Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door jan_olieslagers »

Nu ik hier toch al een paar maand rondhang valt het me op dat ik nog niets heb gelezen over de tweede spoorontsluiting naar de Antwerpse haven. Wellicht komt dat doordat er niks beweegt terzake, en iedereen wel weet hoever het ermee staat. Ik arm bleuke weet dat helaas niet. Dus vertel eens aub

-) welke tracé's komen nog in aanmerking?
-) is er een tijdschema, zoja welk?
-) zonee, waar zit het geblokkeerd? federale regering wellicht? of teveel groen protest?
-) zijn er links op tinternet?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door groentje »

Voorzover ik weet zit het strop rond Lier. Daar willen ze nog altijd een tunnel ipv een talud. Iedereen, trouwens, niet alleen de 'groenen'. Los daarvan is de 2e havenontsluiting niet in de prioriteitenlijst opgenomen, men gaf voorrang aan de meer prestigieuze Liefkenshoektunnel (die natuurlijk ook geen ongeruste omwonenden kent).
Voor zover zijn er geen projectsites op het net, maar daar is Infrabel sowieso niet erg mee bezig (integendeel tot Prorail, dat voor elk groot project een prachtsite heeft).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door Shrek »

ik dacht dat er vooral een financieel probleem was, er is gewoonweg nog geen geld voor het project vrijgemaakt :wink: het tracé lag al wel vast dacht ik, maar de uitvoering zal nog wel even duren :roll:
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door groentje »

De hele vergunningswinkel moet volgens mij wel nog in gang gezet worden, en dan kan stad Lier wel nog de boel serieus vertragen. Maar geld lijkt me ook het voornaamste probleem.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door Bordensteker »

De Liefkenshoek spoortunnel zal mede het effect hebben dat de belasting op de L.27A (de huidige haventoegang) minder wordt: de 'interne' treinen van de Rechteroever naar de Linkeroever hoeven niet meer om de stad heen te rijden. Zo bezien kun je dan de bedoelde Tweede Havenontsluiting wat uitstellen.
De Liefkenshoekroute heeft verder een strategisch voordeel: hij ligt fysiek heel ergens anders dan het traject door Ekeren waar de gewenste bijkomende route alleen maar gebundeld met de huidige lijn kan liggen. Denk eens aan de recente omvangrijke ontsporing van een goederentrein precies in een wisselstraat bij Amsterdam.
Met het oog hierop zou het niet verkeerd zijn om altijd enige ruimte in reserve te houden op Schijnpoort zodat daar van richting gewisseld kan worden door treinen die uit het oosten komen en in gebeurlijke situaties via Kennedytunnel én Liefkenshoek spoorverbinding nog steeds Antwerpen Noord kunnen bereiken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door Steven »

ik zie het nog zo gebeuren dat treinen uit gent en verder in de toekomst enkel nog via de liefkenshoektunnel naar Antwerpen Noord mogen rijden om het station van Berchem te ontwijken.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door dentheo »

Steven schreef:ik zie het nog zo gebeuren dat treinen uit gent en verder in de toekomst enkel nog via de liefkenshoektunnel naar Antwerpen Noord mogen rijden om het station van Berchem te ontwijken.
Lijkt mij uitstekend idee één tunnel voor het reizigersverkeer en één voor het goederenverkeer.
Kunnen goederentreinen uit Linkeroever en Gent ook zonder kopmaken naar Lier Aarschot Zuid Duitsland enz.
En voor Zeebrugge Duisburg en bv. Volvo treinen is het korter naar lijn 12
Theo
Groeten vanop de Heide
bartolomew
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:39
Locatie: Turnhout

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door bartolomew »

http://www.dirkvanmechelen.com/dirkblog ... ing-haven/

Via deze optie worden zowel de lijnen 15, 16 als 27A aangesloten op deze 2e spoorverbinding en moeten er na de aanleg van de Liefkenshoekspoortunnel dus géén goederentreinen meer langs Berchem (tenzij van spoorlijn 52).
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door dentheo »

bartolomew schreef:http://www.dirkvanmechelen.com/dirkblog ... ing-haven/

Via deze optie worden zowel de lijnen 15, 16 als 27A aangesloten op deze 2e spoorverbinding en moeten er na de aanleg van de Liefkenshoekspoortunnel dus géén goederentreinen meer langs Berchem (tenzij van spoorlijn 52).
Gisteren schiet Truyens (SP ?) de Ijzeren Rijn af.... dan moet er ook geen 2e spoorverbinding zijn........alles opgelost.
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door groentje »

De 2e haventoegang en de IJzeren Rijn zijn 2 verschillende projecten, die beide wel met de haven van Antwerpen te maken hebben. De 2e haventoegang dient vooral om de sporen tussen Noorderdokken en Berchem te ontlasten via een route die ook minder omwonenden geluidsoverlast geeft.
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door ronny »

bartolomew schreef:http://www.dirkvanmechelen.com/dirkblog ... ing-haven/

Via deze optie worden zowel de lijnen 15, 16 als 27A aangesloten op deze 2e spoorverbinding en moeten er na de aanleg van de Liefkenshoekspoortunnel dus géén goederentreinen meer langs Berchem (tenzij van spoorlijn 52).
Maar dit zorgt ervoor dat Lier een knelpunt blijft, tenzij men er ook een ringspoor voorziet.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door dentheo »

groentje schreef:De 2e haventoegang en de IJzeren Rijn zijn 2 verschillende projecten, die beide wel met de haven van Antwerpen te maken hebben. De 2e haventoegang dient vooral om de sporen tussen Noorderdokken en Berchem te ontlasten via een route die ook minder omwonenden geluidsoverlast geeft.
Het is ALLEEN het lawaai voor enkele mensen in Berchem...extra capaciteit hoeft niet meer....Ijzeren Rijn is netjes afgeschoten door Truyens enco.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door Steven »

Extra capaciteit is er wel nodig, het is niet omdat het nu crisis is dat die eeuwig gaat blijven hangen. De groei die men verwacht met het aantal extra spoorwegoperatoren die er zijn zal zeker de vraag naar extra capaciteit doen toenemen. Al de rest is korte termijn denken. Ook als ze milieuvriendelijker willen transporteren (minder vrachtwagens op de weg) dan zal men die capaciteit zeker kunnen gebruiken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door Shrek »

dentheo schreef: Het is ALLEEN het lawaai voor enkele mensen in Berchem...extra capaciteit hoeft niet meer....Ijzeren Rijn is netjes afgeschoten door Truyens enco.
De montzenroute en de route richting Luxemburg gaan ook langsdaar :wink: Het gaat trouwens niet alleen om capaciteit voor goederentreinen: als men extra passagierstreinen op lier-antwerpen wilt moeten die goederentreinen ergens anders heen :)
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door dentheo »

Steven schreef:Extra capaciteit is er wel nodig, het is niet omdat het nu crisis is dat die eeuwig gaat blijven hangen. De groei die men verwacht met het aantal extra spoorwegoperatoren die er zijn zal zeker de vraag naar extra capaciteit doen toenemen. Al de rest is korte termijn denken. Ook als ze milieuvriendelijker willen transporteren (minder vrachtwagens op de weg) dan zal men die capaciteit zeker kunnen gebruiken.
Maar met die tweede haven ontsluiting staat de boel "ietsje" verder vast....
De ijzeren Rijn EN de havenontsluiting staan "als het ware" in SERIE....
Als het eerste niet doorgaat blijft voor het tweede een zeer hoog NIMBY gehalte voor Cagels Osylei en omstreken...
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie