IJzeren Rijn

Alles over goederenvervoer in België.
Catenist
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 jun 2014, 11:23

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Catenist »

Inderdaad, heb ook al meermaals opgemerkt dat er, niet in Hamont, maar in Neerpelt een stelletje MW41 zo lang staat "wortel te schieten" en blijft stationair draaien gedurende +/- drie kwartier. Wat Hamont betreft weet ik het niet. En nu kan ik er naast zijn, maar ik herinner me dat er dan een stel vanuit Mol (Antwerpen) in Neerpelt binnenkomt en halt houdt, vervolgens doorrijdt naar Hamont en dan terugkomt naar Neerpelt en koppelt met het wachtende stel en vertrekt richting Mol (Antwerpen). Kan zoals eerder gezegd zijn dat ik ernaast zit. Trouwens, Hamont wordt niet elk uur bediend dacht ik ?

Misschien kan hier iemand de ware situatie beschrijven als die afwijkt van mijn versie.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Steve »

Zoals al gezegd kun je het sowieso vergeten dat een MW41 ooit zal rondrijden in combinatie met MS08 of om het even welk ander elektrisch materieel... :)

Ik veronderstel dat er een doorgaande IC-verbinding Hamont - Antwerpen zal zijn (met P's naar Brussel in de spits??) en dat het stuk tussen Hasselt en Mol als L-trein door het leven zal gaan (of toch IC om politieke redenen) en dan in Mol aansluiting zal geven.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Steven »

ook begrijpelijk dat ze niet commercieel gekoppeld worden. Op de Desiro heb je totaal geen toezicht/controle op de dieselmotoren en andere aanwijzingen. Op de MW41 heb je dan weer geen controle over stroomafnemer en bijhorende diensten van het eventueel gekoppeld motorstel. Dan spreken we nog niet over controle deuren en andere zaken die niet op elkaar zijn afgestemd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Shrek »

De koppeling tussen Hasselt-Mol en Hamont-Antwerpen zal bij een elektrificatie uiteraard vervallen. Het is maar te hopen dat het dan een Hasselt-Herentals wordt, zodat er toch nog redelijk wat aansluitingen zijn in alle richtingen.
Catenist
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 jun 2014, 11:23

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Catenist »

Shrek schreef:De koppeling tussen Hasselt-Mol en Hamont-Antwerpen zal bij een elektrificatie uiteraard vervallen. Het is maar te hopen dat het dan een Hasselt-Herentals wordt, zodat er toch nog redelijk wat aansluitingen zijn in alle richtingen.
Hasselt-Herentals dan, welk traject is dat, of gaat die dan ook via Mol?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: RE: Re: IJzeren Rijn

Bericht door Shrek »

Catenist schreef:
Shrek schreef:De koppeling tussen Hasselt-Mol en Hamont-Antwerpen zal bij een elektrificatie uiteraard vervallen. Het is maar te hopen dat het dan een Hasselt-Herentals wordt, zodat er toch nog redelijk wat aansluitingen zijn in alle richtingen.
Hasselt-Herentals dan, welk traject is dat, of gaat die dan ook via Mol?
Uiteraard langs Mol, andere sporen liggen er daar niet ;) In Herentals kan je overstappen richting Antwerpen, Brussel of Turnhout. Dat is toch heel wat beter dan de mogelijkheden in Mol.
Catenist
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 jun 2014, 11:23

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Catenist »

Maar dan ga je ervan uit dat Hasselt-Mol ook al geëlektrificeerd is op dat moment?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: RE: Re: IJzeren Rijn

Bericht door Shrek »

Catenist schreef:Maar dan ga je ervan uit dat Hasselt-Mol ook al geëlektrificeerd is op dat moment?
Neen, in dat geval zou je de dienstregeling van vandaag kunnen behouden. Ik ga gewoon uit van een verlengingen van Hasselt-Mol tot in Herentals. Met het verdwijnen van de diesels op de IC zijn er dan toch genoeg MW41 over om dat extra stukje te rijden.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Steve »

Maar wat zijn eigenlijk precies de plannen met Mol - Hasselt? Zou die ook niet geëlektrificeerd zal worden rond hetzelfde moment als Mol - Hamont?

Het zou immers de enige overgebleven (reizigers-)diesellijn in de ruime omgeving worden en het lijkt me nogal inefficiënt om voor die 40 km een heel dieselbedrijf in stand te houden, zelfs als je de verbinding nog doortrekt tot Herentals of Lier. Oké, op Charleroi - Couvin heb je hetzelfde, maar daar gaat het om een nogal geïsoleerde lijn en geen verbinding tussen twee geëlektrificeerde hoofdlijnen.

Of nog: wat gaan ze eigenlijk met al die vrijgekomen MW41's doen als er volledig elektrisch materieel rijdt naar Hamont? Die allemaal naar Oost-Vlaanderen sturen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Shrek »

Ik zou er niet op rekenen dat Mol-Hasselt snel bovenleiding krijgt. Dat stond niet in de vorige investeringsplannen terwijl Mol-Neerpelt altijd al voorzien geweest is (enkel de timing durfde wel eens wijzigen). Bovendien rijden er op Mol-Hasselt minder treinen en zijn die treinen ook veel minder zwaar, waardoor de winst door elektrisch te rijden ook kleiner is.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Steve »

Momenteel is het verschil qua treinaanbod toch niet al te groot, vind ik. In de week heb je evenveel treinen (eentje per uur) en ook de samenstellingen zijn niet spectaculair verschillend, gewoonlijk rijdt (bijna) de helft van de samenstelling door naar Hasselt. Enkel in het weekend is er een verschil doordat er naar Hasselt slechts om de twee uur gereden wordt.

Neemt niet weg dat het stuk naar Neerpelt-Hamont(-Weert) wellicht het grootste potentieel heeft inzake elektrificatie, maar ik blijf het onlogisch vinden dat er wellicht nog lange jaren een heel dieselapparaat in stand zou worden gehouden (treinen, onderhoud, tankinstallaties, bestuurders met bijbehorende opleidingen en materieelkennis, ...) voor één enkel overblijvend lijntje.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: IJzeren Rijn

Bericht door jan_olieslagers »

Tenzij lijn 18 dan toch ooit terug in dienst zou komen...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: IJzeren Rijn

Bericht door dentheo »

JPL107 schreef:Volgens een berekening van de voorzitter van de CD&V kamerfractie is de elektrificatie van Mol - Hamont en Mol - Hasselt terugbetaald in 4 jaar via terugverdieneffecten.
Is zo'n man ook boekhoudkundig een beetje daar ? Het zou mij verbazen van die terugverdieneffecten.
Theo
Groeten vanop de Heide
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: IJzeren Rijn

Bericht door profke »

Als je het hele diesel gebeurt kan afschaffen ben je vrij snel in staat om fte's uit te sparen. Ook is het niet meer nodig om twee soorten trein apart te behandelen. Je kan de "reserve" gemeenschappelijk gebruiken. Dat moet toch ergens geld opleveren...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: RE: Re: IJzeren Rijn

Bericht door Shrek »

profke schreef:Als je het hele diesel gebeurt kan afschaffen ben je vrij snel in staat om fte's uit te sparen. Ook is het niet meer nodig om twee soorten trein apart te behandelen. Je kan de "reserve" gemeenschappelijk gebruiken. Dat moet toch ergens geld opleveren...
Probleem is dat de eenmalige investering heel groot is, het is economisch gezien beter die over langere tijd uit te smeren en het dieselbedrijf langzaam te laten uit sterven.
Plaats reactie