Pagina 75 van 80

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 10 jul 2021, 16:25
door LML
Ik heb het inderdaad over de as Antwerpen-Mol-Hamont-Weert. Ik weet ook dat Roermond-Dalheim gesloten is en daar niets meer kan over rijden. Antwerpen-Weert is wel open...

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 23 jul 2021, 12:34
door LML
Lineas zou via Hamont-Weert met goederentreinen rijden. Bron: https://www.cranendonck.nl/

Welke vervoerder rijdt er over het spoor tussen Hamont en Weert?
De vervoerder is Lineas en komt uit België. Lineas is een internationaal actief vervoersbedrijf op het spoor. Op deze spoorlijn (Hamont - Budel - Weert) vervoert Lineas spoortransporten van en naar haar opdrachtgevers in Chemelot.

Hoeveel treinen rijden er?
Prorail heeft eind december 2017 toestemming gegeven voor 10 treinbewegingen in de week. Lineas heeft echter aangegeven voorlopig op 6 treinbewegingen in de week te blijven. Een treinbeweging is één trein die van A naar B rijdt.

Mocht een vervoerder met meer treinen willen gaan rijden dan moeten ze hier wederom toestemming aan Prorail voor vragen.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 24 jul 2021, 11:24
door LML
LML schreef: 23 jul 2021, 12:34 Lineas zou via Hamont-Weert met goederentreinen rijden. Bron: https://www.cranendonck.nl/

Welke vervoerder rijdt er over het spoor tussen Hamont en Weert?
De vervoerder is Lineas en komt uit België. Lineas is een internationaal actief vervoersbedrijf op het spoor. Op deze spoorlijn (Hamont - Budel - Weert) vervoert Lineas spoortransporten van en naar haar opdrachtgevers in Chemelot.

Hoeveel treinen rijden er?
Prorail heeft eind december 2017 toestemming gegeven voor 10 treinbewegingen in de week. Lineas heeft echter aangegeven voorlopig op 6 treinbewegingen in de week te blijven. Een treinbeweging is één trein die van A naar B rijdt.

Mocht een vervoerder met meer treinen willen gaan rijden dan moeten ze hier wederom toestemming aan Prorail voor vragen.
Meer gedetailleerde link: https://www.cranendonck.nl/inwoners/ber ... 45265.html

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 25 jul 2021, 23:05
door edelweiss
Zijn deze 6 ritten van Lineas aangevraagde “paden” of worden er werkelijk 6 ritten per week uitgevoerd? Ik hoop deze vraag als leek goed te hebben geformuleerd. Kortom het verschil tussen “mogelijkheid” en “feit”.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 17 jun 2022, 17:58
door ijzeren rijn 82
https://m.hbvl.be/cnt/dmf20220616_96608126

Lijn 19 tussen Balen werkplaatsen en Neerpelt wordt een tweede spoor aangelegd tussen 2024 en 2026

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 18 jun 2022, 00:52
door pietje
Ik weet eigenlijk niet of ik hier wel zo blij van word.
Zolang er geen uitzicht is op regelmatige goederentreinen op die lijn, lijkt het mij niet erg zinvol om zo'n lang stuk te verdubbelen.
Met deze investering blijft er dus nog een stukje van een 8-tal km enkelspoor over van de huidige 22 km enkelspoor tussen Mol en Neerpelt.

Zolang dezelfde euro maar 1 keer kan uitgegeven worden, denk ik dat er andere plaatsen zijn die een grotere meerwaarde hebben.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 18 jun 2022, 01:06
door Shrek
pietje schreef: 18 jun 2022, 00:52 Ik weet eigenlijk niet of ik hier wel zo blij van word.
Zolang er geen uitzicht is op regelmatige goederentreinen op die lijn, lijkt het mij niet erg zinvol om zo'n lang stuk te verdubbelen.
Met deze investering blijft er dus nog een stukje van een 8-tal km enkelspoor over van de huidige 22 km enkelspoor tussen Mol en Neerpelt.

Zolang dezelfde euro maar 1 keer kan uitgegeven worden, denk ik dat er andere plaatsen zijn die een grotere meerwaarde hebben.
De regering wil elk half uur een trein naar Hamont, dit is wat daarvoor nodig is. Vanuit dat oogpunt is het logisch, maar zoals steeds zijn investeringen in Limburg nooit de meest rendabele naar extra reizigers toe.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 18 jun 2022, 02:38
door DDietzen
Waarom zou die verdubbeling nodig zijn voor een halfuursdienst op Hamont? Nu kan dat ook al, met kruisen in Balen-Werkplaatsen en Neerpelt; de rijtijd tussen die twee (incl. tussenstops) is bij mijn weten minder dan een kwartier.

Ik zie ook zo gauw niet een goede reden voor deze investering. Geef dan liever die zak geld aan de Nederlanders zodat die eindelijk werk gaan maken van Hamont-Weert :lol:

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 18 jun 2022, 03:01
door trainlovertje
DDietzen schreef: 18 jun 2022, 02:38 Waarom zou die verdubbeling nodig zijn voor een halfuursdienst op Hamont? Nu kan dat ook al, met kruisen in Balen-Werkplaatsen en Neerpelt; de rijtijd tussen die twee (incl. tussenstops) is bij mijn weten minder dan een kwartier.
Dat zou dan wel een zeer storingsgevoelige lijn worden, als er elke 30 minuten ergens in 'volle baan' gekruist moet worden. Of je moet die stilstand buiten een station effectief mee opnemen in de dienstregeling, met voldoende marge voor lichte vertragingen uit de tegenrichting. Alles behalve ideaal, lijkt mij.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 18 jun 2022, 08:16
door Paul
De eeuwige hamvraag: heeft men eerst een wensdienstregeling opgesteld, en daarna gezien welke investeringen nodig zijn? Maar ja, verdubbeling van Balen - Neerpelt is een relatief 'gemakkelijk' project: de ruimte is beschikbaar, geen onteigening nodig, seininrichting is er al op voorzien.
Een goede noord-zuidverbinding (heropening lijn 18), dat zou een project zijn waarmee men in Limburg reizigerswinst zou boeken. Maar natuurlijk veel duurder, en zeer veel nimby-protest te verwachten ..

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 18 jun 2022, 09:24
door jknockaert
trainlovertje schreef: 18 jun 2022, 03:01 Dat zou dan wel een zeer storingsgevoelige lijn worden, als er elke 30 minuten ergens in 'volle baan' gekruist moet worden. Of je moet die stilstand buiten een station effectief mee opnemen in de dienstregeling, met voldoende marge voor lichte vertragingen uit de tegenrichting. Alles behalve ideaal, lijkt mij.
Elke 30 minuten is nu al bij een uurdienst. Bij een halfuurdienst wordt het elke 15 minuten. Maar er zijn genoeg regionale lijnen in NL waar dat lukt op een enkelspoor, weliswaar met kruisen in stations, maar zonder storingsdrama. Het is pas als er een sneltrein tussen moet dat (gedeeltelijk) ombouwen naar dubbelspoor onvermijdelijk lijkt.

Zou overigens ook niet verkeerd zijn, een échte IC tussen Hamont en Antwerpen, bv. alle haltes tot Mol en dan Herentals-Lier-Berchem.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 18 jun 2022, 09:47
door jknockaert
Paul schreef: 18 jun 2022, 08:16 Een goede noord-zuidverbinding (heropening lijn 18), dat zou een project zijn waarmee men in Limburg reizigerswinst zou boeken.
Schijnt lelijk tegen te vallen de hoeveelheid reizigers tussen Noord en Midden Limburg. Als je kijkt naar telgegevens op de N74 dan zie je minder dan 10k voertuigen per dag bij Hechtel (excl toe- en uitritten). Dat is over de volledige 24u en alle voertuigen (dus ook vracht). Niet zo heel veel is dat.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 18 jun 2022, 10:04
door jan_olieslagers
Maar de N74 is stevig overbelast, met al de dorkskernen waar hij doorheen gaat. Nu gaan ze er aan beginen werken, na jaren van palaveren en NIMBY-procedures. Ik durf te wedden dat er heel wat sluipverkeer is, soms zelfs met grote omwegen, om die N74 toch maar te vermijden.

Daarentegen kan men zich afvragen hoeveel reizigers er van de auto naar de trein zouden overstappen.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 18 jun 2022, 10:24
door trainlovertje
jknockaert schreef: 18 jun 2022, 09:24 Elke 30 minuten is nu al bij een uurdienst. Bij een halfuurdienst wordt het elke 15 minuten. Maar er zijn genoeg regionale lijnen in NL waar dat lukt op een enkelspoor, weliswaar met kruisen in stations, maar zonder storingsdrama. Het is pas als er een sneltrein tussen moet dat (gedeeltelijk) ombouwen naar dubbelspoor onvermijdelijk lijkt.
Je begrijpt me verkeerd. Elke 30 minuten wordt er gekruist in 'volle baan' (lees: thv Balen Werkplaatsen), want de andere kruisingen vinden plaats in de stations Neerpelt/Mol.
In Nederland wordt dat toch niet gedaan, kruisen midden ten velde op een enkelsporoge lijn waarbij 1 van beide treinen tot stilstand moet komen. Tenzij bij vertragingen of misschien enkele malen in de spitsuren?

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 18 jun 2022, 10:27
door jknockaert
trainlovertje schreef: 18 jun 2022, 10:24 Je begrijpt me verkeerd. Elke 30 minuten wordt er gekruist in 'volle baan' (lees: thv Balen Werkplaatsen), want de andere kruisingen vinden plaats in de stations Neerpelt/Mol.
In Nederland wordt dat toch niet gedaan, kruisen midden ten velde op een enkelsporoge lijn waarbij 1 van beide treinen tot stilstand moet komen. Tenzij bij vertragingen of misschien enkele malen in de spitsuren?
Nee kruisen op een wijkspoor tussen de stations is er bij mijn weten niet bij in NL. In België gebeurde het wel eens op lijn 42 bij Stoumont. Maar wat is er zo spannend aan? Waarom zou dat storingsgevoeliger zijn dan in een station? Je plant het gewoon in en klaar, toch?