Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
ronny
Berichten: 537
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door ronny »

ronny schreef:
bartolomew schreef:http://www.dirkvanmechelen.com/dirkblog ... ing-haven/

Via deze optie worden zowel de lijnen 15, 16 als 27A aangesloten op deze 2e spoorverbinding en moeten er na de aanleg van de Liefkenshoekspoortunnel dus géén goederentreinen meer langs Berchem (tenzij van spoorlijn 52).
Maar dit zorgt ervoor dat Lier een knelpunt blijft, tenzij men er ook een ringspoor voorziet.
Tegen 2018 moet al het treinverkeer dat Lier aandoet ondergronds verlopen. Dat is het nieuwe plan waar de betrokken partners vandaag mee naar buiten komen. Op die manier wil de NMBS de overlast beperken wanneer de haven van Antwerpen via de IJzeren Rijn weer met Duitsland wordt verbonden. 100 procent concreet is het plan nog niet, maar het is wel het traject dat de overheid vanaf nu wil volgen. De volgende Vlaamse regering moet de beslissing nemen. Bron : RTV Mechelen
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door dentheo »

ronny schreef:
ronny schreef:
bartolomew schreef:http://www.dirkvanmechelen.com/dirkblog ... ing-haven/

Via deze optie worden zowel de lijnen 15, 16 als 27A aangesloten op deze 2e spoorverbinding en moeten er na de aanleg van de Liefkenshoekspoortunnel dus géén goederentreinen meer langs Berchem (tenzij van spoorlijn 52).
Maar dit zorgt ervoor dat Lier een knelpunt blijft, tenzij men er ook een ringspoor voorziet.
Tegen 2018 moet al het treinverkeer dat Lier aandoet ondergronds verlopen. Dat is het nieuwe plan waar de betrokken partners vandaag mee naar buiten komen. Op die manier wil de NMBS de overlast beperken wanneer de haven van Antwerpen via de IJzeren Rijn weer met Duitsland wordt verbonden. 100 procent concreet is het plan nog niet, maar het is wel het traject dat de overheid vanaf nu wil volgen. De volgende Vlaamse regering moet de beslissing nemen. Bron : RTV Mechelen
Misschien Liefkenshoekspoortunnel ineens doortrekken (even prijsvragen in Zwitserland daar hebben ze allicht ramingsprijs per kilometer tunnel).

Iemand hier die weet wat de Nieuwe Gotthard kost ?

Alhoewel lees ik hierboven "wanneer via de Ijzeren Rijn ???" dus weer naar AF .
Theo
Groeten vanop de Heide
Trammist

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door Trammist »

dentheo schreef: Misschien Liefkenshoekspoortunnel ineens doortrekken (even prijsvragen in Zwitserland daar hebben ze allicht ramingsprijs per kilometer tunnel).

Iemand hier die weet wat de Nieuwe Gotthard kost ?
Vergelijk de knoertharde Zwitserse rotsgrond toch niet met onze slijkerige, polderachtige Antwerpse grond...
groentje
Berichten: 7270
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door groentje »

De Montzenroute is verre van verzadigd, en kan nog geruime tijd volstaan. De knelpunten zijn Y. Schijn, Antwerpen-Berchem, Lier, en in mindere mate Mortsel en het baanvak Aarschot-Hasselt. Aanvullingen zijn welkom, maar dit zijn volgens mij toch echt wel de grote zwarte beesten van menig regelaar.
De IJzeren Rijn is nutteloos zonder 2e spoortoegang, omgekeerd is dat veel minder het geval. De IJzeren Rijn is nuttig om naar het noorden van het Roergebied te gaan, omdat het korter en vlakker is. Al moeten ze er zonder elektrificatie voor mij ook niet aan beginnen. Capaciteit is echt niet de voornaamste aanleiding voor de IJzeren Rijn.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door Steven »

De Montzenroute is meer als lijn 24 alleen he groentje, ze bedoelen er de volledige verbinding mee, als er op 1 of meerdere punten van die lijn een probleem is laat dat zich voelen over heel de lijn, trouwens de bundel van Aachen West heeft een vele lagere capaciteit dan wat de L24 haar kan geven, er zijn dus meerdere factoren om te zeggen dat die tak wel snel verzadigd is ondanks er op de lijn zelf nog wat reserve zou zijn. Dit komt onder andere door het vele kopmaken in de vorming van Aachen West.
groentje
Berichten: 7270
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door groentje »

Ik bedoelde met de Montzenroute ook de hele verbinding van Antwerpen-Noord tot de grens. Ik was inderdaad Aachen-West vergeten. Al vermoed ik dat er, door de elektrificatie van lijn 24, er minder capaciteitsproblemen zijn, omdat er minder van loc moet worden gewisseld. Of zie ik dat verkeerd? De IJzeren Rijn heeft inderdaad een rol te spelen, maar vooral richting het noordelijk deel van het Roergebied en verder, richting Zuid-Duitsland zou ik via Montzen blijven. Ook na het indienst komen van de IJzeren Rijn.
Mijn punt was, dat de 2e havenspoortoegang een belangrijke reeks knelpunten moet en zal oplossen op het gemengd traject van IJR en MR. Ik denk dat je me daar wel gelijk in kan geven.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door Steven »

Het aantal locwissels is niet zoveel verminderd in Aachen West. Het is een feit dat de treinen in Aachen West een loc aan de andere kant moeten krijgen indien hun route via aachen HbF verder gaat. Blijkbaar is dat nog steeds de meerderheid van de treinen. Men heeft met het trekken van draad vooral de tijd gewonnen die men vroeger in Montzen ging verspelen om voor dat kleine laatste stukje een diesel te zoeken.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door dentheo »

Steven schreef:Het aantal locwissels is niet zoveel verminderd in Aachen West. Het is een feit dat de treinen in Aachen West een loc aan de andere kant moeten krijgen indien hun route via aachen HbF verder gaat.
Klopt, de treinen in de andere richting (Noord Duitsland, Ruhr en Scandinavie) rijden blijkbaar liever ineens over Nederland, tenminste indien afkomstig uit "westen" van Belgie.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door Steven »

Vandaar dus de beperkte capaciteit van Aachen West he. Treinen waar je de loc moet kunnen laten rondrijden vragen meer sporen, indien je al een tweede loc hebt klaar staan is het zo dat ze altijd al meer tijd nemen voor ze weer weg zijn. Treinen die in dezelfde rijrichting verder rijden kunnen na (eventueel) een nieuwe bestuurder te hebben gekregen snel weer weg zijn.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door dentheo »

Steven schreef:Vandaar dus de beperkte capaciteit van Aachen West he. Treinen waar je de loc moet kunnen laten rondrijden vragen meer sporen, indien je al een tweede loc hebt klaar staan is het zo dat ze altijd al meer tijd nemen voor ze weer weg zijn. Treinen die in dezelfde rijrichting verder rijden kunnen na (eventueel) een nieuwe bestuurder te hebben gekregen snel weer weg zijn.
klopt... nieuwtje... groot deel van het terrein van Aachen West is verkocht om er een technische universiteit op te bouwen de RWTH.
Dit is de univ met een grote "treinafdeling".
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door Steven »

waarschijnlijk gaat dat om het achterste deel, het deel dat nu amper in gebruik is.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door dentheo »

Steven schreef:waarschijnlijk gaat dat om het achterste deel, het deel dat nu amper in gebruik is.
denk ik ook ...laatste keer dat ik daar was stonden er een paar stomers op (open deur enkele jaren geleden)
Theo
Groeten vanop de Heide
Cipallieter

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door Cipallieter »

ronny schreef: Tegen 2018 moet al het treinverkeer dat Lier aandoet ondergronds verlopen. Dat is het nieuwe plan waar de betrokken partners vandaag mee naar buiten komen. Op die manier wil de NMBS de overlast beperken wanneer de haven van Antwerpen via de IJzeren Rijn weer met Duitsland wordt verbonden. 100 procent concreet is het plan nog niet, maar het is wel het traject dat de overheid vanaf nu wil volgen. De volgende Vlaamse regering moet de beslissing nemen. Bron : RTV Mechelen
Is er nog nieuws omtrent deze zaak?
Trammist

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door Trammist »

Cipallieter schreef: Is er nog nieuws omtrent deze zaak?
Ik ben bang van niet, nee... Bovendien verwacht ik binnenkort een heropflakkering van de A102-plannen, die gelijklopen het het tracee tussen Wommelgem en Merksem/Ekeren. Al kunnen snelweg en spoorlijn perfect met elkaar gebundeld worden op een ecologische wijze...
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door dentheo »

Trammist schreef:
Cipallieter schreef: Is er nog nieuws omtrent deze zaak?
Ik ben bang van niet, nee... Bovendien verwacht ik binnenkort een heropflakkering van de A102-plannen, die gelijklopen het het tracee tussen Wommelgem en Merksem/Ekeren. Al kunnen snelweg en spoorlijn perfect met elkaar gebundeld worden op een ecologische wijze...
Oei weer een volksraadpleging op komst...
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie