Pagina 9 van 14

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Geplaatst: 11 jan 2013, 20:09
door BlubBlub
2e helft 2013... dat is zo het moment dat de campagne voor 2014 [regionaal, federaal en Europees] gaat beginnen he.

De kans dat er dan ook maar ingegaan wordt tegen gelijk welke nimby is dan zo goed als 0 en ik denk dat er voor gelijk welk spoortraject minstens 1 groep van die mensen bestaat.

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Geplaatst: 11 jan 2013, 20:24
door Robin
BlubBlub schreef:2e helft 2013... dat is zo het moment dat de campagne voor 2014 [regionaal, federaal en Europees] gaat beginnen he.

De kans dat er dan ook maar ingegaan wordt tegen gelijk welke nimby is dan zo goed als 0 en ik denk dat er voor gelijk welk spoortraject minstens 1 groep van die mensen bestaat.
in de facebookgroup van merksem worden al serieuse bomen omgezaagd door sommige mensen ze ;)

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Geplaatst: 05 jan 2015, 11:12
door Cipallieter
Is er nog nieuws over dit project?

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Geplaatst: 05 jan 2015, 11:14
door Shrek
Cipallieter schreef:Is er nog nieuws over dit project?
De regering stelt momenteel een nieuw investeringsplan op, daarop is het wachten voor officiële info denk ik.
Maar je kan er wel vanuit gaan dat dit project uitgesteld zal worden. Er is immers geen budget voor voorzien in de begroting...

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Geplaatst: 20 apr 2015, 13:46
door kuifje_007
Nu zitten we inmiddels in het jaar 2015. Is er al iets nieuws over de ondergrondse spoortunnel in Lier?

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Geplaatst: 20 apr 2015, 15:11
door Shrek
kuifje_007 schreef:Nu zitten we inmiddels in het jaar 2015. Is er al iets nieuws over de ondergrondse spoortunnel in Lier?
Daar beweegt absoluut niets. De budgetten zijn bevrozen, dus verwacht maar niet dat daar de eerste jaren iets gaat gebeuren.

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Geplaatst: 20 apr 2015, 22:22
door Matthias
Is die ondergrondse spoortunnel ook gekoppeld aan de vernieuwing van het station van Lier zelf? Want daar is ook al jaren sprake over, maar buiten een vernieuwing van de trappen is daar nooit iets gebeurd.

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Geplaatst: 20 apr 2015, 22:26
door Shrek
Matthias schreef:Is die ondergrondse spoortunnel ook gekoppeld aan de vernieuwing van het station van Lier zelf? Want daar is ook al jaren sprake over, maar buiten een vernieuwing van de trappen is daar nooit iets gebeurd.
Dat hangt er van af welk scenario men neemt voor de 2e havenontsluiting.
Indien de tunnel van Merksem tot Nazareth (Kessel) gaat, dan moet er in Lier niet veel veranderen en kan men een kleine stationsrenovatie doen.

Een ander scenario is dat de tunnel Merksem-Mortsel gebouwd wordt. In dat geval wordt L15 verdubbeld en wordt in Lier een deel van de sporen ondergronds gebracht. Dat zou dus een complete herbouw van het hele station betekenen.
Maar momenteel is er nog niets gekozen, er is toch geen geld om te bouwen.

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Geplaatst: 05 aug 2016, 12:59
door Cipallieter

Re: Y. Otterbeek

Geplaatst: 23 aug 2020, 17:57
door stijn
Shrek schreef: 22 aug 2020, 21:52 Eens de 2e havenontsluiting er is zal L27B amper nog gebruikt worden tussen Muizen en Nekkerspoel, er zullen dus geen goederentreinen in de weg rijden.
Dan stuur je al die treinen dus via Aarschot naar Leuven... zal de capaciteit van de gelijkvloerse kruisingen in Aarschot en lijn 35 tussen Aarschot en Leuven dan nog wel volstaan?

Re: Y. Otterbeek

Geplaatst: 23 aug 2020, 18:22
door jan_olieslagers
Hoezo Leuven? De route wordt dan toch A'pen(Haven) - Lier - (Aarschot) - Diest - Hasselt - Vise - Montzen - Aachen?

Re: Y. Otterbeek

Geplaatst: 23 aug 2020, 19:17
door Steven
Het gaat over de treinen via Bertrix naar Frankrijk en Zwitserland. Voor de route naar Montzen zouden er nu geen of zo goed als geen treinen via Muizen rijden dus die heb je al niet op dat stuk

Re: Y. Otterbeek

Geplaatst: 23 aug 2020, 19:24
door jan_olieslagers
Hm, dank je, maar dat zie ik op 1-2-3 niet. Ik heb dan ook niet zoveel zicht op de grote aders voor goederentreinen.
Hoe is dan de huidige route?
En hoe zou ze worden als die fameuze 2e ontsluiting actief is?

Re: Y. Otterbeek

Geplaatst: 23 aug 2020, 19:32
door Shrek
stijn schreef: 23 aug 2020, 17:57
Shrek schreef: 22 aug 2020, 21:52 Eens de 2e havenontsluiting er is zal L27B amper nog gebruikt worden tussen Muizen en Nekkerspoel, er zullen dus geen goederentreinen in de weg rijden.
Dan stuur je al die treinen dus via Aarschot naar Leuven... zal de capaciteit van de gelijkvloerse kruisingen in Aarschot en lijn 35 tussen Aarschot en Leuven dan nog wel volstaan?
Zeer goede opmerking :) als er veel goederentraffiek verplaatst wordt van Leuven-Mechelen-Antwerpen naar Leuven-Aarschot-Antwerpen moet er op L16 inderdaad wat aangepast worden: overwegen weghalen onder andere èn de bouw van de Langdorp-tunnel die Y Aarschot-Noord en Aarschot-Oost ongelijkvloers maakt. Het is allemaal voorzien in de lange termijnplannen.

Re: Y. Otterbeek

Geplaatst: 23 aug 2020, 19:36
door Shrek
jan_olieslagers schreef: 23 aug 2020, 19:24 Hm, dank je, maar dat zie ik op 1-2-3 niet. Ik heb dan ook niet zoveel zicht op de grote aders voor goederentreinen.
Hoe is dan de huidige route?
En hoe zou ze worden als die fameuze 2e ontsluiting actief is?
De hoofdassen nu zijn Antwerpen-Lier-Aarschot-Hasselt-Duitsland, Zeebrugge-Gent-Mechelen-Aarschot-Hasselt-Duitsland en Antwerpen-Mechelen-Leuven-Ottignies-Namen-Bertrix-Frankrijk/Luxemburg

De eerste komt vanzelf op de nieuwe havenontsluiting te liggen, de laatste moet omgelegd worden langs Aarschot.