Graantreinen

Alles over goederenvervoer in België.
Plaats reactie
pascalasse

Graantreinen

Bericht door pascalasse »

Beste leden,

in modelbouw ben ik een fabriek aan het bouwen waar graantreinen worden gelost in silo's.

Hoe gebeurd dit juist?

Met dank, Pascal
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Graantreinen

Bericht door dentheo »

Ik denk via een keldertje met een transportschroef, onder de rails...

Ooit eens een foto gezien van een wagens "op" een kleine berg graan.
Theo
Groeten vanop de Heide
LRDArdo

Re: Graantreinen

Bericht door LRDArdo »

Worden die niet gelost zoals schepen. Met behulp van een grote zuigarm?
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Graantreinen

Bericht door kika »

Ik heb het 1 keer in Roemenië gezien, trein rijdt boven een soort rooster, luik openen (vraag me niet hoe), en onder de rails zit dan inderdaad een transportschroef. Weet niet of Roemeense silo's in je modelwereld passen...
En een filmpje van hoe het in Australië gebeurd: http://www.youtube.com/watch?v=5UhQX5Gqw2Q
belgiantrains

Re: Graantreinen

Bericht door belgiantrains »

Trein wordt gelost door een gat tussen de sporen in de vloer en gaat dan met de transportband de silo in. Te Leuven ligt er zo eentje - werkeloos - wat voorbij het 'museum'. Onderaan de silo is een losopening alwaar het zo de vrachtwagen in kan ....
scorpion

Re: Graantreinen

Bericht door scorpion »

die in leuven is nog steeds in dienst hoor, wel niet constant.
meeste werken inderdaad met een put in het spoor, waarna een vijzel het graan verder transportteert.
Thieskes

Re: Graantreinen

Bericht door Thieskes »

In Oss (nl) heeft men een (zoals eerder genoemd) losput bij de CHV. Een klein stukje verder op het terrein van de Osse Overslag Centrale kan men ook graantreinen behandelen, dit is echter overslag van trein op boot. Hierbij maakt men gebruik van een verrijdbare instalatie die op dezelfde manier werkt als een losput
Plaats reactie