Voith Maxima in België!

Alles over goederenvervoer in België.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Voith Maxima in België!

Bericht door dentheo »

Joris schreef:Hallo,
Het gebrek aan een last-mile operator is inderdaad het grote probleem van Cross-Rail om met e-loks te rijden.
En het probleem is wie voor last-mile operator wil spelen... Rail Feeding?
Ooit heeft B-Cargo getoeterd, (nb. samen met Haven van Antwerpen, hoe naief zijn die ?) dat zij dat wilden doen...

Was dat niet toevallig toen RFF een toelating voor Antwerpen gevraagd had ???

Het heeft, denk ik, gewerkt..ik denk niet dat RFF zijn toelating heeft...
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Voith Maxima in België!

Bericht door Joris »

Hallo,
Rail Feeding (en niet meer RFF, die R is er af gevallen), heeft toelating om op het Belgische spoorwegnet te rijden, doch helaas hebben ze geen locs die hier mogen rijden...
Hun ex Duitse en ex NS locs mogen hier niet rijden, en ook de ex-73 mogen niet meer in België rijden...
B-Cargo ging destijds inderdaad een last-mile operator starten, doch, helaas heb ik daar nog niets van gezien...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1215
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Voith Maxima in België!

Bericht door Tim »

Probleem is ook dat er nog weinig tot geen rangeerlocomotieven aangeboden worden door de leasemaatschappijen, laat staan dat die een vergunning hebben om in België te rijden.
Zolang dat er niet is en RF geen toestemming krijgt om met oude NMBS rangeerkarren te rijden is het hier niet echt interessant voor zo'n firma om met last-mile diensten te starten...
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Voith Maxima in België!

Bericht door Joris »

Hallo,
Tim schreef:Zolang dat er niet is en RF geen toestemming krijgt om met oude NMBS rangeerkarren te rijden is het hier niet echt interessant voor zo'n firma om met last-mile diensten te starten...
Dat gaan ze niet doen, toelating geven...
Je zou toch niet willen dat men je gaat beconcureren met je eigen afgedankt materiaal?
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
pietje

Re: Voith Maxima in België!

Bericht door pietje »

Joris schreef:Hallo,
Tim schreef:Zolang dat er niet is en RF geen toestemming krijgt om met oude NMBS rangeerkarren te rijden is het hier niet echt interessant voor zo'n firma om met last-mile diensten te starten...
Dat gaan ze niet doen, toelating geven...
Je zou toch niet willen dat men je gaat beconcureren met je eigen afgedankt materiaal?
Groeten,
Joris De Mol
Euh: NMBS moet geen toelating geven, dat moet het ministerie doen, en die moeten onpartijdig zijn.
Zijn zij dat niet (door de regelgeving af te stemmen op 1 partij) dan kan de Europese commissie ingrijpen, hoe sneller hoe liever voor mij.

Maar ik weet ook dat het in België nogal veel "één pot nat" is, maar dat de haven van Antwerpen dit zomaar laat gebeuren vind ik toch merkwaardig.
rail s

Re: Voith Maxima in België!

Bericht door rail s »

Joris schreef:Hallo,
Tim schreef:Zolang dat er niet is en RF geen toestemming krijgt om met oude NMBS rangeerkarren te rijden is het hier niet echt interessant voor zo'n firma om met last-mile diensten te starten...
Dat gaan ze niet doen, toelating geven...
Je zou toch niet willen dat men je gaat beconcureren met je eigen afgedankt materiaal?
Groeten,
Joris De Mol
Het gebeurt nogtans overal in europa, Duitsland op kop...
dentheo schreef:
Joris schreef:Hallo,
Het gebrek aan een last-mile operator is inderdaad het grote probleem van Cross-Rail om met e-loks te rijden.
En het probleem is wie voor last-mile operator wil spelen... Rail Feeding?
Ooit heeft B-Cargo getoeterd, (nb. samen met Haven van Antwerpen, hoe naief zijn die ?) dat zij dat wilden doen...
AP-Rail werd opgericht en daarmee is ook alles gezegd:
http://www.ap-rail.be/portal/page/porta ... ernet/home
dentheo schreef: Was dat niet toevallig toen RFF een toelating voor Antwerpen gevraagd had ???

Het heeft, denk ik, gewerkt..ik denk niet dat RFF zijn toelating heeft...
RF heeft wel degelijk toelating om in België te rijden:
http://www.railfeeding.nl/ => nieuws => nieuws => 28 april 2009
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Voith Maxima in België!

Bericht door Joris »

Hallo,
Rail Feeding mag inderdaad in België rijden, maar heeft geen locs.
En die Belgische 73? In het verkoopscontract staat-bij mijn weten-dat die niet meer mogen worden ingezet in België. Dan mag nog gelijk welk ministerie daarvoor toelating geven...
En, ja, je laten beconcuereren met je eigen afgedankt materieel gebeurt inderdaad, maar de NMBS wil het blijkbaar niet...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
pietje

Re: Voith Maxima in België!

Bericht door pietje »

Joris schreef:Hallo,
Rail Feeding mag inderdaad in België rijden, maar heeft geen locs.
En die Belgische 73? In het verkoopscontract staat-bij mijn weten-dat die niet meer mogen worden ingezet in België. Dan mag nog gelijk welk ministerie daarvoor toelating geven...
En, ja, je laten beconcuereren met je eigen afgedankt materieel gebeurt inderdaad, maar de NMBS wil het blijkbaar niet...
Groeten,
Joris De Mol
Misschien dat RF eens moet gaan aankloppen bij DB om daar wat afgedankt materiaal over te kopen om in België in te zetten :wink:
Sjarelke

Re: Voith Maxima in België!

Bericht door Sjarelke »

Presario schreef:Even een oud topic uit de dieperik halen.

De Voith Maxima is opnieuw in het land! Deze is afgeleverd aan Crossrail.
@ Mensen van Crossrail, welke diensten gaan hiermee verzekerd worden?

http://www.drehscheibe-foren.de/foren/r ... ?4,4586567
http://www.railpassion.org/actua.html
De Maxima is al op 30 december 2009 Belgie binnen gekomen. Daar is ze rond 14:15 door 'sHerenelderen gekomen richting Hasselt (via lijn 34)
rail s

Re: Voith Maxima in België!

Bericht door rail s »

Via RAILCOLOR.NET een super interessante powerpoint gevonden van Bombardier:
http://www.suissetraffic.ch/Portaldata/ ... Vitins.pdf
Vooral vanaf slide 15 (van de 17) wordt het interessant voor deze discussie.
Knipex
Berichten: 329
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: Voith Maxima in België!

Bericht door Knipex »

Er is een video opgedoken van de Eerste commerciële rit Voith Maxima in België voor Crossrail am 05.01.10 Leuk dieselgeluid.

Maxima is gisteren gespot in Montzen
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/r ... ?4,4621120

blijkbaar 1 spoor buiten dienst tss Remersdaal en Montzen. Al het verkeer over 1 spoor.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Voith Maxima in België!

Bericht door LHOON »

Nog een vraagje over deze machines: vanwaar de recente voorkeur van de NMBS voor diesel-hydraulische aandrijving, daar waar de meeste (lijn)diesels diesel-elektrisch zijn in de meeste landen. Enkel in Duitsland schijnt er een voorkeur voor hydraulisch te zijn.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Voith Maxima in België!

Bericht door Shrek »

LHOON schreef:Nog een vraagje over deze machines: vanwaar de recente voorkeur van de NMBS voor diesel-hydraulische aandrijving, daar waar de meeste (lijn)diesels diesel-elektrisch zijn in de meeste landen. Enkel in Duitsland schijnt er een voorkeur voor hydraulisch te zijn.
Deze machines zijn niet van de nmbs hoor :wink:
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1215
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Voith Maxima in België!

Bericht door Tim »

Knipex schreef:blijkbaar 1 spoor buiten dienst tss Remersdaal en Montzen. Al het verkeer over 1 spoor.
Da's al zo van oktober, men is het spoor aan het vernieuwen in de tunnel vlak voor de inrit van Montzen.
Rétro

Re: Voith Maxima in België!

Bericht door Rétro »

Eigenlijk iemand die weet hoe het eigenlijk met de Voith maxima vergaan is? Hoeveel stuks zouden hier reeds van gebouwd zijn? Is dit in het buitenland een succes verhaal geworden? Bestaat er nog kans dat deze ook nog in België te zien zullen zijn?
Plaats reactie