Pagina 4 van 14

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Geplaatst: 26 sep 2011, 09:38
door dentheo
Komt het tunnelspoor van Linkeroever ( derde ? ontsluiting :) ) binnen via lijn11 of recht in Antw Noord ?

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Geplaatst: 26 sep 2011, 21:05
door Shrek
dentheo schreef:één vergetelheid in het plan , men had de aansluiting van Lijn 12 naar Noord op de oude plaats moeten brengen, achter bundel Luchtbal, dan kan men zonder kruisingen van 12 naar 27 en Noord. Minder conflikten , zeker indien het verkeer verdubbelt en de lijn door Nederlands Limburg nog jaren wegblijft .
Maar dat heeft misschien met de 3de ontsluiting van de haven te maken: de spoorlijn richting Bergen-op-Zoom. Het is de bedoeling in de toekomst het merendeel van het vrachtverkeer richting Rotterdam daarlangs te sturen. Dan wordt die verbinding van L27 naar L12 vrijwel overbodig. Daar nu nog in investeren lijkt mij alvast een beetje weggegooid geld :)

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Geplaatst: 26 sep 2011, 21:54
door dentheo
Klopt, de lijn 11, maar die is met "klank door de bewoners daar verworpen.....
Het aantal goederentreinen, vermeld in dat plan, deden prompt twee of drie gemeentes naar ondertunneling vragen....

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Geplaatst: 27 sep 2011, 12:45
door pietje
dentheo schreef:Klopt, de lijn 11, maar die is met "klank door de bewoners daar verworpen.....
Het aantal goederentreinen, vermeld in dat plan, deden prompt twee of drie gemeentes naar ondertunneling vragen....
Wonen er echt mensen langs lijn 11?
Ik dacht altijd dat die lijn door de haven ging en een stuk over de middenberm van de A12.

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Geplaatst: 27 sep 2011, 12:52
door Steven
pietje schreef:
dentheo schreef:Klopt, de lijn 11, maar die is met "klank door de bewoners daar verworpen.....
Het aantal goederentreinen, vermeld in dat plan, deden prompt twee of drie gemeentes naar ondertunneling vragen....
Wonen er echt mensen langs lijn 11?
Ik dacht altijd dat die lijn door de haven ging en een stuk over de middenberm van de A12.
Het gaat hier over het deel dat er nog NIET is, het verlengen van die lijn naar Nederland toe dus.

Geplaatst: 27 sep 2011, 13:26
door dentheo
Meeste eisen kwamen van mensen die langs het verlengde van die lijn wonen...dus naar Rotterdam en naar Oosten Breda.
De gemeentes langs die lijnen zagen de aantallen goederentreinen die vernoemd werden en begonnen prompt eisen te stellen.
Ik heb op een vergadering in Roosendaal voorzichtig gevraagd waarom het aantal treinen naar Breda en Rotterdam zou verdubbelen met dat stukje lijn 11, antwoord: dat komt uit de studie....
Bergen op Zoom had wel gelijk, die zouden inderdaad meer treinen krijgen.
Roosendaal niet, die zouden minder treinen krijgen. Alles wat nu van Belgie naar Sloe gaat maakt kop in Roosendaal, komt dus twee keer door Roosendaal -zuid, nadien niet meer.

Als je wil zoeken op Internet ik denk dat het project in Nederland VARA heette , het leek in elk geval sterk op de naam van die TV zendvereniging.

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Geplaatst: 24 nov 2011, 21:27
door Cipallieter
Goederentreinen razen niet door Lier over hoog viaduct

De geplande tweede spoorontsluiting van de Antwerpse haven zal in Lier niet met hoge taluds aangelegd worden.

Deze beslissing van Infrabel is goed nieuws voor de wijk Kloosterheide in Lier. In de oorspronkelijke plannen van de NMBS uit de jaren 90 zouden de goederentreinen tot aan de Ring (R16) op een berm rijden en vandaar op een viaduct tot aan de Kesselsesteenweg. Dat viaduct zou een hoogte hebben van 12,5 meter plus een opbouw van 6 meter.

Die piste heeft Infrabel nu definitief verlaten. Dit tracé zou een te grote impact hebben op mens en milieu", zegt Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit.
"Er blijven nu nog twee varianten over. De eerste is een boortunnel van zestien kilometer van Merksem-Schoten tot in Lier. Daar wordt aangetakt op de bestaande lijn 15 richting Kessel (Nijlen). Dit tracé heeft natuurlijk een bepaald kostenplaatje."

De tweede variant bestaat uit een tunnel onder de Krijgsbaan en de R11.
Tussen Mortsel en Lier zouden de treinen zowel op nieuwe als bestaande sporen rijden, deels in een open, deels in een overdekte sleuf. In deze variant worden de stationsomgevingen van Lier en Boechout op niveau -1 aangelegd.

De Vlaamse regering zou eind 2012 beslissen welk tracé het uiteindelijk wordt. In dat geval kunnen de werkzaamheden begin 2015 aanvangen.

Bron: Gazet van Antwerpen 22/11

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Geplaatst: 24 nov 2011, 21:29
door Cipallieter
Lier is blij dat viaduct er niet komt

In Lier wordt tevreden gereageerd op de beslissing van Infrabel om de geplande tweede spoorontsluiting van de Antwerpse haven niet met hoge taluds aan te leggen.

Eind jaren 90 besliste de NMBS om in de toekomst de goederentreinen van en naar de Antwerpse haven in Lier op een viaduct te laten rijden. Dat viaduct zou 12,5 meter hoog zijn met daarbovenop een opbouw van 6 meter. Het viaduct zou de groene wijk Kloosterheide doorsnijden.

Uw krant bracht dinsdag al het bericht dat Infrabel deze piste definitief verlaten heeft. "Dat is goed nieuws", reageert Mimi Lambert van het Wijkcomité Kloosterheide. "We hebben destijds intensief tegen dit viaduct actie gevoerd. Het viaduct zou een visueel gedrocht zij en bovendien gevaarlijk. Nu blijft het natuurlijk afwachten hoe ze de goederentreinen wél door onze wijk gaan sturen: ondergronds of niet."

"Deze beslissing is inderdaad goed nieuws voor de stad Lier in het algemeen en de wijk Kloosterheide in het bijzonder", zegt ook burgemeester Marleen Vanderpoorten (Open Vld). "Toch blijven er nog enkele onduidelijkheden. Als de sporen in een tunnel of een sleuf worden gelegd, waar precies komen de treinen dan bovengronds. Ook voor Kloosterheide zal dat een groot verschil uitmaken."

"Ondanks het goede nieuws moet ik toch ook vaststellen dat het hele project steeds maar in de tijd wordt opgeschoven. De voorbereidende werkzaamheden zouden weliswaar in 2015 beginnen, maar de echte werken starten pas in 2018.
Bovendien zal Infrabel in fases werken, waarbij de laatste fase pas in 2030 afgerond zou worden", stelt Vanderpoorten.

Bron: Gazet van Antwerpen 23/11

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Geplaatst: 25 nov 2011, 09:15
door Robin
In Ekeren werd dit ook afgeketst, de stad Antwerpen gaf een negatief advies op een viaduct.

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Geplaatst: 05 dec 2011, 18:03
door Gertds
Benieuwd of ze nu inderdaad van plan zijn om de stations van Boechout en Lier ondergronds te brengen, en dit zonder te veel last te bezorgen aan de gewone treindiensten.

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Geplaatst: 06 dec 2011, 18:23
door Nicholas
Gertds schreef:Benieuwd of ze nu inderdaad van plan zijn om de stations van Boechout en Lier ondergronds te brengen, en dit zonder te veel last te bezorgen aan de gewone treindiensten.
Daar is inderdaad al wat rond gezegd geweest, maar de gemeente Nijlen vraagt dan ook om hetzelfde te doen met de station Kessel en Nijlen.
Ik weet niet of dat er ooit zal doorkomen. Volgens mij is het in Nijlen het belangrijkste de overweg aan Nijlen station afschaffen omdat daar veel treinen passeren en de treinen richting Herentals voor de overweg stoppen (bijgevolg lange wachttijden).

Nu...als er gekozen wordt voor het tracé dat aansluit richting Kessel dan is het toch niet nodig om Boechout en Lier ondergronds te brengen of zijn er nog andere redenen die meespelen?

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Geplaatst: 08 dec 2011, 09:25
door Trammist
Wauw, waar heeft men geld gevonden om 5 ondergrondse stations te bouwen, op één na in relatief kleine dorpen?

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Geplaatst: 08 dec 2011, 11:02
door pietje
Trammist schreef:Wauw, waar heeft men geld gevonden om 5 ondergrondse stations te bouwen, op één na in relatief kleine dorpen?
Ik vermoed dat dit project gepland is na de Oosterweelverbinding, tegen dan is iedereen dat al lang vergeten.

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Geplaatst: 08 dec 2011, 22:03
door Robin
Nieuwe wegen door Schoten? In boortunnels graag, diep onder de grond!

Infrabel had onlangs belangrijk nieuws voor Schoten in verband met de realisatie van de Tweede Spoorontsluiting van de Antwerpse haven. Het tracé van die goederenspoorlijn loopt dwars door Schoten en volgt de strook die decennia geleden werd gereserveerd voor de aanleg van de Grote Ring, langs de wijken Winkelstap, De Lek en scherend langs het gemeentepark. Het wordt meer en meer duidelijk dat ook de aanleg van de A 102 langs datzelfde tracé onvermijdelijk zal zijn voor de Antwerpse mobiliteit.

Een delegatie van ons gemeentebestuur vroeg deze week in overleg met de buurgemeenten Wijnegem, Wommelgem, Deurne en Merksem de aandacht van de pers en van de gouverneur en minister om al die nieuw geplande grote wegen - als ze dan toch noodzakelijk zouden zijn - in boortunnels aan te leggen.

Nieuwsbrief gemeente Schoten

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Geplaatst: 08 dec 2011, 22:14
door dentheo
Robin schreef: Een delegatie van ons gemeentebestuur vroeg deze week in overleg met de buurgemeenten Wijnegem, Wommelgem, Deurne en Merksem de aandacht van de pers en van de gouverneur en minister om al die nieuw geplande grote wegen - als ze dan toch noodzakelijk zouden zijn - in boortunnels aan te leggen.
Hoeveel zou die "kleine" wens meer kosten, miljard of drie ?