De toekomst van de HLE12

Alles over goederenvervoer in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De toekomst van de HLE12

Bericht door Shrek »

Bij cargo hebben ze reeksen 12, 13 en 29 om naar Frankrijk te rijden. Reeksen 13 en 29 zijn krachtiger en moderner. Dus het lijkt mij logisch dat de oudste eruit gaat. Net als de 15 en 16 zou reeks 12 nog gebruikt kunnen worden, maar omdat ze met zo weinig zijn zijn ze duurder in onderhoud dan de rest. Dat zal hen nu de das omdoen ...
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: De toekomst van de HLE12

Bericht door 260689 »

Shrek schreef:Bij cargo hebben ze reeksen 12, 13 en 29 om naar Frankrijk te rijden. Reeksen 13 en 29 zijn krachtiger en moderner. Dus het lijkt mij logisch dat de oudste eruit gaat. Net als de 15 en 16 zou reeks 12 nog gebruikt kunnen worden, maar omdat ze met zo weinig zijn zijn ze duurder in onderhoud dan de rest. Dat zal hen nu de das omdoen ...
Buiten de 25KV installatie zijn ze identiek aan de reekse 21/27.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: De toekomst van de HLE12

Bericht door nahoj »

dentheo schreef:bij 12,11,21,27 ???
Vanmiddag ander verhaal gehoord...maar het was in het frans...misschien verkeerd verstaan.
Zelfs de draaistellen zouden verschillen hebben ..
De draaistellen zijn allen identiek, op de zwaardere tractiemotoren van de 27 na. En misschien iets met de anti-slingerdempers van de 11, daar ben ik niet helemaal zeker over.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: De toekomst van de HLE12

Bericht door dentheo »

Ik dacht dat die anti-slingerdempers er al af waren ?
Waren die niet voor de 160kmh ?
Reden ze dat nog op het stukje naar Schiphol ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: De toekomst van de HLE12

Bericht door Robin »

alle T12 worden vanaf 2012 blijkbaar op non-actief gezet en er zou sprake zijn van een verkoop samen met T11 ;)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
MaartendeJ
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23

Re: De toekomst van de HLE12

Bericht door MaartendeJ »

dentheo schreef:Ik dacht dat die anti-slingerdempers er al af waren ?
Waren die niet voor de 160kmh ?
Reden ze dat nog op het stukje naar Schiphol ?
Nee, max 140. Alleen de Thalys , die toen nog via de Oude Lijn (Leiden, Den Haag) reed ipv via de HSL, mocht daar (Den Haag Mariahoeve - Hoofddorp) 160 in reizigersdienst.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: De toekomst van de HLE12

Bericht door dentheo »

Ooit heeft de Benelux dat ook gedaan (geprobeerd?) en zelfs die dempers gekregen, maar dat is ondertussen al 15 jaar geleden....
Laatst gewijzigd door dentheo op 27 nov 2011, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: De toekomst van de HLE12

Bericht door nahoj »

dentheo schreef:Ik dacht dat die anti-slingerdempers er al af waren ?
Waren die niet voor de 160kmh ?
Reden ze dat nog op het stukje naar Schiphol ?
Er zitten zeker dergelijke dempers op. Zie maar bv. http://www.railfaneurope.net/pix/be/ele ... -05-13.jpg

Maar ze mogen inderdaad max. 140km/u.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: De toekomst van de HLE12

Bericht door dentheo »

Maar de 11 heeft volgens mij dan weer een andere reminstallatie dan de rest van de familie;;; Oerlikon versus Westinghouse ???
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De toekomst van de HLE12

Bericht door Steven »

een 11 heeft een pneumatische remcentrale met impulsremkraan, daar waar de andere locs van die familie een FV4 remkraan hebben.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: De toekomst van de HLE12

Bericht door Bibke »

Steven schreef:een 11 heeft een pneumatische remcentrale met impulsremkraan, daar waar de andere locs van die familie een FV4 remkraan hebben.
Steven, die pneumatische remcentrale met impulsremkraan is dat zoals een KNORR-remkraan?
Ik weet dat de TB's die opleiding op de T11 kregen toen die uit de BENELUX kwamen, het moeilijk hadden om de rem onder de knie te krijgen.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: De toekomst van de HLE12

Bericht door dentheo »

Bibke schreef: Ik weet dat de TB's die opleiding op de T11 kregen toen die uit de BENELUX kwamen, het moeilijk hadden om de rem onder de knie te krijgen.
Was dat niet één van de eerste EP rem in die tijd ???
Theo
Groeten vanop de Heide
KurtDS

Re: De toekomst van de HLE12

Bericht door KurtDS »

Nee, de T11 heeft zelfs geen EP rem dacht ik. Wat hem anders maakt is dat T11 impulsremkranen heeft ipv de gewone remkraan FV4 op 12/21/27.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De toekomst van de HLE12

Bericht door Steven »

heeft inderdaad geen EP rem, de rijtuigen hadden het evenmin dat zou dus nutteloos geweest zijn.
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: De toekomst van de HLE12

Bericht door Accelerat »

MIVB-reiziger schreef:
sncf-sncb schreef:Wat zouden ze in vredesnaam in Tsjechië met die dingen moeten?
Een loc die zowel 3 kV DC als 25 kV AC aankan lijkt me steeds welkom in een land als Tsjechië, nee?
Natuurlijk, stom van mij. :oops:
Plaats reactie