industiespoor/ industriemateriaal in BELGIË

Alles over goederenvervoer in België.
OMC

Re: industiespoor/ industriemateriaal in BELGIË

Bericht door OMC »

Dan moet je eens in de Antwerpse Haven rondkijken denk ik of ander in Ruisbroek bij Boom ;)
rail s

Re: industiespoor/ industriemateriaal in BELGIË

Bericht door rail s »

Dietrich schreef:
rail s schreef:- Vennbahn IN RENOVATIE
Dat is een groot woord. :)
Niet mee eens:
wallorail schreef: 10 février : Premier train depuis 8 ans au delà de Raeren !!!
Afbeelding Pour la première fois depuis 8 ans un train a circulé entre Raeren et Raeren Grenze. Les locomotives Infrabel 6241 et 6329 poussent une rame de ballast vers la frontière. [Voir aussi les actus du 20 novembre 2008 et du 21 janvier 2009]
Afbeelding Comme il n'existe aucune possibilité de changement de front en gare de Raeren, celui ci a eu lieu en gare d'Eupen. A Kettenis, le train de 10 trémies refoule sur la ligne 49 vers Raeren !
Afbeelding La ligne 49 entre Eupen et Raeren n'est utilisée qu'une à deux fois par an pour le compte de la société Rail & Traction basée à Raeren, la présence de rouille sur le rail a fortement ralenti le convoi.
Afbeelding La 6241 pose devant la palette de sortie de la gare de Raeren côté Stolberg.
Afbeelding L'ancienne voie II a été démontée et la voie III est renouvelée.
Afbeelding Après le départ du train Infrabel vers Eupen, une bourreuse Vossloh est entrée en action.

bron: http://www.wallorail.be
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: industiespoor/ industriemateriaal in BELGIË

Bericht door Hobbes »

Update: industrieaansluiting L52 - Caldic (Hemiksem) is blijkbaar nog in dienst, vandaag een locotractor met ketelwagen zien passeren achter de tuin. ;)
rail s

Re: industiespoor/ industriemateriaal in BELGIË

Bericht door rail s »

Hobbes schreef:Update: industrieaansluiting L52 - Caldic (Hemiksem) is blijkbaar nog in dienst, vandaag een locotractor met ketelwagen zien passeren achter de tuin. ;)
Eventueel een merk van locotractor of type?
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: industiespoor/ industriemateriaal in BELGIË

Bericht door Hobbes »

Neen, was al voorbij eer ik er erg in had, maar zal het in het oog houden.
rail s

Re: industiespoor/ industriemateriaal in BELGIË

Bericht door rail s »

Hobbes schreef:Neen, was al voorbij eer ik er erg in had, maar zal het in het oog houden.
Bedankt
Trammist

Re: industiespoor/ industriemateriaal in BELGIË

Bericht door Trammist »

Kan iemand mij wat vertellen over die verwilderde spooraansluiting in Herentals, aan die witte magazijnen? Ik ben er daarnet nog voorbijgereden.
rail s

Re: industiespoor/ industriemateriaal in BELGIË

Bericht door rail s »

VFLI Cargo
• Een klassiek Koningsdrama dreigt te geschieden voor Locorem, het ooit zo belangrijke spoorwegbouw- en onderhoudsbedrijf van Cockerill te Sclessin. Enkele jaren geleden werd dit bedrijf, inmiddels reeds samen met het Franse CFD, overgenomen door het snel expanderende VFLI Cargo. Thans lijkt het er echter op dat Locorem vanwege ‘slechte bedrijfsresultaten’ wellicht ter zie-le zal gaan. VFLI plaatst het werk en het materieel van Locorem langzaamaan onder bij Atlantis Cargo te Monsin. Uit voorzorg (?) heeft het TSP besloten loc 6003 terug te halen naar St. Ghislain.
• In Feluy is een nieuw raccordement van 400 meter in gebruik genomen als verlenging van de lijn naar de nieuwe bedrijven ten noorden van het huidige emplacement. De lijn heeft nummer 269B meegekregen.
• VFLI Cargo is van plan een werkplaats te bouwen voor zijn Belgische tak (dat zal tegen die tijd dus Atlantis Cargo zijn) in… Raeren. Ook de al jaren gesloten lijn Eupen – Raeren zullen zij overnemen en opnieuw in gebruik nemen. In Raeren zouden onder meer de K4-rijtuigen opgeknapt moeten gaan worden, die zijn opgekocht voor verkoop aan Senegal. Ook zouden ze zorg gaan dragen voor het rijden van meettreinen in West-Europa en hiertoe gebruik willen gaan maken van voormalige NMBS-locomotieven reeks 18 en 51! Het zou voor wat betreft die eerste reeks gaan om de 1803 en 1806, waarbij eerstgenoemde is teruggekocht van de sloperij te Aubange.
bron: http://www.hov-rn.nl/pdf/0504HOV1k.pdf
Hiermee heb ik dus antwoord op een deel van mijn vragen, verder industriespoor plaats het hier...
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: industiespoor/ industriemateriaal in BELGIË

Bericht door Joris »

Hallo,
Dat is wel een oud bericht.
Van CFD Locorem/Atlantis Cargo is geen spoor meer terug te vinden (hun 84'ers en 85'ers zijn allen gesloopt :( ).
Of Rails et Traktion nog iets te maken heeft met VFLI weet ik niet.
Hoedanook, de K4 rijtuigen zijn allen gesloopt. Het plan met de 18'ers is niet door gegaan, zij staan thans te Raeren.
51'ers worden er wel soms nog gerepareerd in Raeren.
Afbeelding
Raeren, februari 2009.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
rail s

Re: industiespoor/ industriemateriaal in BELGIË

Bericht door rail s »

Kan iemand mij iets meer vertellen over CFI (Chemin de Fer Industriel) uit Vilvoorde?
Deze maatschappij had tot 1996 haar eigen net in Vilvoorde o.a. 'Museum Stoomtrein der Twee Bruggen' was op het net actief. Heeft iemand netplannen of iets anders.
(...) Locomotief nr. 10 (Cockerill 4334 uit 1981) sleepte op 3 juli 1996 de laatste CFI-trein. Het betrof een lege kolentrein, afkomstig van de elektriciteitscentrale Electrabel. Bij deze verdween terug een stuk Belgische spoorweggeschiedenis van de rails...
bron: http://www.marcpetit.centerall.com/page118_4.php

Dit is het enige wat ik kan vinden over de CFI of MSTB :? . Weet iemand hier iets meer over???

ER zijn via google-maps nog restjes spoor te vinden op de terreinen van de centrale.
rail s

Re: industiespoor/ industriemateriaal in BELGIË

Bericht door rail s »

Weet er iemand wat er geworden is van onderstaande locomotieven: Afbeelding Afbeelding alle foto's van Jens Merte, 25.04.2004 in "Niel-bij-As"(?)
25.04.2004/ jm/ Auf dem Bahnhofsgelände stehen mehrere Lokomotiven und Wagen, teilweise restauriert, teilweise in eher schrottreifem Zustand. Darunter auch 10 Maschinen (ex Zeche Andre Dumont) in einer Reihe, die nicht dem Verein, sondern dem Schrotthänlder Lowie gehören.

Die Feldbahnsammlung, die früher hier ebenfalls auf dem Gelände ansässig war, gibt es nicht mehr.

* Henschel FNr. 30016/1959, Typ DH 500, B-dh, 1435 mm
04.12.1959 geliefert an O&K, Brüssel für ESSO Nederland NV, Den Haag [NL] /1987 Esso, Antwerpen /19xx GMCI - General Managment Comp. International, Maldegem (04.1995, 04.1997vh) /199x Kolenspoor, Niel bij As (02.2002, 04.2002, 04.2004 vh)
* R&H FNr. ?/19xx, B-d., 1435 mm - grün
* Hudswell FNr. ?/19xx, C-d., 1435 mm - rostbraun
* Ateliers C.F.D. Monimirail Marne FNr. ?/19xx, B'B'-d (mit Stangen an den Drehgestellen), 1435 mm
* SA Haine-Saint-Pierre FNr. 1071/1909, B-n2t, 1435 mm
ehem. S.A. Produits Chemique d. et. a Tessenderlo /1980 Privat, As (04.2004 vh)
* Cockerill FNr. 3923/1962, B-dh, 1435 mm
neu geliefert an Glaverbel, Mol-Gompel (04.1997 a vh) /…. Kolenspoor, Niel-bij-As (04.2004 vh)
* Cockerill FNr. ?/19xx, B-d., 1435 mm - im Einsatz (vermutlich auch von Glaverbel, Mol-Gompel )
* Deutz FNr. ?/19xx, Typ OMZ 122 R, B-dm - orange, Motor entfernt, Haube vor der Lok
* Deutz FNr. 56473/1957, Typ A2L514 R, B, 1435 mm
18.01.1957 geliefert an SND, für NV de Sphinx, Maastricht [NL], für Société Céramique (1960-1980 vh) /1990 Denkmal, Limburgse Mineraal Brekerij, Ohé en Laak [NL] /1999 Werk Echt [NL] (09.1999, 05.2000 vh) /200x Kolenspoor, Niel-bij-As (04.2004 vh)
* Deutz FNr. 57517/1962, Typ KS230 B, Bdh, 1435 mm
06.09.1962 geliefert an BWK, für Fliegerhorst Leipheim /=> Westerland/Sylt /19xx Fernleitungsbetriebs-Gesellschaft, Kehl-Kork "271" /02.1998 Group Machiels RML NV, Maasmechelen /01.01.2002 Kolenspoor, Niel bij As (01.02.2002, 04.2002, 04.2004 btrf.)
------------------------------
* O&K FNr. 26349/1964, Typ Köf III, Bdh, 1435 mm
neu geliefert an DB "V 11 111" "332 111" /30.08.1997 a /1998 Schrotthandel, Maastricht [NL] /199x Armand Lowie, Baumaschinenhändler, As [B] (04.1999, 02.2002, 04.2002, 04.2004 vh)
* ABR FNr. 2244/1963, B-d.
* 1 - Cockerill FNr. 3588/1957, B-dh, 1435 mm
neu geliefert an KS-Zeche Andre Dumont [B] "1" "KS214" /=> A.Lowie, Maas-Mechelen [B], hinterstellt Bf As bei LSV (04.2004 vh)
* 2 - Cockerill FNr. 3589/1957, B-dh, 1435 mm
neu geliefert an KS-Zeche Andre Dumont [B] "2" "KS215" /=> A.Lowie, Maas-Mechelen [B], hinterstellt Bf As bei LSV (04.2004 vh)
* 3 - Cockerill FNr. 3590/1957, B-dh, 1435 mm
neu geliefert an KS-Zeche Andre Dumont [B] "3" "KS236" /=> A.Lowie, Maas-Mechelen [B], hinterstellt Bf As bei LSV (04.2004 vh)
* 4 - Cockerill FNr. ?/19xx, Bdh, 1435 mm
* 5 - ABR FNr. ?/19xx, Bd., 1435 mm
* 6 - Cockerill FNr. 3829/1961, B-dh, 1435 mm
neu geliefert an KS-Zeche Andre Dumont [B] "6" "KS229" /=> A.Lowie, Maas-Mechelen [B], hinterstellt Bf As bei LSV (04.2004 vh)
* 7 - Cockerill FNr. ?/19xx, Bdh, 1435 mm
* KS 211 - Cockerill FNr. ?/19xx, Bdh, 1435 mm
neu geliefert an KS-Zeche Andre Dumont [B] "KS211" /=> A.Lowie, Maas-Mechelen [B], hinterstellt Bf As bei LSV (04.2004 vh)
* ? - Cockerill FNr. ?/19xx, Bdh, 1435 mm
* ? - Cockerill FNr. ?/19xx, Bdh, 1435 mm

bron: http://www.merte.de/BE/berichte/be199.htm
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: industiespoor/ industriemateriaal in BELGIË

Bericht door Joris »

Hallo,
Ik dacht dat dat allemaal locjes van Umicore. Aan hun status te zien denk ik dta ze heden ten dage allemala tot oud ijzer herleidt zijn...
Gelijkaardige locjes (zoals die gele Cockerills) staan oa nog te Hombourg (rijvaardig), en Raeren (bijna gesloopt)...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: industiespoor/ industriemateriaal in BELGIË

Bericht door Hobbes »

Toevallig het treintje van de industrieaansluiting Caldic te Hemiksem kunnen fotograferen. (genomen op maandag 22/02/2010)
Niet op de kwaliteit van de foto letten, was al blij dat het er op stond. :wink:
Bijlagen
tuintrein.jpg
OMC

Re: industiespoor/ industriemateriaal in BELGIË

Bericht door OMC »

Positief dat daar toch nog iets op die sporen te zien is! Weet je toevallig of die loc zijn lading sleept tot op de hoofdsporen richting Antwerpen-Zuid of slechts tot op de opstelsporen aan de voormalige stopplaats?
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: industiespoor/ industriemateriaal in BELGIË

Bericht door Hobbes »

Dat locje is eigendom van de fabriek met zijn eigen personeel, dus dat rijdt alleen op de aansluiting van de fabriek zelf, dus tot de opstelsporen naast L52 aan de vroegere halte Hemiksem-Werkplaatsen.
Plaats reactie