Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
pietje

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door pietje »

dentheo schreef:
Robin schreef: Een delegatie van ons gemeentebestuur vroeg deze week in overleg met de buurgemeenten Wijnegem, Wommelgem, Deurne en Merksem de aandacht van de pers en van de gouverneur en minister om al die nieuw geplande grote wegen - als ze dan toch noodzakelijk zouden zijn - in boortunnels aan te leggen.
Hoeveel zou die "kleine" wens meer kosten, miljard of drie ?
Dat zou wel eens dicht in de buurt kunnen liggen.
Iemand een idee hoe lang het geboorde deel van de tunnel dan wel zou moeten zijn?
10 km of meer?

Als daar iets van in huis zou komen wist ik wel waar ik mijn spaargeld in zou beleggen :wink:
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door kika »

Ik mis de beargumentering waarom dat niet (deels) cut-n-cover tunnels zouden kunnen zijn. Ik begrijp dat ze liever zo weinig mogelijk overlast willen, maar als je pleit voor het beste van het beste en niets toont van compromisbereidheid, zonder uitgebreide onderbouwing waarom moet men dan rekening met je houden?
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door Joris »

Hallo,
Misschien kunnen we ineens heel het spoornet onder de grond stoppen?
Wat gaat dat niet kosten zeg, allemaal die tunnels? Of 1 enorme tunnel? Het is daar Zwitserland niet hé!
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Cipallieter

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door Cipallieter »

Voor de heraanleg van de E313 en de tweede havenontsluiting organiseren de Antwerpse afdeling Wegen en Verkeer van het Vlaams gewest en Infrabel een tentoonstelling.
Vandaag 18/02/2012 vond deze plaats in CC De Mol in Lier.
Ook de haven van Antwerpen was aanwezig met een infostandje.
Er was behoorlijk wat belangstelling.

Morgen 19/02/2012 wordt deze tentoonstelling gehouden in Ranst van 10 tot 17 uur in CC Den Boogaard.
Op 04/03/2012 is Boechout aan de beurt (CC De Vooruit, eveneens van 10 tot 17 uur).
Nadien zal de informatie ook op de website van Infrabel geplaatst worden.

Voor wat de tweede havenontsluiting betreft moet er gekozen worden tussen 2 tracés. Het tracé 'de lange boortunnel' van Schoten tot voorbij Lier enerzijds en het tracé 'bundeling met R11 (Krijgsbaan) - Lijn 15 (Mortsel-Lier)' anderzijds.

In de tweede helft van 2012 zal het plan-MER (Milieu-EffectenRapport) goedgekeurd worden.
Eind 2012 zal de Vlaamse regering dan op basis daarvan een keuze maken voor één bepaald tracé.

Op http://www.poortoost.be/ kan je nu al informatie vinden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door Shrek »

Weer zo'n onnodig duur project. Is het dan zo moeilijk om een spoorlijn met geluidsschermen door de velden van Broechem en Ranst te leggen? Daar heeft toch niemand last van maar het is wel pakken goedkoper...
Trammist

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door Trammist »

Shrek schreef:Weer zo'n onnodig duur project. Is het dan zo moeilijk om een spoorlijn met geluidsschermen door de velden van Broechem en Ranst te leggen? Daar heeft toch niemand last van maar het is wel pakken goedkoper...
Dat zou inderdaad logischer zijn, maar dat is politiek onhaalbaar.
Bovendien verdwijnt er zo in groene ogen groengebied, en in CD&V/VLD-ogen bouwgrond.
Cipallieter

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door Cipallieter »

Van http://www.infrabel.be

Massale belangstelling voor informatiemarkten Infrabel en Vlaamse overheid 06-03-2012

Bijna 4.400 mensen brachten een bezoek aan één van de vijf rondreizende informatiemarkten over de tweede spoortoegang van de Antwerpse haven en de verbreding van de E313 autosnelweg. Twee belangrijke infrastructuurwerken die de mobiliteitsknoop voor het goederenvervoer per spoor en het wegverkeer in het Oosten van Antwerpen moeten ontwarren.

Open communicatie

Van midden februari tot begin maart trokken Infrabel en het Agentschap Wegen en Verkeer naar de elf betrokken steden en gemeenten (Schoten, Antwerpen,Mortsel, Boechout, Borsbeek, Wijnegem, Wommelgem, Ranst, Lier, Nijlen en Berlaar) om er de buurtbewoners te informeren over de studies rond de twee geplande mobiliteitsprojecten. De infomarkten werden georganiseerd op vijf centrale locaties die voor iedereen goed bereikbaar waren.

Tijdens deze infodagen konden buurtbewoners, lokale politici en geïnteresseerden vragen stellen over de voorgestelde projecten. Onze mensen van de communicatiedienst samen met de betrokken ingenieurs hebben iedereen zo goed mogelijk geïnformeerd.

Inspraak

Vanaf 12 maart tot en met 30 april 2012 liggen de verschillende dossiers ter inzage bij de betrokken steden en gemeenten. Wie wil, kan dan opmerkingen, suggesties of alternatieven formuleren bij zijn stad of gemeente. Opmerkingen kunnen ook online doorgestuurd worden op:
http://www.mervlaanderen.be.

De directie van Infrabel bedankt iedereen die meewerkte aan de informatiemarkten: TUCRAIL, Agentschap Wegen en Verkeer, het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen, De Lijn, alle betrokken steden en gemeenten en het evenementenbureau AFI.



Dit filmpje werd getoond tijdens de infosessies.
http://www.infrabel.be/nl/video/film-2d ... rpse-haven
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door Shrek »

:shock: Het is nog erger dan ik dacht, dat is gewoon helemaal van Ekeren tot Lier onder de grond, compleet waanzinnig.
20 keer duurder dan een moderne spoorlijn aanleggen bovengronds die amper meer overlast bezorgd.
Dat de nimby's hierom vragen kan ik begrijpen, maar dat infrabel meestapt in zo'n verhaal is niet te geloven.
Telkens er ergens een spoorlijn wordt aangelegd of uitgebreid is er massaal protest, maar eens ze er ligt hoor je niemand nog klagen. Reden genoeg toch om het hele spel gewoon op de klassieke manier aan te leggen. Langs de A201 en E313, meer hinder dan van de snelweg die er ligt zal je toch nooit hebben. Daarna door de velden en met een lange viaduct met geluidschermen (zoals in Antoing) over de Netevallei.

Die extra miljarden voor het grapje van een geboorde tunnel zullen niet uit de lucht komen vallen, maar gewoon uit de staatskas. Meteen bij de bouw, of gespreid in de tijd via een PPS, maar wij allen zullen de factuur toch krijgen...
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door Robin »

Gisteren las ik een artikel dat de inwoners van wommelgem (dacht ik) hopen dat er gewoon geen geld is voor een tunnel.
Ok dan, de spoorlijn gewoon dwars door de gemeente :mrgreen: .

Ze willen dat de capaciteit verhoogd word op L27A...hoe gaat dat als die nu al vol zit???

je ziet het meer en meer nimby :roll:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Lekens M.
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 jan 2010, 22:25

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door Lekens M. »

Zal in ieder geval nog wel even duren voor het hier in Ekeren in orde is, er is opnieuw bezwaar aangetekend.
Cipallieter

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door Cipallieter »

Lekens M. schreef:Zal in ieder geval nog wel even duren voor het hier in Ekeren in orde is, er is opnieuw bezwaar aangetekend.
2 Artikels uit de krant, weliswaar al enkele dagen oud.
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... ord=ekeren
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... ord=ekeren
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door dentheo »

Daarbij komt dat die vertakking op zich "niets" oplost, het is slechts het beginpunt van het tweede tracé...

Als men, op enkele miljarden na, niet zeker is over het "vervolg" is het misschien wel wijs van even te wachten ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie