Pagina 1 van 8

De toekomst van de HLE12

Geplaatst: 25 nov 2011, 10:49
door b-loc
24 novembre : Vers la fin des 12 à la SNCB ? Afbeelding Selon certaines sources, la fin des HLE 12 à la SNCB serait proche... Elles pourraient même être garées le 10 décembre. Il y aurait deux options, un départ vers la République Tchèque ou vers la filiale française de SNCB Logistics OSR France. A suivre...
bron:http://www.wallorail.be/actu/1111/24.htm
Als deze bron juist is heeft de HLE12 2 mogelijkheden bij de nieuwe dienstregeling
-Vertrek naar Tsjechië
-Naar franse filiaal van NMBS logistics OSR France

Heeft deze locomotief zo weinig toekomst in Belgie
Kunnen deze vb niet ingezet worden in binnenlandse ritten als vervanging van de HLE20?

Re: De toekomst van de HLE12

Geplaatst: 25 nov 2011, 11:33
door TrainzDr3ver
Of zet ze gewoon op de P-treinen, zoals ze met de HLE11 gedaan hebben, ter vervanging van de HLE26 en HLE23. Deze locomotieven zijn toch nog niet zo oud, dus kunnen ze toch nog een lange tijd gebruiken, of zijn deze in onderhoud ook al zo duur?

Re: De toekomst van de HLE12

Geplaatst: 25 nov 2011, 14:00
door Joris
Hallo,
De locs zouden gewoon te veel zijn...
En ze ook naar P-treinen zenden, ik denk dat de 27'ers daar al genoeg werk zullen moeten gaan zoeken, als je de 12'en daar dan ook nog eens gaat naartoe sturen...
Groeten,
Joris De Mol

Re: De toekomst van de HLE12

Geplaatst: 25 nov 2011, 14:28
door Stijn82
Jammer van deze reeks te zien verdwijnen. Telkens als ik er een zie, ziet die er vrij proper uit, alsof ze niet veel kilometers doen.

Wat is het lot van de reeks 11? Deze wordt blijkbaar ook al niet meer gebruikt, kunnen ze die dan niet samen met de 12'en verlappen?

Ik vind het ook wel vreemd dat deze nu zo snel worden weggestuurd, alle HLE27's zijn nu toch ook MUX (en sommige stormram) en dus, als ik het goed voorheb, niet geschikt om trekduw te rijden met M4/M5?

Re: De toekomst van de HLE12

Geplaatst: 25 nov 2011, 14:46
door Stef
HLE 12 is altijd leuk om te zien met cargo. Waar is de tijd dat ze o.a. op de IC C zaten :wink:

Re: De toekomst van de HLE12

Geplaatst: 25 nov 2011, 14:52
door Treinen9880
Zou spijtig zijn dat hij verdwijnt

Re: De toekomst van de HLE12

Geplaatst: 25 nov 2011, 14:59
door Joris
Hallo,
Stijn82 schreef:Wat is het lot van de reeks 11? Deze wordt blijkbaar ook al niet meer gebruikt, kunnen ze die dan niet samen met de 12'en verlappen?

Ik vind het ook wel vreemd dat deze nu zo snel worden weggestuurd, alle HLE27's zijn nu toch ook MUX (en sommige stormram) en dus, als ik het goed voorheb, niet geschikt om trekduw te rijden met M4/M5?
De 11'ers doen al enkele jaren gewoon P-treinen.
En die trek-duw met M4/M5, ik heb er geen idee van hoeveel stuurstanden men daarvan heeft, maar blijkbaar heeft men er nu genoeg locs voor, aangezien een heel aantal 21'ers momenteel met treinen zonder stuurstand onderweg zijn (M6 of I10/I6), of ze zelfs ter vervanging van een 20 gewoon voor een M5 stuurstand staan.
Groeten,
Joris De Mol

Re: De toekomst van de HLE12

Geplaatst: 25 nov 2011, 17:17
door dentheo
Het zou niet onlogisch zijn als men de kleine series er eerst uitgooit.
Berg onderdelen naar containerpark, berg documenten weg en opleiding onderhoudspersoneel stuk eenvoudiger.

Re: De toekomst van de HLE12

Geplaatst: 25 nov 2011, 20:26
door pietje
dentheo schreef:Het zou niet onlogisch zijn als men de kleine series er eerst uitgooit.
Berg onderdelen naar containerpark, berg documenten weg en opleiding onderhoudspersoneel stuk eenvoudiger.
Maar eigenlijk is een 12 (en een 11) toch net hetzelfde qua onderdelen als een 21, maar met nog wat extra onderdelen die je in binnenlands verkeer niet nodig hebt?

Re: De toekomst van de HLE12

Geplaatst: 25 nov 2011, 20:38
door dentheo
Dat is lichtjes overdreven...er zijn nogal wat verschillen..compressoren enz.

Re: De toekomst van de HLE12

Geplaatst: 25 nov 2011, 20:55
door nahoj
dentheo schreef:Dat is lichtjes overdreven...er zijn nogal wat verschillen..compressoren enz.
Compressoren zijn dezelfde.

Re: De toekomst van de HLE12

Geplaatst: 25 nov 2011, 21:49
door dentheo
bij 12,11,21,27 ???
Vanmiddag ander verhaal gehoord...maar het was in het frans...misschien verkeerd verstaan.
Zelfs de draaistellen zouden verschillen hebben ..

Re: De toekomst van de HLE12

Geplaatst: 25 nov 2011, 23:01
door Accelerat
Wat zouden ze in vredesnaam in Tsjechië met die dingen moeten?

Re: De toekomst van de HLE12

Geplaatst: 25 nov 2011, 23:06
door Steve
sncf-sncb schreef:Wat zouden ze in vredesnaam in Tsjechië met die dingen moeten?
Een loc die zowel 3 kV DC als 25 kV AC aankan lijkt me steeds welkom in een land als Tsjechië, nee?

Re: De toekomst van de HLE12

Geplaatst: 26 nov 2011, 01:03
door Steven
een HLE12 heeft als enige van heel die familie (11/12/21/27) geen elektrische rem. Is voorzien voor twee spanningen.