industiespoor/ industriemateriaal in BELGIË

Alles over goederenvervoer in België.
rail s

industiespoor/ industriemateriaal in BELGIË

Bericht door rail s »

Kan er iemand iets meer vertellen over:
- industrie-aansluitingen in België en het materiaal dat hierop dienst doet/ deed?
- de bedrijven: CFD Locorem, VFLI (activiteiten in België), Rails & Traction, ASA (Hemiksem), Atlantis Cargo, Marcy International, en andere (failliete) bedrijven?
- hun aandeelhouders en/ of reden van oprichting
- het materiaal dat bovenstande bedrijven bezitten en wat ze er mee doen (verhuren, afgesteld, enz), hun activiteiten.
-...
Op het intenet is zeer weinig te vinden over spooraansluitingen in België, enkel op het Waalse gedeelde van rail.lu is iets te vinden.

met vriendelijke groeten

rail s
Dietrich

Re: industiespoor/ industriemateriaal in BELGIË

Bericht door Dietrich »

Voor wat ik hier maar kan bijdragen (kennis hierover is nogal beperkt):

In Aalst-Oost (oude benaming) aan Syral (ex-Tate & Lyle -- ex-Amylum) rijdt er een blauw/gele locotractor die tevens op de weg kan rijden (vergelijkbaar met de locotractors van MOL die de NMBS heeft staan). Fabrikant is mij onbekend, kan er wel eens op letten. Deze verplaatst de goederenwagens door de (redelijk grote) terminal.
Bert

Re: industiespoor/ industriemateriaal in BELGIË

Bericht door Bert »

In Oostende heb je de aansluiting van het chemische bedrijf Proveron.
Deze ligt naast de bundel en bestaat uit verschillende sporen die door het ganse bedrijf een klein netwerkje vormen.
Er doet een witte cockerill dienst en sinds enkele maanden ook nog een unimog.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: industiespoor/ industriemateriaal in BELGIË

Bericht door Joris »

Hallo,
In Moerbeke staat er nog 1 van de 2 indrustielocs te wachten op wat komen zal...
Afbeelding
Het groene, en oudste locje van het suikerfabriek in Moerbeke, op 02/10/2008.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
rail s

Re: industiespoor/ industriemateriaal in BELGIË

Bericht door rail s »

rail s schreef:Kan er iemand iets meer vertellen over:
- industrie-aansluitingen in België en het materiaal dat hierop dienst doet/ deed?
- de bedrijven: CFD Locorem, VFLI (activiteiten in België), Rails & Traction, ASA (Hemiksem), Atlantis Cargo, Marcy International, en andere (failliete) bedrijven?
- hun aandeelhouders en/ of reden van oprichting
- het materiaal dat bovenstande bedrijven bezitten en wat ze er mee doen (verhuren, afgesteld, enz), hun activiteiten.
-...
Op het intenet is zeer weinig te vinden over spooraansluitingen in België, enkel op het Waalse gedeelde van rail.lu is iets te vinden.

met vriendelijke groeten

rail s
1 maand verder en 3 reacties, ik had wel iets meer verwacht toch bedank ik Joris, Bert en Dietrich voor hun antwoord!
In Nederland schrijft men er boeken over, in Frankrijk is er een driemaandelijks tijdschrift over en in Duitsland is het even belangrijk als de gewone spoorwegen, maar in België is er dus niets te vinden over het thema industriespoor.
DUS moest iemand zich nog iets te binnen schieten dat ook maar van ver met bovenstaande vragen of industriespoor te maken heeft, mag die het hiet altijd posten.

met vriendelijke groeten

rail s
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: industiespoor/ industriemateriaal in BELGIË

Bericht door HLE 2302 »

Casier te deerlijk heeft een eigen uitwijkspoor en een 91 (welliswaar privé aangekocht) in eigen liverei om de cargo te verslepen ...

galloo te menen heeft een eigen lijntje, zeer kort wellis waar, daar wordt op gereden met een 77-78, ik weet niet of dat bedrijf een prive locje heeft
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: industiespoor/ industriemateriaal in BELGIË

Bericht door Adler »

In 'Op de Baan' staat er ook regelmatig een artikel over industrielijnen.
In het laatste nummer 89 staat bv. een volledig artikel over de industrielijn naar Schoten.
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: industiespoor/ industriemateriaal in BELGIË

Bericht door Hobbes »

Achter mijn tuin hier loopt ook een industriespoortje, een aansluiting naar de firma "Caldic" te Hemiksem.
Dit takt af van L52 ter hoogte van de vroegere halte Hemiksem Werkplaatsen, en loopt zo richting Schelde om dan de fabriek in te draaien. (ik schat dat het zo'n goeie km lang is).
Tot voor kort was er nog verkeer op (ketelwagens) met een eigen loc, maar sinds ik hier woon (4maanden) heb ik niets meer van verkeer gezien, ook geen ketelwagens op de aansluiting.
Als ik eens (heel veel) zin heb zal ik er hier eens een paar foto's van plaatsen. :wink:
Wover

Re: industiespoor/ industriemateriaal in BELGIË

Bericht door Wover »

Hier een lijstje met industrielijnen: http://users.telenet.be/pk/lijnen.htm#IND
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: industiespoor/ industriemateriaal in BELGIË

Bericht door Adler »

Nog een berichtje uit Op de Baan:

Lijn 280 tussen Ninove station en het industriepark zal heropend worden op vraag van de firma Remitrans.
In maart 2009 zouden de werken afgerond zijn en zullen er wekelijks 5 tot 10 treinen gebruik van maken.
Kosten van de werken: 500.000 euro.
rail s

Re: industiespoor/ industriemateriaal in BELGIË

Bericht door rail s »

ook dit is dus industriespoor:
Wallorail schreef:6 février : Transfert du locotracteur V36 de l'armée belge.
Afbeelding La 1603 du PFT vient de sortit le locotracteur de son hangar et lui fait parcourir une dernière fois les voies du dépôt militaire de Kapellen.

En service au sein des forces armées depuis l'après-guerre, le locotracteur V36 du Movement Control Group stationné sur le raccordement militaire de Kapellen - Braschaat n'était plus utilisé depuis plusieurs années. Dernièrement, le ministère de la défense à prit la décision de le confier ainsi qu' un locotracteur Cockerill à des associations. C'est le PFT qui a été sélectionné et qui assurera le maintien en état de cette pièce unique.
Le locotracteur Cockerill rejoindra quand à lui le BVS à Puurs.
Afbeelding Rencontre avec la 202.020 qui l'emmènera vers Saint-Ghislain.


Meer foto's op http://www.wallorail.be
wallorail schreef: 9 février : Remise en service prochaine du raccordement de l'usine Holcim d'Obourg !
Afbeelding A gauche la ligne 118 avec le point d'arrêt d'Obourg et une des extrémité du faisceau SNCB de deux voies, à droite les voies menant à la cimenterie située à l'extrême droite derrière le pont.
La voie à l'avant plan doit être reposée pour relier le faisceau électrifié au faisceau Holcim.

Fermé en 1995, le raccordement qui relie la cimenterie Holcim d'Obourg au réseau Infrabel est en cours de remise en état. Le cimentier aurait signé avec Veolia Transport un contrat portant sur 300.000 tonnes en direction de la France.
Afbeelding La voie est reposée jusque l'entrée de l'usine. Le faisceau SNCB se trouve derrière le pont situé à gauche.
Afbeelding Au-delà, les travaux de terrassements battent leur plein.
rail s

Re: industiespoor/ industriemateriaal in BELGIË

Bericht door rail s »

Dit wordt een mooi jaar op gebied van spoorkilometers en spooraansluitingen.
Wat hebben we dit jaar al gehad:
- spooraansluiting Remitrans Ninove (lijn 280) (zo goed als) voltooid,
- spooraansluiting "l'usine Holcim d'Obourg" (lijn 118) IN AANBOUW,
- Vennbahn IN RENOVATIE
- ...
Dietrich

Re: industiespoor/ industriemateriaal in BELGIË

Bericht door Dietrich »

rail s schreef:- Vennbahn IN RENOVATIE
Dat is een groot woord. :)
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: industiespoor/ industriemateriaal in BELGIË

Bericht door Paul »

Wover schreef:Hier een lijstje met industrielijnen: http://users.telenet.be/pk/lijnen.htm#IND
Dankjewel, Wover, voor de verwijzing naar mijn website :)
Maar die twee lijsten vermelden enkel lijnen die aangelegd werden door de NMBS en beheerd worden door Infrabel. In een aantal gevallen zijn het voormalige gewone spoorlijnen die 'gedegradeerd' werden tot industrielijn.

Ik denk dat rail s iets anders bedoelt, namelijk privé-industrieaansluitingen.

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Plaats reactie