt er ook een bijkomend kruis mogelijkheid gemaakt ter hoogte van de halte Lommel .
Er worden monenteel over een lengte van 1800m bovenleiding gemaakt voor 2 sporen .
Dat is bij mijn weten enkel toekomstgericht moest ooit heel de lijn op twee sporen komen. In Lommel verwisselt het bestaande spoor even van kant in de bestaande bedding waarop plaats is voor twee sporen. Dus in plaats van dat ze nu palen zetten enkel voor dat spoor, zetten ze die maar alvast op een plaats dat ze meteen goed staan voor een tweede spoor moest dat ooit komen..

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 26 jan 2020, 14:39
door ijzeren rijn 82
LML schreef:
17 jan 2020, 16:19
Kan er me iemand vertellen wat er nog van goederenverkeer en operatoren (buiten de dagelijkse zink(erts)trein van/naar Budel (NL)) rijdt via Mol-Hamont-Weert (NL)? Merci alvast...
af en toe Lineas met een keteltrein tussen Antwerpen en Geleen .

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 26 jan 2020, 17:15
door LML
ijzeren rijn 82 schreef:
26 jan 2020, 14:39
LML schreef:
17 jan 2020, 16:19
Kan er me iemand vertellen wat er nog van goederenverkeer en operatoren (buiten de dagelijkse zink(erts)trein van/naar Budel (NL)) rijdt via Mol-Hamont-Weert (NL)? Merci alvast...
af en toe Lineas met een keteltrein tussen Antwerpen en Geleen .
Dank voor de reactie. Op een vaste dag en vast uur?