Pagina 2 van 8

Re: De toekomst van de HLE12

Geplaatst: 26 nov 2011, 16:59
door Shrek
Bij cargo hebben ze reeksen 12, 13 en 29 om naar Frankrijk te rijden. Reeksen 13 en 29 zijn krachtiger en moderner. Dus het lijkt mij logisch dat de oudste eruit gaat. Net als de 15 en 16 zou reeks 12 nog gebruikt kunnen worden, maar omdat ze met zo weinig zijn zijn ze duurder in onderhoud dan de rest. Dat zal hen nu de das omdoen ...

Re: De toekomst van de HLE12

Geplaatst: 26 nov 2011, 17:02
door 260689
Shrek schreef:Bij cargo hebben ze reeksen 12, 13 en 29 om naar Frankrijk te rijden. Reeksen 13 en 29 zijn krachtiger en moderner. Dus het lijkt mij logisch dat de oudste eruit gaat. Net als de 15 en 16 zou reeks 12 nog gebruikt kunnen worden, maar omdat ze met zo weinig zijn zijn ze duurder in onderhoud dan de rest. Dat zal hen nu de das omdoen ...
Buiten de 25KV installatie zijn ze identiek aan de reekse 21/27.

Re: De toekomst van de HLE12

Geplaatst: 26 nov 2011, 20:00
door nahoj
dentheo schreef:bij 12,11,21,27 ???
Vanmiddag ander verhaal gehoord...maar het was in het frans...misschien verkeerd verstaan.
Zelfs de draaistellen zouden verschillen hebben ..
De draaistellen zijn allen identiek, op de zwaardere tractiemotoren van de 27 na. En misschien iets met de anti-slingerdempers van de 11, daar ben ik niet helemaal zeker over.

Re: De toekomst van de HLE12

Geplaatst: 26 nov 2011, 20:36
door dentheo
Ik dacht dat die anti-slingerdempers er al af waren ?
Waren die niet voor de 160kmh ?
Reden ze dat nog op het stukje naar Schiphol ?

Re: De toekomst van de HLE12

Geplaatst: 27 nov 2011, 14:22
door Robin
alle T12 worden vanaf 2012 blijkbaar op non-actief gezet en er zou sprake zijn van een verkoop samen met T11 ;)

Re: De toekomst van de HLE12

Geplaatst: 27 nov 2011, 14:59
door MaartendeJ
dentheo schreef:Ik dacht dat die anti-slingerdempers er al af waren ?
Waren die niet voor de 160kmh ?
Reden ze dat nog op het stukje naar Schiphol ?
Nee, max 140. Alleen de Thalys , die toen nog via de Oude Lijn (Leiden, Den Haag) reed ipv via de HSL, mocht daar (Den Haag Mariahoeve - Hoofddorp) 160 in reizigersdienst.

Re: De toekomst van de HLE12

Geplaatst: 27 nov 2011, 15:23
door dentheo
Ooit heeft de Benelux dat ook gedaan (geprobeerd?) en zelfs die dempers gekregen, maar dat is ondertussen al 15 jaar geleden....

Re: De toekomst van de HLE12

Geplaatst: 27 nov 2011, 16:08
door nahoj
dentheo schreef:Ik dacht dat die anti-slingerdempers er al af waren ?
Waren die niet voor de 160kmh ?
Reden ze dat nog op het stukje naar Schiphol ?
Er zitten zeker dergelijke dempers op. Zie maar bv. http://www.railfaneurope.net/pix/be/ele ... -05-13.jpg

Maar ze mogen inderdaad max. 140km/u.

Re: De toekomst van de HLE12

Geplaatst: 27 nov 2011, 16:29
door dentheo
Maar de 11 heeft volgens mij dan weer een andere reminstallatie dan de rest van de familie;;; Oerlikon versus Westinghouse ???

Re: De toekomst van de HLE12

Geplaatst: 27 nov 2011, 16:32
door Steven
een 11 heeft een pneumatische remcentrale met impulsremkraan, daar waar de andere locs van die familie een FV4 remkraan hebben.

Re: De toekomst van de HLE12

Geplaatst: 27 nov 2011, 16:50
door Bibke
Steven schreef:een 11 heeft een pneumatische remcentrale met impulsremkraan, daar waar de andere locs van die familie een FV4 remkraan hebben.
Steven, die pneumatische remcentrale met impulsremkraan is dat zoals een KNORR-remkraan?
Ik weet dat de TB's die opleiding op de T11 kregen toen die uit de BENELUX kwamen, het moeilijk hadden om de rem onder de knie te krijgen.

Re: De toekomst van de HLE12

Geplaatst: 27 nov 2011, 19:17
door dentheo
Bibke schreef: Ik weet dat de TB's die opleiding op de T11 kregen toen die uit de BENELUX kwamen, het moeilijk hadden om de rem onder de knie te krijgen.
Was dat niet één van de eerste EP rem in die tijd ???

Re: De toekomst van de HLE12

Geplaatst: 27 nov 2011, 20:25
door KurtDS
Nee, de T11 heeft zelfs geen EP rem dacht ik. Wat hem anders maakt is dat T11 impulsremkranen heeft ipv de gewone remkraan FV4 op 12/21/27.

Re: De toekomst van de HLE12

Geplaatst: 28 nov 2011, 00:00
door Steven
heeft inderdaad geen EP rem, de rijtuigen hadden het evenmin dat zou dus nutteloos geweest zijn.

Re: De toekomst van de HLE12

Geplaatst: 28 nov 2011, 16:05
door Accelerat
MIVB-reiziger schreef:
sncf-sncb schreef:Wat zouden ze in vredesnaam in Tsjechië met die dingen moeten?
Een loc die zowel 3 kV DC als 25 kV AC aankan lijkt me steeds welkom in een land als Tsjechië, nee?
Natuurlijk, stom van mij. :oops: