Pagina 74 van 74

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 08 jan 2021, 17:42
door groentje
Ik moet Schrek gelijk geven. Hoewel ik ook wel het nut inzie van de IJzeren Rijn (ik zou het niet slechts een 'nice-to-have' noemen), politiek is de wil er niet of amper om echt vooruitgang te boeken in dit dossier. Zeg nooit nooit, politieke broodheren kunnen nogal plotsklaps van gedachten veranderen, als dit een symbooldossier wordt voor de achterstelling van de Kempen, of zo, zullen er ongetwijfeld politici zijn die zich geroepen voelen om aan deze kar te trekken.
En eerlijk? Wat kan België nog eisen van Nederland over dit dossier? De Meinweg is Europees beschermd, en de arbitrage gaf aan dat Nederland wel degelijk eisen mag stellen aan een heropening, weliswaar met de verplichting om in ruil mee te betalen aan de meerkost. Duitsland is al helemaal niet verdragsrechtelijk tot iets verplicht, en je moet maar kijken naar hoe ze met hun voeten slepen bij de uitbouw van het Duitse verlengstuk van de Betuweroute om te beseffen dat dit dossier in Berlijn niet bovenaan de stapel ligt. Alleen al daarom zie ik niet meteen veel gebeuren, het komende decennium, zonder zak Europees geld (want grensoverschrijdend, dat is altijd leuk om in aanmerking te komen voor centjes uit Brussel).

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 09 jan 2021, 09:05
door DR-fan
DDietzen schreef: 08 jan 2021, 12:10En een geüpgrade IJzeren Rijn zou voor veel goederenboeren een kortere, snellere en minder vertragingsgevoelige route betekenen. Is ook wat waard.
Nou ja, tussen Antwerpen en Lier zit de lijn ook meer dan vol, tot Herentals zit je aan 4 reizigerstreinen per uur en tot Mol heb je ook twee stoptreinen per uur. Daarna volgt dan enkelspoor met heel precies twee plaatsen om te kruisen. Tenzij je een fortuin gaat investeren, valt dat "sneller en stipter" toch wel wat tegen. Dan hebben we het natuurlijk nog niet over de tegenwerking in Nederland en het ontbreken van Roermond - Dalheim. Zolang Nederland daar dwars blijft liggen, is elke investering weggesmeten geld.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 09 jan 2021, 14:36
door dentheo
Goederenverkeer ligt niet bovenaan... Een reizigerstrein verplaatst 500 reizigers..... 37,5 T netto
Een goederentrein 1000 T kwestie duurzaamheid 30 x meer efficient, maar ja.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 09 jan 2021, 15:17
door Shrek
dentheo schreef: 09 jan 2021, 14:36 Goederenverkeer ligt niet bovenaan... Een reizigerstrein verplaatst 500 reizigers..... 37,5 T netto
Een goederentrein 1000 T kwestie duurzaamheid 30 x meer efficient, maar ja.
Goederenvervoer is zeker wel belangrijk hoor, alleen kan het goederenverkeer in ons land nog stevig groeien zonder Ijzeren Rijn. Andere projecten als L59, de aanpassingen in Ekeren of de 2e haventoegang zijn wel absoluut nodig om nog te kunnen groeien.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 09 jan 2021, 15:36
door Shrek
DR-fan schreef: 09 jan 2021, 09:05 Nou ja, tussen Antwerpen en Lier zit de lijn ook meer dan vol, tot Herentals zit je aan 4 reizigerstreinen per uur en tot Mol heb je ook twee stoptreinen per uur. Daarna volgt dan enkelspoor met heel precies twee plaatsen om te kruisen. Tenzij je een fortuin gaat investeren, valt dat "sneller en stipter" toch wel wat tegen. Dan hebben we het natuurlijk nog niet over de tegenwerking in Nederland en het ontbreken van Roermond - Dalheim. Zolang Nederland daar dwars blijft liggen, is elke investering weggesmeten geld.
De bottleneck tussen Antwerpen en Lier wordt aangepakt met de 2e haventoegang. Op Kessel-Herentals is er naast die 4 treinen nog wel wat ruimte hoor, zeker als de Y.Kessel ietwat doordacht wordt aangelegd. Van Lommel tot Neerpelt zijn sporen en bovenleiding zo voorzien dat het tweede spoor daar relatief makkelijk aangelegd kan worden.
Dus zonder al te zware investeringen zou je in België makkelijk 2 treinen per uur kunnen inzetten. Als je meer wil wordt het wel duurder.
Maar zoals hierboven al meermaals gesteld: het probleem zit vooral in de buurlanden.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 10 jan 2021, 09:23
door DR-fan
Shrek schreef: 09 jan 2021, 15:36 De bottleneck tussen Antwerpen en Lier wordt aangepakt met de 2e haventoegang. Op Kessel-Herentals is er naast die 4 treinen nog wel wat ruimte hoor, zeker als de Y.Kessel ietwat doordacht wordt aangelegd. Van Lommel tot Neerpelt zijn sporen en bovenleiding zo voorzien dat het tweede spoor daar relatief makkelijk aangelegd kan worden.
Dus zonder al te zware investeringen zou je in België makkelijk 2 treinen per uur kunnen inzetten. Als je meer wil wordt het wel duurder.
Maar zoals hierboven al meermaals gesteld: het probleem zit vooral in de buurlanden.
De tweede haventoegang, juist ja. Daar wordt al meer dan 20 jaar over gesproken zonder dat er ook maar iets gebeurt. Sta me toe daar enige twijfel bij te hebben.

De "Y Kessel" is me trouwens onbekend, waarschijnlijk bedoel je de Y Nazareth? Als je daar rekening houdt met de kruisende treinen van en naar L16 is er niet zoveel extra capaciteit en zolang er zoveel overwegen liggen zorgen extra treinen alleen maar voor heel veel ellende op het moment dat een trein daar stilstaat. Twee sporen tussen Lommel en Neerpelt zou mooi zijn voor de regelmaat van de reizigersdienst, maar zeker niet het wondermiddel voor goederentreinen.

En inderdaad: dat is allemaal pure theorie zolang de buren niet willen meewerken.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 10 jan 2021, 13:33
door Shrek
DR-fan schreef: 10 jan 2021, 09:23
De tweede haventoegang, juist ja. Daar wordt al meer dan 20 jaar over gesproken zonder dat er ook maar iets gebeurt. Sta me toe daar enige twijfel bij te hebben.

De "Y Kessel" is me trouwens onbekend, waarschijnlijk bedoel je de Y Nazareth? Als je daar rekening houdt met de kruisende treinen van en naar L16 is er niet zoveel extra capaciteit en zolang er zoveel overwegen liggen zorgen extra treinen alleen maar voor heel veel ellende op het moment dat een trein daar stilstaat. Twee sporen tussen Lommel en Neerpelt zou mooi zijn voor de regelmaat van de reizigersdienst, maar zeker niet het wondermiddel voor goederentreinen.

En inderdaad: dat is allemaal pure theorie zolang de buren niet willen meewerken.
Die tweede havenontsluiting komt er sowieso eerder dan de Ijzeren Rijn, het heeft geen enkele zin te gaan investeren verderop als je de treinen niet eens uit Antwerpen krijgt.
Y Kessel wordt de plaats waar die havenontsluiting op L15 en L16 aantakt, vanaf daar begint het gemengde verkeer reizigers/goederen dus.